Autoracing  KL-varaosat

B5254T lohko halki

  • 22 Vastauksia
  • 12238 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hanmies

  • Vieras
B5254T lohko halki
« : 03.09.2012, 17:12:46 »
Ostin V70 2,5t awd Volvon vuosimallia 97. Auto keräsi painetta jäähdytysjärjestelmään ja otin autosta kannen irti. Autoon oli tehty juuri kansiremontti, jossa on vaihdettu pahvi ja kansi näyttäisi käyneen koneistamolla. Lohko on vitos sylinteristä halki ja tiivisteessä näkyy selkeästi vuotokohta kyseisessä kohdassa. Teräksinen sylinteriputki näyttäisi silmällä olevan ehjä, mutta kun sen vahvuus on niin pieni, niin se ei näköjään riitä pitämään paineita sylinterin puolella.

Lohkoa ei varmaan saa mitenkään pitämään enään? Järkevintä olisi varmaan vaihtaa koko moottori. Käykö nelivetoon etuvetoisen moottori? Kuinka hyvin käy esim t5:n moottori? Pitääkö ruiskun kilkkeitä vaihtaa muuta kuin boksi, jos meinaa vaihtaa tilalle 2,3:n t5 moottorin?

Autolla on ajettu jo 300tkm. Jos jollakin lojuu nurkissa koko moottori tai varaosa-auto saa tarjota minulle :)

Kuvia lohkosta/pahvista:
http://aijaa.com/0042310835412.jpg
http://aijaa.com/0076410835415.jpg
http://aijaa.com/0066510835418.jpg
http://aijaa.com/0058810835419.jpg

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: B5254T lohko halki
« Vastaus #1 : 03.09.2012, 22:25:35 »
Ei moottoreissa ole mtn eroa oli sitten AWD tai FWD
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

hanmies

  • Vieras
Vs: B5254T lohko halki
« Vastaus #2 : 04.09.2012, 08:35:26 »
Ei moottoreissa ole mtn eroa oli sitten AWD tai FWD

Näin oletinkin. Osaako joku sanoa onko näissä ajonestoa ja mitä se tykkää jos vaihtaa toisesta autosta ruiskunohjainboksin? Käykö 2,3 litranen t5:nen edes koneenkorviltaan ja laatikonkiinnityksiltään suoraan tuon 2,5t paikalle?

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: B5254T lohko halki
« Vastaus #3 : 04.09.2012, 08:50:51 »
On näissä vanhakoppaisissakin ajonesto (taisi olla pakollinen jo 90-luvun puolivälissä). Käsitykseni mukaan kuitenkin näissä -98 mallissa ja vanhemmissa suorakylkisissä ajonestolle ja moottorinohjaukselle on omat boksinsa jotka eivät juttele keskenään kun ei ole can-väylää mukana sotkemassa. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

hanmies

  • Vieras
Vs: B5254T lohko halki
« Vastaus #4 : 04.09.2012, 08:59:19 »
On näissä vanhakoppaisissakin ajonesto (taisi olla pakollinen jo 90-luvun puolivälissä). Käsitykseni mukaan kuitenkin näissä -98 mallissa ja vanhemmissa suorakylkisissä ajonestolle ja moottorinohjaukselle on omat boksinsa jotka eivät juttele keskenään kun ei ole can-väylää mukana sotkemassa. :)

Tarviikin tutkia löytyykö sille oma boksi jostain.

hevonen

  • Vieras
Vs: B5254T lohko halki
« Vastaus #5 : 04.09.2012, 19:01:34 »
On näissä vanhakoppaisissakin ajonesto (taisi olla pakollinen jo 90-luvun puolivälissä). Käsitykseni mukaan kuitenkin näissä -98 mallissa ja vanhemmissa suorakylkisissä ajonestolle ja moottorinohjaukselle on omat boksinsa jotka eivät juttele keskenään kun ei ole can-väylää mukana sotkemassa. :)
Ei kai..? Jos on, missä se ajonestoboksi on? Kuhan kyselen kun en tiiä. :)
Johan -97 940:ssä on ajonestollinen boksi eikä varmana ole mitään väyliä...
Antenni tunnistaa virtalukosta oikean sirullisen avaimen ja sitä rataa homma etenee... Ei mitään pirun tikkuhommia. :P

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8015
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B5254T lohko halki
« Vastaus #6 : 05.09.2012, 20:34:37 »
Ei se ajonesto sitä tiedä, että lohko tai moottori on vaihtunut.

Ei kai..? Jos on, missä se ajonestoboksi on? Kuhan kyselen kun en tiiä. :)
Johan -97 940:ssä on ajonestollinen boksi eikä varmana ole mitään väyliä...
Antenni tunnistaa virtalukosta oikean sirullisen avaimen ja sitä rataa homma etenee... Ei mitään pirun tikkuhommia. :P

940:ssä on oma boksi ajonestolle. Se löytyy kuljettajan puolelta kojelaudan sisältä A pilarin läheltä.

hanmies

  • Vieras
Vs: B5254T lohko halki
« Vastaus #7 : 05.09.2012, 23:13:57 »
Hion tänään puhtaaksi lohkon pinnan ja pienen hinkutuksen jälkeen lohkossa on vielä toivoa:

http://aijaa.com/0078410849307
http://aijaa.com/0087110849308

katselin tarkemmin kannentiivistettä ja liekkirenkaiden sisähalkaisija on 84,5mm. Sylinterin poraushan on 83mm. Tällöin tiivisteen sisäreuna ei yllä sylinteriputken pinnan tasolle eli tiivistepinnasta jää osa käyttämättä (tuon rautasen putken kohdalta se kuitenkin tarvisi varmaankin tiivistää?). Katsoin osamies.comista erlingin tiivistettä, ja sivulla on hyvinkin selvästi mainittu tuo sama 84,5mm mitta. Osamiehestä ei näyttänyt löytyvän tarvikkeena B5234T koneeseen kannentiivistettä, joten sitä ei voinut vertailla.

Täytyy huomenna käydä kyselemästä Lahden autosalvasta, että onko alkuperäinen tiiviste samanlainen kuin tuo tarvike, ja olisiko 2,3:ssa koneessa muuten sama tiiviste, mutta paremmin sopivilla liekkirenkailla. Onko samanlaista ongelmaa ollut muilla?

hevonen

  • Vieras
Vs: B5254T lohko halki
« Vastaus #8 : 05.09.2012, 23:22:52 »
Ei se ajonesto sitä tiedä, että lohko tai moottori on vaihtunut.

940:ssä on oma boksi ajonestolle. Se löytyy kuljettajan puolelta kojelaudan sisältä A pilarin läheltä.
Miksi siinä on ajonestollinen boksi (ecu)? Muistaakseni -984 loppuinen.

-97 etiäppäin.
Häipyikö silloin tuo eston oma boksi?  :o
« Viimeksi muokattu: 06.09.2012, 08:17:08 kirjoittanut hevonen »

hanmies

  • Vieras
Vs: B5254T lohko halki
« Vastaus #9 : 06.09.2012, 17:19:15 »
Hion tänään puhtaaksi lohkon pinnan ja pienen hinkutuksen jälkeen lohkossa on vielä toivoa:

http://aijaa.com/0078410849307
http://aijaa.com/0087110849308

katselin tarkemmin kannentiivistettä ja liekkirenkaiden sisähalkaisija on 84,5mm. Sylinterin poraushan on 83mm. Tällöin tiivisteen sisäreuna ei yllä sylinteriputken pinnan tasolle eli tiivistepinnasta jää osa käyttämättä (tuon rautasen putken kohdalta se kuitenkin tarvisi varmaankin tiivistää?). Katsoin osamies.comista erlingin tiivistettä, ja sivulla on hyvinkin selvästi mainittu tuo sama 84,5mm mitta. Osamiehestä ei näyttänyt löytyvän tarvikkeena B5234T koneeseen kannentiivistettä, joten sitä ei voinut vertailla.

Täytyy huomenna käydä kyselemästä Lahden autosalvasta, että onko alkuperäinen tiiviste samanlainen kuin tuo tarvike, ja olisiko 2,3:ssa koneessa muuten sama tiiviste, mutta paremmin sopivilla liekkirenkailla. Onko samanlaista ongelmaa ollut muilla?

B5234T:n kansipahvin liekkirenkaiden sisämitta on tasan 83mm joka on siis sama kuin B5254T:n sylinterin poraus. Liekkirenkaat pitäisi sillä siis tulla tasan sylinteriputken kanssa. Kokeilen ensiviikolla, kun saan tiivisteen, että pitääkö 2.3:n pahvi, vaikka alumiini on lohkosta halki (ei luulisi olevan merkitystä, koska rautanen sylinteriputki kuitenkin tiivistää).

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: B5254T lohko halki
« Vastaus #10 : 06.09.2012, 18:47:10 »
B5234T:n kansipahvin liekkirenkaiden sisämitta on tasan 83mm joka on siis sama kuin B5254T:n sylinterin poraus. Liekkirenkaat pitäisi sillä siis tulla tasan sylinteriputken kanssa. Kokeilen ensiviikolla, kun saan tiivisteen, että pitääkö 2.3:n pahvi, vaikka alumiini on lohkosta halki (ei luulisi olevan merkitystä, koska rautanen sylinteriputki kuitenkin tiivistää).
Toivottavasti pitää :) on kyllä aika jännästi menny toi lohko :idiot2:
No kun halvalla sai.

hanmies

  • Vieras
Vs: B5254T lohko halki
« Vastaus #11 : 06.09.2012, 21:23:50 »
Toivottavasti pitää :) on kyllä aika jännästi menny toi lohko :idiot2:
On kyllä aika erikoisen näköinen. Ainakaan silmällä ei voi erottaa mitään halkeamaa rautaputkessa. Voisikohan toi alumiini olla haljennut jo uutena kun rautaputki on painettu paikalleen?

Kerron, miten käy kun saan koneen takaisin nippuun ehkä jo ensi viikon aikana.

hanmies

  • Vieras
Vs: B5254T lohko halki
« Vastaus #12 : 16.09.2012, 20:00:52 »
Tänään sain sitten Volvon nippuun. Ei tullut liikaa painetta jäähdytysjärjestelmään eikä enään kupli ainakaan noin 20km testilenkin jälkeen.  Seuraava vika sitten tuli kun en vaihtanut turbon paluuputken tiivistettä ja sehän taitaa vuotaa oikein kunnolla. Kierroksilla tiputtaa siitä kohtaa tiheään öljytippoja. Ei kai siinä oikeen mikään muu voi vuotaa?

Millainen tiiviste siinä lohkon puolella kuuluisi olla? Putki ei ilmeisesti kuulukkaan olla muuta kuin työntämällä paikallaan? Nytten siinä oli joku "neliskulmainen o-rengas". Täytyy huomenna käydä "lahden siniseltä" kyselemässä uutta tiivistettä.

hevonen

  • Vieras
Vs: B5254T lohko halki
« Vastaus #13 : 17.09.2012, 07:04:17 »
Millainen tiiviste siinä lohkon puolella kuuluisi olla? Putki ei ilmeisesti kuulukkaan olla muuta kuin työntämällä paikallaan? Nytten siinä oli joku "neliskulmainen o-rengas". Täytyy huomenna käydä "lahden siniseltä" kyselemässä uutta tiivistettä.
Semmonenhan siinä kuuluu olla. Osta samalla pari kappaletta, jos vaan suinkin saat paikalleen kahdella renkaalla, tulee piukee ja pitää. ;)

hanmies

  • Vieras
Vs: B5254T lohko halki
« Vastaus #14 : 17.09.2012, 22:31:42 »
Semmonenhan siinä kuuluu olla. Osta samalla pari kappaletta, jos vaan suinkin saat paikalleen kahdella renkaalla, tulee piukee ja pitää. ;)
Tiivistehän oli menny sunnuntaina asentaessa poikki... Onneksi oli Lahden autosalvassa varastossa tiivisteitä niin sai öljyt pysymään sisäpuolella. :) Ei sinne kyllä kahta saanut menemään kun olisi jäänyt kanittamaan turbo. Autolla on nyt ajettu noin 70km ja vielä näyttäisi siltä, että jäähdytysjärjestelmä on kanssa ok. Nyt täytyy pitää peukut pystyssä, että 2.3:n/2.0:n kannentiiviste riittää pitämään paineet sylinterin sisällä.

 

Samppasport  Futurez