Elekma  Autoracing

Amazon -69 B20 Laturi.

  • 23 Vastauksia
  • 10180 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69 B20 Laturi.
« Vastaus #15 : 21.07.2014, 13:17:07 »
Ainakin tasavirtalaturin kanssa tuo amp-valon hehkuminen on ominaisuus ja se saattaa tosiaan sykkiä esim. vilkkujen tahdissa.
Jos jännite koneen käydessä pysyy 13,5-14,5 voltissa (eli mittari käteen) niin ei kannata hötkyillä etsimällä olematonta vikaa.
Tasavirtalaturihan muuten kuluttaa hiiliään paljon enemmän, kuin vaihtovirta.

Tasavirtasen lataussäätimistä sen verran, että tuollaiset uustuotannot



ainakin oman kokemuksen mukaan on kuraa. Yksi toimi n. 1000km jonka jälkeen kärjet olivat palaneet pilalle ja kaksi seuraavaa oli valmiiksi rikki.
Jonka jälkeen vaihdoin suosiolla vaihtovirtasen.

« Viimeksi muokattu: 21.07.2014, 13:50:36 kirjoittanut kimisetä »
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69 B20 Laturi.
« Vastaus #16 : 21.07.2014, 14:24:12 »
Nyt nolottaa ihan kysyä, mutta eipä ole juurikaan tietoa. Eli mikä tuon säätimen ja kärkien tehtävä on ? Pudottaako jotenkin jännitettä vai ? Mulla on hyllyssä kanssa 75AMP vaihtovirtalaturi, mutta nyt on kiinni Amazonin oma tasavirtalaturi =)
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69 B20 Laturi.
« Vastaus #17 : 23.07.2014, 19:39:42 »
Säätimen tehtävä on pitää koneen käydessä sähköjärjestelmän jännite oikeana (katkoo ja kytkee latausta akkujännitteen noustessa ja laskiessa)  ja koneen seistessä takavirtarele estää akun purkautumisen.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa Janne H

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: Amazon -69 B20 Laturi.
« Vastaus #18 : 13.06.2015, 19:45:01 »
Samaa aihetta jatkaakseni.
Oma -70 amassa on ollut huonot käynnistykset keväästä lähtien. Akku on alle 2v vanha. Arvelin huonojen käynnistymisten johtuneen akun vähäisestä käytöstä, koska suurin osa ajasta akku on vain levännyt, kun auto on ollut tallissa työn alla.
Nyt autolla on kuitenkin ajettu vähän enemmän ja akku kestää yhä vähemmän. Eilen katosi vilkut ja bensamittari, tänään ei lähde käyntiin kuin toisella akulla ja valot kiiluvat himeänä. Kone käynnissä antaa akulta vain 11,5v.

Mistä asiaa kannattaa lähteä tutkimaan? Miten eri viat esim. hiilissä eroavat jännitteensäätäjässä?
Amazon -70 zenjavolvoamazon.blogspot.com

“The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed.”
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69 B20 Laturi.
« Vastaus #19 : 13.06.2015, 21:56:38 »

Kyseessä varmaan on alkuperäistyylinen laturi/säädin?
Itse tarkastaisin ensimmäisenä latausvalon polttimon, lyhyen 25A pääsulakkeen ja siihen liittyvät kontaktit ja sen jälkeen vaihtaisin laturin hiilet ja, jos ongelma ei poistu niin lataussäädin uusiksi.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa Janne H

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: Amazon -69 B20 Laturi.
« Vastaus #20 : 14.06.2015, 00:01:35 »
Juu perinteinen Bochin tai  Motorolan -tyyppinen vaihtovirtalaturi.

Pääsulake ja muut ovat ehjiä ja tuntuvat ainakin toimivan. Eikös pääsulakkeen rikkoutuminen tai huono kontakti pitäisi poistaa virran kulun kokonaan? Laturin hihnakin tuntuu olevan kohtuu tiukalla.

Hieman vaihtelevasti nuo sähköt ovat viime päivinä vähentyneet. Ensin alkoi käynnistysongelmat, varsinkin jos valot oli vähänkin aikaa päällä sammuttamisen jälkeen eli akkuun ei pakkautunut montaakaan ampeeria, vaikka ajeli vähän pidempään. Amp- valo paloi hetken aikaa ajon aikana, sitten meni vilkut, tuuletin ja pyyhkimet, vain ajovalot ja mittariston valot jäivät palamaan himmeänä, ja sen jälkeen ei lähtenyt käyntiin kuin piuhoilla.

Kuten sanoin, niin ensin epäilin tuota 2v vanhaa akkua, mutta eikös virtaa pitäisi kiertää koneen käydessä enemmän kuin 11,5 V ja virran luulisi riittävän kaikille valoille ajon aikana vaikka akku olisikin väsähtänyt?

Tuo Kimisedän järjestys on varmaan hyvä. Huomenna vielä sulakkeiden ja liitinten läpikäynti ja sitten Motonettiin hakemaan uudet hiilet.



« Viimeksi muokattu: 14.06.2015, 00:07:44 kirjoittanut Janne H »
Amazon -70 zenjavolvoamazon.blogspot.com

“The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed.”
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6591
  • 1% Hybridi
Vs: Amazon -69 B20 Laturi.
« Vastaus #21 : 14.06.2015, 00:09:10 »
Ite värkkäsin sen ulkoisella jännitteensäätimellä olevan tilalle Bilteman sisäisellä säätimellä olevan ja tuotto oli kai 100A , Hinta oli kait alle 100€ , vähän joutui shimmailemaan , mutta hyvin toimi
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Janne H

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: Amazon -69 B20 Laturi.
« Vastaus #22 : 15.06.2015, 13:53:18 »
Itse tarkastaisin ensimmäisenä latausvalon polttimon, lyhyen 25A pääsulakkeen ja siihen liittyvät kontaktit ja sen jälkeen vaihtaisin laturin hiilet ja, jos ongelma ei poistu niin lataussäädin uusiksi.

Vilkkujen, tuulettimen ym. sähkövika löytyi juuri sieltä 25A sulakkeesta. Edellinen lyhyt sulake oli jonkun aiemman omistajan itse kolvaamaa. Eli kiitos tästä vinkistä.
Tuoltahan (lopusta)  sen näkee, mitkä sähköt kulkevat pääsulakkeen kautta.
http://volvoamazonpictures.se/documents/sevice_manuals/3_electrical_system_120_12V.pdf

Laturin hiilet olivat melkein uuden veroiset, joten en niitä lähtenyt vaihtamaan.
Uusi akku sisään ja liitinten puhdistus. Jos ongelma jatkuu, niin sitten syyniin täytyy ottaa lataussäädin tai itse laturi.



Amazon -70 zenjavolvoamazon.blogspot.com

“The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed.”
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69 B20 Laturi.
« Vastaus #23 : 15.06.2015, 23:07:30 »
Saattoi poistaa latausongelmat samalla sen lyhyen sulakkeen fiksaaminen. Muistaakseni herätevirta laturille kulkee myös sen kautta.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

 

Proturbo  Autodiagnoosi