Kulkukoira  Proturbo

V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje

  • 22 Vastauksia
  • 36909 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hifilux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
« : 16.09.2012, 14:43:39 »
En vielä löytänyt aihetta MK2 koppaisen V70:n jakohihnan vaihto-ohjeista. Vaihtoväleistähän on tarinaa FAQ:n puolella.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta tässä on ohjeet -> http://turbobil.com/timingbelt.pdf
Löytyyköhän jostain vastaavia myös suomeksi?

Ja noihin ohjeisiin liittyen kysyisin, että pystyykö jakohihnan vaihtamaan kampiakselin päässä olevaa moniurahihnan isoa hihnapyörää irrottamatta? Lueskelin vanhan MK1 korimallin vaihto-ohjeita, niin siellä kerrotaan että jakohihnan alapuolella olisi joku suoja, jonka irrottamalla hihnan saa pujoteltua pois, mutta onko tässä MK2:ssa semmoista? Mitään muuta ongelmaa en tuossa hihnan vaihdossa ohjeiden perusteella näe kuin että tuo hihnapyörä ei tuurillaan lähde kovin helposti irti  :-\ Parin Bemarin koneen kanssa on tullut noiden hihnapyörien kanssa tapeltua ihan kunnolla.
V70 1.6 DRIVe -11
ex: V70 2.5T -03, V70 2.4i -02

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
« Vastaus #1 : 16.09.2012, 15:07:10 »
Tässä erittäin hyvä video-ohje: http://www.youtube.com/watch?v=IK_zH8g8Fow


Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5274
  • www.carcom.fi
Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
« Vastaus #2 : 16.09.2012, 15:19:05 »
On noissa suoja siellä hihnapyörän takana alhaalla, hieman voi olla haasteellista saada hihna kääntymään öljypumpun alaosassa olevan ulokkeen ohi, kun hihnapyörä on paikalla, mutta ei ehkä mahdotonta??




Tässä erittäin hyvä video-ohje: http://www.youtube.com/watch?v=IK_zH8g8Fow
Hyvä video tosiaan ja kaveri näyttää tuon tehneen useamminkin, kun ottaa samalla tavalla osista kiinni, kuin minä :D  Samanlainen ote niihin selkeästi kehittyy... tosin tuo vähän nolootteli tuon apulaitehihnapyörän kanssa, irroitettaessa.

Poissa Hifilux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
« Vastaus #3 : 16.09.2012, 21:58:01 »
No tuo videohan olikin hyvä, kiitos siitä! Tuossa ei hihnapyörän irrotus näyttänyt kovin vaikealle. Meneekös tuon jakohihnan kiristimen kanssa homma kaikissa bensakoneissa samalla tavalla, että kiristin kiristetään kello 7:ään?
V70 1.6 DRIVe -11
ex: V70 2.5T -03, V70 2.4i -02

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5274
  • www.carcom.fi
Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
« Vastaus #4 : 16.09.2012, 22:00:24 »
No tuo videohan olikin hyvä, kiitos siitä! Tuossa ei hihnapyörän irrotus näyttänyt kovin vaikealle. Meneekös tuon jakohihnan kiristimen kanssa homma kaikissa bensakoneissa samalla tavalla, että kiristin kiristetään kello 7:ään?

Ikävä kyllä, muistaakseni jostain moottorinumerosta muuttui kiristyssuunta toiseen suuntaan  :D   Eli ei se helpota paljoa :D

Taitaa kiristimissä poikkeuksetta toki olla nuoli siihen suuntaan, mihin sitä kiristetään.
Kiristin kiristetään siihen, että se osoitin on oikeassa kohdassa

Poissa Hifilux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
« Vastaus #5 : 06.10.2012, 19:28:00 »
Tänään tuli vaihdettua Gatesin jakohihnasarja rullineen, Valeon vesipumppu, nesteet ja moniurahihna Gatesin kiristäjällä. Ei mikään kovin vaikea homma ollut. Noin 5 tuntia meni aikaa kun rauhassa ensimmäistä kertaa tein. Moniurahihnan alalimpun keskimutterikin lähti aika kivuttomasti irti 30mm hylsyllä ja paineilmakoneella. Sanoisin, että tuo kirjallisessa ohjeessa mainittu kiinnipitotyökalu on ihan turha jos paineilmakoneella vetää keskimutterin auki, koska ei se kampiakseli paljoa pyöri ja jos pyörii niin sen voi kääntää takaisin.

Kampiakselin ajoitusmerkkejä kyllä pällistelin pitkään ennen kuin tajusin, että se lohkon merkin vastapari onkin hihnan toisella puolella, eikä lohkon puolella. Eli jakohihna jää tavallaan merkkien väliin. Alahammaspyörässäkin oli joku lovi yhdessä hampaassa lohkon puolella, mutta se oli joku muu merkki. Nokat kun laittoi kohdalleen, niin sitten tajusin miten ne merkit siellä alapäässä menee.

Edellinen hihnan vaihto oli tehty Espoon Biliassa. Olivat näköjään särkeneet yhden vesipumpun pultin reiästä kierteet. Jälleen yksi osoitus siitä miten välinpitämätöntä touhua merkkiliikkeessä on  >:( Viimeksi ohimon suonia pullistutti kun ilmansuodatin oli jätetty vaihtamatta. Pumpun pultit on jotain erikoiskokoa, niin meni sitten Berneriltä ostetun pidemmän pultin laitoksi kun sitä kierrettä rei'issä onneksi on pidemmälle kuin mihin orkkis pultit ylettää.

Vanhat rojut olivat muuten 4 vuoden ikäisiä orkkis osia ja kilometrejä takana vasta reilu 70 tkm. Hihna ja rullat olivat hyvässä kunnossa, ihan pientä pintapykimää remmissä, mutta vielä sillä olisi ajanut ainakin vuoden. Vesipumppu (Volvon pumppu, valmistaja Aisin) oli alkanut jo jonkun verran vuotaa, joten epäilen ettei sitä ole viimeksi 160 tkm kohdalla vaihdettu. Pumppu tuosta olisi varmaan seuraavaksi mennyt, vaikka välystä siinä ei vielä ollut.
V70 1.6 DRIVe -11
ex: V70 2.5T -03, V70 2.4i -02

Poissa Buster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
« Vastaus #6 : 07.04.2013, 23:01:15 »
Harkinnassa jakopääremontti mutta ilmavermeitä ei ole. Onko kokemuksia kuinka kampiakselin päässäoleva pultti aukeaa ilman. Mihin momenttiin se tulee kiristää? Viestiketjussa oli puhetta kiinnipitotyökalusta. Löytyykö kuvaa mittojen kera, jotta sellaisen voisi tehdä. Varmaankin niistä hihnapyörän kiinnityspulttien rei'istä saa jotenkin kiinni.

Poissa Hermes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
« Vastaus #7 : 08.04.2013, 18:06:24 »
Ei se kummottista kiinnipitotyökalua tarvi, tuollaisella ainakin aukesi.
http://aijaa.com/hN7wWo
Momentti 180 Nm
« Viimeksi muokattu: 08.04.2013, 18:10:33 kirjoittanut Hermes »
V70 T6 AWD -2008  140 tkm
 iCarsoft VOL V2.0 vikakoodinlukija Lahdessa

Poissa Buster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
« Vastaus #8 : 15.04.2013, 21:03:19 »
Kyseessä D5:n jakopää
Katselin viikonloppuna tulevaa työmaata. Sen verran ahtaat tilat, että esim. apulaitehihnan kiristimen kääntämiseksi ei pakista löytynyt sopivaa työkalua. Näytti, että siellä on joku torx kanta mutta käsin ei mahtunut "torx kärkeä" sinne sovittamaan. Voisko joku homman tehnyt kertoa millä välineillä on onnistunut kiristintä kääntämään/ irroittamaan? Sama homma taittorullan suhteen.
Pitänee rakennella omia työkaluja, jotta tuonne väliin mahtuu mutta mitä ruuvin kantoja tuolla on?

Poissa Buster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
« Vastaus #9 : 05.07.2013, 20:26:44 »
itselleni vastaten  :), paremassa valossa vasta huomasin, että rullissa on muovinen pölysuojakuppi.

Kuka tietää tuon kampiakselin pultin kiristrysmomentin. Viestiketjussa sanottiin, että 180Nm. Kaverin mukaan Vidasta löytyy arvo 300Nm. Osia hakiessa Volvon asentaja sanoi, että se vedetään aina täysillä. Selvisi sitten, että tarkoitti pulttipistoolin max. momenttia.....ei vaan ollut mitään havaintoa paljonko se voisi olla.

Olisko jollain varmaa tietoa?

Poissa anssi68

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3848
  • Volvo etu-ja takavetoisena
Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
« Vastaus #10 : 05.07.2013, 21:52:52 »
itselleni vastaten  :), paremassa valossa vasta huomasin, että rullissa on muovinen pölysuojakuppi.

Kuka tietää tuon kampiakselin pultin kiristrysmomentin. Viestiketjussa sanottiin, että 180Nm. Kaverin mukaan Vidasta löytyy arvo 300Nm. Osia hakiessa Volvon asentaja sanoi, että se vedetään aina täysillä. Selvisi sitten, että tarkoitti pulttipistoolin max. momenttia.....ei vaan ollut mitään havaintoa paljonko se voisi olla.

Olisko jollain varmaa tietoa?

Jos on bensiinimalli, niin 180, dieselissä 300. Nämä tiedot löysin alfamerin korjausoppaasta, joka on kylläkin S60 2000-2009..

Viisaammat sitten oikaiskoon, jos on tarvetta..
« Viimeksi muokattu: 05.07.2013, 22:00:05 kirjoittanut anssi68 »
Volvo 240 GL 1988 ja Volvo V70 2,5T 2007:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=91924.0

Poissa Buster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
« Vastaus #11 : 05.07.2013, 22:12:49 »
Diisselistä kyse. kiitos anssi vastauksesta.

Poissa J_Dempsey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
« Vastaus #12 : 14.07.2018, 14:24:02 »
Terve,

Nostetaan vähän vanhaa aihetta...

V70 2002 2.0T, jakohihna vaihdettu muutama kuukausi sitten ja nyt epäilys on että hihnan kireys on väärä, sytyttää suoraan pakopuolelle kun vapaalla antaa kaasua ja päästää kaasun korkeilla kierroksilla. Toki voi vissiin olla VVT:kin(?) mutta ajattelin nyt kuitenkin tarkistaa ekana tuon hihnan kireyden.

Kysymys kuuluu, että tuleeko jakopään merkkien olla kohdillaan pelkästään kiristintä säädettäessä? Hihnaahan ei tarvitse/ole tarkoitus ottaa pois lainkaan tuota toimenpidettä varten jos olen oikein ymmärtänyt?

Kaikki apu otetaan mielellään vastaan...

Terveisin,

JD

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2131
  • R = Refinement
Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
« Vastaus #13 : 14.07.2018, 15:27:24 »
Terve,

Nostetaan vähän vanhaa aihetta...

V70 2002 2.0T, jakohihna vaihdettu muutama kuukausi sitten ja nyt epäilys on että hihnan kireys on väärä, sytyttää suoraan pakopuolelle kun vapaalla antaa kaasua ja päästää kaasun korkeilla kierroksilla. Toki voi vissiin olla VVT:kin(?) mutta ajattelin nyt kuitenkin tarkistaa ekana tuon hihnan kireyden.

Kysymys kuuluu, että tuleeko jakopään merkkien olla kohdillaan pelkästään kiristintä säädettäessä? Hihnaahan ei tarvitse/ole tarkoitus ottaa pois lainkaan tuota toimenpidettä varten jos olen oikein ymmärtänyt?

Kaikki apu otetaan mielellään vastaan...

Terveisin,

JD
Hihnan kireys ei saa aikaan mitään tuollaisia oireita, hampaan pielessä oleva jako taas saa.
Liian kireä hihna alkaa yleensä ujeltamaan, en tiedä saako näissä sitä edes liian kireälle tällaisella kiristäjällä kun näissä on.

Ota jakopään muovikoppa pois ja pyöritä jakopään merkit kohdalleen, ovatko paikallaan?

Kiristäjän "viisarin" pitäisi olla suunnilleen niiden hahlojen välissä, pieni poikkeama suuntaan tai toiseen ei haittaa.
V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa J_Dempsey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
« Vastaus #14 : 15.07.2018, 19:22:04 »
Käytin hihnan kopan nyt auki, ei ollut vielä mahdollisuutta nostaa autoa pukeille että saisi tuota konetta pyöritettyä ja jakoa tarkistettua. Kuitenkin huomasin että hihnan oli vähän turhan kireällä, ei ollut kylmänä (n. 20 astetta) merkkien keskellä vaan oikean puoleisen pystymerkin kohdalla, vähän ylikin. Eikö tällä tosiaan ole mitään merkitystä vaikka hihna on kireällä?

 

Ateho  Elekma