Tänään tuli vaihdettua Gatesin jakohihnasarja rullineen, Valeon vesipumppu, nesteet ja moniurahihna Gatesin kiristäjällä. Ei mikään kovin vaikea homma ollut. Noin 5 tuntia meni aikaa kun rauhassa ensimmäistä kertaa tein. Moniurahihnan alalimpun keskimutterikin lähti aika kivuttomasti irti 30mm hylsyllä ja paineilmakoneella. Sanoisin, että tuo kirjallisessa ohjeessa mainittu kiinnipitotyökalu on ihan turha jos paineilmakoneella vetää keskimutterin auki, koska ei se kampiakseli paljoa pyöri ja jos pyörii niin sen voi kääntää takaisin.
Kampiakselin ajoitusmerkkejä kyllä pällistelin pitkään ennen kuin tajusin, että se lohkon merkin vastapari onkin hihnan toisella puolella, eikä lohkon puolella. Eli jakohihna jää tavallaan merkkien väliin. Alahammaspyörässäkin oli joku lovi yhdessä hampaassa lohkon puolella, mutta se oli joku muu merkki. Nokat kun laittoi kohdalleen, niin sitten tajusin miten ne merkit siellä alapäässä menee.
Edellinen hihnan vaihto oli tehty Espoon Biliassa. Olivat näköjään särkeneet yhden vesipumpun pultin reiästä kierteet. Jälleen yksi osoitus siitä miten välinpitämätöntä touhua merkkiliikkeessä on

Viimeksi ohimon suonia pullistutti kun ilmansuodatin oli jätetty vaihtamatta. Pumpun pultit on jotain erikoiskokoa, niin meni sitten Berneriltä ostetun pidemmän pultin laitoksi kun sitä kierrettä rei'issä onneksi on pidemmälle kuin mihin orkkis pultit ylettää.
Vanhat rojut olivat muuten 4 vuoden ikäisiä orkkis osia ja kilometrejä takana vasta reilu 70 tkm. Hihna ja rullat olivat hyvässä kunnossa, ihan pientä pintapykimää remmissä, mutta vielä sillä olisi ajanut ainakin vuoden. Vesipumppu (Volvon pumppu, valmistaja Aisin) oli alkanut jo jonkun verran vuotaa, joten epäilen ettei sitä ole viimeksi 160 tkm kohdalla vaihdettu. Pumppu tuosta olisi varmaan seuraavaksi mennyt, vaikka välystä siinä ei vielä ollut.