Carcom Oy  Elekma

Vetonivelen ja navan välinen liima

  • 26 Vastauksia
  • 9688 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #15 : 09.12.2012, 11:03:12 »
Olin tästä asiasta bilialle asti yhteydessä ja keskusteltiin pitkä tovi... Tulimme siihen tulokseen että vetoakselin napapulttien uusintakiristykset, joita volvon merkkihuoltoon tulee paljon , saattaisivat vahentyä oleellisesti tällä liimaamisella.. Olivat sielläkin loppujen lopuksi sitä mieltä ettei sitä jo tehtaalla ole laitettu sinne turhaan
  ei mun autossa ollut kyl tehtaan jäljiltä mitään lukitetta.

Poissa Proomu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.nummelarallyteam.com
    • Ralli-Proomu
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #16 : 09.12.2012, 11:07:46 »
Jos sinne nyt pakko on jotain liimaa tunkea että saa yönsä nukuttua, niin eikö olisi helpompaa laittaa siihen ruuviin kierreliimaa? Mediumia mielellään niin saa vielä ehjänä aukikin. Jos booriin jyräyttää liimaa niin aika ihanaa on varmaan vetaria irrottaa navasta...

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #17 : 09.12.2012, 12:02:04 »
Jos sinne nyt pakko on jotain liimaa tunkea että saa yönsä nukuttua, niin eikö olisi helpompaa laittaa siihen ruuviin kierreliimaa? Mediumia mielellään niin saa vielä ehjänä aukikin. Jos booriin jyräyttää liimaa niin aika ihanaa on varmaan vetaria irrottaa navasta...
skf:n paketissa tulleessa pultissa oli liimaknööli valmiina

Poissa Proomu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.nummelarallyteam.com
    • Ralli-Proomu
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #18 : 09.12.2012, 12:25:16 »
Ainoa tapaus jossa boori aiheutti tärinää johtui siittä, että napapultissa ei ollut käytetty liimaa ja se oli lentänyt huitsin nevadaan. Ehkä n.100kpl on tullut noita purettua ja niputettua. Joku on ehkä noita enemmänkin hiplannut? Onko muille tullu vastaan ongelmia boorin väljyydestä (unohdetaan Motonet laatuiset nivelet)?

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #19 : 09.12.2012, 16:08:18 »
Ainoa tapaus jossa boori aiheutti tärinää johtui siittä, että napapultissa ei ollut käytetty liimaa ja se oli lentänyt huitsin nevadaan.
No, tuo pultti ei pääse lähtemään mihinkään, jos on aluvanne, tai peltivanteissa pölykapselit, sinne se jää paikkaansa, ja ei ole vastaan tullut yhtään jossa olis irronnut kokonaan, vaan löystynyt hieman.
Harvoin tuo tärinää aiheuttaa, koska ei se pääse niin paljoa liikkumaan, kolahtaa vaan liikkeelle lähdössä, ja vapaalta kaasua painaessa.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #20 : 09.12.2012, 16:11:17 »
skf:n paketissa tulleessa pultissa oli liimaknööli valmiina
Mahtaako olla " liimaa " vai onkohan ihan pikkanen muovipinta muutamassa kierteessä ( sininen kohta ) on samaa tavaraa kun nylock muttereissa, mutta löystyy se pultti siitä huolimatta  :)
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #21 : 09.12.2012, 16:37:23 »
Mahtaako olla " liimaa " vai onkohan ihan pikkanen muovipinta muutamassa kierteessä ( sininen kohta ) on samaa tavaraa kun nylock muttereissa, mutta löystyy se pultti siitä huolimatta  :)

No näytti ihan joltain Loctiten ruuvilukiteknööliltä, eikä miltään muovilta.
Samaa tavaraa, kuin esim alkuperäisissä jarrusatulapulteissa on.
Tuskin löystyy, jos on oikeeseen pänniin vedetty. Piukassa se alkuperäinenkin oli.

Niin ja tuo SKF:n laakeri on FAG:n valmistama, sama kuin volvon alkuperäinen.

Poissa Jarham

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #22 : 12.08.2013, 20:46:07 »
Vanha juttu jo mutta...

Siis kyllä se ihan lukitetta on ja sitä on jopa bilian hyllyssäkin. Ne vaan ei bilialla ees tienny mihin tarkoitukseen ko liima on.

Kyllä ne hämeen autovarusteessa ja bilialla kertoivat ,että varsinkin uudemmassa versiossa jossa pulttikiinnitys on tullut erittäin paljon vastaan tapauksia missä ko pultti on ihan auki. Ja auennut kiristyksen jälkeenkin.

En todellakaan usko että se liima niissä booreissa huvikseen on.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #23 : 18.01.2016, 10:19:06 »
Eli navan ja vetarin booriliitoksessa on vai ei ole liimaa? Siis tehtaan jäljiltä
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa rocktie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • rockroad is the only way
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #24 : 18.01.2016, 10:29:55 »
Eli navan ja vetarin booriliitoksessa on vai ei ole liimaa? Siis tehtaan jäljiltä
No ei ainakaan meidän -99 C-70 ollut kun siihen laakeria vaihdoin. Napapulttiin kylläkin lukite.
Olisko tässä nyt kyse jostain käännöskukkasesta?

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #25 : 18.01.2016, 13:39:31 »
Tehtaan jäljiltä TDI:ssä oli booreissa liimaa. Kun laakerit on kahteen kertaan vaihdettu ja ulkonivelien kumit kertaalleen, ei liimaa ole laitettu eikä mitään liimaamisen tarvetta ole 700 000 km:n aikana ilmaantunut.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Vetonivelen ja navan välinen liima
« Vastaus #26 : 18.01.2016, 16:07:46 »

No ei ainakaan meidän -99 C-70 ollut kun siihen laakeria vaihdoin. Napapulttiin kylläkin lukite.
Olisko tässä nyt kyse jostain käännöskukkasesta?
Ei ollut minullakaan saman moisessa laitoksessa.
Vetarin pultti löystyi kertaalleen kuskin puolelta vaikka siinä pieni liimatippa olikin. Uuden pultin laitoin niin siinä oli valmiina kans se tippa liimaa.
SKF:n ohjeessa käsketään liimaamaan vetari ja napa, mutta muistaakseni volvon ohjeessa ei siitä ole mitään mainintaa tuohon vuosimalliim. Vaseliinia laitoin väliin, että saa joskus vielä aukikin.

 

KL-varaosat  Race.fi