KL-varaosat  Race.fi

740 GLE B230F hipaisu antaa kierroksia, polkaisulla melkein sammuttaa

  • 20 Vastauksia
  • 16833 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa csell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Moro,
Eli, auto, Volvo 740 GLE B230F ja automaatti, lähtee ensinnäkin käyntiin oudosti. Kaapeleilla pyörii ja lähtee kauniisti käyntiin mutta ilman kaapeleita se ei edes sano "klick". Sitten kun on tyhjäkäynnillä ja antaa kunnolla kierroksia se vain sanoo pruut pruut-put-put-put ja melkein tyssähtää ja on sammuvinaan kunnes taas helppaa polkimesta. Kun ihan varovasto hiupaisee kaasua se antaa kivasti kierroksia mutta sentin verran enemmän kaasua niin taas häviää kierrokset.

Taisi muuten myös haista vähän käryneelle kun viimeksi kokeilin. Taitaa isänätkin vähän käryneelle haista kun päreet palaneet :idiot2: 
Mahtaako olla laturi ja akku loppu, IMM, vai sytytyksessä vaiko ruiskun rele vai missä kenkä puristaa?

Jakopään hihna ja rulla ja muutkin remmit, öljyt, öljysuodatin ja ilmafiltteri vaihdettu viime viikolla...

Kiitos avusta etukäteen!

Poissa csell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
No niin, nyt olen vähän mittaillut. Mahtaako mennyt mittaukset oikein  :o
Eli latasin toisen akun vuorokauden sisätiloissa ja vaihdoin sen volvoon. Lähti käymään. Mittasin akun navoista muistaakseni about 12V ja kun laitoin kaapelit kiinni toiseen autoon nousi 14,3V:iin. Laturin plus navasta runkoon antoi 11-12.4V ja kuormitettuna vähän laski. Mutta kierroksia nostaessa Voltit mielestäni tippui...Hmmm. Joku vihjasi että vois olla jännitteensäätimessä vika ???

Menen kohta mittaamaan uudestaan..

Poissa make1993

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
mites olisko laturi sökö?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4517
Laturista pitäsi kyllä lähteä se ~14V, 11V aivan liian vähän.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Tuo tarkoittaa sitä että laturi ei lataa. Syttyykö latauksen merkkivalo kun laitat virrat päälle?

Poissa csell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Eli tässä vähän tarkempia mittaustuloksia. Ja mittaristo ei ole paikalla joten laturin valosta en osaa sanoa...

Auto ei käynnissä: Akku 12,89 V
Auto käynnissä: Akku 11,87 V

Tyhjäkäynnillä laturi + ja runkoon 11,81 V ja kierroksilla 11,76
Akku kuormitettuna (kaikki laitteet päällä) 11,35.

Mistä sais uuden laturin jos se on rikki? vai olisko jännitteensäätimessä vikaa? miten sen vois korjata?
Edullisin ratkaisu hakusessa :-[ Ei kuitenkaan paaliin ihan vielä :nohnoh

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9513
  • Kartanoita kartano täynnä
Oiskohan laturista hiilet loppu tai diodisilta kärähtänyt. Eihän tuo lataa yhen yhtään.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Ja mittaristo ei ole paikalla joten laturin valosta en osaa sanoa...

Ei lataa koska laturi ei saa herätevirtaa. Laturin heräte kulkee latauksen merkkivalon kautta ja jos polttimo (saati koko mittaristo) puuttuu ei heräte luonnillisestikaan mene laturille. Ihan vain testaksesi voisit kytkeä kahden johdon väliin pienitehoisen polttimon (3-5W), toinen johto laturin perässä olevaan lattaliittimeen ja toinen akun plus-napaan ja auto käyntiin. Lampun pitäisi sammua kun auto käynnistyy ja mittarin pitäisi näyttää yli 13 volttia akun napojen välistä mitattuna.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

hevonen

  • Vieras
Ei lataa koska laturi ei saa herätevirtaa. Laturin heräte kulkee latauksen merkkivalon kautta ja jos polttimo (saati koko mittaristo) puuttuu ei heräte luonnillisestikaan mene laturille. Ihan vain testaksesi voisit kytkeä kahden johdon väliin pienitehoisen polttimon (3-5W), toinen johto laturin perässä olevaan lattaliittimeen ja toinen akun plus-napaan ja auto käyntiin. Lampun pitäisi sammua kun auto käynnistyy ja mittarin pitäisi näyttää yli 13 volttia akun napojen välistä mitattuna.
Tässäpä tämä tärkein.

Poissa csell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Wow!
Olin jo aloittanut laturin etsimistä. Täytyypä kokeilla noilla konsteilla ensin!! Mistä ihmeestä opitte näitä niksejä?
Eli jos olette oikeassa, niin koko ongelma voi olla siitä kiinni ettei mittaristo ole autossa kiinni??

Hitsi, se olisi mahtavaa!!!

Kiitos!

Ai niin, mikä on diodisilta?? :-[

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Diodisilta muuttaa laturin tuottaman vaihtovirran tasavirraksi.
Itsekkin opin tuon laturin herätteen tässä kuukaus-kaksi sitten seuraamalla täällä keskusteluja ;)

Poissa csell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Allright!
Now I know WHAT the problem is! How do I find WHERE the problem is? :pomo:

Eli mistä löydän diodisillan ja voiko sen vaihtaa helposti?
Olet selvästi askeleen tai kaksi edellä minua :D

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Ei tarvitse vaihtaa diodisiltaa kun pistät sen mittariston kiinni että laturi herää henkiin :).

Poissa csell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Joo, se oli hyvä idea! Helppo nakki, sen osaan jopa minä tehdä :pomo:
Jos tämä tosiaan toimii niin olisi mulle ensimmäinen ongelma minkä korjaaminen käy kädenkäänteessä ja kustannuksitta!! Jess!!
Ei sulla sattuis olemaan yhtä hyvää vinkkiä miten tuulilasipyyhkijän moottorin sais pyyhkimään kahdella nopeuksilla tai miten mädän etulokasuojan sais ehjäksi...kustannuksitta ;)

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Tuulilasinpyyhkijöiden vika on huono kytkentä. Joko katkaisijassa, johdoissa tai itse moottorissa, sähkökynä käteen. Etulokasuoja kannattaa vaihtaa kokonaan, ilmaista ei välttämättä :D. Mutta kaikki käytetyt volvojen osat ovat edullisia ja tarjonta on suurta :)

 

Carcom Oy  Elekma