Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus

  • 78 Vastauksia
  • 41193 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #60 : 04.04.2013, 23:04:39 »
niin millä selvitit noi miinusjohdot?

Itseasiassa sain nuo tarkistettua Volvon omista johdotuskaavioista. Mittaamalla tms. niitä on melko vaikea selvittää.
Periaatteessahan sillä ei ole väliä meneekö vahvistimen plus kaiuttimen plus-napaan, kunhan kaikki kaiuttimet ovat kytketty samalla tavalla.

Eli jos jostain syystä sulla ei värit täsmäisikään niin kytke jakosuotimen inputiin tuleva johto niin että otat mallia vanhoista alkup. elementeistä ja sen mukaan kytket samassa kohtaa kaiuttimessa olevan johtimen samaan jakosuotimen napaan joka ovessa. Ja tietysti kaikkien midbassojen ja diskanttien + ja - oikeisiin napoihin jakosuotimessa.

Jos käytät korokerenkaiden kiinnitykseen ruuveja, muista aina tarkistaa ettei pellin takana ko. kohdassa ole mitään johtosarjaa!  :nohnoh

Ja sen verran unohdin alkuperäisessä selostuksessa mainita, että käytin vielä tuossa korokerenkaan ja kaiutinelementin välissä semmosta täysin kokoonpainuvaa vaahtomuovista tiivistenauhaa. Joissain elementeissä on valmiiksi/tulee mukana tiiviste, mutta ko. Rainbown sarjassa ei ollut.
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #61 : 04.04.2013, 23:14:39 »
Villi veikkaus, - piuha on molemmilla puolilla musta tai siinä menee musta raita?

Itsekin kuvittelin ensin tuolla tavoin selvittäväni oikean piuhan, mutta niissä perhanan piuhoissa on etupäässä kaikissa musta raita.. :)

Listaan nyt samantien kaikki kaiutinjohtojen värit...

Lainaus
Right Front +     Violet-Black
Right Front -      Yellow-Black

Left Front +       Green-Black
Left Front -        Gray-Black

Right Rear +      Violet-Red
Right Rear -       Yellow-Red

Left Rear +        Green-Red
Left Rear -         Gray-Red

Ja tosiaan edessä alkuperäisten diskanttien johdot ovat suoraan haaroitettu midbassojen rinnalle ja niiden johtimet ovat samanväriset.
Uutta erillissarjaa kytkettäessä voi siis ottaa joko midbassolta TAI diskantilta johdot jakosuotimen INPUTiin. Toinen johtopari jää käyttämättä ja kannattaa teipata ja fyllata pehmusteilla johonkin kiinni ettei ala rämisemään ajan myötä.
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa Jagrullar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #62 : 05.04.2013, 09:07:05 »
Kiitoksia taas, noin minä sen itsekin yön yli nukuttuani pähkäilin. Eli jos värit sattumalta ei täsmää, niin laitan sitten vaan molempiin samoin päin kuin alkuperäisissä on. Ei siitä muuta haittaa taida tulla, kuin että voi mennä takakaiuttimien kanssa ristiin, mutta ehkä ne pitää sitten muutenkin aika hiljaisella.
V70 2,4D -09

Poissa James Bond

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #63 : 08.04.2013, 12:30:19 »
No niin tuli kanssa vaihdettua kaikki kaiuttimet vähän laadukkaampiin. Ei mennyt kun vaivaiset 11 tuntia ja kasa asennus kaljaa.  :) Laitoin Focal Ps165 erillissarjat eteen ja taakse.  Ei kannata turhaan sijoittaa rahaa uusiin korokerenkaihin. Ensin otin irti vanhat kaiuttimet ja sitten sahasin kuviosahalla vanhat kaiuttimet irti rungoista ja ruuvasin uudet kiinni. "No nails" liimaa renkaan reunoihin tiivisteeks ja että pysyy hyvin kiinni ovessa ja uudet popniitit. Takana kaiuttimet oli kiinni kolmella ruuvilla.

Laitoin silent coat äänieristysmattoa kaiuttimen reiästä ulkopeltiin niin paljon kun ylettyi ja sisäpelti täyteen ja vähän vielä ovipahviin. Nyt kuuluu musiikki selkeästi.  Bassoa tulee vähemmän mitä odotin, mutta eipä toi orkkismankka jaksa syöttää tarpeeks watteja pihalle...

Vielä vois sen verran projektoida, että laittais aktiivisubin vaikka apukuskin penkin alle. Jos sais edes pikkaisen lisää potkua alapäähän.

Mistäköhän löytäis etu- tai takakaiutinjohdot kabiinista helpoimmalla, että sais kytkettyä linjamuuntimen ja siitä rca subiin?
Volvo V60 T8 LR, R-Design -22

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #64 : 08.04.2013, 12:40:38 »
No niin tuli kanssa vaihdettua kaikki kaiuttimet vähän laadukkaampiin. Ei mennyt kun vaivaiset 11 tuntia ja kasa asennus kaljaa.  :) Laitoin Focal Ps165 erillissarjat eteen ja taakse.  Ei kannata turhaan sijoittaa rahaa uusiin korokerenkaihin. Ensin otin irti vanhat kaiuttimet ja sitten sahasin kuviosahalla vanhat kaiuttimet irti rungoista ja ruuvasin uudet kiinni. "No nails" liimaa renkaan reunoihin tiivisteeks ja että pysyy hyvin kiinni ovessa ja uudet popniitit. Takana kaiuttimet oli kiinni kolmella ruuvilla.

Laitoin silent coat äänieristysmattoa kaiuttimen reiästä ulkopeltiin niin paljon kun ylettyi ja sisäpelti täyteen ja vähän vielä ovipahviin. Nyt kuuluu musiikki selkeästi.  Bassoa tulee vähemmän mitä odotin, mutta eipä toi orkkismankka jaksa syöttää tarpeeks watteja pihalle...

Vielä vois sen verran projektoida, että laittais aktiivisubin vaikka apukuskin penkin alle. Jos sais edes pikkaisen lisää potkua alapäähän.

Mistäköhän löytäis etu- tai takakaiutinjohdot kabiinista helpoimmalla, että sais kytkettyä linjamuuntimen ja siitä rca subiin?
Focalit kun on vaiheplugilliset elementit niin bassopää kärsii siitä hieman, kun kalvon pinta-ala on pienempi mitä "normaalissa" midissä. Suunniteltu siis käytettäväksi subin kanssa. Midbassoa ne kyllä potkii kunhan niille pökkää vahvistimen kautta tehoa. Itsellä nyt 2x50w PS165:lle ja hyvin humppaa. Subeina 8" free-air pioneerit hattuhyllyllä

Poissa Jagrullar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #65 : 16.04.2013, 21:05:42 »
No niin, nyt omakin projekti aloitettu. Tänään ei ollut aikaa kuin toiselle ovelle, mutta kyllä nyt hymyilyttää kun balanssilla kokeilee eroa. Huomenna tarkoitus jatkaa...
Yllättäen peilikolmiosta löytyi diskantti. Kytketty se oli, muttei se mitään tehnyt. Kokeilin jo ennen purkua kädellä peittämällä ja luulin ettei tuolla ole mitään. No nyt on uusi ja ero on selkeä. Ja autohan on -09 perusperformancella, Suomessa myyty momentum.
V70 2,4D -09

Poissa James Bond

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #66 : 22.04.2013, 20:27:10 »
No niin taas yks projekti saatettu loppuun asentamalla Pioneer TS-WX110A aktiivisubbari apukuskin penkin alle. Focalin kaiuttimiin olen ollut tyytyväinen, mutta bassoa jäi vielä kaipaamaan. Pioneerin subi potkii yllättävän hyvin ja tuo sitä kaivattua lisäbassoa, suosittelen.

Takakaiutinjohdot löytyi kynnyskotelosta keskipilarin kohdalta josta sai ryöstettyä kaiutin lähdön linjamuuntimelle. Linjamuuntimesta rca-piuhat plus heräte pioneerin subiin. Subi mahtui just ja just penkin alle. Ebaysta tilaamalla subin sai paljon halvemmalla kuin suomesta (150€ kotiin kannettuna).
Volvo V60 T8 LR, R-Design -22

Poissa gaz69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #67 : 21.08.2013, 14:05:46 »
Sarjaksi valikoitui Autosoundin testin voittanut Rainbow Sound Line SL-C6.2 hintaan 169e. En ehtinyt purkamaan alkuperäistä kaiutinta irti autosta mukaan malliksi, joten valikoitiin hifiliikkeen hyllystä kuvien perusteella sopivan oloiset sovitusrenkaat, ainoat hyllystä sillä hetkellä löytyneet olivat nämä Opelin sovitusrenkaat.

Vanhoissahan ei erillisiä soviterenkaita ole lainkaan vaan koroke osa on itse kaiuttimen runkoa. Noh eiväthän nuo Opelin sovitteet tietenkään olleet ihan bolt-on. Muuten olisivat kyllä sopineet suoraan, mutta reikäjako on n. 1cm liian pieni. Tästä tosin selvittiin helposti kolmella lyhyellä itseporautuvalla ruuvilla. Parista kohtaa korokerenkaat tuntuivat jäävän hieman irti pellistä, joten laitoin varmuudeksi pellin ja korokerenkaan väliin normaalia ikkunatiiviste P-nauhaa. Tämä tosin oli ehkä aivan turhaa, koska kuitenkin lopuksi tiivistin ja jäykistin korokerenkaat äänieristysmatolla.
En osaa sanoa löytyisikö tuohon malliin edes hakemalla tismalleen oikeita korokerenkaita, ainakaan mitkään ko. tarvikkeita valmistavat liikkeet eivät tunnu tuntevan ko. automallia. Mutta mielestäni esim. tuo käyttämäni Opelin sovite+ruuvit on sen verran helppo ratkaisu että parempaa on turha ainakaan pitkään hakea. Maksimi upotussyvyydeksi ko. renkailla tuli n. 9cm, eli ilmankin korokerenkaita alle 6cm upotussyvyydellä olevat kaiuttimet saattavat sopia paikoilleen (ko. Rainbown elementeissä 65mm upotussyvyys)

Oven ulkopeltiin laitoin äänieristemattoa niin paljon ja pitkälle kuin kaiuttimen reiästä saa. Kovin paljoa sitä ei saanut, oven alareunaan ehkä n. 60cm leveydeltä jonka korkeus etupäästä n. 25cm ja takapäästä n. 10cm sekä oven yläreunaan jäykistepalkin yläpuolelle ehkä n. 20x30cm verran. Yritin kuitenkin kompensoida tätä laittamalla eristettä paloissa limittäin jotta eristevahvuus olisi luokkaa 1.5x. Lopputulos olisi varmasti parempi jos koko ulkopellin saisi vuorattua mutta se edellyttäisi melkoista purkamista... Eristematon päälle laitoin 15-20mm paksua aaltomaisella pinnalla olevaa polyuretaanieristettä kaiuttimen kohdalle n. 20x30cm palan, näkyy edeltävässä kuvassa jossa ei kaiutinta.



Ovipahviin laitoin kaikkiin isompiin tasaisiin pintoihin sekä jokapuolelle midbasson ympärille tuota samaa 2mm butyylieristettä. Kaiuttimen ympärille sekä muualle mihin vain mahtui laitoin lisäksi 10mm paksua pehmeää polyuretaanieristettä. Kuvassa on hanttarin puolen ovi, jossa hieman säästelin tuota pehmeämpää eristettä kun tuntui käyvän vähiin, mutta kuskinpuolelle laitoin kaiken lopun eristeen ja sitä riitti ympäri asti reunoihin 5-10cm kaistaleet.

Diskantille ei oikein löytynyt sopivaa kiinnityspintaa oven puolelta, joten kiinnitin sen tuohon peilikolmion peitemuoviin pätkällä reikänauhaa ja parilla ruuvilla. Suuntauksesta tuli ihan OK kun käytin asennuksessa diskantin omaa hieman vinoa jalustaa. Kuvan oton jälkeen vielä vuorasin ko. muovinpalan ympäriinsä tuolla pehmeällä urtsimatolla.



Itselle valikoitu yllä oleva setti (Rainbow, Opel sovitteet ja vaimennusmatot). Vielä kun jaksais nakertaa kiinni ko. kamat

Poissa stimbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #68 : 27.11.2013, 14:42:39 »
Rupesi tuo performance tason äänentoisto ärsyttämään joten päädyin ensimmäiseksi asentamaan aktiivisubbari takaronttiin.

Virran otin apparin jalkatilan sulakerasialta orkkis subbarin paikalta, heräte takavaloilta ja signaali kaiutintasoina oikeasta takaovesta.
Ei mikään hifi hifi asennus mutta toimiva, alarekisteriin tuli voimaa lisää.

Samalla tuli tarkastettua etuovien kaiuttimet, diskantit löytyvät. Siniseltä sanoivat että performance tasoon lisättiin faceliftin yhteydessä diskantit (syksy/09), itsellä V70 01/2010.

Seuraavaksi sitten erillissarjaa etuoviin, ja ehkä vahvistinta.

Poissa MLi73

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #69 : 21.02.2014, 09:17:37 »
Samat temput tuli tehtyä, itsellä V70 -09, varustelutaso lienee Kinetic (?). Täältä löytyi peilikolmiosta diskantit, jossa pikkukonkka toimi suodattimena. Tilalle eteen tuli kanssa Rainbow SL-C6.2 sarja ja samalla etuovet vuorasin Stp Black Gold vaimennusmatolla + ovipahveihin pehmeämpää mattoa. Kuskin oven kanssa räpeltäessä meni neljä tuntia, apukuskin ovi menikin jo pariin tuntiin.

Vanhoista elementeistä tuli hyödynnettyä runko/kehikko johon pulttasin 6,5" elementit. Samaten peilikolmiosta silvoin sivareilla paljon tavaraa pois niin sai nätin pedin diskantille joka liimattiin kuumaliimalla paikalleen.

Nälkä kasvaa syödessä, eikä lopputulos tyydytä. Seuraava steppi on kyhätä jonkinlainen sub takapoksiin ja laittaa vahvistinta väliin, luultavimmin silleen, että etukaiuttimille ottaa oman syötön ja subille siltaa yhdeksi kanavaksi. Millaisia toteutuksia yleensä on tehty? Integroitu suljettu kotelo lasikuidusta sivuun litteällä elementillä lienee yksi vaihtoehto tai sitten jotenkin jemmata suljettu kotelo takakontin lattiaan? Tarkoitus olisi säilyttää auton monikäyttöisyys eli näkyville ei viitsisi laittaa mitään isoa laatikkoa. Kaiken lisäksi tuossa takapoksissa on isoa aukeava luukku joka pitäisi säilyä käyttökelpoisena eli jos sen alle saisi jemmattua basson niin ihan hyvä olisi.

Poissa gaz69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #70 : 21.02.2014, 10:04:55 »


Nälkä kasvaa syödessä, eikä lopputulos tyydytä. Seuraava steppi on kyhätä jonkinlainen sub takapoksiin ja laittaa vahvistinta väliin, luultavimmin silleen, että etukaiuttimille ottaa oman syötön ja subille siltaa yhdeksi kanavaksi. Millaisia toteutuksia yleensä on tehty? Integroitu suljettu kotelo lasikuidusta sivuun litteällä elementillä lienee yksi vaihtoehto tai sitten jotenkin jemmata suljettu kotelo takakontin lattiaan? Tarkoitus olisi säilyttää auton monikäyttöisyys eli näkyville ei viitsisi laittaa mitään isoa laatikkoa. Kaiken lisäksi tuossa takapoksissa on isoa aukeava luukku joka pitäisi säilyä käyttökelpoisena eli jos sen alle saisi jemmattua basson niin ihan hyvä olisi.

Varapyörän tilalle mahtuu kohtuullinen kotelo. Tilan käyttöä vähän syö siellä pohjalla oleva kiinnike. Itse tein kontin pohjalle reilun 30 litran kotelon SPL dynamics xtr 250 elementille, joka meni tilaan nippanappa korkeutensa vuoksi. Elementti- kotelo rakennelmasta tuli kuitenkin niin korkea, että lattialuukun allaolevan tilan järjestelylle piti tehdä modauksia hiukan. Samalla kun tein subi asennukset, niin asennukseen tuli mukaan Audison Bit ten, DSP prossu. Nykyään autossa olevaa settiä kuuntelee jopa mielellään  ;) Ohessa huono kuva lumisesta kontista (asennuksesta)

« Viimeksi muokattu: 21.02.2014, 10:12:06 kirjoittanut gaz69 »

Poissa MLi73

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #71 : 21.02.2014, 20:09:35 »
Itse asiassa haastetta lisää antaa myös vaatimus että varapyörä pitäisi kanssa sailyttää. Mitenköhän sellainen littana 10" subwoofer pelaisi pienessä kotelossa. Sellaisen saisi varmaan patentoitua varapyörän päälle ja sitä alempaa kantta voisi sitten muokata mieleiseksi. Alkuun voisi kokeilla vaikka pienehköä suljettua koteloa takapenkin selkänojaa vasten niin saisi jonkinlaisen käsityksen miten tuollainen subwoofer pelittää ennen kuin alkaa tekemään isompia muutoksia.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #72 : 21.02.2014, 21:43:41 »
Miten orggissubin kytkentä samalla tavalla kuin noi ns. tarvikeversiot. Mitä tarvitsee esim. takaoven kaiutinpiuhojen ja orggissubin elementtien väliin, että pelittää?
« Viimeksi muokattu: 25.02.2014, 15:40:07 kirjoittanut D5GT »

Poissa MLi73

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #73 : 22.02.2014, 17:34:54 »
Miten tuo orkkissubi on toteutettu? Alkaa hiipiä mieleen, että kohtuukokoinen kotelo takapenkin selkänojaa vasten voisi olla se oikea vaihtoehto alkuun, tämä sitten jotenkin kiinni ja tarpeen tullen saa edestä pois. 99,9% ajasta ei kuitenkaan ole tiellä kun veivaa töihin ja takaisin sen 200 km päivässä.

Ainakaan uusista Volvon sivuilla rakentaessa ei ilmene mitä eri äänentoistojärjestelmät tarkalleen ottaen pitää sisällään. Vain elementtien määrä ja vahvistimen tehot ilmoitettu.

Poissa jonss1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #74 : 23.02.2014, 22:17:03 »
Ne "järjestelmät" eivät tietääkseni sisällä vielä subia vaikka olisi premium järjestelmä vaan se on vielä lisävaruste joka pitää valita erikseen.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2014, 22:24:38 kirjoittanut jonss1 »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron