Tuli tuolla väärässä topicissa asiaa sivuttua, joten ajattelin tänne tulla kertomaan ajatuksiani. Biodiesel on kylläkin vielä kokeilematta itseltä, kun ei sitä näiltä suunnilta ole saanut. En usko, että tuon eroa ajossa huomaa millään tavalla, mutta ajattelin kyllä siirtyä siihen täysin kunhan tulee näille suunnille saataville.
Kun tuolla toisaalla kerroin Nesteen raportin mukaan tämän tosiaan tiputtaneen aika paljon partikkeli, CO ja HC -päästöjä, jäin miettimään syytä tälle. Syy selvisi, ja syyllisenä on se fakta, että biodieselit sisältävät pääasiassa tyydyttyneitä paraffiinisia hiilivetyjä, kun fossiili-diesel sisältää paljon myös aromaattisia hiilivetyä. Kemiallisesti en ole riittävän pätevä selittääkseni syytä, mutta se on havaittu, että paraffiiniset hiilivedyt vähentävät partikkeli, CO ja HC-päästöjä aromaattisiin verrattuna. Selvisi myös, että paraffiinisiä hiilivetyjä, kuten biodieseliä, lisätään fossiili-diisselin sekaan parantamaan sen ominaisuuksia, eli se on ollut eräänlainen lisäaine.
Sekin on fakta, että paraffiiniset hiilivedyt omaavat korkeamman setaaniluvun kuin aromaattiset. Nesteen MY omaa omaa noin 25 pykälää korkeamman setaaniluvun kuin perus Nesteen kesädiesel (ero pienempi verrattuna heidän Pro diisseliin, joka käsittääkseni sisältää tätä MY dieseliä, jonka avulla tämä Pro on sitten parempaa kuin perusdiesel). Mistä siten voi johtua, että kun se syttyy paremmin ja nopeammin, ei NOx-päästöt muka kasva? Palaako se hitaammin? Jotain sellaista täytyy tapahtua, sillä raportin mukaan MY laskee vääntömomenttia verrattuna fossiiliin, joskin erittäin lievästi. Suunnilleen samassa suhteessa NOx-päästöjen raportoituun alenemiseen verrattuna. Mutta mikäli sillä on lyhyempi sytytysviive, pitäisi tulokset olla päinvastaiset (olettaen että sama ajoitus), sillä kun paine kohoaa nopeammin, pitäisi vääntömomentin ja NOx-päästöjen kohota. Uutta tavaraa tämä MY niin tässä on henkilökohtaisesti vielä vähän pihalla sen ominaisuuksista. Pitäisi saada Nesteen porukka tänne selventämään asioita. Ymmärrän kyllä etteivät halua liikaa paljastaa, mutta kun samalla tulee mainoksia niin menee sekaisin, kun ei ole riittävän tarkkaa faktatietoa saatavilla. Mainokset kun aina antavat väärän kuvan ja hankaloittavat asian ymmärtämistä.
Ja itselleni selvennän myös, että Nesteen tavara ei sisällä happea toisin kuin perinteiset esteri-biodieselit. Ja se on tuotettu käsittääkseni hydraamalla rasvoja, jotka ovat peräisin biojätteestä. Tämä myös lisää polttoaineen vetypitoisuutta ja täten selittää puhtaampaa palamista. Mutta kuinka uusiutuvasta lähteestä tämä vety on peräisin? Metaanista? Onko tämä metaani sitten biokaasua vai maakaasua?