Tuossa jo kirjoituksessani kerroin, että suutinkartan huijaus ei ole hyvä tapa tehdä ohjelmaa, koska tällöin ohjelma huijaa itse itseään ja mm. automaatti saa väärän vääntötiedon.
Oletetaan ruiskutusmäärän olevan 80mg ja valmistaja on kalibroinut tuolle ruiskutusmäärälle 400Nm. Nyt jos kalibrointiarvoa huijataan 10% niin edelleen muu tekniikka on siinä oletuksessa, että 400Nm toimitetaan renkaille, mutta todellisuudessa lähes 90mg sinne syötetään ja se tarkoittaa valmistajan kartassa 450Nm + ahtopaineen noston vaikutus eli noin 500Nm. 100Nm tulee lisää ja tekniikka ei ole tästä tietoinen. Tämä taas saa aikaan automaatissa sen, että 400Nm ei ole pakoissa vielä täyttä painetta, mutta 500Nm kyllä sitä edellyttäisi keston kannalta, tapahtuu ennenaikaista kulumista. Tässä on se suurin syy miksi en hyväksy suutinkartan huijaamista lähes tyhjäkäynniltä saakka. Tuon väännön saa kerrottua oikein ilman huijaamistakin ja tällöin tekniikka on tyytyväisempi ja jo valmistajakin on rakentanut ohjelmaa vakiosta eteenpäin, se pitää vain osata ottaa käyttöön. Vaivaa on selkeästi enemmän, mutta minusta se kannattaa kun voin turvallisesti kertoa asiakkaalle, ettei tarvitse varoa painamasta kaasua pohjaan. Luotettavuutta siis jos haetaan niin suutinkartan huijaus ei sitä ainakaan edistä.
EGR poistosta aina mainitsen ja kerron mikä se on ja mitä se tekee, kysymättä ei saa noita ottaa pois käytöstä se on selvä. Jotkut sen haluaa pitää toiminnassa etenkin hyvin pohjoisessa.
Tuo softloader on toisaalta hyvä juttu, mutta oikeasti käytännössä kuka veivaa vakion ja virin välillä ja miksi ihmeessä? En henkilökohtaisesti näe ideaa siinä ja sen vuoksi meiltä ei niitä saa. Riski jo siinä, että asiakas itse tuuppaa softaa sisään on jo suuri, pitää kuitenkin olla tehokas akkulaturi jne kiinni ja kuinka monella se sitten on? Menee muuten kivasti sekaisin jos kirjoitus keskeytyy, muutamia on noitakin tullut vastaan.
Rica tekee tietyt asiat hyvin ja samalla tavalla kuin itsekin, mutta sitten kesken ohjelmaa katoaa ”punainen lanka” ja kajotaan siihen suutinkarttaan ja muokataan karttoja mitkä ei ole edes käytössä, se ihmetyttää, tulee pannukakku vaikka alku näyttää lupaavalta.
Noot tämä antaa jo hieman lisäymmärrystä miksi jouduin päivittämään erään tässäkin asiaketjussa mainitun kokeneen softarin ohjelman aikanaan veks. Egr ja dpf jäivät deletoimatta ja tehoa oli lisätty juurikin suutinkarttoja keskeisti ropaamalla ( tämä selvisi kun kartat avattiin ongelman etsimiseksi). 1.Virisofta vääsi kyllä alhaalta, mutta haki herkästi vauhdin alavaihteilta ja oli kulmikas. Tehoa ( ilmoitettiin)oli toki ns. kauppamatkusta-modella 150 kw/400 Nm. Ei toiminut arkikäytössä ja softa jouduttiin palauttamaan käsityönä lisäätehoa.fi toimesta ensin vakioksi ja sitten modaamaan edelleen kartoilta ”notkottomaksi”. Tämä siis vuonna 2017 ja 2.4d,vm.07. Siinä kuoleentuivat ohessa samaan pakettiin egr- ja dpf softallisesti ja jälkimmäinen aineellisesti. Softaus teki autosta tasaisesti kiihtyvän ja automaatti piti 6 vaihteen hyvin ajossa sekä salli vaivattomasti siistit ohitukset 80-140 välillä. Autolla ajettu softattuna lähes 300 tkm ilman mitään näihin liittyviä murheita ja matka jatkuu… nyt mittarissa n.640 tkm. Tätä onnistunutta softan korjausta saatoin seurata sivusta ja kutsua jo osaamiseksi. Ei rullitettu ja toimi ja toimii edelleen moitteetta.