RallyBaron  Samppasport

Jäähdyttäjän vaihto?

  • 4 Vastauksia
  • 4263 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Borisj

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Jäähdyttäjän vaihto?
« : 11.02.2011, 17:14:22 »
Tänään,kuivassa pakkasilmassa huomasin syylärin alla olevassa suojamuovissa makeanmakuista nestettä.Letkujen liitännöissä ei vuotoja.Niimpä kysynkin,onko syylärin vaihto kovin kinkkinen homma ja saako sen yläkautta vaihdettua.Auto s70-99.

Poissa Volvoilija88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
Vs: Jäähdyttäjän vaihto?
« Vastaus #1 : 11.02.2011, 17:28:16 »
Oliko autosi turbolla vai ilman, jos turbolla ni kannattaa samalla pestä cooleri? Kyl se yläkautta tulee helpommin, ainaki mitä olen kuullut.. Itse en ole kyllä vaihtanut.. Se ilmastoinnin kenno kannattaa sitoa kiinni johonki vaikka rautalangalla ettei tuu kylmäaineet poies.. Viisaammat neuvokoot tarkemmin..

Poissa d6r

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 207
Vs: Jäähdyttäjän vaihto?
« Vastaus #2 : 11.02.2011, 17:38:07 »

hevonen

  • Vieras
Vs: Jäähdyttäjän vaihto?
« Vastaus #3 : 11.02.2011, 21:52:59 »
Just tehty tuo, alakautta ilman muuta jos siihen on mahdollisuus. Katot vaan ettei ilmastoinninkenno pääse vääntämään putkia.
On se hieno kenno/kennoon kiinnitys... :facepalm:

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdyttäjän vaihto?
« Vastaus #4 : 09.08.2018, 23:03:29 »
Jatketaas tähän, niin ei tehdä turhaan uutta. Syylärin vaihto V70 1999 2,5l 10v ilmastoinnilla manuaali aski

Syylärin vaihto:
Ennen syylärin irrotusta auto kannattaa nostaa etupyörät hieman ilmaan, jotta syyläri mahtuu taittumaan pois altapäin otettaessa. Samalla jää itsellekin hieman enemmän työtilaa. Suojamuovi pitää myös poistaa, se on kiinni kahdella 10mm kannalla olevalla ruuvilla.

Syylärin irrotuksessa voi saada sarven otsaan, jos lähtee suin päin vääntämään M8x40mm pultteja auki väkisin. Pulttien päät tulevat pitkälle ulos mutterista, jonka kierre tietysti aikaa myöten ruostuu. Ellei tätä ulostyöntyvää kierrettä puhdista ennen irrotusta, niin pultti todennäköisesti leikkaa tuohon ”kulmarautaan” kiinni ja vääntää sen mutkalle. Kulmaraudassakin on siis kierteet, mutteri on mikä lie tuplavarmistus. Puhdistus teräksisellä pulloharjalla näkyviltä osin, pieni pultin kierto ja usi puhdistus. Kannattaa vaihtaa samalla uudet pultit, kun kasaa.

Syylärin ja ilmastointikennon väliset ruuvikiinnikkeet ovat joko valuneet ruosteena maantielle tai ovat muuten vain epäkunnossa. Uudet klipareet ja 10mm kuusioruuvit hain Motonetistä.  Kaksi ylempää syylärissä kiinni olevan sähkörelepanelin kiinnitysruuvia on ihan koriruuveja, jotka kaipaavat suurella todennäköisyydellä myös vaihtoa, joten niidenkin uusimiseen kannattaa varautua.

Syylärin ja ilmastointilaitteen kennojen väliset ruuvit sai irrotettua kaikki ennen syylärin kiinnityspulttien irrotusta, paitsi edestäpäin katsottuna oikean yläkulman ruuvin irrotin vasta, kun koko kennostopaketti roikkui rautalangan varassa 10mm kiintolenkillä. Kasatessa kiinnitin ruuvit ennen syylärin isojen pulttien kiinnitystä. Laitoin ulostyöntyviin ruuveihin reilusti vaseliinia ja pätkän kumiletkua, jonka survoin vaseliinia täyteen. Joskos olis seuraavalla kerralla helpompi irrottaa.
Ilmastoinnin kennon ripustin heti puukalikan ja rautalangan varaan, kun syyläri oli siitä irti, jotta letkut eivät suotta vääntyilisi.

Syylärin kiinnitettyäni ja paisarin pikkuletkua kiinnittäessäni huomasin vasta silloin, että kiinnityskara puuttuu ylävesiletkun vierestä. Syyläri oli tämä, jossa ei tuota nysää ollut: https://www.autodoc.fi/stark/7587361

Enhän sitä enää kehdannut takaisin alkaa lähetteleen, tein ylävesiletkun ja syylärin väliin väliaikaisen patentin, johon letkun saa kiinni. Pätkä vesijohtoputkea ja siihen 8mm letkukara pystyyn mikkiliimalla.

Pitänee hommata tuollainen termostaattikopan kansi, jossa on paisarin kara. Jos jollain on tälläinen ehjä, niin saa tarjota.






















145 -70, 240 -88, 740 -87, V40 -04

 

Elekma  Autoracing