Kulkukoira  Proturbo

neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.

  • 22 Vastauksia
  • 16800 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jazka87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • Kasipätkä Wagon!
Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
« Vastaus #15 : 14.04.2014, 10:40:53 »
Osaisko joku viisaampi foorumilainen kertoa minkäkokoiset pultit, millä kierteellä, halkaisija etc. menee kaikkiin neljään takapään helaan?!? :)

Sais kerralla uudet pultit ja mutterit sinne :) Kiitoksia jo etukäteen :hello:

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
« Vastaus #16 : 14.04.2014, 21:05:54 »
Viisaampi tuskin olen, mutta minulla sattuu olemaan tuossa varastossa melko lailla purettuna tommonen taka-akseli. Joten pitihän sitä käydä mittauspuuhiin, saapi muille ja ihan itellekin tulevaisuutta varten valmiiksi pureskeltua dataa. Taulukossa on muitakin taka-akselilta löytyvien pulttien mittoja.

NimiMääräHalkaisijaPituusNousu
Ulommat isot puslat koriin2 kpl14 mm120 mmM14 / 2 mm
Ulompien puslien kiinnitys tukivarteen (korvaava malli, alkup. = booritettu)2 kpl12 mm60 mmM12 / 1,75 mm
Sisemmät puslat (pystyssä olevat pultit)2 x 2 kpl10 mmn. 103 mm (kierreosuus välillä n. 58-95 mm)M10 / 1,5 mm
Sisemmät puslat (vaakasuunnassa "makaavat" pultit)2 kpl12 mm55 mmM12 / 1,75 mm
Ulompien puslien kiinnitysraudat koriin2 x 3 kpl12 mm35 mmM12 / 1,75 mm
Ulompien puslien kiinnitysraudat, bensasuodattimen panta ym.2-3 kpl8 mm20/25 mmM8 / 1,25 mm
Takajousen ylätuki koriin = kuusiokolo2 kpl10 mm55 mmM10 / 1,5 mm
Takajousen alatuki tukivarteen (korvaava malli, alkup. = booritettu)2 kpl10 mmn. 55 mmM10 / 1,5 mm
Kallistuksenvakaajan pidemmät pultit2 x 2 kpl10 mm90-97 mm (lyhyempi mitta kierreosuuden loppuun)M10 / 1,5 mm
Kallistuksenvakaajan lyhyemmät pultit2 x 2 kpl10 mm45-52 mm (lyhyempi mitta kierreosuuden loppuun)M10 / 1,5 mm

Luulis et noita tulee puslien mukana jos uutena ostaa?

Edit: Lisätty kallistuksenvakaajan pultit.
« Viimeksi muokattu: 16.04.2014, 22:11:53 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Jazka87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • Kasipätkä Wagon!
Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
« Vastaus #17 : 14.04.2014, 21:22:59 »
ei tullut kuin toisessa sisemmässä puslassa :-\

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
« Vastaus #18 : 14.04.2014, 21:28:14 »
Noi sisempien puslien pystypultit on muutenkin aika outolintuja, mutta kai ne voi korvata ihan tavallisilla. Sinun pitää vaihtaa osien merkkiä sellaiseen jonka mukana tulee tarvittavat asennusosat, Lemförder? Ainakin kallis ja ilmeisesti alkuperäistoimittaja.

Poissa Jazka87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • Kasipätkä Wagon!
Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
« Vastaus #19 : 16.04.2014, 08:16:00 »
Mikäs lujuus/kovuusluokka kannattaa olla niissä uusissa pulteissa vai käykö ihan tavalliset? mietin et kestääköhän noi peruspultit...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
« Vastaus #20 : 16.04.2014, 23:07:27 »
Ainakin yhdessä kannassa oli merkintä "BH 88 M", eli lujuusluokka olisi kai 8.8 ja alleviivaus tossa vielä tarkottaisi "Low carbon boron steel". (http://en.wikipedia.org/wiki/Screw#Metric). Varmaankin BH = button head ja M = metric ? Mielenkiintoisia noi merkinnät, mut eiköhän toi 8.8 riitä lujuusluokaksi. Ja liian kovaakaan varmaan ei kannata laittaa, joku joka tietää asiasta voinee valistaa meitä lisää. Itse olen käsittänyt, että venyvyys on myös tärkeää ja liian lujat pultit tietty venyvät vähemmän ja murtuvat "hauraammin".

Poissa 850Z71S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
« Vastaus #21 : 18.04.2014, 23:03:41 »
ja se pultin yläpää on pyöreä eli ei kierteitä.
Tarkoitat kait kulmia pultissa.
Itse vaihdoin viikko sitten vasemman helan, joka on siis oikealla fyysisesti.
Helan ostin kiirrellisyyden takia motonetistä.
Pussissa oli mukana pultit ja maksoi 19.90€ ja pussissa luki joku swedish tms., mutta sopivuus oli hyvä.
Samat pultit käy mielestäni toisellekkin puolelle eli jos ostaa kaksi sen puolen helaa missä pussissa on ne pultit, niin pultit tulee tuollain kait halvemmaksi kuitenkin, kuin erikseen ostettuna ja helan pidemmät pultit on erikoisia muutenkin ulkoasultaan verrattuna tavallisiin pultteihin liittyen kait aurauskulmien säätöön(?).

Jos hela on ehjä eli pusla kiinni alumiini rungossa, niin irroitus on hankalaa.
Itse tein sillain, että otin nuo pidemmät irti molemmin puolin ja hyvä avain hommaan on kuuskulmaiset hylsyt, ettei pultin/mutterin kannat "sorvaannu" pyöreeksi. Ensin teräsharjalla kannat puhtaaksi ja naputtelee vaikka vasaralla tms. sen hylsyn siihen kantaa hyvin.
Kun avaimet on tukevasti paikoillaan, niin ne pultit aukeaa tai jopa katkeaa.
Molempien helojen pidempien pulttien irrottua ja pois otettuani vedin takarenkaita autosta sivullepäin ja täten ne tukivarsien päissä olevat puslien pultit tuli näkyviin ja toinen puslan pultti oli ruostunut helaan tautisesti kiinni, eli ei olisi lähtenyt millään irti, ellei koko hela olisi päässyt pyörimään helan tukivarren pultin kanssa.
Renkaita autosta ulospäin vedin sillain, että molemmille puolille tukeva kiinnitys piste räikällä varustetulle kuormaliinalle... itelle sattui kohdalle viilapenkki ja toiselle puolelle ulko-oven karmi, eli vetoa ei kauheesti tarvi ja alkuun  sorkkaraudalla vääntää sen helan ulos sieltä tukivarren sisältä.

Toiv. ymmärtänette mitä yritin tarkoittaa, mutta omaani nuo vaihtui "vaivatta" noista työtavoista huolimatta ja aikaa meni tupakkineen, virvokkeineen ja unelmineen n.1,5h.

Niin ja... renkaita ei tarvi sivulle montaa senttiä (2-3cm) vetää ja enemmän tarvii kuskin puolta ja jos ahistaa , niin vetää niitä eri aikaan.
« Viimeksi muokattu: 18.04.2014, 23:10:58 kirjoittanut 850Z71S80 »
YOURS CAN GO FAST... BUT MINE CAN GO ANYWHERE.

Poissa Jazka87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • Kasipätkä Wagon!
Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
« Vastaus #22 : 22.04.2014, 15:57:18 »
Itsellä jäi auto eilen pukeille makaamaan kun en saannut repsikan sisempää helaa akseliin kiinni mutterilla. Ei löytynyt kunnon avainta ja räikkäkin oli liian iso sinne kiristämään sitä pulttia. Pitänee kokeilla nivelhylsyavaimella tai jos löytyis pienempi räikkä tai nivel mikä sinne mahtuisi että pääsis kiristää... Nivel/hylsy viritelmääkin kokeilin.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo