Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy

  • 48 Vastauksia
  • 19969 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rengas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Lähes vuoden ajelin Volvolla tietämättä, että moottorin pyörreläppälevy ei ole lainkaan ollut pelissä mukana. No en tiedä vielä paljonko oikeasti kyseisen läppälevyn toiminnasta pois oleminen vaikuttaa auton polttoainekulutukseen ja mihinkä muihin juttuihin asia vaikuttaa. Vielä samalla reisulla huomattiin jonkun lämpötila-anturin olevan pois pelistä. Saattoi liittyä turboon en muista nyt tarkemmin, koska sen vaihto vasta ens tiistaina. Muistaakseni kaveri sanoi sen vaikuttavan myös ilmastointiin? Täytyy myöntää et aika heppoisella tavalla on vm. 07 volvoissa (välimallin) hoidettu polttoaineen pyörteily. HEIKOILLA MUOVIOSILLA.(ihmetyttää). Tässä vaan vinkki muillekkin Volvojen omistajille. Aika näyttää sitten vaikuttiko polttoaineen kulutukseen pääseekö edes alle 9 L/100 km maantieajossa (nopeusrajoituksien mukaan) Positiivista oli palvelu Ylöjärven Autodiagnoosi Oy:ssa, jos sinisen palveluun vertaa. Ja veloituskin huomattavasti edullisempi.
Volvo S60 2012

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
« Vastaus #1 : 20.10.2012, 12:05:19 »
Kieltämättä pyörreläppäsysteemi on halvannäköistä suunnittelua ja tuiki tarpeeton kaikenkaikkiaan. Alle 2006 mallit toimivat ihan hyvin ilman tuollaista ja kuluttavatkin vähemmän. Jos läppälevy on aina kiinni-asennossa, tuntuu moottorissa tehonpuutetta isommilla tehoilla, mutta rauhaisella ajolla ilma kyllä mahtuu takimmaisistakin imukanavista. Voi se kulutukseenkin hiukan vaikuttaa mutta en uskoisi ihan litroja paljon vaikuttavan. Kaikki lämpötila-anturit kylläkin ovat tärkeitä koska väärin toimiessaan voivat väittää moottorin tai pakokaasujen tms. olevan kylmiä.

Poissa kaksi70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 806
  • Volvo V70 2010 2,0D Momentum
Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
« Vastaus #2 : 21.10.2012, 10:19:22 »
Topicin aloittajan kulutuslukemat vaikuttaa todella isoilta. Ex:llä ja nykyisellä diesel V70:llä kulutuslukemat on olleet normaalissa 80/20 -painotteisessa maantieajossa keskimäärin
6,5 -7 litraa/100 km, aika iso osa ajosta moottoritieajoa. Yli 9 litraa / 100 km lukemia en ole normaaliajossa mitannu, vaikka on joskus ajettu raskaammallakin jalalla.
Nyt : V70 -10 2,0D Momentum, Ex:740 -89 B200F aut, V70 -07 Classic 2,4D Geartronic, V70 -01 2,4 , S70 -99 2,5 20 V, V70 -09 D5 Summum Geartronic, V70 -01 2,4T aut

Poissa rengas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
« Vastaus #3 : 21.10.2012, 10:53:26 »
No niin nyt ajettu Ensin pe Nokia- Alavus (Tuuri)-Nokia ja La Nokia-Pori-Nokia.Kaupunkiajoa ennen näitä maatieosuuksia n. 100 km pohjalla.   Posittivista kylläkin polttoaineen kulutus putosi lähes 2 L/1oo/km. Mun aikana volvon oman ajotietokoneen näyttämä ei koskaan ole näyttänyt lukemaa 7.2/L100 km. :) Nyt mittarissa tripissä 570 km. Tietysti vasta tankkaus kertoo totuuden, mutta varmasti kulutus putoo noista mun huippulukemista. Tiistaina vielä vien sinne Ylöjärvelle auton ja vaihdetaan joku anturi ilm. (turboon/ilmastointiin liittyvä) No siitä tarkemmin tietoa tiistaina. Nyt pitäis alkaa ton vasemman puolen kuskin oven tutkiskeluun. Vas etu kaiutin mykkä ja Miksulta tuli hiukka neuvoo et johto saattaa olla poikki katotaan....  ??? Ps. Eikä muuten ajotietokone ole milloinkaan näyttänyt yli 1000 km ajomatkaa tankkauksen jälkeen. ;)
Volvo S60 2012

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • Volvoja vuodesta 1989
Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
« Vastaus #4 : 21.10.2012, 22:37:26 »
Vau. Mikä lämpöanyuri oli rikki? Millä todettiin? Minunkin egodiesel vie 8-10 l. satasella vaikka ajaisi miten.
Multa on poistettu hiukkassuodatin ja sen puhdistusohjelma mikä pitäisi myös tiputtaa kulutusta, sen kyllä huomaa  ;D
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
  EX Volvot
Imperial -70  Imperial -61  2x Coronet -70   BMW 501

Poissa rengas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
« Vastaus #5 : 22.10.2012, 08:17:17 »
Huomenna aamusta vien auton anturin vaihtoon. Kerron sit tarkemmin minkä lämpötila-anturin vaihtoivat. Kyllä siellä korjaamolla kerrottiin myös noiden eri lämpötila-antureiden tärkeydestä. Jos joku ei pelaa kone antaa lisää polttoainetta, kun olettaa etttä kone vielä kylmä. Moottori,vaihdelaatikko,pakoputkisto...ym. Huomenna ollaan viisaampia. Jollain oisko oolu VIDA TESTERILLÄ autoa oli testattu ja joitain parametrejä tutkittu.yms.
Volvo S60 2012

Poissa rengas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
« Vastaus #6 : 23.10.2012, 13:49:35 »
Vau. Mikä lämpöanyuri oli rikki? Millä todettiin? Minunkin egodiesel vie 8-10 l. satasella vaikka ajaisi miten.
Multa on poistettu hiukkassuodatin ja sen puhdistusohjelma mikä pitäisi myös tiputtaa kulutusta, sen kyllä huomaa  ;D

Tmap anturi uusittu tänään. Jos oikein ymmärsin niin, Turbo ahtimen/imupuolen yhdistelmä lämpötila- anturi. Tarkentaa voi jos jollain enemmän tietämystä sen vaikutuksista. :idiot2: Ilmeisesti myös ilmastoinnin toimintaan vaikuttaa. Ompahan sekin nyt laitettu,et seuraillaan tilannetta kulutuksen/ilmastoinnin osalta. Itse en kyllä ole huomannut mitään poikkeavaa ilmastoinnin toiminnassa. ;)
Volvo S60 2012

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • Volvoja vuodesta 1989
Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
« Vastaus #7 : 23.10.2012, 21:16:01 »
Ok. Odottelen mielenkiinnolla.
Mulla on mittari josta näkee kokoajan koneen ja ahtoilman lämpotilan ja ahtopaineen koneen omilla antureilla mitattuna ja ne ainenkin näyttää/ toimii loogisesti.
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
  EX Volvot
Imperial -70  Imperial -61  2x Coronet -70   BMW 501

Poissa rengas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
« Vastaus #8 : 09.12.2012, 11:35:32 »
Nyt ajeltu autolla muutama tuhannen kilsaa. Poltoaineen kulutus putosi aika paljon varsinkin maantieajossa. Esim. viimeinen tankkaus kulutus 6.7L/100 km. (ajopäiväkirja). Muuten auton ajotietokone aika hyvä.     Suurin osa vain maantie ajoa ja tietysti talvinopeuksin 90 km/h tietysti hetkelliset nopeus ylitykset ohitustilanteissa. Eli autoon vaihdettiin sen imuläppä hässäkän lisäksi tmp anturi. Tyytyväinen kuitenkin tohon matka-ajon kulutukseen. Eli toista litraa vähemmällä auto nyt ainakin menee pitlkässä matka-ajossa mitä ennen. Tässä nyt vaan vielä mietiskelee sitä lastun laittoa et kannattaisiko? Tuleeko mukavammaksi ajaa ja mahtaako vaikuttaa kaupunkiajon kulutukseen? Miten muuten noiden kaikkien eri lämpötila-antureiden ja muiden esim turbon antureiden oikea toiminta ja tarkastus voidaan suorittaa? Ilmeisesti kuitenkin niiden oike toiminta vaikuttaa ihan hirveesti auton koko toimintaan. Löytyykö täältä foorumilta seppää joka osaisi ne kaikki tarkistaa? Tietysti maksua vastaan. Volvolla kun mielestäni palvelu on enemmän rahastusta kuin tekoja  :'(
Volvo S60 2012

Poissa jv70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
« Vastaus #9 : 10.12.2012, 10:09:27 »
Ok. Odottelen mielenkiinnolla.
Mulla on mittari josta näkee kokoajan koneen ja ahtoilman lämpotilan ja ahtopaineen koneen omilla antureilla mitattuna ja ne ainenkin näyttää/ toimii loogisesti.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Hei, mistä olet mittarin ostanut ja mitä maksoi?

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
« Vastaus #10 : 10.12.2012, 19:38:44 »
Hei, mistä olet mittarin ostanut ja mitä maksoi?
Minä mietin samaa, ja dealextremestä dx.com löytyi tuommoinen ainakin saman tyylinen. Vähän turhan kallis oli leluksi kuitenkin itselleni.
http://dx.com/p/4-in-1-auto-car-vehicle-trip-computer-monitor-129815

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • Volvoja vuodesta 1989
Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
« Vastaus #11 : 11.12.2012, 12:09:45 »
Minä mietin samaa, ja dealextremestä dx.com löytyi tuommoinen ainakin saman tyylinen. Vähän turhan kallis oli leluksi kuitenkin itselleni.
http://dx.com/p/4-in-1-auto-car-vehicle-trip-computer-monitor-129815

DX:stä tilasin, mutta niitä ei näy olevan enää.
Muualla ihan sika hintainen mittari.
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
  EX Volvot
Imperial -70  Imperial -61  2x Coronet -70   BMW 501

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Volvlite

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
« Vastaus #13 : 27.12.2012, 21:22:12 »
Morjensta pöytään..
Itselläin on tuo V70 2.4D 163hv vm.2009, mahtaneeko tässä vielä olla nuo perskeleen pyörreläpät imusarjassa  :idiot2:?? Ostin auton vastikään ja tuntui eka tankkauksen jälkeen aika kovalta tuo n.10l/100km keskikulutus  :pomo: , kaupunkiajoa 100km ja maantie 400km 80-100km/h nopeudella. Toki oli tässä aika kovat pakkaset -25 - -33'c joten lisälämmitin ja turha joutokäynti vie oman osansa!? mutta kuiteski.. mites tuo läppävika on helpoin diagnosoida ja kuinka tohjoksi ne yleensä menee, onko mitään mahdollisuutta ehjätä noita läppiä?
You can always do things better...
    *V70 2.4D aut. Summum*

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
« Vastaus #14 : 27.12.2012, 22:12:27 »
Morjensta pöytään..
Itselläin on tuo V70 2.4D 163hv vm.2009, mahtaneeko tässä vielä olla nuo perskeleen pyörreläpät imusarjassa  :idiot2:?? Ostin auton vastikään ja tuntui eka tankkauksen jälkeen aika kovalta tuo n.10l/100km keskikulutus  :pomo: , kaupunkiajoa 100km ja maantie 400km 80-100km/h nopeudella. Toki oli tässä aika kovat pakkaset -25 - -33'c joten lisälämmitin ja turha joutokäynti vie oman osansa!? mutta kuiteski.. mites tuo läppävika on helpoin diagnosoida ja kuinka tohjoksi ne yleensä menee, onko mitään mahdollisuutta ehjätä noita läppiä?
Kyllä noilla pakkasilla ja tuolla kaupunki-/maantiejon jakaumalla voisi aivan perustellusti odottaa jotain 7-8 litran välille menevää keskikulutusta per 100 km, ei todellakaan 10 l. Jotain häikkää sulla nyt on.

 

Kulkukoira  Proturbo