Ei se jarrutehostimen vaihto mikään vaikea homma ole, mutta aikaa ja pitkää pinnaa siihen kannattaa varata
Tilaa on todella vähän konehuoneessa, mutta kyllä se sieltä pois tulee 
Tilaamani tehostin tuli Saksasta viikossa, osa oli todella hyvin pakattu ja aivan uutta vastaava, puhdas ja siisti. Joten voin suositella ko. paikkaa osien hankkimiseen. Ja paikkahan oli VOLVOGEBRAUCHTTEILE
www.volvogebrauchtteile.de tuolla sivustolla on siellä ylälaidassa Ebay shop jonka kautta ainakin osia voi hakea ja ostaa. Ja lähetyskulut tuolle tehostimelle olivat siis 15 €, joka on mielestäni todella kohtuullinen.
Ja sitten eikun entistä pois purkamaan, poikkituki irti, tyhjensin jarrunestesäiliön ja otin suosiolla pääsylinterin kaksi jarruputkea irti sekä sylinteriltä että ABS yksiköltä, sitten sylinterin irroitus onkin helppoa, pistokkeet (4 kpl) irti, kannattaa merkata ne pääsylinterin alla olevat pistokkeet niin eivät mene sekaisin. Kytkimen kumiseen nesteletkuun tulppa päähän ettei sinne mene ilmaa. Sitten ryömimään kuskinjalkatilaan. Alamuovi pois, jarrupolkimen päästä sokka irti ja irroittelemaan tehostinta kiinnipitäviä muttereita. Alimmaiset ovatkin suht hyvin hollilla, keskikonsolin puoleinen ylämutteri vaati hiukan enemmän puuhaa, jarruvalokatkaisimen irroitus ja siirto pois tieltä helpotti hommaa. Ja taas konehuoneen puolelle, koetin saada tehostimen tulemaan pois ilman enempiä purkamisia, siihen meni turhaa aikaa. Kannattaa suosiolla purkaa tieltä ilmansuodatin kotelon yläosa, releboksi ja ABS yksikön kehikko (kolmella pultilla kiinni alaosastaan, putkia ei tarvitse irroittaa). Vieläkään ei tehostin mahtunut tulemaan pois, otti kiinni koneen yli alipainepumpun vierestä kulkevaan vesiputkeen (metallia). Hetken tuumailtuani otinkin letkun sijasta irti alipainepumpun kannen päästä (helppo). Nyt tehostimen sai taiteiltua pois kun vesiputki siirtyi enemmän pois tieltä. Uusi menikin sitten jo helpommin paikoilleen. Ilmasin jarrut huolella, eikä ongelmia koeajolla ilmennyt, absit rutisevat entiseen malliin ja ajonvakautuskin tuntuisi toimivan.
Rälläköin vielä uteliaisuuttani entisen tehostimen auki, jo aiemmin olin kiinnittänyt huomiota tehostimen sisäosien öljyisyyteen ja öljyä olikin tehostimen kalvolla jonkin verran, ja olihan siellä reikäkin siinä moottorin puoleisessa kalvossa, joten jalkatilan puolelta laitettava tiiviste tms. viritys ei olisi auttanut mitään. Käsittääkseni tehostin ottaa "korvausilmansa" juurikin sen keskiosan tangon reiän kautta. Sen takia kai siellä kaulalla se vihreä superlonin palanen on vaimentimena/suodattimena?
Mutta loppu hyvin kaikki hyvin, hommaa oli ihan riittävästi mutta tulipahan tehtyä, vaikka jossakin vaiheessa usko olikin koetuksella tehostimen pois mahtumisen suhteen

Jäin vielä mietiskelemään miten tuo öljy on tuonne tehostimeen tiensä löytänyt, alipainepumpulta tietenkin, mutta onko tehostimelle ajautunut ensin öljyä, joka on pehmittänyt kumin ja on tullut reikä. Vai onko kalvoon tullut reikä ja alipaineen heikkeneminen tai ajoittainen puuttuminen saanut öljyn kulkeutumaan kalvolle? Ja onko alkuperäinen syy tehostimen vaurioitumiseen tuossa alipainepumpussa? Pitäisiköhän siihen letkuun laittaa jokin öljynkerääjä tms? Vai onko näitä tehostimia mennyt myös bensakoneisista Volvoista?
