Autoracing  KL-varaosat

Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto

  • 69 Vastauksia
  • 68946 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #30 : 09.02.2014, 11:31:59 »
Saa olla melkoinen fakiiri joka ballastin ottaa irti suuremmin purkamatta autoa. Ballasti kun on umpion alla ruuveilla kiinni.

Ehkä voisi vain sanoa, että polttimon perässä oleva mokkula ei ole ballasti vaan liitinkappale/häiriönpoistaja tms.
Eikä tuollatavoin kettuilemalla :)

Sinänsä toki huomion arvoinen maininta, ettei kukaan ballasti-ongelmista kärsivä osta ensiksi tuota liitäntä-kappaletta, vaan osaa lähteä irroittamaan umpiota ja sieltä ruuvailla ballastin irti.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #31 : 09.02.2014, 12:16:00 »
Saa olla melkoinen fakiiri joka ballastin ottaa irti suuremmin purkamatta autoa. Ballasti kun on umpion alla ruuveilla kiinni.

ballasti

Huomasin kyllä jo aikaisemminkin, että vastasin postaukseen, jossa virheellisesti käytettiin ballasti sanaa ja myöhemmin myös itse käytin sanaa ballasti, vaikka kyseessä oli sytytin (vai onko se vain liitinkappale?). En nyt sitten ole viitsinyt korjata useampi kuukautta vanhoja postauksiani...  ::)
« Viimeksi muokattu: 09.02.2014, 12:18:24 kirjoittanut Itsok »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #32 : 09.02.2014, 12:30:19 »
Jaa, anyway ärsyttävä motukka se polttimon päässä oleva. olkoot vaikka sitten valeballasti.

Olin jo irroittamassa sitä ilmanputsaria mutta en ollut varma kuinka monella ankkurilla se on kiinni. Onko niitä kaksi vai kolme? Minusta näytti että kolme ja se kolmas (puskurin puolella ilmanputsaria) ärsyttävästi katveessa. Vai onko se vain kohdistustappi, ei ankkuri?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #33 : 09.02.2014, 12:32:00 »
Kolme ankkuria muistaakseni ja ei kohdistustappeja. Jatkovarsi ja muistaakseni 10 mm hylsy on oiva apuväline painamaan ankkurit auki.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #34 : 09.02.2014, 12:43:16 »
Kolme ankkuria muistaakseni ja ei kohdistustappeja. Jatkovarsi ja muistaakseni 10 mm hylsy on oiva apuväline painamaan ankkurit auki.

Ok. Mitenhän sen kolmannen saa painettua auki. Sinne ei hylsyllä mitenkään päässyt. Mulla oli jo kaikki piuhatkin irti ecusta sun muusta (vai mikä se hässäkkö ilmanputsarin päällä nyt onkaan)  mutta luovutin just ton kolmannen takia. Sinne ei kunnolla edes nähnyt.

Mulla muuten ihan pimeni toinen lamppu ja siks tähän puuhaan pikapikaa ryhdyin. Oisko peräti ollu orggis lamput. Kyllähän nuo kirkastu mutta tosiaan kellertävämmät.

Toivottavasti tästä ketjusta immeisille apua. Älkää rikkoko polttimoita. Malttia :pomo:
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #35 : 09.02.2014, 13:09:35 »
Sit vedän sanojani sen verran takaisin, että en ole ihan varma. Sulla on uudempi auto, jossa on toi ecu jo ilmanputsarin yhteydessä. Katsotaanpas sanooko Alfamerin opas jotain yleispätevää:
Näkemiseen auttaa monessa paikassa pieni (otsa)lamppu ja taskupeli.

edit. Ei löytynyt äkkiä korjausoppaasta kummosempia vinkkejä putsarin irroitukseen. Jotenkin ankkureita vaan täytyy painaa ja nostaa putsari pois paikoiltaa.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2014, 13:34:57 kirjoittanut Itsok »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12516
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #36 : 09.02.2014, 14:12:01 »
Ehkä voisi vain sanoa, että polttimon perässä oleva mokkula ei ole ballasti vaan liitinkappale/häiriönpoistaja tms.
Eikä tuollatavoin kettuilemalla :)

Sinänsä toki huomion arvoinen maininta, ettei kukaan ballasti-ongelmista kärsivä osta ensiksi tuota liitäntä-kappaletta, vaan osaa lähteä irroittamaan umpiota ja sieltä ruuvailla ballastin irti.
joo voisi kirjoittaa nätimmin. :)

Varsinkin noissa missä on pyyhkijät puskurin irroittaminen on todella nopeaa. Itse todennut että sen polttimon oikeassa asennossa asentaminen on haastavaa vaikka olisi umpio kädessä. Facelift S60 joutuu vähän säätää noiden nousevien pesureiden kanssa ettei saa mitään menemään rikki. Nimimerkillä pari lätkää menny rikki.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #37 : 11.02.2014, 01:44:25 »
Olisi mielenkiintoista nähdä eri ikäisten ja eri konetyyppieän lampun vaihto tila.

Itse vaihdoin vajaa viikko sitten tuohon -04 V70 xenonit. Aikaa tais mennä max 30min. Kuskin puoli jumi niin sen kanssa meni aikaa kun hääräs kuin helllää...

Itse laitoin philipsin 4600k hintaa tais olla noin 60€ / kpl mukavan kirkkaat ovat, entiset oli todella siniset / hieman punertavat lumella.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #38 : 11.02.2014, 09:52:10 »
Suosittelen "ennaltaehkäisevää huoltoa". Eli esim nättinä kesäiltana six packin kanssa kaikessa rauhassa vaihtaa jos on polttimoilla ikää. Ei niinkuin minä tein eli ajaa polttimot niin loppuun että kärvähtää ja tulee kiire vaihtaa ennenkuin molemmat pimenee.. Mulla oli jo niin heikot että kaupungissa iltasella joskus ihmettelin että onko valot päällä lainkaan. Nyt kun on esim liikennevaloissa niin edessä olevan auton persus on kirkkaasti valaistu 8)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa kibola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #39 : 18.01.2015, 23:15:42 »
http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/lights/headlights/retainer-illuminant-d2r-gas-discharge-tube/1052952/

tuolta löytyy tuo jousi tuohon lamppuun vaikka onkin vähä suolaisen hintainen
ex Volvo S60 -01 2.4T  Ex Volvo V70 -07 2.4D classic
Nykyään:
Volvo 240 b200k -87
Volvo 240 b200e -86

Poissa Jaru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #40 : 19.01.2015, 17:48:46 »
mitenkä tuon jousen saa oikein paikalle, jos ei ota umpiota käteen? siis kyse facelift umpiosta.

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3089
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #41 : 21.01.2015, 00:16:36 »
mitenkä tuon jousen saa oikein paikalle, jos ei ota umpiota käteen? siis kyse facelift umpiosta.

No mulla kävi sama homma aikoinaan ja otin puskurin reunan kuskinpuolelta irti ja umpion irti. En saanut sitä muuten paikoilleen:





Poissa Nipa83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #42 : 25.01.2015, 14:09:36 »
Juuri eilen hain itselleni ensimmäisen volvon ja katselin että ahtaat on tilat vaihtaa xenoneita sitten kun tarve on.

Varsinainen ongelmani on se että huomasin parkkiumpion sisällä pyörivän yhden polttimon. Joku on joskus parkkipolttimon vaihdossa onnistunut tiputtamaan sen umpion sisälle. Sitä ei varmaankaan saa sieltä millään niillä tarttumatyökaluilla?!? Umpion irroitukseen näissäkin varmaan vaatii sen puskurin irroituksen eiköstä vain?
Ex: Volvo V70 -04 2.5T BSR Stage 2
Nykyinen: Volvo V60 R-Desing T8 -19

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #43 : 25.01.2015, 14:32:47 »
Joo hiukan on haastavat vaihtaa xenonit. Itsellä katkesi irroitusvaiheessa xenon polttimoiden kärjet ja ne jäi pyörimään umpioiden pohjalle. Eipä ne siellä mitään haittaa. Ei ainakaan minua ;D
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #44 : 25.01.2015, 15:31:06 »
Puskuriahan irroittaa sen 10min jos rauhassa tekee... ::)

Eli jos vähääkään vastustaa, niin kannattaa suosiolla ottaa se puskuri irti ja umpiot käteen.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

Elekma  Autoracing