http://www.lisääbassoa.fi/mrdb/6.php
Laitoin tuohon laskuriin arvot
max virta 20A (sulakekoko)
max jännite 12V
pituus 1m
sallittu häviö 1%
tehonkestoksi tuli 240W ja kaapelin vahvuudeksi 2.9mm2
edit: alempana sitten taulukko, josta näkee suositellut sulakekoot eri vahvuisille johtimille
Jos 940 valoja ajattelee, yhden umpion pitkää:
55w+60w (h3 apupitkä + h4)/12V (laturin työntö) = 9.5A (eli pyäreesti kymmenen). Noin laskien olisi 2.9 neliöinen 2m pitkä johto 1% häviöllä. 12V/10A/2% häviö = 1.5 neliöinen johto. 13V/10A/1% = 2.7 neliöinen johto.
Summasummarum, 2.5neliöinen lienee riittävä? Kuitenkin laturi pukkaa järestään kokoajan (paitsi tyhjäkäynnillä, menossa vaihtoon) 13.2-13.5V, mikä laskee ampeereja. Maksimikuorma pitkät päällä olisi tuo 115W/umpio halogeenein, eli 115/13.2=8.712A. Tuo kertaa kaksi, olisi sulakkeen kooksi se 20A (seuraava sopiva, mikäli kytkee molemmat pitkät palamaan samalla sulakkeella. Erikseen olisi sitten se 10A sulake/umpio/pitkät).
Olenko nyt täysin mettässä?

Fiattiin tein jokaiselle lampulle omat releet ja sulakkeet (6kpl) ja johto oli 4-neliöistä plussapuolella, maa (todella lyhyt) oli 2.5 neliöistä. Ehken hiukan yliampuva setti, mutta polttimoita meni sopivasti paljon (1-2kpl/kk).

Ehkä järkevämpi olisi tehdä ihan kolme sulaketta (lyhyet, pitkät, sumarit) ja releiltä sitten tuplalähdöt. Huono puoli tuossa on se, että vaikka lyhyiden polttimo (H4) palaa sopivan väkivaltaisesti, häviää kaikki lyhyet. Tosin, tällöin on vielä sumuvalot, jotta pääsee "seuraavalle pysäkille" vaihtamaan sulakkeen.
Lyhkäisillä ja pelkillä sumuvaloillahan teho on pienempi. Tosin, nyt täytyy metsästää se sulakerasia yhdellä tulolla ja kolmella lähdöllä. Ja tietenkin täysin vesitiivis (tai sitten kolme sulakkeellista relettä).