Noniin termosta pulloon!
Pari pikkuhommaa tuli tehtyä ja auto on nyt taas kasassa.
Ahtopaineenohjaukseen tuli muutoksia. Ennen lähti imusarjassa olevasta vacuum stationista putki hyttiin kojelaudan alle jonka päässä t-haara. Siitä toinen putki meni hukkaportin kalvon alle suoraan ja toinen putki solenoidille ja siitä kalvon päälle. Nyt homma muuttui paremmaksi/selkeämmäksi. Eli nyt on niin että ahtimen jälkeen ahtoputkessa on kaksi liitintä joista toisesta menee putki suoraan kalvon alle ja toisesta hanskalokeron taakse solenoidille ja siitä kalvon päälle.

Nyt on siis hiukan lyhyemmät ja selkeämmät putket. Ja pääpointti mikä jutussa oli niin se että tuo solenoidihan hieman vuotaa ilmaa ulos joten parempi että sille ohjauspaine tulee tuolta ahtoputkesta eikä vacuumstationista missä muut olevat ohjaukset on suljettuja (mappi, dumppi, bp säädin). Tuo vuotaminen on kyllä hyvin pientä ilmamassaltaan joten ei pitäis vaikuttaa esim. mappitietoon mutta varmuuden vuoksi tuli nyt tehtyä noin. Voihan siitä olla positiivisa puolia myös se että ohjausviive hieman pienenee koska putket on lyhyemmät ja on heti ahtimen jälkeen.
Sama kaveri joka hitsasi tuon ahtoputken liitinlähdön niin hitsaili mulle samalla tigillä kasaan tuon poikkien(korvakkeet). Jotenka ahtoputken lisäksi myös se tuli maalattua ja asennettua. Ilmanputsarin myös pesin ja öljysin ja kaikki kasaan. Puskurin kiinnitystä ja asentoa paransin myös hieman.
Tuli myös autoa ulkoilutettua tallin ympärissä sen verran että tuli kokeiltua että kaikki pelaa. Samalla myös pesasin talven pölyt pois päältä ja ottelin kuvat vakuutusyhtiötä varten.

Puskurin päälle tuleva lista puuttuu vielä kahdestakin syystä. Samalla kun tilasin vakaajan niin tilasin listan kiinnikkeet mutta tilasin niitä liian vähän joten niitä pitäisi saada lisää kymmenisen kappaletta

Kävin siniseltä jo kysäsemässä mutta maksoi olikohan 3,4e kpl ja tilauskamaa. Perkule että en laskenut niitä silloin että monta tarvitsee koska tuolla ruotsissa ne maksoi euron pintaan muistaakseni. Ja toinen syy on se että toinen kulmalista on aika heikossa hapessa joten tarvitsisin melkeen paremman sen tilalle. Joten jos jollain pyörii hyväkuntoisia, mustia puskurin päälle tulevia listoja niin saa tarjota. Se homma pitäisi ennen tampereen messuja saada tehtyä.
Ja sitten noista harrasteauton vakuutuksista. Sain myös asiaan koskien yksityisviestillä kyselyä niin kirjottelempa tähän nyt julkisesti kokemuksia koska monia aihe varmasti kiinnostaa koska paljon on tälläkin foorumilla porukka laittanut vanhoihin autoihin rahaa kiinni. Ja monien vakuutusyhtiöiden perusvakuutukset ei sitä upotettua rahaa huomio korvausta laatiessa..
Ensimmäiseksi laitoin viestiä IF:ille koska siellä mulla on nyttenkin vakuutukset. Niillä ei varsinaisesti ole virallista harrasteajoneuvovakuutusta joten epäilin että heillä ei ole mulle tarjota räätälöityä vakuutusta. Ja niinhän se on. Muutaman päivän kuluttua sain puhelun missä kertoivat että heidän vakuutuksensa ei huomioi kun perusauton arvon. Eli esim. mun tapauksessa kolari/lunastustilanteessa he korvaisivat yleisen 240sen arvon mukaan eli tyyliin 800e miinus omavastuu. IFin vakuutus ei huomio mm. seuraavia asioita vaikka olis kuitit osista: kilpakäyttöön tarkoitetut varusteet ja rakenteet, helmiäs/koriste/erikoismaalaukset, jälkiasennetut/säädettävät alustat, erikoisiskunvaimentimet ja madallusjouset, erikoispuslat ja kallistuksenvakaajat, polttoaineensyötön ja moottorinohjauksen osat ja softat, muut moottorin tehon tai väännön lisäämiseksi tarkoitetut osat, erikoiskytkimet ja vauhtipyörät jne.. Eli oman ja monen muun autoharrastelijan tapauksessa eivät korvaa käytännössä mitään aftermarket palikoita.
Lähitapiolalta kyselin soittamalla harrastevakuutusta niillä kun sellainen on valikoimissa. Puhelimessa kerroin minkälainen homma ja sainkin sieltä tarjouksen hyvillä bonareilla höystettynä sekä suullisesti puhelimella että nettipalveluun kirjallisena. Vakuutusarvoksi määrittelin 20 000e ja sen mukaan tarjouskin tuli joka oli halpa hyvien bonuksien myötä(alle 500e vuosi). Täytin sitten sen harrasteajoneuvo tieto/hakemus lomakkeen ja lähetin sen kuvien kera tapiolaan niinkuin pyysivät (että vakuutuksen saa vahvistettua). Kumminkin hieman yllätykseksi sieltä tuli bumerangina vastaus takas että liikennevakuutuksen myöntävät, mutta ei kaskoa. Koska heidän mukaansa tämä auto on rakennettu kilpailukäyttöön ei normaaliin ajoon?? Lähetin takaisin vastauksen tarkennettuna että tällä ei ajeta kilpaa, vaan on kesäkäyttöön puuhasteltu katuauto. Kysäisin myös että eikai lisätyt turvavarusteet pitäisi vaikuttaa vakuuttamiseen kuin positiivisesti? Mutta heidän kantansa oli että eivät myönnä kaskoa. Elikkäs jos harrasteauto ei ole pussihousutyyliin entisöity niin ei kannata vaivata itseään asioimalla tapiolan kanssa. Olisin siirtänyt ainakin toisenkin auton vakuutukset myös sinne koska hinta oli järkevä ja ehkä muutkin vakuutukset. Mutta jos ei harrasteautoa sinne saa vakuutettua niin en ala kyllä muitakaan vakuutuksia sinne siirtämään. Pitäkööt tunkkinsa.
Op-pohjolan kanssa nyt olen päässyt pisimmälle ja nyt ainakin alustavasti vakuutus on sovittu, samasta summasta kun tapiolan kanssa tehtiin tarjous. Ihan hyvin on asiointi sujunut pohjolan kanssa mutta onhan se vaatinut useita puhelinsoittoja edes takas, ihan senkin takia että kyseinen 'myyjä' ei ilmeisesti ole ennen myynyt harrastevakuutusta. Sieltä onnistui harrastevakuutus hakemus ihan puhelimen välityksellä ja pyydetyt kuvatkin sinne myös jo toimitin. Ekassa tarjouksessa oli aika matalat bonukset joten hintakin oli yli 1000e /vuosi. Sen takia lähdin myös muualta kyselemään. Mutta saatiin bonuksia vähän fiksuttua, ja jos se nyt onnistuu että siirrän nykyiset bonukset tähän uuteen vakuutukseen niin hinta on vähän maltillisempi. Tokihan sitten seisonta-ajalta tulee hyvitystä joten vuosikustannus pysyy ihan järkevänä. Joten ainakin tähän mennessä uskallan suositella Pohjolaa harrasteauton vakuuttamisen suhteen. Toivotaan nyt ettei sieltä sitten tule takapakkia bonuksien tai vakuutuksen myöntämisen suhteen.
Fenniaan laitoin myös viestiä koska hekin myyvät harrasteautovakuutusta. Sinne laitoin kanssa aika kattavasti tietoa minkälainen homma kyseessä mutta vastaus tuli vain että onko minulla muita vakuutuksia heillä koska he eivät ko. vakuutusta myönnä jos ei ole muita vakuutuksia siellä. Vastasin että voin toisenkin auton vakuutukset sinne siirtää jos hinta on kohtuullinen. Siihen vastasivat että ei riitä että autovakuutukset on siellä, että pitäisi olla myös vähintään kotivakuutuskin. Eli vieläkään ei mitään vastausta tähän harrasteauton vakuutuksen suhteen. En sinne nyt sitten toistaseksi ainakaan jaksanut enempiä viestitellä koska pohjolan kanssa pääsin jo ihan fiksuun diiliin. Olisivat voineet kyllä edes vastata edes hintaa yms niin helpompi miettiä muidenkin vakuutuksien siirtoa sinne. Mutta ei nyt siltikään pahaa sanottavaa Fenniasta varsinaisesti. Jos pohjolan homma kusahtaa niin tarvii varmaan jatkaa chättäilyä ko. puljun kanssa..
Mutta näillä mennään. Kohtapuoliin voisi auton ottaa ajoon jahka saa tuon vakuutushommankin maaliin. Toivonmukaan tuosta jotain hyötyä oli niille jotka harkitsevat harraste-autonsa vakuuttamista.
Mites pitkä tuo laturin remmi on sulla ? että mistä löysit 5urasen ?
Tais olla 710mm jos en väärin muista. Ja fixukseltahan tuo löytyi.