Morjesta pöytään! Nyt ei tullut ihan niin pitkä päivitysväli kuin mitä tuossa yhdessä vaiheessa oli vaikka on tässäkin nyt jokunen kuukausi vierähtänyt. Paljon ei ole nyt joutanut dokumentoida, meinaan tallilla olen ollut aika intensiivisesti ja tulostakin on saatu! Siitä lisää pienen kertomuksen myötä.
Viimepäivityksessä taisin jäädä sähkötöiden aloittamiseen. Sähköjä tosiaan jatkettiin, ja hommaa oli niissä kyllä pirusti. Useempi viikko vierähtikin niiden kanssa mutta tyytyväinen olin lopputulokseen. Siitä operaatiosta ei nyt ihan kamalasti ole kuvia mutta laitetaan jotakin..

Auton omat sähköt tuli tosiaan ensin laitettua jiiriin ja turhat sähköt poistettua. Jäljelle jäävät johtosarjat tuli kasattua siististi punossukkiin. Tuossa kuvassa näkyy sitten uusien komponenttien sijottelua. Kuvassa ei sähköt vielä valmiit.. Eli auton hermokeskus tuli apparin jalkatilaan. Siellä on ecu, releet ja sulakerasia. Uusille sähkövimpaimille tuli 6kappaletta 30ampeerin releitä. Sulakerasiaksi tuli Bluesea systemsin valmistama venekäyttöön tarkoitettu 6sulakkeen rasia.

Päävirtakatkasimen sijoitin tuohon keskikonsoliin. Rakensin lattaraudasta sille tellinkit ja se tulee nyt sillain siististi että tuo "tappiosa" tulee läpi siitä missä orkkiksena on takalasin lämmittimen kytkimet jne.. Valmiista tuloksesta ei taida tähän hätään olla kuvaa. Päävirrat menee nyt sillain että akulta tulee jännite kytkimeen-> kytkimestä lähtee yksi kaapeli startin kautta laturille ja kytkimestä lähtee toinen kaapeli jakoblokkiin ja siitä jatkaa sulakerasialle. Kaikki päävirtajohdot on 35mm2. Sulakerasialta lähtee jokaiselle releelle 4mm2 piuha. Tuli tehtyä silleen että on kaapeloinnissa ainakin varoja sitten jos tulee lisää laitteita jatkossa yms..

Puolille tuli rakenneltua tuollainen asennuslevy 10mm alumiinistä. Kuvan jälkeen vielä siistin kappaletta ja maalasin sen puolikiiltäväksi mustaksi niinkuin muutkin konehuoneen osat..

Tuossa nyt puolapaketti asennettuna. Paketti tuli nyt sijoitettua imusarjan alle. Siellä oli kivasti tilaa ja sai ne kivasti pois silmistä. Sähköistä ei nyt oikein enempiä kuvia ja jorinoita tähän hätään.
Sähköt kun sain niputettua ja muitakin osa-alueita kasaan niin tuli startilla pyöriteltyä öljynpaineet koneeseen ja todettua että ei ainakaan mekaanista estettä ole koneen toiminnalle. Otin ja sain yhteyden myös ecuun ja päivitin siihen firmwiren ja kokeilin että anturoinnit pelaa jne. Kaikki anturoinnit pelasi joten ainakin johtosarjan teko onnistui.
Siitä jokunen päivä niin tuli otettua kokenut kaveri avuksi kellä on kokemusta ruiskusta ja nimenomaan vielä Vipecistä. Ensiksi pyöriteltiin konetta startilla ja kalibroitiin sytytys. Sen jälkeen katsottiin kaikki setupit ja ensikäynnistysasetukset läpi. Kaverilta tuli sitten käsky että homma ok lyöppä käyntiin. Pienen jännityksen saattelemana sitten kipusin kabiiniin ja lyhyehkön pyörityksen jälkeen sehän perhana tärähti soimaan! Eli legendaarinen välietappi SAVUT suoritettu!
Annettiin koneen sitten käydä lämpimäksi samalla säädellen ja tyhjäkäynti aikalailla samantien löytyikin ja seoksia saatiin suht sopivaksi. Lämmittelin konetta vielä myöhemmin toisen kerran ja sen jälkeen vaihdoin öljyt sinne. Huuhteluöljyinä oli perus mineraaliöljyt ja sellaset myös laitoin sinne uudet. Kunhan autoa sisäänajettu ja säädetty peruskarttoja niin laitan sinne sitten Redlinet.
Täytyy kyllä olla tyytyväinen että kaikki toimi ekalla yrityksellä ilman mitään kommervenkkejä ja toistaiseksi ei ole mitään lapsentauteja löytynyt. Eli tähän asti selvitty ilman draamaa. Tämän jälkeen sitten aloin laittamaan autoa koeajokuntoiseksi ja valmistelemaan autoa maalausta varten.

Bilsteinin iskarit tuli myytyä ja niiden tilalle tuli tuollaiset säädettävät mittatilaus Gazit Rallyracen kautta. Tilasin 400mm silmävälillä olevat ja noista tuli nyt tarkalleen 394mm joka on oikein sopiva. Vakioiskarit on jotain 440-450mm. Sai nyt kivan lyhyen ulosjouston ja jouset pysyy paikallaan ilman rajottimia tai lisäkiinnikkeitä. Edessähän on myös 50mm lyhennetyt iskarit joten on nyt sopivasti balanssissa iskareiden pituudet edessä ja takana.

Tuossa aikasemmin jo tuli hankittua Lankulta käytetty 25mm takavakaaja. Se kävi puhalluksessa ja pulverimaalauksessa ja tuli se asennettua jo tuossa samalla kuin uudet iskarit.
Jarruletkutkin tuli hommattua ja ne on Goodridgen komponenteista tehdyt teräspunosletkut mustalla kuorella. Jarrut sain nyt myös samalla ilmattua ja otettua käyttöön. Letkuista ja jarruhommista voin laitella joku toinen kerta kuvia kun ei nyt tullut napsittua.

Jarrut ja alusta kun oli nipussa niin oli aika tehdä pieni koeajo sillä mielellä että kokeilee että kytkin ja voimansiirto toimii ja auto liikkuu. Lyhyt koeajo tuli suoritettua ja kytkin ja voimansiirto tuntu pelaavan niinkuin pitääkin. Hirveän pitkää koeajoa ei viitsinyt tehdä koska autossa ei ole valoja, laseja jne kiinni. Tästä sitten jatkoin auton laittoa siihen kuntoon että viitsii maalaamoon viedä.

Tuli tehtyä muunmuassa konepeltiin paikat lukollisille Aerocatch lukoille/sokille. Takakaaria myös mankeloin ja muotoilin hieman ennen maalaamoon vientiä. Auton sain siihen kuntoon kuin oli tarkoituskin ja se on nyt tällä hetkellä maalarin hellässä huomassa.
Jonkinverran varmaan dokumentointia puuttuu tuosta välistä kun ei ole kaikkea tullut kuvattua ja muistettua mitä on tullut tehtyä. Mutta tosiaan tuossa jamassa auto nyt on. Jahka maalarilta saan sen takasin niin rakennus jatkuu.
TO-DO listaa mitä pitää vielä tehdä ennenkuin auto 'valmis' kesän rientoihin (lista myös itselle muistilistaksi)
-Korin kasaus; luukut, lasit, listat, valot jne
-Sisustan loppuun kasaus; apparin penkki, ovipahvit, sisustan muoveja
-Sähköissä vielä pikkujuttuja; parin lisämittarin asennus (varaukset on jo tehty) jne
-Moottoritilassa; apulaitehihnojen asennus ja linjaus, huohotinsäiliön ja letkujen rakennus ja asennus, parin puuttuvan ahtoklemmarin asennus
-Pakoputken teko loppuun
-Alustassa; Pyöränkulmien säätö (camber ja auraus), panhardin ja taka ylätukivarsien lopullinen hienosäätö
Näillä mennään ja kuvia&tarinaa tulee lisää sitten kuin hommat etenee!