Termosta! Kirjoitellaanpas taas vähän mitä on tapahtunut.. Elikkäs Gatebil mantorpin reissu tuli käytyä j0nzan apukuskina ja tämä jäi kotisuomeen odottelemaan kuten olikin sitten loppuviimein tarkoitus.. Ruotsin reissun jälkeen ei kerennyt kun päivän olemaan tallilla kun tuli lähdettyä juhannuksen viettoon mökille. Sen jälkeen sitten aloinkin taas rakentamaan entiseen malliin noin 4iltaa viikossa. Kaikkia asioita ei ole tullut kuvailtua ja dokumentoitua, mutta laitetaanpa tänne muutamat hommat mitä muistaa ja mistä on kuvia.
Korin ja sisutan niputukseen liittyen tuli tehtyä 'hattuhylly'. Siinä ei sen kummempaa mystiikkaa ole. Alumiinilevystä leikelty 1osainen pala joka maalattu mattimustaksi.

Ruotsista tuli tilailtua pitkään himoitsemani spoileri. Tämä spoileri on ollut kiikarissa jo projektin alusta asti, mutta nyt vasta raaski tilata kun oli tarve sellainen saada. Eli group a style hiilikuituspoileri. Ja sopii hienosti tähän malliin ja etenkin tähän korinväriin. Kuten oletus olikin..

Korin ja sisustan kanssa olikin sitten jäätävä määrä kasaamista ja osien entisöintiä ja maalausta. Tuossa vähän listatattuna poimintoja toimenpiteistä:
-Etuvalojen umpiot tuli maalailtua sisäpuolelta mustaksi ja muutenkin kunnostettua.
-Etuvilkun laseiksi tuli kirkkaat ja samoin sivuvilkut tuli uudet kirkkailla laseilla.
-Takavaloiksi tuli käytetyt kirkkailla vilkuilla joita piti vähän entisöidä.
-Kilvenvalot tuli myös uudet.
-Korin kiertävät kapeat listat tuli purkuosana mustat.
-Valojen/vilkkujen päälle tulevat listat/lärpäkkeet tuli maalattua mustaksi.
-Maskiksi tuli Bamselta 'perintönä' tuo kokomusta ruutumaski joka sekoitus pappakeulan maskia ja flathoodin ruutumaskia. Se vaatii vielä vähän entisöintiä.
-Ikkunoiden karmien listat tuli kunnostettua/maalattua osittain.
-Takalasi tuli purkuosana parempikuntoinen kun tuossa omassa oli vähän kipunajälkeä ja maalisumua kertynyt.
-Etupuskuriksi tuli ehjä purkuosa. Etupuskurin lippa tämän auton alkuperäinen jonka siistin ja maalasin mustaksi.
-Ovipahvit maalasin mustaksi.
-Ovien kahvat,veivit jne tuli purkuosana valmiiksi mustat
-Kojelauta tuli myös aikaisemmin purkuosana kokomusta, samoin hanskalokeron kansi.
-Keskikonsoli ja poskimuovit sille tuli myös purkuosana mustat.
-PLX mittari ja Autometer polttoainetaso lisämittarit tuli orkkis lisämittaripaikoille ja niiden kaveriksi tuli myös purkuosana orkkis lisämittarikehykset.
-Autometer rundari löysi paikkansa keskikonsolin kohdille.
Tuossa nyt sisustan ja korin muutoksia/hommia mitä tuli mieleen. Kaikki nuo sisustan ja korin purkuosat tuli käyttäjältä 240, kiitoksia hänelle kovasti vaivannäöstä!
Konehuone näyttää nyt tuolta:

Konehuoneen puolelle ei nyt lisäyksiä ole oikeastaan tullut viimepäivityksien jälkeen muuta kun apulaitteet/apulaitehihnat muistaakseni. Mutta tuossa uusinta kuvaa kun en ole tainnut viimeisimmästä versiosta laittaa.
Pakoputki olikin sitten aikalailla viimeisiä ja isompia hommia mitä jäljellä. Ja kyllä se olikin aika prokkis tehdä yksin lattialla. Mutta hyvä siitä tuli. Putki on koko matkan perälle asti 3,5tuuman rosteria. Pitäisi kapasiteetti riittää hyvin tän hetkisille tehoille ja jos tekniikkapäivityksiä tulee jatkossa niin ei välttämättä tarvitse alkaa putkistoa tehdä uusiksi

Vaimentimia on 1kappaletta mallia simons 500mm pitkä ovaalivaimennin auton perässä. V-bandeja on matkalla 3kappaletta niin putkisto on helpohko asentaa ja purkaa.

Tuolta se peräpönttö ja ulostulo nyt näyttää.

Omasta mielestä putki on siisti ja onnistunut. Putken tuenta tuntuis olevan riittävä ja jämäkkä. Ja pakoääni ei ole paha. Jopa yllättävänkin sivistynyt mutta kyllä sieltä sitten tarvittaessa mökää lähtee kun antaa hanoja..
Putkiston teon jälkeen pääsikin sitten auton laskemaan pukeilta alas ja siinäkohtaa se olisi teoriassa ajokuntoinen. Eipä siinä sitten muuta kun siirtolappuja hakemaan että pääsee koeajolle ja hakemaan/tekemään käyttöönotto ja katsastus virallisuuksia. Autolle pikku pesut ja kokeilemaan pienesti tienpäälle. Tämä päivä kun siirtolaput hain niin oli viimeviikon maanantai (15.8 ). Sillon en muuta kun käynyt ajamassa tallin lähistöllä ihan kilometrin pari sen verran että kokeilee että kaikki toimii. Sen pidemmälle ei viitsinyt lähteä koska oli vielä sen verran karkeat säädöt.

Itsekkin hieman kokeilin säätöjä tehdä ja perehtyä enempi softaan ja vähän jyvälle jo pääsinkin. Mutta sitten tiistaina kumminkin suunnitelmien mukaisesti otin kaverin apukuskiksi. Tämä kaveri on säätänyt vipecciä melko paljon ja oli myös tekemässä ensikäynnistely setuppeja kanssani. Ensin hierottiin tallilla tyhjäkäyntiä ja muita perusasetuksia vähän lisää ja saatiinkin se käymään aika mallikasta tyhjäkäyntiä. Vaikkakin tuolla moottori/nokka/suutin kombinaatiolla se vaatii sen n.1200rpm että käy nätisti tyhjää. Siitä sitten tienpäälle ja noin 40kilometriä ajettiin ja säädeltiin samalla. Melko hyvät peruskartat sinne saatiinkin jo niinkin lyhyellä lenkillä ja auto toimi moitteetta! Oli kyllä hieman jännittynyt ja outo olo lähteä autolla 'kylmiltään' ajelemaan muun liikenteen sekaan kun liikennettä oli vielä siihen aikaan suht paljon.

Seuraavana päivänä sitten vielä lisää testiajoa/sisäänajoa ja edelleen kaikki pelaa hienosti. Kilometrejä tuli keskiviikkona myös n.40. Tällöin ei säädetty ollenkaan eikä ollut säätäjäkaveria mukanakaan. Seokset tuntu olevan kokoajan hyvin alueella. Illalla sitten tyhjensin koneesta sisäänajo mineraalit pois ja kaatelin tilalle Redlinen öljyt.
Perjantaina sitten tuli pestyä auto kunnolla ja illalla liikenteeseen. Tuli käytyä tällä vantaan cruisingeissa ja muutenkin vähän ajelemassa. Illalla sitten ajelin auton valmiiksi kotopuoleen koska lauantai aamuna oli tarkotus mennä kodin lähelle säätämään pyöränkulmia.
Lauantaina sitten aamulla pyöränkulmia säätämään. Vaikka itse olen vapaalla kädellä nuo iskarin tornin yläpäät leikellyt ja puolivalmisteista rakennellut nuo iskarin camber yläpäät niin silti oli osunut Camberit 0,05 asteen tarkkuudella samoihin keskenään! Aika hyvä suoritus vaikka itse sanonkin. Aurausta oli tasaisesti melkeen 3astetta per puoli

Mutta niitä nyt en ollutkaan sen kummemmin säätänyt muuta kun että silmämääräisesti osottaa samaan suuntaan pyörät. Takapään säädöt oli hyvät, vain jotain asteen kymmenysosan oli heittoa jossain arvossa mutta niille ei tehty mitään. Takapään säätöihin kun ei hirveästi pysty näissä kottikärryakselisissa vaikuttamaan. Pyörät saatiin hyviin säätöihin ja auto oli nyt entistä helpompi ja parempi ajaa. Mikään mukavuuscruiserihan tämä ei varsinaiseti ole mutta paljon nuo pyöränkulmat vaikuttaa ajettavuuteen. Lauantaina tuli nyt sitten muutenkin siinä vähän ajeltua ja edelleen kaikki pelaa.

On kyllä samaa aikaa todella mahtava ja omituinen tunne kun auto pelaa ja sillä pääsee ajamaan. 4vuotta on nyt tasan rakennuksen aloituksesta aikaa. Ja välillä on kyllä meinannut usko loppua ja auton valmistuminen tuntunut todella kaukaiselta asialta. Ja ei sitä oikein ole osannut kuvitellakkaan miltä se sitten tuntuu kun sillä pääsee ajamaan ja mihin sitä kaiken rahan ja aikansa on tunkenut. Mutta fiilikset on nyt auton suhteen todella hyvät ja helpottuneet (toistaiseksi

) Kilometrejä on nyt alla n.200-250km ja auto alkaa olla sisäänajettu ja toimivaksi todettu. Penkkiaika on jo varattu ja siitä lisää tuonnempana kun siellä on käyty. Penkkiin menen nyt hakemaan lapun leimaa varten ja hieromaan säätöjä lisää. Ja eiköhän samalla tule kokeiltua mitä tämä luovuttaa voimaa

Penkin jälkeen sitten jos auto edelleen toimii niinkuin pitää ja kaikki natsaa niin sitten leimaa metsästämään!
Ja kuvat löytyy isompina :
http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+240GL+-86/Ja lisäksi myös jotkut varmaan huomannutkin niin instagramin puolelle tulee myös autostakin jonkunverran materiaalia:
Instagram: Lateoo