Morjesta pöytään!
Täällä on lähinnä vain ajeltu, mutta on tässä pieniä puuhailuja tullut tehtyä sitä mukaa kun on jotain visioita putkahtanut päähän..
Taakse vaihtelin uudet (katu)renkaat. Valmistaja ja koko pysyi edelleen samana (Falken, 255/40-17) mutta tuoreempaa tilalle ja samalla uudempaa mallia, Azenis Fk453. Tuon malliset Falkenithan on edessä ollut jo alusta asti.
Samalla vaihtelin sitten takajouset entisistä 8" 450lbs (n.8kg/mm) -> 9" 350lbs (n.6kg/mm) kun tollaset löytyi hyllystä valmiina. Samalla myös tutkiskelin ja kokeilin vähän takaiskareiden jäykkyys-säätöjä. Tosi laaja skaala on kyllä noissa GAZ :eissa ja parikin naksua vaikuttaa jo tuntuvasti. Noilla edellisillä jousilla ja iskarisäädöillä (n.puolessa välissä jäykkyys) perä oli ihan kivikova ja ei paljoa muuta kun renkaat joustanut paitsi isoissa pompuissa.
Noiden 350lbs jousien kanssa perä on edelleen todella kova tossa puolessa välissä iskarisäätöä joten sen puolesta voisi laittaa vieläkin pehmeämmät jouset. Nyt sinänsä tilanne hyvä että noilla jousilla saa iskarin säädöistä riippuen perän pehmeästä-> kivikovaksi. Mutta veikkaisin että esim 250lbs jousilla saisi perän edelleen tarpeeksi kovaksi mutta myös vielä pehmeämmäksi/herkemmäksi kuin noilla tän hetkisillä jousilla ja pääsisi käyttämään laajemmin iskarin säätöskaalaa (=tarkempi säätö). Pitää miettiä ja testailla.
Samalla tuossa touhutessa ajattelin käyttää vetarit irti ja katsoa onko ne vielä elävien kirjoissa. Jos ne olisivat olleet pahasti vääntyneet niin tuossa ne olisi sitten helposti vaihtanut kun eivät ole vielä katkenneet murikkaan kummiskaan. Mutta ihan hyvältä ne vielä näytti joten panin vanhat kepit takaisin. Samallahan tuossa sitten tsekkaili jarrut ja alustan pulttien kireydet jne.

Ajatus oli mahdollisesti lähteä uudestaan kokeilemaan Malmille kiihtymistä mutta tälläkertaa katurenkailla. Joten sitäkin silmällä pitäen tein noita pieniä uudistuksia/kokeiluja. Hieman kävin pieniä testejä ajamassa edeltävänä perjantaina mutta ei vielä ihan vakuuttanut tuo pito uusilla katurenkailla vaikka jousetkin vaihtelin aavistuksen vähemmän koviin versioihin. Ja sitten kävi vielä niin että lauantai valkeni sateisena joten päätin että en turhaan lähde sinne katselemaan märkää baanaa. Joten hieman ekstemporee lähdettiin Lahteen CDLC Fittedfest autotapahtumaan/näyttelyyn. Useampikin kaveri lähti sinne viemään autoa näytille joten lähdin sitten itsekkin harrasteautolla työntämään sinne, harrasteauto tapahtuma kun on kyseessä.
Reissu sujui kaikinpuolin mukavasti vaikka välillä tulikin vähän vettä taivaalta. Auto toimi tuonkin reissun moitteetta ja hieman yllätyksenä tultiinkin palkinnon kanssa takasin. Hieman yllätykselliseksi asian teki se että siellä oli show alueella yli 100 kutsuttua näyttelyautoa ja meikäläinen veti pystin kotio vaikka auto seisoi harrasteparkissa. Kaikenkaikkiiaan tapahtumassa palkittiin 6 autoa (3x japski, 3x euro).

Tuon reissun jälkeen sitten en ole muuta tehnyt kun pari kertaa ajellut. Eilen kävin sitten hieman kruisailemassa hienon sään kunniaksi ja hain autoon hieman öljytuotteita:

Elikkäs Amsoilia pukkaa ja vanhoja autossa olevia Redline litkuja alan vaihtelemaan tuoreisiin AMSoil tuotteisiin. Perään vaihtuu lähiaikoina nuo uudet 75w110 öljyt vanhojen 75w90 tilalle. Olen myös kuullut paljon hyvää tuosta Amsoil laatikkoöljystä (etenkin ZF laatikoissa) joten täytyy nekin jossain kohtaa vaihdella laatikkoon. Otin samalla myös ohjaustehostinöljyä ja jäähdytysnestettä. Ne otin lähinnä varastoon valmiiksi, vielä ei ole tarvetta lisäillä/vaihtaa. Moottoriöljyjä en vielä ottanut, mutta nekin tulee tod näk Amsoililta jahka tulee aika vaihtaa ne tuoreisiin.
Sellasta tälläerää ja palaillaan asiaan kun on taas jotain höpöteltävää mielessä..