Kyllä tuossa on yllättävän paljon erilaisia vaiheita ja hommaa näin niinkun kokonaisuutena kun ei palikoita ollut valmiina eikä ennen tehnyt itse vastaavaa. Tosiaan jos kaikki tarvikkeet löytyy valmiina ja sorvi on käytettävissä sekä tietää mitä tekee niin on varmasti mahdollista yhteen päivään pusertaa. Enitenhän tässä on tosiaan mennyt aikaa tarvikkeiden ja jigin haalimiseen sekä mittailuun/kokeiluun/selvittelyihin. On tuossa saanut ravata asioimassa aika monessa paikassa

Akseli Vantaalta, puslat Helsingistä, jigi Tuusulasta, sorvaus Vantaalla, yläkorvat matkahuollon välityksellä Seinäjoelta, akselinpäädyt postin välityksellä Kuopiosta jne.. Itse työtunteja akselin parissa on varmaan alle 10h. Jäljellä olis vielä korvakkeiden hitsaus, panhard kiinnikkeen värkkääminen ja hitsaus, akselipäätyjen hitsaus/putkien oikaisu, hiekkapuhallus/maalaus ja perän kasaus.
Ja mitä tulee tuohon Volvon akselinputkien käyttämiseen niin tosiaan vähän vähemmällä vaivalla selviäis, mutta itse mutu-tuntumalta sanoisin että ei tule kyllä yhtä tukeva/kestävä sillä tavalla. Tulee kumminkin aika paljon sitten vipuvartta/rasitusta siihen saumaan. Nyt tolla tyylillä kun käytetään letukan omia putkia ja hitsataan vaan volvon päädyt sinne niin kestävyys on vähintäänkin tehdasluokkaa? Sekä kumminkin panhardin kiinnike pitäis leikellä niistä pois ja tehdä uusi koska tuo letukan banjo on isompi. Joten siinä hyötyy oikeestaan enään tukivarsien korvakkeiden uusimisen vaivan. Sekä on se vähän hölmön näköinenkin kun isoon banjoon missä on 3"akselinputkien lähdöt hitsataan perään tuollaiset Volvon risuputket
Akseliprojektia en ole viimepostauksen jälkeen jatkanut, mutta sen verran päivitystä että uudet ylätukivarret ja panhard saapui Ruotsista. Ne päivittyi nyt MKMotorsportin malleihin. Onkin kohta koko kataloogi työnnetty tähän autoon

On noi kyllä asialliset ja kohtuu hintaiset. Ylätukivarret on ainakin Docol R8 putkea mistä tehdään mm. kiihareiden runkoja. Panhardista en ole varma onko samaa materiaalia. Pieni pettymys oli kyllä, kun nuo ei olekkaan paikallaan säädettäviä malleja. Eli joutuu irroittamaan toisen pään säädön ajaksi niinkuin noissa IPD malleissakin. Luulin että toisessa päässä olisi vasurikierteet, kun kerran noihin on kierre tehty molempiin päihin. Piti oikeen laittaa viestiä MKM:lle että onko nuo ihan tarkoituksella tehty noin että molemmissa päissä sama kierre. Vastaus oli että jos lukitusmutterit löystyy värinän/väännön takia niin paikallaan säädettävissä on riski että pituus muuttuu ajossa tai jopa koko tukivarsi aukeaa ja tippuu. Joten turvallisuuden kannalta on toteutettu noin, kuulemma useimmat asiakkaat niin on halunnut ne toteutettavan. Kun monet noita käyttää katuautoissa ja sillon ei niitä alustan muttereiden kireyksiä tule kokoaikaa vahdattua. Tolla ratkasulla siis jos lukitusmutterit aukeaa niin pituus ei muutu eikä ole käytännössä mahdollista että tukivarsi aukeaa/tippuu. Joten ihan looginen ajatus siinä on ollut ja kelvatkoon nyt noin. Onhan siinä säätäessä enemmän vaivaa mutta tietty toi turvallisuusjuttu on ihan hyvä ottaa huomioon. Ylätukivarret pitäis olla tollasenaan hyvät ja bolt-on, mutta panhardia joutuu varmaan prässäämään hieman suoremmaksi koska tuo panhardin kiinnityskohta tulee huomattavasti kauemmaksi akselinputkesta kun vakio akselilla. Sen verran tuo letukan banjo vaatii tilaa varsinkin kun tulee sillä järeällä alukopalla.
