Futurez  Kulkukoira

liikkeelle lähdössä naksahdus, 75+ kmh jurina ja klonksuntaa

  • 16 Vastauksia
  • 4709 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tupajumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
740 b200k manuaali ja otsikon vika, myös 50 vauhdissa kuuluu kuin joku hinkkaisi, mutta mikä? tukilaakeri,ristikko,perä?

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Täältä ääni ristinivelelle.
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa tupajumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
pitää koittaa huomenna nosturilla kattoa.. jos ny kestää viä 40km.. ovi auki kokeilin ni liikkeellelähtö on niinku momenttiavain naksahtaas
pompussa kolahti niinku ulkopeltiin olis lyöty mut emmä irti siä mitää nähny

motonetis näytti olevan kahta kokoa.. kumpikahan on, ja mimmonen se on et kui nopeeta vaihtaa
« Viimeksi muokattu: 18.11.2012, 22:23:59 kirjoittanut tupajumi »

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Veikkaan, että pienempi nivel, jos kyseessä siis kaasari kone (mittaa varmuuden vuoksi).  Kun purat kardaanin, niin katso missä asennossa nivelristikot ovat toisiinsa nähden, jotta osaat koota sen sitten samaan asentoon. Jos ristikot tulevat eri asentoon, niin kardaani saattaa alkaa jurisemaan. Jos vaihdat ensimmäistä kertaa nivelristikkoa, niin varaa siihen ainakin 3 tuntia. Kokeneeltakin menee n. tunti. Hommaa helpottaa muutama jippo, eli jos tiedät jonkun joka on vaihtanut, niin kysy ohjeet.
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Veikkaan, että pienempi nivel, jos kyseessä siis kaasari kone (mittaa varmuuden vuoksi).  Kun purat kardaanin, niin katso missä asennossa nivelristikot ovat toisiinsa nähden, jotta osaat koota sen sitten samaan asentoon. Jos ristikot tulevat eri asentoon, niin kardaani saattaa alkaa jurisemaan. Jos vaihdat ensimmäistä kertaa nivelristikkoa, niin varaa siihen ainakin 3 tuntia. Kokeneeltakin menee n. tunti. Hommaa helpottaa muutama jippo, eli jos tiedät jonkun joka on vaihtanut, niin kysy ohjeet.
En ole ikinä missään 740:ssä tavannut pienempää ristikkoa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa tupajumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
45.4mm hyllys mutta 50.8 tilaustavaraa, ei muute mitää mutta pakko olla ajossa kokoajan auto ni ei oo oikee varaa mittailla ja ootella

tota isompaa klonksuntaa ihmettelen joka ilmenee montuissa mutta välillä ilmanki.. niinku joku irtonainen osuisi runkoon tai peltii, kuin putki heiluis mmutta ku se ei heilu

Poissa tupajumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
fixuksella noi molemmat koot luki samas osas

Poissa tupajumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
ainut väljä tuntuu olevab kuskinpuolen vetoakseli.. mitessen ny saa sit varmaksi

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Perässä ja akselistossa on aina hiukan väljää, joten pyörästä edestakaisin pyörittämällä tuntuu aina hiukan klappia, se on normaalia.
Se että kolahtelee kuopissa, voi johtua ihan eri asiasta, kuin kolahdus liikkeelle lähdettäessä. Oletko keinuttanut autoa paikalla ollessa tai tehnyt ns iskaritestiä, puskurin päältä painelemalla, saatko saman kolahduksen aikaiseksi.
Kolahdus liikkeelle lähdettäessä voi johtua esim vaihdelaatikon tukikumin pettämisestä, sen huomaa jos vaihdekepin asento on outo, liian takana tai -sivulla. Tai takatukivarren kumin hapertumisesta. Eri vaihtoehtoja on lukuisia. (olenpa kerran paikallistanut vian varapyöräkotelosta, jossa huonosti kiinnitetty tunkki kolahteli kaukalon seinään  :2funny:)
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa tupajumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
vaihdettiin peräöljyt ja toi liikkeellelähtö naksaus kaikkosi, tai ainakaan en sitä enää tajunnut, juruutes ja muu klopina jäi.. tulin vaan siihen tulokseen että taitaa olla pyöränlaakeri, ääni tulee selvästi kuskin puolelta takaa, samassa kulmassa on iskari huonompi kuin toisella, mutta mikään ei nähtävästi ota minnekkään, ei sivuttais suunnassa heiluttamalla eikä kun kontin reunalla pomppii..
mutta kuopissa ja muissa tien epätasaisuuksissa, voisko seki vaan olla paskan laakerin tuomaa väljyyttä taka-akselissa? iskarin yläpäätä ki katottii ku pompittii mutta ei se ainakaan liikkunut ja alapää on kiinni, samaten jousi, missään tukitangossakaan tuntunut mitään..

koitan ton pyöränlaakerin vaihtaa, sinne vissii tarvii jotai tiivisteitäki?

s73

  • Vieras
Prässi helpottaa sitä laakerin vaihtoa ja akseliputken päässä on stefa, ei muita tiivisteitä. Kopina tulee iskarista jos se on huono.

Poissa tupajumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
joo, prässiä ei oo

motonetin listoissa vaan höpötettii jostain tiivisteistä :D

nii ja tarkennuksena toi jurina on pelkkä ääni, eli ei täryytä, tasakaasulla ajaes se kuuluu jonkyaikaa tasaisesti mut sit välillä kourasee lujemmin ja sit sama jatkuu.. ääni kevenee hiukan vasemmalle kaartuvis mutkis eli ku kuskin takakulma kevenee, ja toi klopina, on kuin joku hakkaisi koriin tai kuin jousi eläis, 2rinkiä laikatut jouset ja alapäät klemmarilla kupissa kii, tulisko ääni ku alapää ei elä? moottorijarrutuksessa klopisi ilman pomppuj ja siis ei suuri pomppu tarvi olla ku klopsahtaa.. kaikki viat alko madalluksen jälkee
« Viimeksi muokattu: 20.11.2012, 09:02:02 kirjoittanut tupajumi »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
No tulihan se vika sieltä. Kardaani pohjaa päittäin, veikkaan ma. Vaihdelaatikon ja koneen tukikumeista etsimään syyllistä, ja laittamaan autoon ehjät takajouset niin homma kunnossa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa tupajumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
miksi sitten tuota matalimmissa ei näin käy? ja miksi se ujeltaa kuin viallinen laakeri ja miksi vain kuskinpuolelta takaa? kardaania tutkittiin eile nosturilla väänneltii käänneltuu myös pitkittäin.. ei keksitty mitään
« Viimeksi muokattu: 20.11.2012, 16:08:12 kirjoittanut tupajumi »

Poissa tupajumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
vika selvis enkä kehtaa sanoa mikä oli :D

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron