TamCar  KKD Motorsport

D4 VEA nokan ajoitus

  • 6 Vastauksia
  • 1320 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
D4 VEA nokan ajoitus
« : 16.04.2019, 12:16:53 »
Onko VEA dieseleissä nokan ajoitukselle hienosäätöä ja saako jollain testerillä (miel. itse) katsottua ajoituksen?

Esim. VAG:in dieseleissä on säädettävät hihnapyörät ja VCDS:llä näki ajoituksen. Ex passatissa jako oli merkkarin jäljiltä vähän pelessä (toleranssissa kyllä) ja sen huomasi p-a kulutuksessa ja ns. herkkyyden puuttumisena. DIY säätö pudotti kulutusta ja paransi kulkua.

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 438
Vs: D4 VEA nokan ajoitus
« Vastaus #1 : 19.04.2019, 09:08:41 »
Ei ole hienosäätöä. Ihan samanlaiset merkit nokkapyörässä ja kampiakselilla kuin 5 sylinterisessä. Ruiskupumpulle on ajoitustapin paikka. En muista näkikö VIDAlla ajotusta.
EX: 740 Turbo -89, 850 T5++ -96, S60 2.4i -05

NYK: V70 D5 AWD -07 RICA

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 VEA nokan ajoitus
« Vastaus #2 : 27.04.2019, 11:16:29 »
Ei kai cr-koneessa ruiskutuspumppua ole?

Eli ajoitus on hampaan tarkkuudella? Ja jos olisi hampaan pielessä, niin voisiko toimia mitenkään?

Taustalla on samat oireet ja tuntemukset kuin passatilla aikoinaan..

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1588
  • Tampere - Pori
Vs: D4 VEA nokan ajoitus
« Vastaus #3 : 06.05.2019, 07:20:10 »
Ei kai cr-koneessa ruiskutuspumppua ole?

Eli ajoitus on hampaan tarkkuudella? Ja jos olisi hampaan pielessä, niin voisiko toimia mitenkään?

Taustalla on samat oireet ja tuntemukset kuin passatilla aikoinaan..

Ruiskutuspumppu = korkeapainepumppu, samaa osaa tarkoitetaan kuitenkin. Uudemmissa cr-moottoreissa ajoitukseen kuuluu myös pumppu.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 VEA nokan ajoitus
« Vastaus #4 : 07.05.2019, 18:10:55 »
Ihan totta, tarkemmin kun ajattelee, niin pitäähän sen (mäntä)pumpun kehittää paine jokaiselle ruiskutushetkelle, paineakkua järjestelmässä ei taida olla.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1355
Vs: D4 VEA nokan ajoitus
« Vastaus #5 : 07.05.2019, 21:09:16 »
Ihan totta, tarkemmin kun ajattelee, niin pitäähän sen (mäntä)pumpun kehittää paine jokaiselle ruiskutushetkelle, paineakkua järjestelmässä ei taida olla.
Eikös se railiputki (=common rail) aja sitä paineakun virkaa. 2400 bar paineessa teräsputki laajenee kummasti.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 VEA nokan ajoitus
« Vastaus #6 : 02.06.2019, 22:17:44 »
Kerrotaan ny tulokset tännekin.

Pajan mukaan ajoitus _ei_voi_olla_pielessä. No, tilasin kiinasta usb-kamera endoskoopin, sen avulla pystyi pyörittelemään kammen merkin just eikä melkein kohdalleen irroittamatta moniurahihnaa ja limppua. Nokka oli myös merkeissä, mutta cr-pumppu oli pielessä vähän enemmän kuin kuvassa (https://www.dropbox.com/s/moo5fjclfpjiqyb/Screenshot_20190515-191807.png?dl=0), jossa on jo vähän korjattu. Säädin sen keskelle.

Vetoja ja herkkyyttä tuli, kulutus putosi, mutta ei aivan niihin lukemiin kuin viime syksynä. Muuttujia on paljon, karkea asvaltti yms. Kilometrejäkin on liian vähän takana, mutta vaikuttaa hyvältä.

Koska kampi- ja nokka-akselille ei ole lukitustyökaluja, vaan silmämääräisesti tarkistettavat merkit, näin voi käydä. Nokalle olisi alipainepumpun päässä paikka lukitustapille, mutta en katsonut tarpeelliseksi alkaa purkamaan niin paljoa.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2019, 15:46:31 kirjoittanut j_m_k »

 

TamCar  KKD Motorsport