Futurez  Proturbo

Akku keskustelu

  • 343 Vastauksia
  • 91132 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarmovee

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #150 : 10.01.2016, 08:59:11 »
Kannan kans oman korteni kekoon akkukeskustelussa. Auto V70 2.4i 2003. Vaihdoin uuden Varta Blue Dynamicin 3 vuotta 5 kuukautta taaksepäin ja eilen sanoi naksnaks. Apuvirralla käyntiin, lataili tunnin lenkin aikana 14.4 - 14.8. Kengät irti ja mittaus niin 12.5V. Tänäaamuna vilkaisin mittarilla uudestaan niin lukemaksi 11.7. Ois tuo voinu pidempäänkin kestää.

Ei kyllä yhtään varoitellu, kaatu ihan suoriltaan.

Kolmes liikkees kävin ja ainut minkä löysin oli Boschin S5. Saa nähdä, menis nyt edes saman... :)

Edit:

Sen verta vielä että autolla on ajettu matkaa ja nurkkarallit on puuttunu lähes täysin
« Viimeksi muokattu: 10.01.2016, 09:06:37 kirjoittanut jarmovee »

Poissa paku97

  • :hello:
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2224
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #151 : 10.01.2016, 09:29:22 »
Tunnissa ei akku paljoa lataudu, kaikkivirta ei mene akulla, kottero vaatii omansa. :idiot2:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -03

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #152 : 10.01.2016, 12:53:42 »
Uudessa Volvo-viestissä mainostivat alkuperäisiä akkuja tarjouksessa :hello:
Esim.
60Ah 590A 69€ (Norm. 101€)
90Ah 800A 95€(Norm. 140€)
800CCA diesel 95€(Norm. 141€)

Siis missä on tällaisia tarjouksia ollut? No myöhäistä se toki nyt on kun ostin jo akun (Yuasa 100Ah 900A, 160€), mutta täällä Keskusautohallin paras hinta 90Ah akulle 155€...

Ja tajusin juuri että tuo viestisi on vuoden vanha ;D
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2616
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #153 : 10.01.2016, 13:02:12 »
Siis missä on tällaisia tarjouksia ollut? No myöhäistä se toki nyt on kun ostin jo akun (Yuasa 100Ah 900A, 160€), mutta täällä Keskusautohallin paras hinta 90Ah akulle 155€...

Ja tajusin juuri että tuo viestisi on vuoden vanha ;D
Tuo tarjous oli voimassa 31.12.2015 asti kaikilla Volvo-jälleenmyyjillä.
Carpe jugulum

Poissa magrilli

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 498
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #154 : 10.01.2016, 18:36:23 »
Mihinkäs numeroihin kannattaa nykyään tuijottaa kun uutta akkua ostelee? Onko toi Ah- lukema edelleen se mitä pääsääntöisesti katsotaan vai kannattaako ottaa selvää myös kuinka paljon akku antaa maksimissaan virtaa ulos esim. kylmäkäynnistystä ajatellen?

Volvo S40 -04 T5

Poissa pomo

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8224
  • KOFF ROCK!!
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #155 : 10.01.2016, 19:07:34 »
Mitä isompi amppeeri määrä, sen parempi.

Poissa L4NDe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #156 : 10.01.2016, 19:14:44 »
Mihinkäs numeroihin kannattaa nykyään tuijottaa kun uutta akkua ostelee? Onko toi Ah- lukema edelleen se mitä pääsääntöisesti katsotaan vai kannattaako ottaa selvää myös kuinka paljon akku antaa maksimissaan virtaa ulos esim. kylmäkäynnistystä ajatellen?

Ah ja se miten se akku kestää syväpurkauksia. Normaalissa startissa jälkimmäisellä ei ole merkitystä mutta kylmillä keleillä pitkään startatessa paremmin syväpurkautumista kestävä akku on parempi.

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 593
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #157 : 10.01.2016, 19:59:13 »
Mitä isompi amppeeri määrä, sen parempi.

Tarkoitatko ampeeritunteja vai käynnistysvirtaa?

Jos on pa-lämmitin, niin ah määrällä on isompi merkitys. Muuten käynnistysvirta on melkeinpä tärkeämpi. Hyvä sääntö akun valinnassa on, että isoin mitä koteloon mahtuu. Liian kanssa pärjää aina, eikä hintaerot (saman merkin ja akkutyypin välillä) ole kovin isoja.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 626
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #158 : 10.01.2016, 20:29:48 »
Minusta akku on aina ja melkein missä vaan sellanen kohde missä ei kannata säästää. Eli niin iso(sekä kooltaan kuin teholtaan) ja "hyvä" kun mahdollista.
Koska eniten harmittaa aina kun lähteminen ja toimiminen on huonosta akusta kiinni :)

Rouvan moottoripyörään ostin projektin valmistuttua li-ion -akun. Kyllä on kevyt ja jerkkua löytyy, kun vertaa melkein mihin vaan hyytelö- tai neste-lyijyakkuun.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa pomo

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8224
  • KOFF ROCK!!
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #159 : 10.01.2016, 20:34:12 »
Tarkoitatko ampeeritunteja vai käynnistysvirtaa?

Jos on pa-lämmitin, niin ah määrällä on isompi merkitys. Muuten käynnistysvirta on melkeinpä tärkeämpi. Hyvä sääntö akun valinnassa on, että isoin mitä koteloon mahtuu. Liian kanssa pärjää aina, eikä hintaerot (saman merkin ja akkutyypin välillä) ole kovin isoja.
Kysymykseen vastasin niin amppeereita tarkotin, en amppeeritunteja. Kuten joku guru joskus sanoi, amppeeritunneilla ei ole niin suuri merkitys kuin tuolla käynnistysvirralla. Mutta tosiaan näiden lämmittimien kanssa on nykyään hiukan enemmän silläkin merkitystä.
Mutta se miten se antaa ja ottaa virtaa, vaikutti omaan valintaan. Siksi ostin agm akun.

Poissa Rahtijaska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #160 : 10.01.2016, 21:26:18 »
Pakko se on munkin osallistua keskusteluun. On aika paljon kokemusta noista eri akuista, ja kyllä niissäkin merkki tuo oman lisänsä. Tämä ei varmasti kenelläkkään tule ylätyksenä, olen muutaman vuoden ollut töissä pelkästään akkuja myyvässä liikkeessä. Ja kun monet pohtii eri foorumeilla että pitäisikö ostaa tyyris optiman akku, voin kertoa että ei ne mitään akkujen jumalia ole. Itse ostin isän traktoriin ja omaan volvoon optiman tykit, niin ne kuoli nopeammin kun esim käytiksessä palveleva vartan "tuhnu". Kun myytiin ja asennettiin akkuja pelastuslaitosten autoihin, aika harvoin sinne näitä super optiman akkuja aseneltiin. Eikä optiman akku kestä yhtään sen enempää syvä purkaantumisia kun mitkään muutkaan akut, sanoo mainokset mitä vaan. Kun testailtiin noita kalliita esim optiman akkuja, niin jos ne oli useita kertoja syvä purkaantunut ei ne tahtonut enää latautua täyteen mun oma mielipide on, että sellasta akkua ei oo vielä keksitykkään. Ja samaa sano pomo kuka on rapiat 20 vuotta akkuja myyny.  Tekee meinaa aika höpöä akulle kun akulle toi syvästi purkaantuminen. Enkä halua mitenkään morkata optima akkuja, vaan jäi niistä muutamasta omasta hankitusta akusta todella paska maku.
Ja makso mansikoita, vaikka sain hyvät alennukset. Enkä kiellä etteikö ne oo hyviä akkuja, paljon riippuu käyttöstä. Mutta itse en ottaisi enää omaa autoon, tai volvon dumpperiin  :2funny: näistä akuista riittäisi juttua vaikka kuinka paljon,  vaikka jokainen ostaa ja valitsee itse haluamansa akun.
Itse oon huomannut että "hyvän akun" löytymiseen tarvii vähän sitä tuuriakin, itse en pidä että kallein on välttämättä aina paras. Oon nyt ajellu jo useamman vuoden näillä "halvoilla" akuilla, ja pärjännyt vähintään yhtä hyvin jollei ehkä paremmin kun optiman jytkyillä. Enkä tiedä miksi halusin tämän romaanin kirjoittaa, kerroinpaa vaan oman havainnon. Enkä morkkaa ketään vaikka volvosta löytyiskin tyyris optima se on varmasti hyvä akku,  mulla oli vissiin niiden kanssa sitä huonoa tuuria  :2funny:

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #161 : 10.01.2016, 23:27:23 »
Koko lailla samaa mieltä kuin Rahtijaska.

GM-farkkuja dieselöidessä ovat törmänneet siihen ongelmaan, että toinen akku ei mahdu konehuoneeseen, ja yhdellä ei diesel-V8 jaksa aina käynnistyä.  Optiman akku on havaittu hyväksi ratkaisuksi jähän ongelmaan.

Minulla oli joskus dieeslistä bensiinille muutettu Olds Delta 88.  Hyvin lähti 5,4-litrainen kahdella 75 Ah akulla käymään Tampereen pakkasilla. -28°C taisi olla minimi.

Akunjohdoilla on yhtä suuri merkitys kuin akulla.  35 mm² johdot akun plus-navalta solenoidin plus-ruuviin ja miinus-navalta startin kiinnityspulttiin.  Dieselissä 50 mm².  Moottori, kori, ja mahdollinen runko maadoitetaan moottoriin.  Kaikkien sähkölaitteitten plussa otetaan solenoidin plus-ruuvilta.  Akkuun ei kiinnitetä mitään muita johtoja kuin nuo kaksi 35 mm² johtoa, kunnollisilla akunkengillä.  Toimii.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #162 : 11.01.2016, 17:43:01 »

Rouvan moottoripyörään ostin projektin valmistuttua li-ion -akun. Kyllä on kevyt ja jerkkua löytyy, kun vertaa melkein mihin vaan hyytelö- tai neste-lyijyakkuun.

Litium-akku moottoripyörässä ei ole vkovin turvallinen yhdistelmä. Viime kesältä muutaman kuulin polttaneen pyöränsä niiden kanssa. Kun eivät vissiin kestä tärinää kovin hyvin.


Auton akuista: Snajtseri oli minulla kaksi kertaa, ensimmäisen ja viimeisen.  150e maksoi, ja kesti juuri takuuajan, 2 vuotta. Vaikka kuinka lataa tai ajaa elvytystoimintoja, ei ota kun 10.5 vastaan.  Hain tarjouksesta Hankookin kuudella kympillä. Jos kestäisi edes tuon pari vuotta.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2016, 17:47:03 kirjoittanut tomimikael »

Poissa B30A

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 513
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #163 : 11.01.2016, 18:17:54 »
Kuten tuossa ylempänä tulikin, käyttöautoon on ihan turha ostaa mitään kallis-akkua. Mullakin ollut Optima aikoinaan, mutta käyttöautossa se ei ollut hyvä. Alunperin se tulikin offikäyttöön vinssin kaveriksi ja johki sellaiseen se lieneekin tarkoitettu + voi laitella esim. kyljelleen. (onhan noita O-akkuja toki erilaisia, eri tarkoituksiin mutta sikahintasia)

Käyttöautoissa toimii perusakut ihan hyvin. Rangessa tavan Traani, vaikka auto on aikansa sähkösyöppö, eikä ole ongelmia ollut. Frouvan pitkäkattoon tuli -09 ostettua jossain mielihäiriössä Bosch AGM, toki se on tuolla vieläkin voimissaan mutta veikkaanpa että halvempikin akku olisi toiminut meidän käytössä hienosti.

Sitten pitää muista että ne mainostetut CCA-arvot eivät ole kaikki samoilla standardeilla ilmoitetut.  :P


RR P38A -97 4.x V8 bi-fuel 310tkm käyttöWC, RRC 3,9SE -90 302tkm "for sundays", Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (Lontoossa), RR P38A -95 raato, Rover 2000TC -72 projekti, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 520tkm(nyt lentää manuaalina), S70 2,5tdi -00 R.I.P. , Rellu Scenic 1,9dti -98 402tkm(ex), Volvo C303 -76, ex. Clean car, sick mind.

Poissa jen

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3975
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #164 : 11.01.2016, 18:25:54 »
onko hintalaatusuhde kohdallaan? exide exell eb 740 74ah 680 a (en) ja maksoin siitä 75e tommosta mulla ei oo vielä ollut.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

 

Proturbo  Autodiagnoosi