Carwist  Race.fi

Akku keskustelu

  • 343 Vastauksia
  • 91102 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

The moose

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #240 : 04.11.2017, 21:27:48 »
Vuoden vanha varta silver tms sinnepäin. Sain testerillä ok tuloksen vaikka kylmäkäynnistysvirta olikin enään 615a kun akun speksit on 670a. Saas nähä koska morjestaa.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2865
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #241 : 04.11.2017, 21:42:48 »
Mullon 5v vanha silver ardic-käytössä. Katsotaan vielä tämä talvi ,  sit se menee hiaceen.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2017, 21:45:49 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Teemu-

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2067
  • Kantti on kaunista.
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #242 : 05.11.2017, 13:59:10 »
Biltema.
+ pärjännyt testeissä hyvin
+ ylivoimainen hinta/laatu suhde
+ neljän vuoden takuu!

Mulla on mehinyt jonkinaikaa mielessä ostaa Biltemasta uus akku volvoon, pitää vaan laminoida varmaan se kuitti kun ne tuppaa kulumaan aika nopeasti ainankin omissa "mapeissani" :D

Mites tokmannin akut, oliko ne jotain Auto+ tai jotain?

Edit: Tokmannilla olikin M+ akut myös.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2017, 14:06:42 kirjoittanut Teemu- »

Poissa Justus

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #243 : 05.11.2017, 14:22:56 »
Mulla on mehinyt jonkinaikaa mielessä ostaa Biltemasta uus akku volvoon, pitää vaan laminoida varmaan se kuitti kun ne tuppaa kulumaan aika nopeasti ainankin omissa "mapeissani" :D

Mites tokmannin akut, oliko ne jotain Auto+ tai jotain?

Edit: Tokmannilla olikin M+ akut myös.
Ota valokuva kännyllä, tai skannaa ja laita sähköpostiin talteen. Oon havainnut toimivaksi.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2865
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #244 : 05.11.2017, 16:50:15 »
Ja jotta foorumista tykätään voi vastauksissa yrittää auttaa ihmisiä eikä vaan päteä, koska täällä(kään) pätemisestä ei hyödy juuri mitään
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6567
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #245 : 05.11.2017, 19:05:22 »
Siivottu asiasta eksynyttä v*ttuilua.

Toveri Mustalaatikko tiivisti hyvin:

Ja jotta foorumista tykätään voi vastauksissa yrittää auttaa ihmisiä

Pidetään tästä kiinni. Jos ei ole muuta sanomista kuin kirjoitusasun kommentointi niin säästäkää itseltänne kirjoittamisen vaiva ja samalla moderoinnin työtä.  :)
745 B230F -89, 765 B280 -85, 765 B28E -85, XC90 T8 -17
Kesämiitti Kemora 17.8.

Poissa keltsi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #246 : 05.11.2017, 19:57:43 »
Hei,onkos kellään kokemusta geeliakuista polttoainelämmittimen kanssa.kestääkö purkua kuinka paljon enemmän,kannattaako satsata siihen vai pysyä vanhoissa lyijyakuissa.akku itsellä tuossa s80 d5:ssa vaan ehtoopuolella ja uutta pitäisi ostella.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1401
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #247 : 05.11.2017, 20:11:54 »
AGM akku on parempi juurikin lämmitinkäytössä.  Pitäisi kestää 3-5 kertaa enemmän lataussyklejä, latautuu nopeammin, "tykkää" olla vajaana, jne...  Markkinamiesten mukaan näin, mutta myös käytännössä parempi.

Tavallinen lataussäädin ei vaan lataa sitä koskaan täyteen. Ehkä se ei haittaa, kun AGM kerran tykkää olla vajaana... AGM latausjännite 14,8 V, perinteisellä 14,4 V.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3331
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #248 : 05.11.2017, 23:32:37 »
Minulla kun oli AGM ja sitä (kaiken varulta) koetti joskus talvella ladata ulkoisella laturilla niin ilmoitti hetikohta että ”täynnä”. Tiedä sitten oliko oikeasti. Hiton hyvin kyllä kesti armotonta lämmittimen käyttöä enkä sitä sitten ruukannut erikseen laitailla kun ei kerran ulkoinen virta oikein kelvannut.

Suosittelen lämpimästi.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Orlov

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1682
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #249 : 06.11.2017, 01:24:24 »
Suljetut lyijyakut ovat yleensä ns geeliakkuja ns "huoltovapaat". Mitään järkeä ei ole autoon hommata akkua, jota auton oma latausjärjestelmä ei kykene lataamaan.

Se edellyttäisi sopivan ylläpitolaturin hommaamista, sen lisäksi, että maksaa kovan hinnan jostain akusta ???

Käyttää sitten vaikka sen hipoakun ja huoltovapaan akun hinnaneron siihen ylläpitolaturin hankintaan?


Poissa puppet

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1727
  • Näpräilijä
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #250 : 06.11.2017, 16:13:01 »
Topicin ensimäisen viestin exide alkaa olla nyt käyttöikänsä lopussa, ei ota enää virtaa vastaan kunnolla autossa, tai laturissa ollessaan. Jännite tippuu todella nopeasti virtojen kytkennän jälkeen. Tämä oli 2011-2016 240 keulalla, ja vuoden v70:n. Viime talvena pyöritti laiskahkosti verraten kevään +5 asteesta ylöspäin oleviin lukemiin, vaikka auto oli roikassa. Tilalle tuli "Volvoakku", pienemmät käynnistys ampeerit, mutta käyntiin lähtö on ihan toista  :)
Volvo 240 B230FT
Volvo V70 B5244T

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1863
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #251 : 06.11.2017, 16:57:40 »
Biltema.
+ pärjännyt testeissä hyvin
+ ylivoimainen hinta/laatu suhde
+ neljän vuoden takuu!

Yksikään bilteman akku ei ole laakista kuollut, mitä olen nähnyt. Yksi akku tuli vietyä takuuseen, kun sahattiin italian ihmettä käymään ja jäi valot päälle. -20 pakkasta ja jäänite 0 = vaihtoon. Meni takuuseen ilman kuittia. ;D

Ei kyllä ole testiä tullut vastaan missä pärjäis hyvin:

http://www.pjp-batteries.com/wp-content/uploads/2011/02/tm0618-fin.pdf
http://i53.tinypic.com/2j2gdft.jpg
http://www.testfakta.se/sites/default/files/tittbild_grafik151105.pdf

Itellä ollut pari (AGM ja normaali) bilteman akku, kummallakin pärjää mutta hyviä ne ei kyllä ole.

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4032
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #252 : 06.11.2017, 17:09:15 »
Ei kyllä ole testiä tullut vastaan missä pärjäis hyvin:

http://www.pjp-batteries.com/wp-content/uploads/2011/02/tm0618-fin.pdf
http://i53.tinypic.com/2j2gdft.jpg
http://www.testfakta.se/sites/default/files/tittbild_grafik151105.pdf

Itellä ollut pari (AGM ja normaali) bilteman akku, kummallakin pärjää mutta hyviä ne ei kyllä ole.
TM:n akkutesti jokusen vuoden takaa. Ei ollut kärkikolmikossa, mutta ainoa miinus taisi olla amppeereihin/kylmäkäynnistysvirtaan nähden iso koko.

Oli kuitenkin keskiarvon yläpuolella. Minusta ne on hyviä, ei erinomaisia. Hinta/laatu köyhälle paras ja hyvä takuu.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa mulugren

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3331
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #253 : 06.11.2017, 18:51:00 »
Suljetut lyijyakut ovat yleensä ns geeliakkuja ns "huoltovapaat". Mitään järkeä ei ole autoon hommata akkua, jota auton oma latausjärjestelmä ei kykene lataamaan.

Se edellyttäisi sopivan ylläpitolaturin hommaamista, sen lisäksi, että maksaa kovan hinnan jostain akusta ???

Käyttää sitten vaikka sen hipoakun ja huoltovapaan akun hinnaneron siihen ylläpitolaturin hankintaan?

Eiköhän se AGM kuitenkin lataudu aivan hyvin normaaliautossa. Sen pystyy lataamaan agressiivisemmin (sehän on yksi sen valtti) mutta saa täyteen myös ihan tavan latausvirroilla. Ainakin haluaisin faktaa että AGM ei muka pärjäisi tavan autossa. Mulla oli mk2 V70 Volvossa exide AGM ja taisipa olla paras akku mitä ikinä omistanut. Pätkäajoa päivät pääksytysten ja talvella pitkiä ardic esilämmityksiä 2-5kpl. En edes omista ylläpitolaturia ja reilun neljän vuoden aikana käytin laturia ehkä 3-4 kertaa ja nekin oli turhia. Akku oli aina liki täynnä.. 4.5 vuotta sitä rääkkäsin ja ehjä oli kun auton myin.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1401
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #254 : 06.11.2017, 19:12:56 »
Eiköhän se AGM kuitenkin lataudu aivan hyvin normaaliautossa. Sen pystyy lataamaan agressiivisemmin (sehän on yksi sen valtti) mutta saa täyteen myös ihan tavan latausvirroilla. Ainakin haluaisin faktaa että AGM ei muka pärjäisi tavan autossa. Mulla oli mk2 V70 Volvossa exide AGM ja taisipa olla paras akku mitä ikinä omistanut. Pätkäajoa päivät pääksytysten ja talvella pitkiä ardic esilämmityksiä 2-5kpl. En edes omista ylläpitolaturia ja reilun neljän vuoden aikana käytin laturia ehkä 3-4 kertaa ja nekin oli turhia. Akku oli aina liki täynnä.. 4.5 vuotta sitä rääkkäsin ja ehjä oli kun auton myin.
Tottakai latautuu akku kuin akku, jos vain laturi toimii.

Hifistelyn tasolle mentäessä (kuten nämä keskustelut tuppaavat menemään) AGM tarvitsee suuremman latausjännitteen kuin perinteinen lyijyakku. Siinäkin erot ovat niin pieniä, että AGM tulee "vain" noin 90% täyteen normilatausjännitteellä. Huvittavinta yhtälössä on se, että alle 10 vuotta vanhat Volvot pitävät akkua noin 83% täynnä, jotta akkua voidaan ladata enemmän moottorijarrutuksessa ja ottaa talteen "jarrutusenergiaa". Lopputulos on suunnilleen se, että AGM akku toimii paremmin sellaisessa autossa, johon sitä ei tarvitse laittaa  :P

Itse kuljen vähän vastavirtaan ja olen kokeilemassa miten pitkään tavallinen lyijyakku pärjää S&S toiminnolla varustetussa autossa ahkeralla webaston käytöllä. Vahingossa siis laitoin väärän akun... Testi on vielä kesken, mutta 1,5 vuotta on mennyt hyvin.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy