Proturbo  Autodiagnoosi

Akku keskustelu

  • 343 Vastauksia
  • 91039 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3493
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #300 : 06.02.2019, 16:46:21 »
Ostin Bosch silver S4 70Ah aikoinaan ja tänä talvena kyykähti kun latasin hetken kun ei käynnistynyt enään ja kävin kaupassa ja kaupan pihassakin kangerteli startti että viimeisillä mehuilla lähti käymään joten otin sisälle +4v vanhan Bosch akun ja annoin "sulata" yön yli ja sitten laitoin https://www.tokmanni.fi/akkulaturi-cc-bc-10-e-4006825613186 laturiin joka työntää täyteen akun kuin akun jos pystyy.. koko päivän otti virtoja sisään ja nyt on taas kestänyt virrat akussa vaikka jos auto ollu parkissa muutaman päivän.


Meinasin jo sanoa että huono akku Bosch mutta taisi -29C pakkas illat tehdä tehtävänsä.


P.S. huonoja kokemuksia "smart" latureista.. etenkin se lidlin. Tyhmä laturi varas.
Hei tää kiinnostaa, mikä siinä on vikana? Mulla on tallilla sellanen ja usein pidän autoja siinä kun ovat työnalla..

Paikalla Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4032
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #301 : 06.02.2019, 16:54:22 »
Hei tää kiinnostaa, mikä siinä on vikana? Mulla on tallilla sellanen ja usein pidän autoja siinä kun ovat työnalla..
On olevinaan liian fiksu.
Esim pakkasen kohmaama akku, jossa on kuitenkin latinkia, niin saattaa "pahoittaa mielensä" jo siitä ja jättää lataamatta.

"Tyhjä" akku (en muista volttirajaa) ei kelpaa = ei lataa.

Ehkä juuri remonteissa hyvä laturi ja ylläpidossa jos on varastossa lämpimässä akku pitkiä aikoja. Varsinaisena "laturina" ihan uuno.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa Xanthe_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • Tunari
    • http://xanthe.arkku.net/
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #302 : 08.02.2019, 23:47:32 »
Hei tää kiinnostaa, mikä siinä on vikana? Mulla on tallilla sellanen ja usein pidän autoja siinä kun ovat työnalla..
Kuten edellinen ilmaisi niin silloin kun on mennyt tyhjäksi niin voi mennä sormi suuhun niillä kun eivät tunnista akkua. Tyhmä laturi tunkee tilanteesta riippumatta hyvin karkealla toiminnallaan virtaa sisään. Hätätilanteissa hyvin vaikuttava ominaisuus. Etenkin kun itse koettu ja lainattukin sen takia kun ei smartti osannu pelastaa tyhjää akkua mutta saattaa joku hintavampi smart yrittääkin.

Ylläpito laturit ovat asia erikseen ja siinä käytössä parempi varmasti enkä jättäis tuota tyhmää laturia siihen työhön jos rehellisiä ollaan (pidemmiksi ajoiksi*).  :)
*=Moneksi päivää
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

Poissa Egsise

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #303 : 09.02.2019, 01:19:31 »
Edit: Lisäksi Suomi on pitkä maa. Etelän loskassa ei lähtökohtaisesti ole akkumurheita verrattuna pohjoisen jatkuviin -30 asteen pakkasiin. Etelässä webastoakin käytetään lähinnä siksi, kun ei viitsitä laittaa pitkiä kalsareita jalkaan. Auto lähtisi käyntiin kaikissa tilanteissa myös ilman esilämmitystä. Pohjoisessa webaston ensisijainen tehtävä on lämmittää konetta sen verran, että se saadaan käyntiin. On vaan kiva lisä, jos matkustamokin lämpiää siinä samalla. Täsmennettäköön vielä, että itse asun lähempänä etelää ja homma rokkaa webaston kanssa hyvin ilman ylläpitolaturia.
Kun katsoo pohjoisen kuukauden keskilämpötiloja niin ei todellakaan ole jatkuvia -30°C pakkasia...
Ja btw meillä on täällä lämmitysroikat, se lämmittää moottorin satavarmasti koska kovilla pakkasilla Webasto ei ole yhtä toimintavarma.
Työpaikalla jos ei saa autoa roikkaan niin kovilla pakkasilla ehkä jää työntekijät tulematta ja työnantajat tietävät sen.
Jos Webasto ei käynnistykään niin siinä pukkaa itkua kun roikalla lämmitykseen menee ainakin kaksi tuntia ja kotiin pitäisi päästä heti.

Itse ostin mahdollisimman suuret ja painavat akut omiin bensakone -98 V70:iin, Trane 80Ah.
Just nostin yöksi sisälle laturiin niistä vanhemman 2v akun, oli käynyt niin vähiin varaus että ei jaksanut kunnolla pyörittää käyntiin -15­°C pakkasesta ilman roikkaa.
Tosin autokin on seissyt kuukauden ilman ajoa ja välillä on ollut pakkasta -30°C niin kai sekin vaikutti asiaan.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1401
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #304 : 09.02.2019, 08:58:17 »
Ylläpito laturit ovat asia erikseen ja siinä käytössä parempi varmasti enkä jättäis tuota tyhmää laturia siihen työhön jos rehellisiä ollaan (pidemmiksi ajoiksi*).  :)
*=Moneksi päivää
Juu ei, tyhmä laturi keittää akun pilalle jatkuvassa käytössä. Toisaalta, miksi akkua pitäisi koko ajan ladata?

Kun katsoo pohjoisen kuukauden keskilämpötiloja niin ei todellakaan ole jatkuvia -30°C pakkasia...
No... etelässä on suunnilleen kaksi yötä talvessa alle -20 astetta. Pohjoisessa kuitenkin joka talvi vähintään 2 viikon jakso alle -25 astetta. Vähintään kymmenen asteen ero jokatapauksessa keskimäärin ja kyllä se vaikuttaa akun toimintaan ihan merkittävästi.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3331
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #305 : 09.02.2019, 11:29:19 »
Juu ei, tyhmä laturi keittää akun pilalle jatkuvassa käytössä. Toisaalta, miksi akkua pitäisi koko ajan ladata?
No... etelässä on suunnilleen kaksi yötä talvessa alle -20 astetta. Pohjoisessa kuitenkin joka talvi vähintään 2 viikon jakso alle -25 astetta. Vähintään kymmenen asteen ero jokatapauksessa keskimäärin ja kyllä se vaikuttaa akun toimintaan ihan merkittävästi.

Ei nämä pohjoissuomi versus eteläsuomi sepittelyt kyllä vakuuta yhtään enempää. Vastahan tuota oli kovia -20deg pakkasia viikkotolkulla. Miksi minun akkuni jaksoi esilämmittää päivästä toiseen?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1401
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #306 : 09.02.2019, 13:08:24 »
Ei nämä pohjoissuomi versus eteläsuomi sepittelyt kyllä vakuuta yhtään enempää. Vastahan tuota oli kovia -20deg pakkasia viikkotolkulla. Miksi minun akkuni jaksoi esilämmittää päivästä toiseen?
On se muistikin jännä asia. Kun faktoissa pysytään, niin Helsingissä on ollut viimeisen kuukauden aikana yhtenä päivänä alle -20 astetta, Rovaniemellä 19 päivänä.
Vastaavasti suojan puolella on käyty Helsingissä 14 päivänä, kun Rovaniemellä on päästy juuri ja juuri -15 asteen lämpimämmälle puolelle suunnilleen yhtä usein.
https://ilmatieteenlaitos.fi/viimeisen-30-vrk-saa
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2271
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #307 : 09.02.2019, 13:59:16 »
Akun kyky antaa virtaa heikkenee pakkasella kyllä huomattavasti, mutta taas jos ajat sen kilometrin pakkasessa töihin niin se akku kypsyy siihen enemmän kuin jatkuviin pakkasiin ja pidempään matkaan (konehuone lämpenee yllättävän nopeasti -> akku lämpeää -> akku varataan täyteen).

Vai mikä täällä oli niin vänkäystä taas?  :D
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1401
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #308 : 09.02.2019, 14:58:43 »
Akun kyky antaa virtaa heikkenee pakkasella kyllä huomattavasti, mutta taas jos ajat sen kilometrin pakkasessa töihin niin se akku kypsyy siihen enemmän kuin jatkuviin pakkasiin ja pidempään matkaan (konehuone lämpenee yllättävän nopeasti -> akku lämpeää -> akku varataan täyteen).

Vai mikä täällä oli niin vänkäystä taas?  :D
Tämä. Kaikki vaan ei millään halua asiaa uskoa. Viettäisivät yhden talvisydämen vaikka Kittilässä, niin alkaa asia hahmottua kantapään kautta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa B30A

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 513
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #309 : 09.02.2019, 16:29:06 »
En tiedä jäikö huomaamatta mutta akku ei lämpiä plussalle nopeasti, ei ole tullut tutkittua kovin tarkkaan sen elämää tuolla konehuoneessa mutta esim. talliin nostettu akku on oikeilla pakkasilla helposti parikin vuorokautta ainakin osittain pakkasella. Tämä huomio perustuu siihen että pinta on kuurassa pitkään. Toki se varmasti autossa lämpiää nopeammin kun laturi yrittää sinne punkea sähköä, koneen lämpö sitä ei ajonaikana varmaan paljoa lämmitä pakkasilla, monessa autossa akku on omassa osastossaan ja vanhemmissa jossa se möllöttää avomella tarjottimella ajoviima tod näk jäähdyttää sitä melko tehokkaasti.

RR P38A -97 4.x V8 bi-fuel 310tkm käyttöWC, RRC 3,9SE -90 302tkm "for sundays", Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (Lontoossa), RR P38A -95 raato, Rover 2000TC -72 projekti, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 520tkm(nyt lentää manuaalina), S70 2,5tdi -00 R.I.P. , Rellu Scenic 1,9dti -98 402tkm(ex), Volvo C303 -76, ex. Clean car, sick mind.

Poissa janne81

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3493
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #310 : 09.02.2019, 20:18:15 »
On olevinaan liian fiksu.
Esim pakkasen kohmaama akku, jossa on kuitenkin latinkia, niin saattaa "pahoittaa mielensä" jo siitä ja jättää lataamatta.

"Tyhjä" akku (en muista volttirajaa) ei kelpaa = ei lataa.

Ehkä juuri remonteissa hyvä laturi ja ylläpidossa jos on varastossa lämpimässä akku pitkiä aikoja. Varsinaisena "laturina" ihan uuno.
Joo tuon tiesinkin, ajattelin vaan että just tossa Lidlin vehkeessä ois jotain vikaa.

Paikalla Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4032
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #311 : 09.02.2019, 22:58:10 »
Joo tuon tiesinkin, ajattelin vaan että just tossa Lidlin vehkeessä ois jotain vikaa.
On ehkä vieläkin krantumpi kuin muut.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa mulugren

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3331
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #312 : 13.02.2019, 18:57:32 »
Akun kyky antaa virtaa heikkenee pakkasella kyllä huomattavasti, mutta taas jos ajat sen kilometrin pakkasessa töihin niin se akku kypsyy siihen enemmän kuin jatkuviin pakkasiin ja pidempään matkaan (konehuone lämpenee yllättävän nopeasti -> akku lämpeää -> akku varataan täyteen).

Vai mikä täällä oli niin vänkäystä taas?  :D

No sehän tässä on vänkäys kun hoetaan että akku ottaa kylmänä 2A joka tietysti yksinään kuulostaa pahalta...paitsi että tuolla tiedolla ole mitään virkaa. Kyllä ne akut ajossa lataantuu. Vähän sama kun sanotaan että kaikki jotka on juonu vettä on kuollu :buck2:
« Viimeksi muokattu: 13.02.2019, 18:59:51 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2271
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #313 : 13.02.2019, 21:16:18 »
En tiedä jäikö huomaamatta mutta akku ei lämpiä plussalle nopeasti, ei ole tullut tutkittua kovin tarkkaan sen elämää tuolla konehuoneessa mutta esim. talliin nostettu akku on oikeilla pakkasilla helposti parikin vuorokautta ainakin osittain pakkasella. Tämä huomio perustuu siihen että pinta on kuurassa pitkään. Toki se varmasti autossa lämpiää nopeammin kun laturi yrittää sinne punkea sähköä, koneen lämpö sitä ei ajonaikana varmaan paljoa lämmitä pakkasilla, monessa autossa akku on omassa osastossaan ja vanhemmissa jossa se möllöttää avomella tarjottimella ajoviima tod näk jäähdyttää sitä melko tehokkaasti.

Konehuoneen lämpö yllättää monet, siellä aika kesälämmöt monissa autoissa aika yllättävän nopeastikkin. Joka tapauksessa se laturin lataus lämmittää myöskin sitä akkua.

No sehän tässä on vänkäys kun hoetaan että akku ottaa kylmänä 2A joka tietysti yksinään kuulostaa pahalta...paitsi että tuolla tiedolla ole mitään virkaa. Kyllä ne akut ajossa lataantuu. Vähän sama kun sanotaan että kaikki jotka on juonu vettä on kuollu :buck2:

Lähinnä kuinka kauan se akku on niin kylmä todellisuudessa on se kysymys... Ja ei. Ei lämpeä kilometrin matkalla.  :)
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1401
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #314 : 13.02.2019, 21:27:15 »
No sehän tässä on vänkäys kun hoetaan että akku ottaa kylmänä 2A joka tietysti yksinään kuulostaa pahalta...paitsi että tuolla tiedolla ole mitään virkaa. Kyllä ne akut ajossa lataantuu.
Toki latautuu, jos autolla ajetaan tarpeeksi.
Tuossa kuvassa vähän faktaa, vaikkakin aika vanhaa sellaista...
-18 asteessa akku pystyy ottamaan sen 2-3A, kun +27 asteessa se honii 25A.
Nollakelissä jotain siihen väliin, ehkä 5-10A. Kovilla pakkasilla -30 asteessa akku ei juurikaan lataudu.



V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

TamCar  KKD Motorsport