KL-varaosat  Carwist

Akku keskustelu

  • 415 Vastauksia
  • 94173 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4255
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #135 : 25.06.2014, 07:30:17 »
Automerkin oma akku on hyvä valinta, koska sopivassa latausjännitteessä on seosmetallivalinnasta johtuvaa eroa.  Ainakin hopeaa ja kalsiumia käytetään, ja tod.näk. lukemattomia muita.  Hapon alkuväkevyys sovitetaan levymateriaalin mukaan, ja silläkin on vaikutus latausjännitesuositukseen.  Valmistaja laittaa autoon yhteensopivat akun ja laturin.  Nykyään käytetään korkeampaa latausjännitettä kuin 20 v sitten.  Siitä on sitten seuraus, että 20 v vanha laturi ei jaksa ladata akkua ihan täyteen.

20 v ei Volvolle ole ikä eikä mikään.

Sanovat lämmön lyhentävän akun ikää.  Sen takia monessa autossa on akku takapenkin alla tai muussa viileässä paikassa.  Raskaassa kalustossa akut on "aina" sijoitettu kauas moottorista ja pakoputkista.
Lisänä, että Volvon "oma" 90A akku oli lähes halvin, kun sen tuohon emännän V70 tammikuussa hommasin.
Muistaakseni maksoi 95€, kun halvin laadukas tarvikeakku maksoi likemmäksi 130€.
XC40 D3 R-Design autom.

Poissa hapatsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • Volvo S80 2.5T Ice White MY07 Geartronic Momentum
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #136 : 25.06.2014, 16:08:15 »
Laitetaan nyt vielä tämäkin tieto tänne eli havaintoja.
Aamusella kylmällä kelillä työmatkalla auto lataa 14,4-14,5
Iltapäivällä jos lämpötila on yli 16, auto lataakin 14,2-14,4
Eli jotenkin vaikuttaa lämpötilariippuvaiselta.

Annan tuon olla noin ja seurailen tilannetta aina välillä.

Sehän on lämpötilasta riippuvainen tuo latausjännite nykyvolvoissa. Ihan normaaleja lukemia, ainakin jos vertaa omaan S80 2007, itsekkin epäillyt onko laturissa vikaa. Itsellä taisi korkein lukema olla jopa 14.7v.
Volvoilua vuodesta 2009.

Poissa V50R

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 386
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #137 : 25.06.2014, 17:23:09 »

Kokemuksesta voin sanoa, et musta trane 100 ah ollut paras akku V70 D5:ssa ...  ELK
Minulta löytyy tuuliohjaimia volvoihin ja pakettiautoihin :) Myös hirvitarroja löytyy, myös ns linssiversioo. Linssiversioo nyt myös hopeana, mustana, valkoisena ja punaisena.

Poissa völvöxc60

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4255
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #138 : 07.01.2015, 18:44:16 »
Uudessa Volvo-viestissä mainostivat alkuperäisiä akkuja tarjouksessa :hello:
Esim.
60Ah 590A 69€ (Norm. 101€)
90Ah 800A 95€(Norm. 140€)
800CCA diesel 95€(Norm. 141€)
XC40 D3 R-Design autom.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #139 : 10.01.2015, 12:24:26 »
Automerkin oma akku on hyvä valinta, koska sopivassa latausjännitteessä on seosmetallivalinnasta johtuvaa eroa.  Ainakin hopeaa ja kalsiumia käytetään, ja tod.näk. lukemattomia muita.  Hapon alkuväkevyys sovitetaan levymateriaalin mukaan, ja silläkin on vaikutus latausjännitesuositukseen.  Valmistaja laittaa autoon yhteensopivat akun ja laturin.  Nykyään käytetään korkeampaa latausjännitettä kuin 20 v sitten.  Siitä on sitten seuraus, että 20 v vanha laturi ei jaksa ladata akkua ihan täyteen.

Ihankuin jonkun akkuvalmistajan mainos ;). Mm. Biltema mainostaa "Biltema" merkkistä hopea-kalsium-akkua sopivaksi esim. VOLVO: 140, 164, 240, 260, B, DUETT :D.


Kaikkea uutta sitä akkujen valmistuksessa yritetään keksiä. Volvoihin kelpaa ihan mikä tahansa akku eikä sen valinnassa tarvitse ollenkaan hifistellä. Se akku on sitten mikä tahansa, kestää sen mitä kestää. Nykyiset lyijyakut saattavat olla painoltaan aikalailla kevyitä ja lyijyäkin on niukanlaisesti. Ei sellainen voi monta vuotta kestääkään.

Ihan omat vaatimukset tulevat muutamissa uusissa volvo-malleissa joissa on jarrutusenergian talteenotto ja se normaali varaustaso akulla ei ole täysi. Noissa lienee useimmin agm-akku.

Niin ja hyviä ja halpoja nuo alkuperäisakut :).
« Viimeksi muokattu: 10.01.2015, 12:27:51 kirjoittanut Nortti »

Poissa napo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • b21et 240
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #140 : 10.01.2015, 13:46:27 »
240 ei mahtunut kuin 55ah 520A en  SZNAJDER-SILVERPREMIUM
Startti pyörittää konetta vain 150rpm, onko tämä ok nopeus vinokoneelle?
Startti kylläkin iänikuinen ja kaapelit niin ja näin -kunnossa.
Löytyyköhän järeämpiä akkuja jonka pituus olisi max 220mm. Eipä oikeen takakonttiin viitsisi siirrellä.

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 599
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #141 : 11.01.2015, 11:51:11 »
55ah akun pituus taitaa olla 242mm. 62-64ah kokoluokka on saman kokoisia. Oot varmaan 220mm mitannut akun kannesta?
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa napo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • b21et 240
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #142 : 11.01.2015, 13:21:45 »
55ah akun pituus taitaa olla 242mm. 62-64ah kokoluokka on saman kokoisia. Oot varmaan 220mm mitannut akun kannesta?
Siellä on siis cooleriputkien vuoksi tilaa tuon alle 230mm. Tuo nykyinen 55ah on aika kompakti; kokonaismitat on  P205xL175xK175

Poissa eerok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #143 : 07.01.2016, 22:28:46 »
Sopiiko vm 93 940:iin 38cm pitkä akku? B230FT automaatti-ilmastoinnilla ja -vaihteistolla
850R, V70 mk2 2.5T
Ex: 850 2.0 T5, 850 2.5 10V, 940 2.3T, 745 2.0

Poissa Ristus

  • Kaksonen Jr. - Teiden ritari
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7979
  • Mörkö
    • Kotisivut
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #144 : 08.01.2016, 11:13:12 »
Onko EFB akku saman kaltainen kuin AGM akku? EFB:n sanotaan olevan start/stop toiminnon omaavien autojen akku mutta eikö se ole periaatteessa sama asia kuin AGM akutkin... paljon ulos ja nopeesti sisään... Biltemalta näytti AGM akut poistuneen ja tilalle tulleen EFB akut...
855 2.5 10V -96 man, V40 T4 -98 man, V70 2.4T -02 man ja XC90 -04 D5 AWD geartronic

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #145 : 08.01.2016, 15:35:53 »
Onko EFB akku saman kaltainen kuin AGM akku?
EFB:ssa on pinnoitetut + levyt, kun taas AGM akuissa neste on sitoutettu lasikuitumattoon.

http://www.autobatteries.com/en-us/battery-technology/efb/

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1983
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #146 : 08.01.2016, 17:09:20 »
Ja wikipedian sivuilla flooded battery tyyppi listattu deep cycle eli vissiin syväkurkku... eikun siis purkaus akkujen alle, tiedä sitten tästä oikeasta elämästä wikin ulkopuolella?
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10

Poissa Jahvetti D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #147 : 09.01.2016, 16:11:54 »
Mites tuo akun vaihto hommassa kun muistelen että pitäisi antaa olla jokunen minuutti ennen kuin laittaa uuden että ohjausboksi tai mikä liekkään kerkee tallentaa asiat muistiinsa?

Kysyy nimimerkki epätietoinen.
Mielipide on kuin persereikä.Kaikilla sellainen on ja ne haisee pahalle - paitsi oma.

Poissa V70 2,4t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #148 : 09.01.2016, 16:42:43 »
Moro,

Itse oottelin noin 10 minsaa ennen irrottamista. Kello nollaantu, mut radiokanavat pysy muistissa. Autona V70 -01

Poissa Jahvetti D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #149 : 09.01.2016, 17:08:03 »
Kiitos vastauksesta  -H- tuommoista muistelin itsekkin joskus lukeneeni,omassa autossa kerran ilmoittanut virran vähyydestä mutta ei sen jälkeen.Parempihan se on varautua akun vaihtoon tosin ostin akkulaturin varalle jos käy niin että akku sanoo itsensä irti.
Mielipide on kuin persereikä.Kaikilla sellainen on ja ne haisee pahalle - paitsi oma.

 

Proturbo  Autodiagnoosi