Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto

  • 50 Vastauksia
  • 19591 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lerppu86

  • Vieras
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #30 : 15.01.2013, 09:06:01 »
Seuraavaksi ne varmaan sanoo että vika on jossain takaluukun johtosarjassa joka pitää vaihtaa ja maksaa toista tonnia....   8)

Monen huoltamoreissun jälkeen tunnelma muistuttaa vanhaa kunnan arvauskeskusta, josta myöhemmin alettiin käyttää nimitystä terveyskeskus.


Heh no onneksi ei sentään. Soitin aamulla ja esitin asiani eli valo palaa jälleen. Pyysi käymään samantien paikanpäällä että saa vilkaistua vikakoodin. Mikäli sama ongelma (todennäköisesti on kun valo syttyi uudelleen noin 1,5h päästä nollauksesta) niin tilaavat osan ja vaihtavat sitten takuuna uuteen.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6908
  • Kaikkee sitä...
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #31 : 15.01.2013, 09:29:51 »
Heh no onneksi ei sentään. Soitin aamulla ja esitin asiani eli valo palaa jälleen. Pyysi käymään samantien paikanpäällä että saa vilkaistua vikakoodin. Mikäli sama ongelma (todennäköisesti on kun valo syttyi uudelleen noin 1,5h päästä nollauksesta) niin tilaavat osan ja vaihtavat sitten takuuna uuteen.

Hyvä palvelu ainakin tuntus olevan, toivotaan että tulee kuntoon. :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Labbari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #32 : 16.01.2013, 22:56:31 »
VAIHDA juuri silloin kun kuuluu ja ihan sama missä mutta volvolla olisi omalla kohdalla tullut lopulta halvemmaksi. Miksi sitä vaihtoa täytyy venyttää, kun kulutus nousee ja lopulta menee nilkutus tilaan, tästä säästyy kun vaihtaa sillon kun pitääkin sen. Itsellä neuvottiin olemaan vaihtamatta, ja kyllä meni niin persiilleen kun vaan voi. 130tkm meni tukkoon, ajettiin puhdistusohjelma, pääsi varmaan 1000km ja sitten taas tukkoon. Aika pian 120tkm jälkeen alkoi keskikulutus nousta ja loppuvaiheessa oli jopa 7-8l/100km. Kun vaan olis heti vaihtanut niin olisi säästänyt pari korjaamo käyntiä ja polttoaine rahaa.

Itseasiassa omakin vaihdettiin lopulta volvolla, koska en halunnut rahaa enempää kantaa tähän hyviä neuvoja antaneeseen korjaamoon, johon auton alunperin veinkin hiukkassuodattimen vaihtoon, ja pois hakiessa kaikki muu 120tkm huoltoon oli tehty paitsi se suodatin, miksi alunperin sinne korjaamolle vein >:(

Noissa suodattimissa taitaa olla joitekin yksilöeroja Ite kerkesin rullata 191tkm samalla hiukkas-suodattimella jota ei oltu vaihdettu siinä 120tkm huollossa. Olin tosin autuaan tietämätön asiasta kunnes auto meni limppiin ja huollossa todettiin syy. Sain onneksi myyjäliikkeen tulemaan vastaan sen 40% kustannuksissa vielä 2 vuoden jälkeen =P

Nyt on suodatin vaihdettu, mutta edelleen tuntuu, että kulutus on kova sekä uskon auton tekevän sitä regenerointia vähän väliä. Manuskassa lukee, että auto regeneroi suodatinta 300-900 km välein. Minun kohdallani se on pikemminki n. 100km välein. Onko jollain haisua mistä tämä saattaisi johtua?
Volvo s40 1.6D -06

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6908
  • Kaikkee sitä...
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #33 : 17.01.2013, 08:17:32 »
Noissa suodattimissa taitaa olla joitekin yksilöeroja

Tai pikemminkin siinä on eroja minkälaista ajoa autolla on ajettu...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 198
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #34 : 17.01.2013, 22:36:47 »

Nyt on suodatin vaihdettu, mutta edelleen tuntuu, että kulutus on kova sekä uskon auton tekevän sitä regenerointia vähän väliä. Manuskassa lukee, että auto regeneroi suodatinta 300-900 km välein. Minun kohdallani se on pikemminki n. 100km välein. Onko jollain haisua mistä tämä saattaisi johtua?

Mahdettiinko tuo suodatin vaihtaa liikkeessä joka myös pystyi nollaamaan sieltä jonkun laskurin joka tarkkailee suodattimen ikää tms. En tiedä mitä tuo laskuri tarkalleen tarkkailee mutta käsittääkseni siellä tämmöinen on joka pitää nollata suodattimen vaihdon yhteydessä.
Merkkihuolto tämän varmaan tekee mutta muilla se saattaa olla epävarmaa.

Millaisia nuo kulutuslukemat sitte ovat nyt olleet ja mitä olivat ennen vaihtoa.
Huomasitkos sinä mahdollista öljyn pinnan nousua ennen kuin auto tilttasi. Se varmaan suoritti sitä polttoa yhtenään ennen lopullista tukkeentumista.
« Viimeksi muokattu: 17.01.2013, 22:39:25 kirjoittanut FIP »

Poissa Labbari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #35 : 20.01.2013, 23:19:50 »
Mahdettiinko tuo suodatin vaihtaa liikkeessä joka myös pystyi nollaamaan sieltä jonkun laskurin joka tarkkailee suodattimen ikää tms. En tiedä mitä tuo laskuri tarkalleen tarkkailee mutta käsittääkseni siellä tämmöinen on joka pitää nollata suodattimen vaihdon yhteydessä.
Merkkihuolto tämän varmaan tekee mutta muilla se saattaa olla epävarmaa.

Millaisia nuo kulutuslukemat sitte ovat nyt olleet ja mitä olivat ennen vaihtoa.
Huomasitkos sinä mahdollista öljyn pinnan nousua ennen kuin auto tilttasi. Se varmaan suoritti sitä polttoa yhtenään ennen lopullista tukkeentumista.

Korjaukset tehtiin Bilialla Herttoniemessä eli luulisin, että työt on tehty kaikinpuolin oikein. Kulutukset ovat ihan normirajoissa kyllä, mutta tuota polttoa tuntuu tapahtuvan silti kovin usein. En ole nyt päässyt ajamaan pidempää maantieajoa jotta näkisi, että tapahtuuko tuota polttoa silloinkin kovin usein (verraten siis nyt tuohon ohjekirjan 300-900 km). Toki ajoni on pitkälti nurkka-ajoa höystettynä maantieajolla, mutta kuuluuko silti tuon puhallella tuota suodatinta puhtaaksi niin usein? Kyselin, asiaa siniseltä ja siellä arvuuttelivat, että paineanturit saattaisivat olla nokiset? Onkohan tuohon uskominen...?

Tiepalvelun kaveri lukasi autosta koodit, kun auto sippasi ja siellä kuulemma oli päällä "pakotettu poltto" tjsp eli kuulemma tekaa sitä polttoa jatkuvasti. Öljynpinnasta en osaa sanoa. Ei tullut seurattua tuolloin...
Volvo s40 1.6D -06

Poissa Labbari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #36 : 23.01.2013, 17:45:55 »
Noniin.. Tänääntuli hieman seurattua tuota trippiä ja 50 km ajoa joista noin puolet kaupungissa ja toinen maantiellä jonka jälkeen lähti jälleen hiukkassuodattimen poltto käyntiin... Ei nyt ihan mee kaaliin tuo, että kerkeisi tuona aikana nokeentumaan niin paljon, että tarvis polttaa...

Olisko kellään jotain hyvää ajatusta tähän?

Millaisia nuo kulutuslukemat sitte ovat nyt olleet ja mitä olivat ennen vaihtoa.
Huomasitkos sinä mahdollista öljyn pinnan nousua ennen kuin auto tilttasi. Se varmaan suoritti sitä polttoa yhtenään ennen lopullista tukkeentumista.

Nyt tuli katottua tikkua ja tällähetkellä öljybpinta näyttäisi olevan hiukan yli ylärajan...
Volvo s40 1.6D -06

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 198
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #37 : 24.01.2013, 19:43:04 »
Nyt tuli katottua tikkua ja tällähetkellä öljybpinta näyttäisi olevan hiukan yli ylärajan...

Eli tuo ylimääräinen öljymäärä on polttoainetta, joka on livahtanut öljyn sekaan jatkuvien polttojen myötä.
Jos tuo suodatin on vaihdettu niin kyllä kait tuo polttojen tiheys pitäisi palata takaisin normaaliksi. Mikä tuota polttotiheyttä ohjaa. Paineanturiko siitä on sitten rikki....

Poissa Labbari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #38 : 24.01.2013, 21:26:17 »
Eli tuo ylimääräinen öljymäärä on polttoainetta, joka on livahtanut öljyn sekaan jatkuvien polttojen myötä.
Jos tuo suodatin on vaihdettu niin kyllä kait tuo polttojen tiheys pitäisi palata takaisin normaaliksi. Mikä tuota polttotiheyttä ohjaa. Paineanturiko siitä on sitten rikki....

Soittelin tänään siniselle ja aika on varattu huomiselle. Olivat  myös hieman sitä mieltä, että polttoväli on _hiukan_ liian lyhyt siihen nähden, että on uusi suodatin.

Noh tänään kattelin konepellin alle ja ihmettelin, kun oli akkukotelossa jotain roiskeita. Kun rupes tarkemmin kattomaan niin niitä roiskeita alkoi löytymään vähän jokapaikasta ja ne vaikutti öljymäiseltä --> Kurkkaus moottorin suojamuovin alle ja kappas! Huohotin putki oli irronnut moottorin päästä... Noh samapa tuo. Saavat katsoa huomenna siellä korjaamolla mikä helvetti tuota riivaa. Ilmoittelen lisää kun tiedän.
Volvo s40 1.6D -06

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 198
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #39 : 24.01.2013, 21:57:49 »
Jos siis se on se putki, jossa on ne klipsit kiinnitystä varten, niin minullakaan se ei pysy kiinni ennen kuin laitoin siihen vielä nippusiteen ympärille. On se kumma kun eivät osaa tuollaista paikkaa suunnitella niin että pysyisi kiinni niin kuin on tarkoitettu.

 

Poissa Labbari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #40 : 24.01.2013, 22:27:10 »
Jos siis se on se putki, jossa on ne klipsit kiinnitystä varten, niin minullakaan se ei pysy kiinni ennen kuin laitoin siihen vielä nippusiteen ympärille. On se kumma kun eivät osaa tuollaista paikkaa suunnitella niin että pysyisi kiinni niin kuin on tarkoitettu.

Kaipa siinä taisi olla sellaist muoviset klipsit...?

Täytyy nyt kuitenkin muistaa, että ei tässä volvoa voi syyttää kuin välillisesti... Autoissahan on PSA:n koneet jotka taas on luotu Ranskassa! Itse olen kyllä aina sanonut, että ranskalaiset osaavat tehdä 2 asiaa oikein: Ruoka ja jotkut viinit. Autot eivät kuulu näihin. Tosin olen kyllä myös kuullut monelta taholta, että nämä PSA:n pikkudieselit olisiva melko kuolematonta tekniikkaa  ???

Ja minullaha on varaa sanoa, koska omaan juuri mainitun maan kansalaisuuden -_- Merde! ;)
Volvo s40 1.6D -06

Poissa Labbari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #41 : 26.01.2013, 16:36:26 »
Soittelin tänään siniselle ja aika on varattu huomiselle. Olivat  myös hieman sitä mieltä, että polttoväli on _hiukan_ liian lyhyt siihen nähden, että on uusi suodatin.

Noh tänään kattelin konepellin alle ja ihmettelin, kun oli akkukotelossa jotain roiskeita. Kun rupes tarkemmin kattomaan niin niitä roiskeita alkoi löytymään vähän jokapaikasta ja ne vaikutti öljymäiseltä --> Kurkkaus moottorin suojamuovin alle ja kappas! Huohotin putki oli irronnut moottorin päästä... Noh samapa tuo. Saavat katsoa huomenna siellä korjaamolla mikä helvetti tuota riivaa. Ilmoittelen lisää kun tiedän.

Noniin! Nyt on auto saatu pukilta ja tuomio oli seuraavanlainen:
Autossa oli se huohotin putki ollut irti jonka virittivät nippusiteillä nyt kiinni. Toiseksi asiaksi sanoivat, että auton ulkoilmanlämpöanturi näytti mitä sattui joka johtui hapettuneesta liitoksesta tjsp. Olivät tämän liitoksen korjanneet jonka jälkeen oli anturi alkanut pelittämään normaalisti. Näiden kahden reistailu  voi kuulemma suurella todennäköisyydellä sekoittaa hiukkassuodattimen polttoprosessia...

Hieman skeptisesti kyllä nyt varaudun tuohon, mutta ainakin nyt kun ajoi Hki --> Lappeenranta välin niin ei suodattimelle tehty aktiivista polttoa. Täytyy vielä tarkkailla tilannetta.

Pystyykö joku vahvistaa tuon diagnoosin vai uskotteko moisen olleen stoorin olleen ihan skeidaa?
Volvo s40 1.6D -06

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6908
  • Kaikkee sitä...
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #42 : 26.01.2013, 17:29:54 »
Toiseksi asiaksi sanoivat, että auton ulkoilmanlämpöanturi näytti mitä sattui joka johtui hapettuneesta liitoksesta tjsp. Olivät tämän liitoksen korjanneet jonka jälkeen oli anturi alkanut pelittämään normaalisti.

Pystyykö joku vahvistaa tuon diagnoosin vai uskotteko moisen olleen stoorin olleen ihan skeidaa?

Sen tiedän ainakin mitä täältä lukenut tai kuullut niin tuo ulkolämpötilan mittauksen temppuilu voi aiheuttaa monia kummallisia vikoja joiden ei uskoisi johtuvan siitä...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Labbari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #43 : 27.01.2013, 22:13:53 »
Hieman skeptisesti kyllä nyt varaudun tuohon, mutta ainakin nyt kun ajoi Hki --> Lappeenranta välin niin ei suodattimelle tehty aktiivista polttoa. Täytyy vielä tarkkailla tilannetta.

Takaisintulo matkan alkaessa teki auto hiukkassuodattimelle polton. Vaivaiset 295km pääsi ilman polttoa. Tätä ennen oli edellisenpäivän sekä tämänpäivän aikana ollut pari lyhyttä kaupunkiajopätkää. Nokeentuuko suodatin todella niin pahasti parista (2-4) lyhyestä ajosta, että pitää polttaa puhtaaksi? Jos näin on niin pitänee ruveta harkitsemaan petroolilla toimivaa kärryä. Toivoisin toki, että kyseessä olisi ennemminkin vika.  :'(

Volvo s40 1.6D -06

Poissa Tuppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #44 : 31.01.2013, 19:15:42 »
Omassa autossa tuo hiukkassuodattimen poltto tuntuu riippuvan tosi paljon ulkolämpötilasta.
Lämpöisillä keleillä tuo 300...900 km regenerointiväli toteutuukin aika hyvin.
Kovilla pakkasilla regenerointia ei tunnu tapauhtuvan kovinkaan usein, johtuuko sitten kylmästä ilmasta ettei suodatinta saa tarpeeksi kuumaksi.
Mutta sitten nollakeleillä auto suorastaan innostuu regeneroimaan melkeinpä joka päivä, vaikka kilometrejä ei tule paljonkaan.
Tälläkin viikolla on jo pari kertaa regeneroinut, vaikka kilsoja ei ole tullut hirveästi.
Tuntuu, että tuo käyttöohjeessa mainittu regenerointiväli on taas näiden lämpöisempien maiden juttuja ja nämä pohjolan "ääriolosuhteet" lyhentävät todella paljon regenerointiväliä.
Jos auto muuten pelaa, ei kait tuosta regenerointivälistä kannata stressata. Tosin mulla auto nykäisee kaupunkinopeuksissa ikävästi, kun regenerointi menee päälle. Mutta nykäisy kuuluu kuulemma asiaan...
« Viimeksi muokattu: 31.01.2013, 19:19:10 kirjoittanut Tuppu »

 

RallyBaron  Samppasport