Kulkukoira  Proturbo

S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto

  • 50 Vastauksia
  • 21303 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa cossu69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #45 : 01.02.2013, 14:43:28 »
Mistä huomaa milloin tuo poltto tapahtuu? Omalla ajettu 8000km enkä ole huomannut mitään poikkeavaa käytöstä.
VOLVO V50 1.6 D DRIVe classic -12

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7098
  • Kaikkee sitä...
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #46 : 01.02.2013, 14:49:10 »
Mistä huomaa milloin tuo poltto tapahtuu? Omalla ajettu 8000km enkä ole huomannut mitään poikkeavaa käytöstä.

Hetkellisestä kulutuksesta, nousee jonkun puheen mukaan parilla litralla...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Labbari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #47 : 01.02.2013, 16:02:56 »
Mistä huomaa milloin tuo poltto tapahtuu? Omalla ajettu 8000km enkä ole huomannut mitään poikkeavaa käytöstä.


Hetkellisestä kulutuksesta, nousee jonkun puheen mukaan parilla litralla...

Riippuen nopeudesta ja vaihteesta niin voi olla tuplastikkin...
Volvo s40 1.6D -06

Poissa cossu69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #48 : 01.02.2013, 17:56:22 »
OK. Täytyy alkaa seurata kulutusta.
VOLVO V50 1.6 D DRIVe classic -12

Poissa BNY-369

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #49 : 05.02.2013, 20:40:21 »
155 tkm ajetussa kulkuneuvossamme (V50 1,6D vm. 2009) alkoi esiintyä samankaltaisia oireita kun FIP edellä kuvaili omassaan olleen. Toimenpiteenä pesimme DPF:n kuumalla vedellä ilman mitään sen kummempia liuottimiä/pesuaineita. Tuloksena pöntöstä valui kohtalainen määrä punaisenruskeaa lietettä, jota ilmeiseti jäikin vielä pöttöön. Hommassa meni kaikkineen kolmisen tuntia.

Pesun jälkeisellä koeajolla säikäytti näyttöön ilmestynyt "Moottorijärjestelmä vaatii huollon"-vikailmoitus ja sitä seurannu Limp Mode. Nilkutimme pajalle, nollasimme DIP:n tukkeentumisesta juorunneet vikakoodit (2 kpl), annoimme dieselin jurskuttaa puolituntisen tyhjäkäynnillä jonka jälkeen uudelle koeajolenkillle. Ja kas kummaa. Kärry pelasi kuten 100 tkm nuorempana. Tuntui jopa hiukan ripeämmältä (?!!). Suodattimen kennoistoon oli varmaan ravistelusta huolimatta jäänut vettä, josta painehälytys. Ennen toista koeajolenkkiä vesi lienee haihtunut ja järjestelmä tekeytynyt toimintakuntoiseksi.

Nyt odotamme mielenkiinnolla kilometrien soljumista puskurin alta ja kuinka kauaksi tarvikeDPF:n hankinta saksanmaalta mahtoi siirtyä....
« Viimeksi muokattu: 05.02.2013, 20:46:52 kirjoittanut BNY-369 »
ex. V50 1,6D
ex. V50 1,6D e-drive
ex. V60 D3
V60 D4 CC AWD

Poissa Labbari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #50 : 10.02.2013, 22:02:22 »
Tässä kun nyt ollaan pohdittu tuon jumalaisen kapistuksen toimintaa ja ongelmia niin tulipa tänään havaittua mahdollisesti yksi positiivinen asia. Tarvitsisin tosin tähän asiaan vahvistuksen joltain jolla on jotain hajua näistä ihan oikeesti. Ehkä (Miksu) pystyisi sanomaan tähän jotain?

Tänään lähtiessäni köröttelemään paremmanpuoliskon kanssa vanhempia morjenstamaan aloitti auto suodattimen regeneroinnin. Noh matkakun ei ollu kovin pitkä, niin ei auto tuota regenerointia kerennyt tekemään sen siirtymän aikana. Noh ajattelin olevani ovela ja jätin auton käyntiin siksi aikaa, että kävin kaappaamassa vanhukset mukaan kotoota. Auto kerkesi käydä siinä yksikseen sen n.5min jonka jälkeen jatkoimme matkaa. Liikkeelle lähtiessä havaitsin, ettei regenerointi ollut enään käynnissä!? Tämä seuraava etappi oli hieman pidempi ja huomasinkin noin puolessa välissä matkaa, että regenerointi oli alkanu taas. Tämän jälkimmäisen matkan aikana regenerointi kerkesi suoriutumaan loppuun.

Kysymys kuuluukin, että onko noi autot kuitenkin sen verran viksuja, että lopettavat regeneroinnin mikäli ajo loppuu pidemmäksi aikaa? Tämähän käytännössä olisi ratkaisu siihen jos jollain on enimmäkseen pätkäajoa. Jos poltto alkaa lyhyen etapin aikana voi sitä ilmeisesti tällä tavalla "siirtää" seuraavaan kertaan jolloin on mahdollisuus päästä ajamaan pidempi lenkki.
Volvo s40 1.6D -06

 

Proturbo  Autodiagnoosi