Hmm. Tuohan on ihan mielenkiintoista jo ihan tieteellisestä näkökulmasta. Eli tuo perustuu siis ilmeisesti moottorin pyörimisnopeusanturilta saatuihin käyntinopeuden muutostietoihin eli siihen kuinka mikäkin paukku antaa kampiakselille vauhtia. Moottorin pyörimisnopeus muistuttanee jonkinlaista "pitsilaitakäyrää" suoraan anturilta luettuna yhden kierroksen aikana. Vauhtipyörässä oli muistaakseni kymmeniä lukuhampaita.
Vuotava suutinhan ilmeisesti yleensä toimii normaalisti suuttimena, vuotaa vaan sitten enemmän tai vähemmän jatkuvasti läpi. Jos yksi sylinteri iskee vuodon vuoksi vastaan, tarvitsee se sitten enemmän paukkua oikealla aikaa, jotta antaisi vauhtia niin kuin pitäisi. Tai sitten suuttimen ominaisuudet voivat varmaankin muuttua myös niin, että sitä täytyy vaan yksinkertaisesti käskyttää antamaan enemmän, jotta antaisi toivotun määrän. Näiden erottaminen ei varmasti ole kovin helppoa mutta periaatteessa suutin vaihtokunnossa joka tapauksessa, jos kovin poikkeaa tavoitearvoista.
Mahdoinkohan päätellä oikein tai edes sinne päin

Onko auton oma moottorinohjaus niin viisas, että se analysoi näitä jotenkin jatkuvasti ja korjaa tilanteen mukaan vai muutetaanko noita "korjauskertoimia" vain korjaamotesterin välityksellä käynnin säätämiseksi tasaiseksi?
Vai kytketäänkö testerillä ruiskutussuuttimia yksi vuorollaan pois ja katsotaan kuinka moottorin käyntirytmi muuttuu?