KL-varaosat  Race.fi

Geartronic luistaa kickdown kiihdytyksessä *uutta kysymystä*

  • 37 Vastauksia
  • 18462 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: Geartronic luistaa kickdown kiihdytyksessä
« Vastaus #15 : 30.11.2012, 17:46:35 »
Mikäli öljyn lämpötila nousee liian korkeaksi, tallentuu arvo muistiin. Kun näin on tapahtunut riittävn usein, syttyy näytössä kehotus viemään auto pajalle vaihteistohuoltoon (öljynvaihtoon). Toki jos vaihteistoöljy nousee yhdenkin kerran vaarallisen korkealla, syttyy varoitusteksti näyttöön vaihteiston jäähdyttämiseksi, näin ainakin muistelen.

Poissa Pelts_i

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic luistaa kickdown kiihdytyksessä
« Vastaus #16 : 30.11.2012, 19:42:57 »
Mikäli vaihteisto toimii normaalilämpöisenä manuaalitilassa virheettömästi eikä luista, se viittaa siihen, että mekaanista vikaa ei ole. Samoin manuaalitilassa toimiminen viittaa siihen, että ainakaan merkittävää öljynvajausta ei ole.
Noinhan sitä voisi päätellä, mutta ainakin minun auton laatikko-ongelmaa ei esiintynyt manuaalilla ajeltaessa. Koska silloin vaihtaminen ei tapahdu compuutterin mukaan vaan kuskin mukaan. Manuaalipuolella vian aikaaansaaminen voi olla hankalaa. Automaatilla kun kiidytetään, niin silloin myös vaide menee kickdownin takia pienemmälle ja kaasu on pohjassa jolloin kierrokset nousevat tappiin. Ja mitä enemmän kiekkoja koneessa sen nopeampaa pitää löytyä isompi pykälä, joka tarkoittaa myös suurempaa öljyvirtausta ja riittävästi öljyä. Manuaalipuolella en tosin tullut mieleenkään testata, että laitan kaasun pohjaan ja samalla heitän pykälän pienemmälle, vai suojaako ohjausyksikkö myös tässä tilanteessa ::) 

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: Geartronic luistaa kickdown kiihdytyksessä
« Vastaus #17 : 30.11.2012, 20:06:56 »
Aika paljon vikakohteita nykyautomaateissa. Vanhojen jenkkiautojen täysin hydrauliset automaatit oli huolettomia ja varmoja. Kokemusta on monestakin automaatista. Jopa 400 heppasen koneen perässä. Ajattelin vaihtaa nyky manuaali V70:n automaattiin mutta empä taida uskaltaa. Tosin liikenteessä on varmasti monia ehjiä ja hyvin toimiviakin volvoautomaatteja.  :) :)
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: Geartronic luistaa kickdown kiihdytyksessä
« Vastaus #18 : 01.12.2012, 20:01:45 »
Toki vanhat jenkkilootat on varmatoimisia ja elektroniikka ei voi mennä rikki jos sit ei ole. Tosin kokeileppa ajaa rankkaa ajoa jenkkilootalla alkuperäisillä mineraaliöljyilla 200-300tkm ja katsotaan pelaako. No pelaahan se varmaan ;)

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: Geartronic luistaa kickdown kiihdytyksessä
« Vastaus #19 : 02.12.2012, 10:28:43 »
 :) :)
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: Geartronic luistaa kickdown kiihdytyksessä
« Vastaus #20 : 02.12.2012, 12:13:40 »
Noinhan sitä voisi päätellä, mutta ainakin minun auton laatikko-ongelmaa ei esiintynyt manuaalilla ajeltaessa. ... Manuaalipuolella en tosin tullut mieleenkään testata, että laitan kaasun pohjaan ja samalla heitän pykälän pienemmälle, vai suojaako ohjausyksikkö myös tässä tilanteessa ::)

Kyllä preussilainen analyyttinen vikapuuanalyysiin perustuva vianhaku edellyttää myös manuaalitilan käyttöä vaihteiston toimintaa testattaessa. Mikäli olet jättänyt testaamatta kaasu pohjassa alaspäinvaihdot, on manuaalitilassa testaaminen jäänyt puolitiehen. Ohjausyksikkö estää ylikierroksille alaspäinvaihdot ja tuon vaihteiston tapauksessa kannattaa lähteä testaamaan noin 80 km nopeudesta. Esim näin (tee omalla vastuulla ;) ) Kaasu pidetään pohjassa ja vaihdetaan alaspäin 6-5, 5-4, 4-3 ja samat testit ylöspäin.

Ja kyllä liian pieni öljymäärä ilmenisi pienemmilläkin kierroksilla.

Poissa Pelts_i

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic luistaa kickdown kiihdytyksessä
« Vastaus #21 : 02.12.2012, 19:50:14 »
Ja kyllä liian pieni öljymäärä ilmenisi pienemmilläkin kierroksilla.
Kyllä se ilmenikin, käännyttäessä vasemmalle ja ainoastaan vasemmalle. Samoin ohitustilanteissa, kun tehdään kaistanvaihto.

Poissa Juissi842

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic luistaa kickdown kiihdytyksessä
« Vastaus #22 : 10.12.2012, 19:45:21 »
Nyt auto on alkanut pitämään eräänlaista ulinaa ajaessa. Ääni alkaa n.40km/h ja +100km/h on jo hiljaisempaa. Käytin juuri eturenkaita ilmassa tunkilla ja huomasin että rengasta käsin pyörittäessä tulee "kahinaa" vaihteiston suunnalta (vaihde oli N asennossa) Voiko rikkinäinen vaihteisto oireilla näin vai olisiko vika esim. Vetarin tukilaakereissa? Ääni siis tuli kumpaakin eturengasta pyörittäessä ja ei mielestäni pyöränlaakerin seudulta vaan keskempää. Ääni oli samantapainen, kuin jarrukilpi ottaisi hiukan levyyn. Renkaat myös pyöri yllättävän tahmeasti.

Poissa Juissi842

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic luistaa kickdown kiihdytyksessä
« Vastaus #23 : 12.12.2012, 08:00:36 »
Nyt auto on alkanut pitämään eräänlaista ulinaa ajaessa. Ääni alkaa n.40km/h ja +100km/h on jo hiljaisempaa. Käytin juuri eturenkaita ilmassa tunkilla ja huomasin että rengasta käsin pyörittäessä tulee "kahinaa" vaihteiston suunnalta (vaihde oli N asennossa) Voiko rikkinäinen vaihteisto oireilla näin vai olisiko vika esim. Vetarin tukilaakereissa? Ääni siis tuli kumpaakin eturengasta pyörittäessä ja ei mielestäni pyöränlaakerin seudulta vaan keskempää. Ääni oli samantapainen, kuin jarrukilpi ottaisi hiukan levyyn. Renkaat myös pyöri yllättävän tahmeasti.

Veikkauksia?

Poissa Juissi842

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic luistaa kickdown kiihdytyksessä
« Vastaus #24 : 14.12.2012, 15:57:56 »
Hyvä huomio tuo öljyn vähyys. Ei siitä oikein voi olla varma, onko vaihto 100% onnistunut. Kaikessa voi epäonnistua.

Lisäys onnistuu kyllä kotonakin moottori lämpimänä tyhjäkäynnillä jolloin ollaan siinä oikeassa lämpötilassa. Eli esim pitkän ajolenkin jälkeen. Yläpuolelta pitää irroitella ilmanputsari jotta täyttötulpan saa pois. Se on tuossa 6-vaihteisessa päällä. Pätkä letkua ja suppilo helpottaa lisäystä. Alapuolelta avataan torx-ruuvi tyhjennyspropun keskeltä ja tiivistettä ei kannata hukata. Sieltä lirahtaa heti tarkistusputkellinen öljyä. Sitten kaadetaan lisää atf3309 öljyä kunnes valuu selvästi tarkistusreiästä. Pieni määränylitys ei ole vaaraksi, mutta tuo vaihteiston lämpötila kuitenkin pitäisi olla suurinpiirtein oikein koska öljyllä on aikalailla suuri lämpölaajenemiskerroin.

Taisi olla öljyn vähyyttä, joka on varmaan särkenyt jonkin laakerin: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27798.0
Litra meni öljyä eikä vielä tullut tarkastusreijästä. lisäyksen tein seuraavalla tavalla:
Lähes tunti ajoa, seuraavaksi purin pois pohjamuovin ja ilmanputsarihässäkät-> täyttöreikään pätkä letkua, ilmanputsari takaisin ja auto käyntiin. Kävin vaihteita läpi ja jätin p-asennossa käymään tyhjäkäyntiä-> nyt otin pohjaropusta pienen torx-pultin pois ja yllätyksekseni sieltä tuli vain muutama tippa öljyä pihalle. Kaadoin lähes litran öljyä sisään. Enempää en uskaltanut laittaa, kun pelkäsin että menikö jokin vikaan tarkastuksessa. Mitä mieltä olette?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Geartronic luistaa kickdown kiihdytyksessä
« Vastaus #25 : 14.12.2012, 19:13:06 »
Taisi olla öljyn vähyyttä, joka on varmaan särkenyt jonkin laakerin: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27798.0
Litra meni öljyä eikä vielä tullut tarkastusreijästä. lisäyksen tein seuraavalla tavalla:
Lähes tunti ajoa, seuraavaksi purin pois pohjamuovin ja ilmanputsarihässäkät-> täyttöreikään pätkä letkua, ilmanputsari takaisin ja auto käyntiin. Kävin vaihteita läpi ja jätin p-asennossa käymään tyhjäkäyntiä-> nyt otin pohjaropusta pienen torx-pultin pois ja yllätyksekseni sieltä tuli vain muutama tippa öljyä pihalle. Kaadoin lähes litran öljyä sisään. Enempää en uskaltanut laittaa, kun pelkäsin että menikö jokin vikaan tarkastuksessa. Mitä mieltä olette?

Toi miten teit, kuulostaa juurikin hyvältä.
Siihen asti olisit saanut kaataa ihan rohkeasti lisää, kunnes sieltä pikkureiästä alkaa tulemaan öljyä ulos, tuon tunnin lenkin jälkeen kun öljy on jo aika varmasti sen 50-60 astetta, jossa se tarkastuslämpö on, ehkäpä enemmänkin.  Suuremmassa lämpötilassa öljy on enemmän laajentunut ja silloin oikea taso on jo hieman sen kohdan yläpuolella, jossa sitä öljyä alkaa valumaan ulos.

Eli laita lisää öljyä vaan.

Poissa Juissi842

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
No eipä ole sitten mennyt öljynvaihto nappiin, kun kesällä vaihdettu vaihteistoöljyt ja pitäisi oikein merkkiliike olla.
Nyt arvauksia, että mitä tuo öljynvajaus on särkenyt, kun renkaasta pyörittäessä kahisee vaihde N-asennossa

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
No eipä ole sitten mennyt öljynvaihto nappiin, kun kesällä vaihdettu vaihteistoöljyt ja pitäisi oikein merkkiliike olla.
Nyt arvauksia, että mitä tuo öljynvajaus on särkenyt, kun renkaasta pyörittäessä kahisee vaihde N-asennossa

Merkkiliikkeen tekemällä työllähän on aina takuu. Ongelmana lienee vaan enää osoittaa, että öljyä on laitettu liian vähän ja ongelmat johtuvat sitä :'(

Poissa Juissi842

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Merkkiliikkeen tekemällä työllähän on aina takuu. Ongelmana lienee vaan enää osoittaa, että öljyä on laitettu liian vähän ja ongelmat johtuvat sitä :'(

Niinpä. Varsinkin, kun matkaa liikkeeseen taitaa olla kuutisensataa kilometriä.
Mikähän tuota kahinaa voisi aiheuttaa, kun vaihde on vapaalla?

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Jos vika oli liikkeen, niin kannattiko itse ruveta korjaamaan? Nyt jos liike on mokannut ja olet itse korjaillut milläs todistat heidän virheensä. Eihän uusi geartornic kovin montaa tonnia maksa (Muistaakseni 6000 euroa uusi).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

RallyBaron  Samppasport