Futurez  Kulkukoira

Vaihteistoöljyn vaihdon kannattavuus yli 200tkm ajettuun

  • 15 Vastauksia
  • 25089 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hornanvasara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Eli,autona on V70 vuosimallia -98. Manuaalivaihteisto pelaa nätisti ilman mitään ihmeellisempää ongelmaa. Kylmänä hieman kangertelee (joskus pakki menee päälle toisella yrittämällä vasta),mutta lämmittyään pelaa ilman tuskia.

Autolla on ajettu päälle 200tkm,vaihteistoöljyjä tuskin on koskaan vaihdettu. Volvo itsessäänhän ei sen kummemmin manuaaliaskin öljyjen vaihtoon patista,öljyt kun pitäisi olla ns. ikuiset. Eniten tässä pelottaa,että siellä on niin paljon sitä moskaa öljyn seassa,että vaikka huuhtelut tehtäisiin jne,niin loota tilttaa hetken päästä. Asiantuntijoilta kaipaisi hieman vinkkiä,että onko nyt järkeä tässä vaiheessa lähteä niitä vaihteiston öljyjä uusimaan,tuntuu vain että käy niinkuin kaverille,että yli 200tkm ajettu auto ja vaihteistoöljyn vaihdon jälkeen koko laatikko tilttas. Kaverin auton laatikkokin pelasi kuitenkin ennen öljynvaihtoa moitteetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Vaihteistoöljyn vaihdon kannattavuus yli 200tkm ajettuun
« Vastaus #1 : 28.11.2012, 09:25:42 »
Yleensä nämä jutut öljynvaihdon "aiheuttamista" laatikkorikoista liittyy enemmän automaattilaatikoihin. Automaattilaatikossa on paljon enemmän "hienomekaniikkaa" sisällä, joka voi tukkeutua/rikkoutua liikkeelle lähteneen moskan myötä.

Itse vaihtaisin öljyt. Mutta toisaalta jos kaikki pelaa, ei se välttämätöntä ole. Mitään varsinaista huuhtelua ei manuaaliaskeille tehdä, toki voi tehdä sen että vaihtaa kerran, ajelee hetken aikaa ja sitten vaihtaa uudestaan. Itse vaihtotyö on simppeli, tyhjennysproppu auki ja öljyt ulos, täyttöpropusta uudet sisään kunnes öljyn pinta aukon tasalla. Noin kaksi litraa menee (ohjetilavuus 2,1 litraa).  Toki nosturin/montun tarvii ja letkulla varustettu suppilo helpottaa täyttöä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Hornanvasara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteistoöljyn vaihdon kannattavuus yli 200tkm ajettuun
« Vastaus #2 : 28.11.2012, 14:38:58 »
Ok,pitää nyt kattoa mitä tuon kanssa tekee. Autohan ei tule mitään ikuisuuksia minulla olemaan,ainakin tähän mennessä,mitä olen kysellyt huolloista vinkkiä,niin kaikki ovat todenneet että "ei se pahaakaan tee jos vaihtaa,mutta nesteet näissä pysyy hyvänä satoja tuhansia kilometrejä". M56 mallin aski tässä pitäisi käsittääkseni olla,mitä on kehuttu kohtuu kestäväksi vaihdelaatikoksi.  Nestepinnan voisi toki huollossa tarkastuttaa,ettei siellä palikat kuivana joudu pyörimään.

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Vaihteistoöljyn vaihdon kannattavuus yli 200tkm ajettuun
« Vastaus #3 : 28.11.2012, 14:42:19 »
Itse miettinyt ihan samaa, nyt 265tkm ajettun, 1997 autoon.
Ohjekirjoissa yms. sanotaan, että kestää koko auton eliniän. Mutta kun monessa maassa auton elinikä ei välttämättä ole tuota nykyistä 15 vuotta  :D

Poissa Hornanvasara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteistoöljyn vaihdon kannattavuus yli 200tkm ajettuun
« Vastaus #4 : 28.11.2012, 15:35:12 »
Oma auto on ollut Saksan maalla vuoteen 2010 asti,joten ihan kylmimmät kelit laatikko on saanut välttää. Ja hyvin tuo laatikko on pelannut kun lämminnyt,kylmänähän nyt hieman sitkeä,minkä nyt ymmärtää jo auton iän takia. Toki kun öljyt on vanhat,niin ne ei enää ihan notkeita ole muutenkaan.

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteistoöljyn vaihdon kannattavuus yli 200tkm ajettuun
« Vastaus #5 : 28.11.2012, 23:09:16 »
Hmm. minä laitoin ne siniseltä pyytämäni "castroilit" 170 000km ajettuun manuaaliin, eikä hajonnut laatikko, vaihoin  sitten 205 000km kohalla autonkin samalla eli kestihän tuokin sen  eliniän :P.>>>miksi ne sitten särkyisi jos öljy oikean laatuista tuoretta tavaraa....en jaksa ymmärtää..onko se rautajauhon ym. poistaminen käytettyjen öljyjen mukana se pointti vai lisäaine jota ei tehdä kuin uusiin autoihin tehtaalla ensiasennukseen....

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: Vaihteistoöljyn vaihdon kannattavuus yli 200tkm ajettuun
« Vastaus #6 : 28.11.2012, 23:15:46 »
Itse vaihdoin vähän vajaa 200tkm ajettuun. Vanha öljy oli kirkasta, kuin uuden näköistä
(tosin en tiedä oliko aiemmin vaihdettu). Uusilla öljyillä ei mitään eroa ajamiseen.
Mutta varmasti voiteluominaisuudet paranevat ja epäpuhtaudet poistuvat öljynvaihdossa.

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa Hornanvasara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteistoöljyn vaihdon kannattavuus yli 200tkm ajettuun
« Vastaus #7 : 29.11.2012, 16:42:35 »
Harvemminhan nuo vaihdelaatikot särkyy nimenomaan tuon öljynvaihdon myötä,kaverin kohdalla kait sitten kävi se surkein mahdollinen mäihä. No,vaihdetaan nyt nuo vaihdelaatikon öljyt samalla ja katsotaan mitä tuo vaihteisto tuumaa. Sinällään nyt hyvä kohta vaihtaakin nuo vaihteistoöljyt kerta askikin on vielä moitteettomassa kunnossa.

Poissa Hornanvasara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteistoöljyn vaihdon kannattavuus yli 200tkm ajettuun
« Vastaus #8 : 29.11.2012, 19:29:45 »
Aattelin kylläkin ostaa nyt 4 litraa samalla ja tehdä pienimuotoisen huuhtelun tuossa vaihdon yhteydessä. Lienekö ihan tyhmä idea sitten manuaaliin? Kallista lystiähän tuollainen toki.

Poissa Hifilux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: Vaihteistoöljyn vaihdon kannattavuus yli 200tkm ajettuun
« Vastaus #9 : 29.11.2012, 22:35:32 »
En ole kuullut vielä, että kukaan olisi oikein tehdyllä öljynvaihdolla saanut manuaalilaatikkoa rikottua. Automaattivaihteistojahan nuo ongelmat koskevat, kuten aiemmin jo mainittiin. Itse olen vaihtanut neljään eri merkkiseen omaan manuaalivaihteiseen autoon vaihteistoöljyt ja niillä on ollut ajettu 130-240 tkm vaihtohetkellä. Kaikissa autoissa vaihteiston toiminta kylmänä on parantunut vaihdon myötä.

Nyt viimeisimpänä vaihdoin tähän V70 2.5T -03:een Castrolin FE 75W öljyt laatikkoon kun mittarissa oli 234 tkm. Vanhoilla öljyillä vaihteisto oli pakkaskelillä aina aluksi vähän tahmea ja vaihteet menivät epämääräisesti päälle, mutta nyt uusilla öljyillä ei huomaa eroa onko kylmät vai lämpimät öljyt, toimii oikein hyvin koko ajan. Vanhoissa öljyissä ei silmämääräisesti ollut mitään vikaa, olivat ihan terveen väriset keltaiset.
V70 1.6 DRIVe -11
ex: V70 2.5T -03, V70 2.4i -02

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Vaihteistoöljyn vaihdon kannattavuus yli 200tkm ajettuun
« Vastaus #10 : 30.11.2012, 11:26:50 »
Aattelin kylläkin ostaa nyt 4 litraa samalla ja tehdä pienimuotoisen huuhtelun tuossa vaihdon yhteydessä. Lienekö ihan tyhmä idea sitten manuaaliin? Kallista lystiähän tuollainen toki.

Itse tekisin mielummin niin, että muutaman sadan/tuhannen ajetun kilometrin jälkeen vaihdat uudestaan. Manuaalissa ei "tyhjänä" pyörittely samalla tavalla huuhtele mitään kun automaatin kanssa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Hornanvasara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteistoöljyn vaihdon kannattavuus yli 200tkm ajettuun
« Vastaus #11 : 30.11.2012, 15:38:36 »
Hain sinisen tiskiltä nuo vaihteistoöljyt,mutta 1161423 numerosarjalla ei ole enää myynnissäkään tätä öljyä. Laittoivat sitten 1161745 numerosarjan mukaista öljyä,joka kylläkin pitäis käydä m56 vaihteistoon,1161645 olisi taas m56 -95 vuoteen asti. 75W-80, GL-4 öljyähän tämä on,joten uskoisin tämän toki sopivan sitten tuohon. En tiedä sitten minne tuo 1161423 öljy on kadonnu,kun ole enää myynnissä. Sinälläänhän nuo numerosarja pilkunviilaukset on yhtä tyhjän kanssa,kunhan laatuluokitukset täyttävä öljy on käytössä.

Poissa Hornanvasara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteistoöljyn vaihdon kannattavuus yli 200tkm ajettuun
« Vastaus #12 : 03.12.2012, 15:39:03 »
Uudet öljyt askissa,hitusen tummaa se öljy jo oli. 100km vedetty noilla uusilla öljyillä,mitään dramaattista muutosta ole tullut. Paitsi ihan kylmänä vaihteisto ei ole vielä ollut,joten saa nähdä onko siihen vaikuttanut. Ainut ihmetys oli,kun asentaja tuumas että 2,5 litraa evästä meni,ohjetilavuus on 2,1. Soitin kyllä huoltoon ja kysyin ettei nyt olla vaan tehty ylitäyttöä,meinas ettei oikein voi olla mahdollista,kun täyttöproppukin tulisi jo vastaan.. No,oletan,että ovat osanneet asiansa.

Poissa Hornanvasara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteistoöljyn vaihdon kannattavuus yli 200tkm ajettuun
« Vastaus #13 : 31.05.2013, 22:42:23 »
Nostetaanpa aihetta takaisin ylös. Nyt on vaihteistoöljyillä ajettu sellaset 7000km. Tahmeata tuo vaihto vähän edelleen. Joskus liikkeelle lähtiessä pakki ei tahdo mennä päälle,vähän ku seinää vasten jäis keppi jumittaan. Ei tää tätä kuitenkaan aina,ihan kuin puslat ois kuluneet... vähän kuin ei vaihde pääse ihan pykälään. Toisaalta epäilen,että vaihdevipu tms on rasvauksen tarpeessa,sillä sellanen kumimainen nitkutusääni kuuluu vaihdetta vaihtaessa,siis vain 1,2,5 ja pakkivaihdetta laittaessa. Ykkönen menee ihan nätisti silmään,mutta toisinaan just 1,2 ja 3 vaihteilla vähän kuin vaihde ei aina pääsis pykälään.

Kytkin kyllä ottaa kiinni,en tiedä onko koskaan vaihdettu. Autolla ajettu nyt 221tkm. Eikä mitään luistoa tunnu olevan jne.. tod näk ihan alkuperäinen kytkin,voi toki jotain kuluneisuutta olla,mutta jos kytkin ois menossa sököksi,niin kait tuota vaihteiden päällemenon ongelmaa ois joka vaihdolla sitten?

Antakaas jotain vinkkiä... laatikko ei pidä mitään ylimääräisiä ääniä,vaihdetta vaihtaessa kuuluu normaali ääni kun vaihde kytkeytyy päälle,mitään rutinaa ei kuulu. Synkrot tuskin huutaa huraata kun vaihteet kyllä pysyy pykälässään sitten aina. Pitäiskö kokeilla rasvausta ja sitten puslien vaihtoa ja vaihdevivuston säätöä näin alkuun?

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteistoöljyn vaihdon kannattavuus yli 200tkm ajettuun
« Vastaus #14 : 31.05.2013, 23:10:20 »
Voisihon syynä olla kytkimen pieni hiihtäminen jos auton seisoessa ykkönen tai pakki ei meinaa mennä päälle?

Tuo öljynvaihto käsivaihteiseen laatikkoon on kyllä mielestäni erittäin suositeltavaa, vaikka se ei huolto-ohjelmaan kuuluisikaan. Öljyyn kertyy väistämättä metallihiukkasia, jotka eivät sen voiteluominaisuuksia paranna. Manuaalilaatikon öljyn vaihto on sen verran pieni investointi että en siinä säästäisi. 200 - 300 000 km voi olla ihan sopiva aika päästää viilajauhot pihalle. Huuhtomiselle en näe mitään tarvetta. Metalli tulee varmiten ulos heti ajon jälkeen.

Magneetti öjytulpassa ei olisi muuten mitenkään pahasta. En itse tiedä, onko Volvon vaihteiston öljytulpassa magneettia mutta jos ei ole niin sellaisen siihen voi helposti liimata ja se kertää tehokkasti raudan murut itseensä - myös hienojakoista "metallin mustaa".

 

Futurez  Kulkukoira