Elekma  Autoracing

V70 2.5D pakastearkku

  • 8 Vastauksia
  • 2324 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa eetukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • www.vrcf.fi
V70 2.5D pakastearkku
« : 30.11.2012, 16:37:44 »
Ongelmaa ihmetelty ja haettu jo viime talvena ja nyt kun pakkaset taas tuli niin >:( Eli lämpöä ei riitä hyttiin. Auto siis kakkoskoppanen V70 dieseli -00. Autossa ardic, joka ei tällä hetkellä toiminnassa ku pitäs kiertovesipumppu vaihtaa. Plussakeleillä ja tossa nollan pinnassa vielä tarkenee mut nyt -10 ja aika kylmää kyytiä on.

Moottorin lämmöt nousee hyvin ja pysyy nätisti puolivälissä. Automaatti-ilmastointi päällä ollessa puhallin pyörii täysillä vaikka koneen lämmöt normaalit ja suuttimista työntää viileää/haaleaa ilmaa. Lämpöpyynnit täysillä.

Manuaalisesti ku puottaa puhaltimen kierroksia ni rupee himpun lämpimämpää tulemaan ( just tarkenee tällä kelillä ilman huopatossuja ja toppatakkeja). Tämä siis ku autolla ajetaan ja mieluusti esim.motarivauhteja. Joutokäynnillä tulee taas viileää.

Viime talvena kalibroitu lämmönsäätöläpät, putsattu se sisälämpöanturin imuri. Ei vikakoodeja. Kenolle menevät letkut tuntus suht lämpimiltä.
Ardic päällä tulee kyllä kuumaa ilmaa niin parkissa kun liikkeessäkin.

Mistähän alkas tota ongelmaa ettimään? Voiko toi ardicin toimimaton kiertovesipumppu vaikuttaa jollain tavalla? Lämppärin kenno? Viallinen sisälämpöanturi?
Ja onhan tossa koslassa vielä väärät jäähytysnesteetki (punaset). Edellinen omistaja tainnu vaihella.

Onneks tolla takapotkulla tarkenee ajella :D Mut pitäs toi toinenki saada lämpimäks V:>
Ajossa: XC90 D5 AWD -04, 855 2.0 20V GLT
Ex volvot: 855 2.5 20V -95, V70 TDI -99, V70 2.5D -00 mk2, 945 classic b230FT + AW71L -98,  V40 Classic 1,9D HP -04,  965 b6304 aut.-96, V70 D5 Geartronic -05

Showroom: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=85133.msg1061174798#msg1061174798

Poissa katemake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5D pakastearkku
« Vastaus #1 : 30.11.2012, 18:28:12 »
Aika varmasti on lämppärin kenno tukossa, voipi yrittää puhdistella mutta viisain valinta olisi ostaa uusi/uudenkarhea kenno ja vaihtaa se. Vaihtamisessa joutuu vähän harrastelemaan akrobatiaa ja samalla kannattaa vaihtaa kennoon uudet tiivisteet ja lukitussokat, on pikkuisen helpompi saada takaisin paikalleen.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5D pakastearkku
« Vastaus #2 : 03.12.2012, 23:03:19 »
Kannattaa varmaan ekana tarkastaa termari (halvempi paikka).
Ettei vaan jäis hieman ravolleen. Lähteekö alavesiletku heti lämpiään kun auton lyö tulille?
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa V50R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
Vs: V70 2.5D pakastearkku
« Vastaus #3 : 03.12.2012, 23:05:24 »
Ardic vesipumppu kannattaisi hakea jostakin ... jotkut myyneet jopa 40 eurolla takuutoimivia ;)

Vaihtaminen sit aikas helppo homma ...
Minulta löytyy tuuliohjaimia volvoihin ja pakettiautoihin :) Myös hirvitarroja löytyy, myös ns linssiversioo. Linssiversioo nyt myös hopeana, mustana, valkoisena ja punaisena.

Poissa ARonkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5D pakastearkku
« Vastaus #4 : 03.12.2012, 23:20:37 »
Niin ja tuota? Eikös Ardic toimi moottorin käydessä ilman oman pumpun apuja?
Jos siis ei muuta epäkunnossa kuin oma sähköinen vesipumppu?
T: Ei vielä omaa kokemusta=Ardic on vielä laatikossa tallissa ja siinä mahdollisesti jotain rikki.
    Ei siis vielä laitetta tutkittu. Ehkä tällä viikolla tieto ja tuska lisääntyy.
V60 hybrid Polestar -14
Pösö 207 CC 110 Hdi -08
ex. XC70 2.4T -01

Poissa Honkte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5D pakastearkku
« Vastaus #5 : 04.12.2012, 20:41:28 »
vaihda lämppärin kenno pohjoismaiseen niin lämpöä löytyy, mulle vaihdettiin 17 min kenno!

honkte
Honkte

Poissa eetukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5D pakastearkku
« Vastaus #6 : 04.12.2012, 21:37:42 »
Tänään tuli uusittua kiertovesipumppu ardiciin ja näyttäs toistaseks pelaavan. Hyttiin tulee hyvin kuumaa. Mut varsinainen ongelma vielä tod.näk. olemassa eli tuskin riittää lämpö ilman artikin apuja.

Termarikin käväs mielessä, josko jää osittain auki. Moottorin lämmöt kyllä nousee normaaliin ja myös pysyy siellä ajon aikana ainakin -20 pakkasella.

Toi ardicin ohjaus pelaa kyllä vähän erikoisesti. Eli tohon on tehty automaattikäynnistyksen esto  ( erillinen kytkin ). No kytkin kun on 0-asennossa automaattikäynnistys ei siis toimi, niinku on tarkotuskin. Mut ei toimi sillon myöskään suorakäynnistys viiksestä auton ollessa käynnissä.
Auto sammuksissa suorakäynnistys toimii kytkimen asennosta riippumatta ::)

Ajossa: XC90 D5 AWD -04, 855 2.0 20V GLT
Ex volvot: 855 2.5 20V -95, V70 TDI -99, V70 2.5D -00 mk2, 945 classic b230FT + AW71L -98,  V40 Classic 1,9D HP -04,  965 b6304 aut.-96, V70 D5 Geartronic -05

Showroom: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=85133.msg1061174798#msg1061174798

Poissa eetukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5D pakastearkku
« Vastaus #7 : 29.12.2012, 10:31:58 »
Taas pähkäilyä ton lämpöongelman kanssa. Mikähän ois järkevin järjestys ruveta osia vaihtamaan näin kokeiluperiaatteella. Termari, kenno, jotain muuta vielä ::)

Eli siis moottorin lämmöt nousee normaalisti puoleenväliin ja ehkä viisarin verran ylikin. Ja pysyy myös. Ainut mielenkiintonen huomio oli eilen: pakkasta n.-6 ja ajon jälkeen jätin auton joutokäynnille noin puolen tunnin ajaks eikä lämpömittarin viisari hievahtanu mihinkään. Puolessa välissä pysy. Luulis et ois tippunu ees vähän.

No hyttiin ei tule lämmintä kun reippaammassa ajossa, puhallin man.säädöillä pienillä kierroksilla. Aut.asennossa puhallin pyörii isoilla kierroksilla ja työntää viileetä. Ilmavirtaus on kyllä hyvä.

Kennon letkuja kokeilin ni toinen kuuma ( oik.puoleinen keulasta katottuna ja ilmeisesti kennolle menevä) ja toinen (paluu) huomattavasti viileämpi. Johonki lämpöä siirtyy kennolla käydessä, mut ei hyttiin.

Alavesiletkua en oo kokeillu, mut ylävesiletku on kuuma. Jäähdytysnestettä ei hävitä.

Pitääkö vaan suosiolla kokeilla kennon vaihtoa?
Ajossa: XC90 D5 AWD -04, 855 2.0 20V GLT
Ex volvot: 855 2.5 20V -95, V70 TDI -99, V70 2.5D -00 mk2, 945 classic b230FT + AW71L -98,  V40 Classic 1,9D HP -04,  965 b6304 aut.-96, V70 D5 Geartronic -05

Showroom: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=85133.msg1061174798#msg1061174798

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5D pakastearkku
« Vastaus #8 : 29.12.2012, 16:25:38 »
Alkaahan tuo vaikuttaa lämppärin kennolta, jos kerran lämpötilamittari ei sen kummemmin seilaa edes auton seistessä.
Volvoton

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy