Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 2.4T aut laatikko sökönä?

  • 10 Vastauksia
  • 5691 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa korkki

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
V70 2.4T aut laatikko sökönä?
« : 05.12.2012, 12:55:05 »
Pääs tossa talven ekailla liukkailla käymää niinki hassusti, että arkkupakastimen oikee eturengas otti osumaa kanttariin ja vanteesta lohkes pala. Ja rengaskin oli siirtyny vajaa 10 senttii liian taakse, ja otti mutkissa kaariin kiinni. No eiku auto pajalle korjauksee, oli apurunko vääntyny, minkä takii rengaski oli liian takana, se saatiin oikastua ja rengas on jos ei ny millilleen ni ainaki hyvin lähellä oikeeta paikkaansa. Aurauskulmatki säädettiin uusiks. Ongelmaks täs muodostuu se, että osuman jälkee vaihteistosta(?) kuuluu rutinaa kun laittaa vaihteen päälle. Apurungon suoristamisen jälkee ääni ei ole enää niin paha, mutta kuuluu edelleen. Kylmänä kuuluu kun laittaa paikallaan D:n tai pakkovaihteen päälle, pakilla ei kuulu mitään ääniä. Kun auto on lämpönen, niin ei kuulu oikestaan yhtään paikallaan ollessa. Ääni kuuluu myös kiihdytettäessä, mutta loppuu kun ajaa tasakaasulla. Vaikka ois pakkovaihde päällä ja kierrokset yli 3000, ei ääni kuulu kuin kiihdytettäessä. Ja pakilla ääntä ei kuulu siis missään vaiheessa, ei paikallaan, eikä kiihdytettäessä.

Voiskohan olla käyny niinki huono tsägä, että laatikko on menny rikki?  :'( Vai oisko mahollista, että ääni tulis jostain vetarin suunnilta, kun sekin voi olla ottanu osumaa?
Volvo V70 2.4T

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: V70 2.4T aut laatikko sökönä?
« Vastaus #1 : 05.12.2012, 13:55:29 »
Pääs tossa talven ekailla liukkailla käymää niinki hassusti, että arkkupakastimen oikee eturengas otti osumaa kanttariin ja vanteesta lohkes pala. Ja rengaskin oli siirtyny vajaa 10 senttii liian taakse, ja otti mutkissa kaariin kiinni. No eiku auto pajalle korjauksee, oli apurunko vääntyny, minkä takii rengaski oli liian takana, se saatiin oikastua ja rengas on jos ei ny millilleen ni ainaki hyvin lähellä oikeeta paikkaansa. Aurauskulmatki säädettiin uusiks. Ongelmaks täs muodostuu se, että osuman jälkee vaihteistosta(?) kuuluu rutinaa kun laittaa vaihteen päälle. Apurungon suoristamisen jälkee ääni ei ole enää niin paha, mutta kuuluu edelleen. Kylmänä kuuluu kun laittaa paikallaan D:n tai pakkovaihteen päälle, pakilla ei kuulu mitään ääniä. Kun auto on lämpönen, niin ei kuulu oikestaan yhtään paikallaan ollessa. Ääni kuuluu myös kiihdytettäessä, mutta loppuu kun ajaa tasakaasulla. Vaikka ois pakkovaihde päällä ja kierrokset yli 3000, ei ääni kuulu kuin kiihdytettäessä. Ja pakilla ääntä ei kuulu siis missään vaiheessa, ei paikallaan, eikä kiihdytettäessä.

Voiskohan olla käyny niinki huono tsägä, että laatikko on menny rikki?  :'( Vai oisko mahollista, että ääni tulis jostain vetarin suunnilta, kun sekin voi olla ottanu osumaa?
Vaihda sinne uusi apurunko, ennen kuin jotain todella hajoaa, ei tuo suoristettu ole tosiaankaan suorassa,,,ei muuten, mutta katsastuksessa kattovat pirun tarkkaan juuri tuon apurungon.
Kaikkiinhan tuo vaikuttaa, vaikka ei olisi kun muutaman millin vinossa.
Jos rengas ei ole millilleen oikeassa kohdassa, niin eipä ole kohdallaan ollenkaan, ja 10 cm:n rysäys teki tuon apurungon käyttökelvottomaksi.
Sieltä on mennyt sitten kyllä muutakin p...aksi, joten pikkasen pitäis nyt kattella.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2012, 13:59:08 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: V70 2.4T aut laatikko sökönä?
« Vastaus #2 : 05.12.2012, 18:56:21 »
Vai että apurunko vääntynyt? Ettei olisi vaan tukivarsi mennyt ?
Sulla on koko auton kori vääntynyt jos apurunko vääntynyt noin paljon, että rengas olisi 10cm takana.
Mutta siihen ääntelyyn, mahdollisesti moottorinkumityyny rikki/revennyt. Siellä on yksi pieni kumi oikean eturenkaan vieressä, kampiakselin hihnapyörän alla. Yksi iso moottorin etupuolella ja yksi iso takapuolella.
Tai jotain muuta, joka ottaa kiinni moottorin liikkuessa. Moottorihan vääntyy eri suuntaan, riippuen onko R vai D päällä.

Poissa korkki

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T aut laatikko sökönä?
« Vastaus #3 : 05.12.2012, 21:47:41 »
Tukivarsi oli kunnossa. Apurungon suoristaneelta korjaamolta sanottiin, että apurunko näissä on se heikompi kohta, ihme kyllä..
En usko että koko kori ois vääntyny sentään, toisaalta mistä sitä tietää.. Eivät ainakaan maininnu että olis vääntyny. Ja siis toi 10 senttiähän oli ihan hatusta vedetty arvio, todellisuudessa ei varmaan niinkään paljoa vääntynyt.
Täytyykin tarkistaa noi kumityynyt varmuuden vuoks.

Täytyypi laskeskella paljonko tosta tulis vielä laskua, että sais kuntoon, vai onko järkevämpi myydä rojektis jollekin..
Volvo V70 2.4T

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: V70 2.4T aut laatikko sökönä?
« Vastaus #4 : 06.12.2012, 09:51:52 »
Se apurungon vaihtaminen ei ole niin paha homma, mitä nopesti luulisi. Auto Nosturille, Moottorille yläpuolelle tuki, joka tukee koko moottori+vaihteisto paketin. Alatukivarret irti apurungosta, kallistuksen vakaajan yhdystangot iriti, ohjausvaihde 4 pultilla ja jää roikkumaan autoon. Muutamia pultteja moottorin kumityynyille ja muutama pultti putkille. Apurunko 4 isolla pultilla kiinni.
Ehkä puolen päivän homma nosturilla, jos vähäänkään hajua mitä tekee

Purkaamoilla näköjään siinä 200e luokkaa ehjä runko. Katsoo vain, että on oikeat alatukivarren kiinnitykset runkoon (joko poikki pultit/4kpl per puoli Tai pitkittäiset/2kpl per puoli)

hevonen

  • Vieras
Vs: V70 2.4T aut laatikko sökönä?
« Vastaus #5 : 06.12.2012, 10:44:05 »
Apurungon suoristaneelta korjaamolta sanottiin, että apurunko näissä on se heikompi kohta, ihme kyllä..
En ihan tuota allekirjoittaisi. Kyllähän senkin saa vääntymään mutta esim. tunkkauksen voi tehdä mistä tahansa apurungon kohdasta. Oikeen virallinen nostokohta on apurungon etuosassa keskellä sellainen kuoppa mistä saa kerralla etupään ylös.

Jos ne on oikaisseet apurunkoa, ottiko ne koko apurungon irti autosta? :o

Vai olikohan vaan sen alatukivarren kiinnitys korvakot vähän vinksallaan, senhän ymmärtäiskin.
Onhan nekin toki kiinteä osa sitä runkoa... :pomo:

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: V70 2.4T aut laatikko sökönä?
« Vastaus #6 : 06.12.2012, 12:18:18 »
Tätä vähän itsekin epäilen. Sen verran järeää tavaraa se apurunko, että luulisi sen vääntymisen vaativan jo enemmän kuin renkaan osumisen jonnekin.
http://purku.net/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/_/e_190_.jpg


Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 292
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T aut laatikko sökönä?
« Vastaus #7 : 06.12.2012, 12:51:42 »
Tuosta apurungon irrotuksesta sen verran että kannattanee jättää alatukivarret kiinni apurunkoon ja irrottaa vaan alapallot, jonka jälkeen vaihtaa tukivarret uuteen lattialla. Huomattavasti nopeampi tapa ja säästää hermoja jos sattuu olemaan etummaiset helat 2:lla pultilla kiinni  ;)

ja sitten se takaisin laitto.. Ohjausakselin pooreilla oleva pätkä kuskin jalkatilassa on alumiinia, sen saa liiankin helposti solmuun kun laittaa apurunkoa takaisin kiinni joten kannattaa kattoo ettei hammastankoa vääntele voiman kanssa.

Poissa korkki

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T aut laatikko sökönä?
« Vastaus #8 : 06.12.2012, 14:03:01 »
Joutuvat purkamaan osittain apurunkoa autosta, että saivat suoristettua. On kuulemma oikassut pahemminkin vääntyneitä apurunkoja. Jos kokonaan ois joutunu vaihtaan ni olis tullu puolet isompi lasku, kun apurungon vaihto kuulemma koko päivän homma ja tonnin ois maksanu vaihto. Itseäkin ihmetytti että koko apurunko voisi vääntyä noin herkästi, epäilen kans että oli pelkät korvakkeet vääntyny..

Voiko tosiaan olla niin että laatikko on ottanut osumaa tossa kolhussa, kun luulis että vetari sieltä menee ihan kieroks ensin? Vai voisko sieltä olla tukilaakeri mennyt huonoks vetarista? Rohina kun ei kuitenkaan kuulu kuin paikallaan ollessa ja kiihdytettäessä.. :idiot2:
Volvo V70 2.4T

hevonen

  • Vieras
Vs: V70 2.4T aut laatikko sökönä?
« Vastaus #9 : 06.12.2012, 14:53:09 »
No tukilaakerihan ei pyöri paikallaan ollessa. :buck2:

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: V70 2.4T aut laatikko sökönä?
« Vastaus #10 : 06.12.2012, 19:24:46 »
Eiköhän siellä ole jotain, mikä ottaa kiinni, kun moottori vääntyilee. Tai jotain unohtunut löysälle?
Toinen asia muuten, että saako noita runkoja edes suoristella? Käsittääkseni kolarissa vaimentava rakenne ja niitä ei saa korjailla? Ainoastaan vaihtaa uuteen.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron