Elekma  Autoracing

Volvo 244 Turbo -81 B21ET & M46

  • 158 Vastauksia
  • 88983 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5704
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #60 : 07.03.2014, 02:03:08 »
eipä näy vieläkään ärrän esittelyä täällä  ::)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #61 : 07.03.2014, 18:06:17 »
Eipäs hoppuilla.  :-[

Katsuri tykkäs autosta niin paljon, että halus nähdä sitä vielä uudestaankin. Leima jäi siis saamatta. Yksi isompi vika joka johti hylkyyn ja kolmisen korjauskehotusta joista yksi olikin jo tiedossa.

Jarrunestettä vuotaa siintä piiripaineiden anturista, tuulilasi pitäisi vaihtaa, jarruvalo ei toimi ja keulassa on nestevuoto.  :buck2: Nestevuoto paikannettiin ajovalopesurien letkuihin jotka on vain jätetty roikkumaan keulille. Siintä sitten olivat vuotaneet kivasti. Ei auta kun korjata ja kokeilla uusiksi. Etsitään vaan motivaatio ensiksi jostain.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2131
    • Instagram kuvat
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #62 : 11.03.2014, 14:46:03 »
Jos toi punainen turbo alkaa kyllästyttämään kesken projektin niin ostan pois :)

Saisi oman viereen samanlaisen toisen.. (erilaisen  ;D )

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #63 : 15.03.2014, 22:31:41 »
Emmää siitä raaski luopua. Tummemman kartanon saat kyllä hakea.  ::)

Jotain pientä taas puuhattu. Perjantai aamusta kävin selvittämään kartanon jarrunestevuotoa. Pesin bärkliinillä koko mötikän ja kattelin mistä vuotaa. Vuodon paikallistin siihen anturiin mikä oli jätetty sormitiukkuudelle. Väänsin sitä vähän tiukemmalle ja poljin jarrua kunnes vuoto loppui. Heitin vielä testilenkin jossa oli rankkoja jarrutuksia ja kun vuotoa ei enää näkynyt varasin ajan katsastukseen. Kuva testilenkiltä:



Läpihän se meni. Ainoaksi huomautukseksi jäi tuulilasi joka vaihdellaan luultavasti ensviikolla. Lasiksi tulee ysärimalli jossa on se matalampi lista. Katsastuksen jälkeen ajelin siihen tien toiselle puolelle Autosalpaan ja nappasin TUA:n stefat sieltä mukaan. Muutama tosin vielä puuttuu, joten tarttee tehdä vielä uusikin reissu.

Ahtopaineet tuli bleedattua (rautanaulalla  8)) sinne 0,8bar nurkille ja autosta tuli aivan erilainen kulkemaan. Nyt onkin vain ajeltu ja mietitty pitkää listaa asioista mitä autolle tarttee tehdä.

Lähiaikoina:
-Ikkunatiivisteet
-Tuulilasi
-Konttiin tummennukset
-Cuuleri ja sen oheishilppeet
-D-nokka
-Kesärenkaiden hankinta ja kesävirgojen maalaus (työnalla)
-Keskuslukon kunnostus

Joskus:
-Alkup. Voltti- ja öljynpainemittarit
-Etulokarien maalaus
-Munapussin asennus apukuskin puolelle.
-Parempi alusta setuppi: Alkuun taakse korkeapainekaasut ja kuormajouset laikattuna, eteen dieselin jouset laikattuna. Joskus sitten jotain parempaa. Bilstein? Koni?
-Modelpassare cuuleri
-2.5" putkisto akselin yli ilman keskipönttöä
-Kylmästöinti


Loppuun vielä talvinen otos:


 :hello:
« Viimeksi muokattu: 15.03.2014, 22:37:15 kirjoittanut Kalamies »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #64 : 28.03.2014, 10:44:36 »
Jotain pientä taas.

Välijäähdyttimen asensin:




Ulkolämpömittarin asensin:



Asteikollinen mittari on normaalisti peitelevyn alla, mutta nyt säädön takia esillä. Ahdot nostettiin 0,6->1bar. Auto liikkuu jo hieman eri tavalla. Vielä tarvis vähän paremman nokan ja putkiston. Voi olla, että käydään huumorilla penkissä joku päivä.  :)


Pari yleiskuvaa autosta. Ikkunatiivisteetkin on jo paikallaan, mutta listat puuttuu yhä:






Le Chattiä tuli haettua penkkioperaatiota varten, mutta hoitoaineet puuttuu vieläkin. Pitää nyt kattoa milloin saa aikaseksi edes aloittaa. Tärkeämpiäkin huollettavia olis. Isoin ongelma taitaa olla seilaava tyhjäkäynti. Säädetty 900rpm ja siinä se yleensä pysyykin. Välillä ei kuitenkaan kylmänä käy tyhjää ollenkaan ja lämpimänä saattaa jumittaa 1500rpm. Ilmamäärämittarin lautanen jumitaa tai ohjauspainesäädin temppuilee? Lämpömittarikaan ei nouse kuin 1/4 asteikolla, mutta kone tuntuu silti kuumalta. Tilasin siniseltä uudet vesiletkut ja termarin. Jos niitten vaihdon yhteydessä vaikka kokeilis vaihtaa lämpöanturin samalla. Ei kehtaa penkkiinkään mennä, kun ei ole todellista lämpötietoa. Hommaa olis siis ja paljon.

Loppukevennyksenä tämmönen kuitti joka löytyi paperien joukosta.  :pomo:

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #65 : 28.03.2014, 22:59:48 »
Tuli sitten vielä tänään haettua vesiletkut ja termari salvasta. Pitää vielä ilmata ja heittää testilenkki.  :)


Vanhat oli aika surkeassa kunnossa ja cooler-asennuksen takia muutenkin lutussa. Vaihto tuli siis tarpeeseen. En vaihtanut lämpöanturia, mutta katotaan mitä mittari nyt sanoo.

Samalla kun nesteet oli pois, niin vaihdoin paisarin seiskan omaan. Nyt saa ahtoputken paljon fiksummin kiinni. Tuulitunnelin asensin ja tilasin salvasta tuon räpellyksen tilalle alkup. ahtoputken. Odotellaan vaan sen saapumista.

Heti parempi IMO.

Kuvat ei parhaimpia, mutta eipä tätä kukaan kai edes lue.  :D

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #66 : 29.03.2014, 00:36:53 »
Ahtojen kanssa isosti puljatessa kannattaa olla tuon koojetin kans tarkkana, ne kun voi toimia tosi hienosti tai tosi huonosti, vanhemmiten yleensä huonosti. Muutenkin niin tämmötteet kannattaa ainakin järkevästi toteutettavissa määrin jo pitää orggiksena, eio vielä natsihomogyntterivenyttelijät tai linttaajat tuhonnu kaaria ja alustanosia raapimalla niitä karille koko matkan. Lämpömittarivikoja on muuten tullu vastaan äärettömän harvoin kakkosnelosessa, muutama anturivika sentään. Tarkista myös anturin liitin ja sen johdot ihan juuresta, ovat joskus kohtuullisen surullisessa kunnossa.

Tyhjäkäyntiongelmaa tutkisin kaasuvivuston liikeradoista ihan ensimmäisenä, palautuuko kaasurulla siihen toppariinsa kunnolla, ja palautuuko kaasuläppä siihen rajoitinruuviinsa selkeästi? Jos nämä toteutuu, kannattaa voidella lisäilmaluisti ja tarkistaa kaasuläpän kiinnikeruuvit akseliinsa sekä putsata kaasuläppäkotelo, jollonka voit tarkistaa ettei läppä haro kii koteloon ja siks jumita inaa auki, se on aika yleinen ilmiö vanhemmissa kelju-koo-kojooteissa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #67 : 04.04.2014, 13:16:58 »
Kaasuläppäsysteemi tuli käytettyä auki ja tutkasin löytyiskö sieltä selitystä. Ruuvit joilla itse akseli tiukkaantui olivat löysässä ja akseli pääsi liikkumaan sivuttaissuunnassa muutamia millejä. Tiukkasin ne ja säädin kaasuläppää hieman. Säätelin tyhjäkäynnin uudestaan jä lähdin heittämään testilenkkiä. Tuloksena oli se että auto toimii hyvin. Ajelin sen 20km ja kävin kaverilla kahvilla. Takasin kun lähdin, niin tyhjäkäynti hävisi kokonaan ja tuntui niinkuin auto hukkaisi kipinää tai kävisi tolkuttoman paksulla tyhjäkäynnillä. Heitin hätäratkaisuna tyhjäkäyntiruuvia auki, että auto kävi tas sen 900rpm ja ajelin kotiin. Tänään nappasin tallista, niin kävi sitten semmosta 1100rpm.   >:(

Tarttee napata tänään imusarja pois ja vaihdella, lämpöanturi, ohjauspainesäädin ja imusarjan tiiviste. Yleisin imuvuotohan näissä on siinä huohotuksen liitoskohdassa. Vetäsin siihen 1/2 putkikierteen ja sovitin siihen sopivan nipan. Nyt saa huohotusletkun jämptisti kiinni. Pitää käydä Kumilaaksosta kysymässä uutta letkua samalla kun käyn metsästämässä sitä "haitariletkua" kylmälle puolelle alkup. ahtopuken kaveriksi. Sytkäosien päivityskään ei varmaan olis pahitteeksi. Vois samalla laittaa K-koneen rajoittimellisen pyörijän kun tuppaa aina välillä olla pitovaikeuksia ilman lukkoa.

Keskiviikkona kävin tylsyyttäni hakemassa motonetista halvinta 35% tummennuskalvoa ja asentelin kiinni. Näin jälkeenpäin aateltuna kontti olis saanut olla hiuman tummempi.  :)

Jälki ei ihan parasta, mutta käyttöautoon oikeen sopivaa. Tarkkasilmäinen huomaa myös rämisevän "koirakalterin" poistuneen.

Jatketaan, kun on jotain uutta taas.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #68 : 04.04.2014, 17:06:49 »
Kalvojahan voi liimata päällekkäin.  Vedä konttiin vielä joku tosi haalea, niin tulee hyvä.  Komea vehje!

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #69 : 08.04.2014, 19:42:03 »
Kiitokset! :) Täytyy käydä tutkaamassa jotain haaleeta siihen mätänetistä ja turata kiinni. Takaturvavyötkin jäi sopivasti irti, niin nopeuttaa operaatiota.

Viime perjantaina nappasin imusarjan irti ja vaihdoin lämpöanturin ja imusarjan tiivisteen. Nyt näyttää lämpömittari taas oikeita lukemia. Kuvien jälkeen pyörijä vaihtui K-koneen rajoittimelliseen.


Samalla koetin saada joutokäynti ongelmaa kuriin vaihtamalla imupuolelle tuon mutkan jossa on kierteet ja itseni sorvaama nippa. Meni vaan klemmari poikki, niin saa vielä joku päivä tapella hieman lisää sen kanssa. Tyhjäkäynti tuntui nyt sitten jääneen sinne 1100rpm tienoolla ja pudotin sen sieltä 900rpm kohdille. Pitää vielä ajella testilenkkiä, mutta ainakin äkkiseltään tuntuis toimivan.


Öljyt vielä vaihteilis, niin saakin olla melkein viikon tekemättä mitään autolle. Viikonloppuna palataan kunnollisten kuvien kera.

Ainiin: PLX:n laajakaista tuli tilattua. Menkööt ainakin penkityksen ajaksi tähän pirssiin ja sitten saa ootella hyllyssä TUA:n valmistumista. Pitää vielä CAD:illä piirrellä sopivia kiinnitysholkkeja anturille ja sorvauttaa niitä ammattikoululla. Mikähän mahtoi olla Lambda-anturin kierre?

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #70 : 08.04.2014, 19:45:36 »
Mikähän mahtoi olla Lambda-anturin kierre?
Boschin anturihan sen PLX:n mukana tulee ja niiden kierre on M18x1,5.
Jäitä housuun!

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #71 : 08.04.2014, 19:50:04 »
Tack! Pitäis vielä toi anturin strateginen pituus selvitellä, mutta ehkä piirtelen holkista kuvat vasta kun anturi on hyppysissä.  :D

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1798
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #72 : 08.04.2014, 19:59:42 »
Et kai sää nyt tosissas meinaa ite koneistaa sitä lambdan holkkia, jos biltemasta saa sellasen 6,49€
Lambda-anturin mitat löytyy toki sen datasheetistä http://www.bosch-motorsport.de/media/catalog_resources/Lambda_Sensor_LSU_42_Datasheet_51_en_2779111435pdf.pdf
« Viimeksi muokattu: 08.04.2014, 20:03:23 kirjoittanut Juzi »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #73 : 08.04.2014, 20:09:01 »
Eihän tossa nyt perjaatteessa järkeä olekkaan, mutta lähin biltema on kuitenkin ~115km päässä ja niillä oli muistaakseeni suht suuret lähetyskulut pikkuosillekkin. Itellä ei nyt ole koneistusta ollenkaan, niin piirtelen vain kuvan ja laitan kaverin sorvaamaan. Kuva jää sitemmin ammikselle ja siitä saa yhden näppärän harjotustyön lisää.  :)

Datasheetistä löytyi valmis kuvakin holkille. Kiitokset siitä!  :hello:

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1798
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #74 : 08.04.2014, 20:17:09 »
Eihän tossa nyt perjaatteessa järkeä olekkaan, mutta lähin biltema on kuitenkin ~115km päässä ja niillä oli muistaakseeni suht suuret lähetyskulut pikkuosillekkin. Itellä ei nyt ole koneistusta ollenkaan, niin piirtelen vain kuvan ja laitan kaverin sorvaamaan. Kuva jää sitemmin ammikselle ja siitä saa yhden näppärän harjotustyön lisää.  :)

Datasheetistä löytyi valmis kuvakin holkille. Kiitokset siitä!  :hello:
Mulla on biltema parin kilometrin päässä, niin pääsee aina välillä lähetyskulut yms unohtumaan.
Tollanen tilanne, kun on niin ymmärrän nyt toki miksi haluut piirrellä sen itse..  :)
Datasheetissä on muuten muutama kommentti lamdan siotusta ajatellenkin. Kannattaa lukasta..

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo