Nercssin kirjoitelma, Tässä on pieni kuvaus kuinka teknillisestä jutusta puhutaan
STC-järjestelmä eli se sutimisen esto järjestelmä.
STC-järjestelmä koostuu kahdesta osasta, vakausjärjestelmä (Stability Control) ja vetovoiman säätely (Traction Control) Vakaustoiminto käyttää säätelyyn moottorinohjausyksikköä (ECM).
Vakaussäätely tapahtuu niin, että jarrujärjestelmän ohjausyksikkö (BCM) lähettää signaalin moottorinohjausyksikköön (ECM) moottorin momentin pienentämisestä, jos joku vetävistä pyöristä menettää otteen tiehen. Vakaussäätely toimii nopeudesta 0 km/h huippunopeuteen
Vetovoimatoiminto (Traction Control)
Vetovoimatoiminto on yhdennetty jarrujärjestelmään.
Järjestelmä on ensisijassa tarkoitettu liikkeellelähdön avuksi liukkaalla alustalla n. 60 km/h nopeuteen saakka. Kun ajonopeus on yli 60 km/h, luistonestojärjestelmä toimii vain hyvin rajoitetusti.
Kun sytytysvirta kytketään, vetovoiman säätelytoiminto on aina kytketty. Toiminto voidaan kytkeä pois päältä (vain vuosimalleissa 1999-2002) STC/DSTC-katkaisimella, joka on asennettu lämmityslaitteen ohjausyksikön (CCM) alaosaan.
Jos jarrujärjestelmän ohjausyksikkö (BCM) havaitsee etupyörien pyöränanturien kautta, että toinen vetävistä pyöristä pyörii nopeammin kuin muut, se sulkee SV-venttiilin ja käynnistää hydraulipumpun, joka pumppaa jarrunestettä luistavan pyörän jarruikeeseen. Jarrupiirin paine nousee ja jarrua kiristetään juuri tarvittava määrä vetovoiman jakamiseksi vetävien pyörien kesken niin, että parhaan pidon omaava pyörä saa suurimman vetovoiman. Säätely toimii riippumatta moottorin kuormituksesta.