Futurez  Kulkukoira

b5204t5 pakonokkapyörä.

  • 10 Vastauksia
  • 7116 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ökkelö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
b5204t5 pakonokkapyörä.
« : 12.12.2012, 21:49:31 »
Miten tuon pakonokan nokkapyörän pitäisi toimi kun tässä on tuo muuttuva ajoitus?
Pari päivää sitten rupesin laittaa uutta jakohihnaa paikallee ja huomasin että siinä on n.1,5-2 hampaan "välys"
Eli nokkaa pystyy kääntämään tuon 1,5-2 hammasta kun pyörä paikallaan ja jako kohallaan. Öljynpaineellahan tuo toimii mutta onko tuo normaalia kun ei ole ollu öljyjä pariin vuoteen koneessa?
Pitäs ongelma saaha ratkastua että voi noita muita hommia ruveta tekemään :P
Vai onko tuo nokkapyörä edes ehjä?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: b5204t5 pakonokkapyörä.
« Vastaus #1 : 12.12.2012, 22:25:22 »
Joissain pyörissä on jousi, joka pitää sen pyörän n. keskellä liikematkaansa, kun se on ilman öljynpainetta, joissain taase ei ole, kuten tuossa, eli pääsee pyörimään vapaasti.
On siis ihan normaalia ja mikäli pyörää ei ole irroitettu nokka-akselista, riittää hihnan asennukseen se, että laittaa sen samoin, kuin se on iroitettukin, eli ilmeisimmin merkit kohdallaan.

Pyöritäthän toki moottoria käsin, ennen starttaamista :)
Aina on mahdollista, että joku on vaihtanut vvt-pyörän, eikä ole sitten kovin paljoa välittänyt, siitä, että tulee pyörän merkki samaan kohtaa, kuin mihin se kohdistetaan.

Poissa Ökkelö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: b5204t5 pakonokkapyörä.
« Vastaus #2 : 13.12.2012, 20:07:23 »
Tottakai pyöritin käsin konetta ja kokeilin ettei tahmaa kiinni.  :)
No pitää kattoa tuota miltä se vaikuttaa kun saan jossain koneen käyntiin.
En usko että tuota purettu tai muutenkaan mitenkään ropailtu kun niin vähän ajettu moottori kun miulle tuli.
Kiitoksia avusta

Poissa SEN-24

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
Vs: b5204t5 pakonokkapyörä.
« Vastaus #3 : 05.03.2013, 12:09:50 »
Onkos kukaan vaihtanut stefaa kyseisen pakonokkapyörän taakse? Miten se lukitaan, että saadaan torxi auki? Imunokan pyöräänkö? Entäpä nokkien ajoituksen hienosäätö, onko kotikonsteja vai tarvitseeko jonkun erikoistyökalun? Saakos sen imunokan vaihdelaatikon puolella olevan suojalätkän ehjänä pois vai pitääkö varautua ostamaan uusi?
Kun Volkkari hyytyy, niin Volvolla jatketaan.
Volvona 945 ja 745.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: b5204t5 pakonokkapyörä.
« Vastaus #4 : 07.03.2013, 09:28:12 »
Onkos kukaan vaihtanut stefaa kyseisen pakonokkapyörän taakse? Miten se lukitaan, että saadaan torxi auki? Imunokan pyöräänkö? Entäpä nokkien ajoituksen hienosäätö, onko kotikonsteja vai tarvitseeko jonkun erikoistyökalun? Saakos sen imunokan vaihdelaatikon puolella olevan suojalätkän ehjänä pois vai pitääkö varautua ostamaan uusi?

Mutterimopolla lähtee nätisti auki. Asennuksessa takapään urat lukitaan erikoistyökalulla nokasta toiseen, merkit kohdalleen, remmi paikoilleen ja torxin kiristys (momenttiin).



Lätkän saa ehjänä irti jos käyttää venakopankannen irti  :P Keskelle pieni reikä meisselillä ni sen voi vielä liimata umpeen. Lätkä on keskeltä noin 20mm pelkkää kumia ja kehällä on teräs sisällä. Ei se uusikaan kyllä montaa euroa maksa.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: b5204t5 pakonokkapyörä.
« Vastaus #5 : 07.03.2013, 17:41:15 »
Mutterimopolla lähtee nätisti auki. Asennuksessa takapään urat lukitaan erikoistyökalulla nokasta toiseen, merkit kohdalleen, remmi paikoilleen ja torxin kiristys (momenttiin).

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Lätkän saa ehjänä irti jos käyttää venakopankannen irti  :P Keskelle pieni reikä meisselillä ni sen voi vielä liimata umpeen. Lätkä on keskeltä noin 20mm pelkkää kumia ja kehällä on teräs sisällä. Ei se uusikaan kyllä montaa euroa maksa.

Tuo kuvassa oleva nokka-akselin lukitustyökalu ei ole tarkoitettu keskipultin avauksen vastintyökaluksi, käyttö ainoastaan moottorin ajoittamiseen.
Volvolla on vastaava työkalu tuohon, mutta se on huomattavasti jykevämpi, tuo kyseinen työkalu taipuu, kun pulttia vääntää.
(itsellä on käytössä tuo kuvan työkalu, mutta se on omatoimisesti vahvistettu siten, että sitä voi käyttää myös vastintyökaluna.)

Poissa SEN-24

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
Vs: b5204t5 pakonokkapyörä.
« Vastaus #6 : 07.03.2013, 19:46:08 »
Tuo kuvassa oleva nokka-akselin lukitustyökalu ei ole tarkoitettu keskipultin avauksen vastintyökaluksi, käyttö ainoastaan moottorin ajoittamiseen.
Volvolla on vastaava työkalu tuohon, mutta se on huomattavasti jykevämpi, tuo kyseinen työkalu taipuu, kun pulttia vääntää.
(itsellä on käytössä tuo kuvan työkalu, mutta se on omatoimisesti vahvistettu siten, että sitä voi käyttää myös vastintyökaluna.)

Tarviikos tuota työkalua, jos jättää pakonokan stefan vaihtamatta (nokkapyörä vielä paikallaan) eli riittääkö imunokkapyörän silmämääräinen kohdistus merkkeihin (nokkapyörä on jo irroitettu)?
Kun Volkkari hyytyy, niin Volvolla jatketaan.
Volvona 945 ja 745.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: b5204t5 pakonokkapyörä.
« Vastaus #7 : 07.03.2013, 22:41:55 »
Tarviikos tuota työkalua, jos jättää pakonokan stefan vaihtamatta (nokkapyörä vielä paikallaan) eli riittääkö imunokkapyörän silmämääräinen kohdistus merkkeihin (nokkapyörä on jo irroitettu)?

Nokka-akseli ei pysy itsestään paikallaan, jollakin se on siis paikallaan pidettävä ja sen lisäksi oikealla paikalla, joten lukittava se on.
Kiilaa pyörässä tai nokka-akselissa ei ole

Poissa SEN-24

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
Vs: b5204t5 pakonokkapyörä.
« Vastaus #8 : 16.03.2013, 13:20:47 »
Hommasin sen ajoitustyökalun ja se paikalleen laitettuna pakonokkapyörä monta hammasta pielessä (säätövara ei riitä). Pakonokkapyörää ei siis aukaistu ja on sillä jousisäädöllä eli laitetaanko merkit kohdalleen nokanpyörää kääntämällä siten, että jousi jää jännitykseen vai onkohan nokkapyörä laitettu joskus väärään asentoon?  :idiot2:
Kun Volkkari hyytyy, niin Volvolla jatketaan.
Volvona 945 ja 745.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: b5204t5 pakonokkapyörä.
« Vastaus #9 : 16.03.2013, 14:05:53 »
Joko nokkapyörä on asennettu väärään kohtaan, se on päässy myöhemmin pyörähtämään tai säätöratas on pazkana jolloin nokkapyörä saattaa alkaa pyörimään ihan hulluna hupia ja toisinaa tarttuu jumiin kuin ei ois mitään vikaa.

Poissa SEN-24

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
Vs: b5204t5 pakonokkapyörä.
« Vastaus #10 : 31.03.2013, 16:58:34 »
Lopultakin saatiin jakopää kasattua. Auto toimi ensin normaalisti, mut seuraavana päivänä sytytti moottorin vikavalon heti käynnistyksen jälkeen. Vikakoodi herjas just pakonokan ajoituksesta jotain.
Eli miten olette sen pakonokan hienosäädön toteuttaneet ?
Nokat ja kampiakseli siis lukituna. Nokkien merkit kohdalleen, hihna paikoilleen, mut entäpä sitten? :idiot2: Alfamerin korjausopas neuvoo aukaisemaan säätöruuvit (säätö tässä vaiheessa keskellä) ja sen jälkeen käätämään momenttiavaimella pakonokkapyörän torxista 25Nm momentilla myötäpäivään ja sen jälkeen kiristämään nokkapyörien säätö/lukitusruuvit. Mutta tuon operaation jälkeenhän pakonokan säätö menee aivan toispuoleiseksi eli siitä varmaan vikavalon sytytti.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2013, 17:02:36 kirjoittanut SEN-24 »
Kun Volkkari hyytyy, niin Volvolla jatketaan.
Volvona 945 ja 745.

 

Elekma  Autoracing