Mitattu tänään noin 16 km lenkin jälkeen + valoissa odottelut ja esilämmitys, lämpöisessä parkkihallissa.
5. puristukset noin 12,5 kg/cm2
4. puristukset noin 12,2 kg/cm2
3. puristukset noin 12,65 kg/cm2
2. puristukset noin 12,2 kg/cm2
1. puristukset noin 12,15 kg/cm2, toisella mittauskerralla 11.9 kg/cm2
Autossa akkuina huonohko 72 Ah (muistaakseni) akku joka tyhjentää ittensä pakkasilla noin neljän päivän seisonnan jälkeen ja rinnalla kuorma-auton 225 Ah akku halppiskaapeleilla kytkettynä, jonka pitäisi olla hyvässä kunnossa. Jaksoi siis pyörittää periaatteessa ihan hyvin koko ajan. Kuorma-auton akku on ollut lämpöisessä säilytyksessä, mutta en sitä nyt ole ladannut kyllä enkä testannut latinkia muutenkaan. Testien jälkeen poppivehkeen konkka näytti 12 volttia jännitettä, joka on enemmän kuin normaalisti viikon pienien ajeluiden ja seisokkien jälkeen. En usko siis että se vaikuttaisi ainakaan merkittävästi noihin tuloksiin.
Autoon vaihtui öljylaatu kolme viikkoa takaperin (veljen duunipaikalla sai vain "huonoa" LiquiMoly 5W-40 tököttiä, kun olen tuossa tähän mennessä pitänyt Castrol Edge FST (yms. muuta hienoa mainoslausetta) 0W-40... Mielestäni tällä nykyisellä öljylaadulla kone nakutti hetken aikaa oudosti. Olen ajatellut ne Castrolit vaihtaa takaisin jahka saisin aikaiseksi käytyä uuden suodattimen, sitä öljyä on vielä noin 10 litraa jäljelläkin...
Öljyn taso ei ole noussut. Mittasin nyt kun oli oikein oikein lämmin kone ja öljyt ovat pysyneet puolessa välissä johon se raja jätettiin silloin kun vesipumppu vaihdettiin. Nyt tuolla testilenkillä ei jäähdytysnesteen varoitusvalo syttynyt vaikka Volvoa hieman kengitinkin välillä. Hallissa se oli alarajan tuntumassa, ja kun olin puristukset mitannut niin raotin varovasti korkkia ja se nousi noin 5-8 mm vaille ylärajan viivaa. Lisäsin nesteet ylärajalle, korkin kiinni, katsoin paisuntasäiliön alaletkun ja klemmarin kunnon, oli ihan ok, joskin sitä sai suht vaivattomasti vielä kireämmällekin. Pitänee nyt taas seurata tuota tilannetta ja ajaa vaan. Eiköhän se taas jossain vaiheessa ala vajumaan.
Onko se nyt sitten ihan normaalia että jäähdytysneste puristuu noin paljon kasaan että vajuu lähes ylärajalta alarajalle ja sen jälkeen kun korkkia raottaa niin nousee lähes ylärajalle takaisin?