Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Turbo vai kansi? V70 T5 -97. *korjattu*

  • 47 Vastauksia
  • 19204 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #30 : 14.01.2013, 15:45:37 »
Aamulla syttyi taas jäähdytysnestevalo noin 6 km ajon jälkeen. Ajoin tämän jälkeen parkkiin ja menin asioilleni. Asioilta palattuani hieman kahden jälkeen tarkistin paisuntasäiliön nestetason, ja sehän oli aika kuiva. Säiliöstä järjestelmään lähtevän putken tasolla eli käytännössä nyt oli enemmän mitä aiemmin on ollut, mutta kuitenkin säiliön pohjasta sentin pari alaspäin siinä putkessa. Eli ei niin hälyttävän vähän kuitenkaan etteikö olisi uskaltanut ajaa. Kun korkin avasin niin järjestelmässä oli vielä painetta eli sihahdus kuului korkkia avatessa. Lutrasin säiliön ylärajalle ja lähdin ajelemaan paikallisen kauppakeskuksen lämpöiseen halliin muutenkin hieman sulattelemaan enimpiä lumia auton päältä. Ajelin kotipihalle ja tarkistin säiliön tason, olisiko noin sentin vajunut ylärajasta täytön jälkeisen noin 8 km aikana. Seurailen nyt tuota tasoa ja jos vielä vajuu samaa tahtia niin vika on vielä paikallistamatta ja käyn sen puristuspainemittarin hakemassa... Hankintahinta on noin 22 € eikä taida mikään korjaamo ko. toimenpidettä tehdä sen alle?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #31 : 14.01.2013, 15:56:20 »
Aamulla syttyi taas jäähdytysnestevalo noin 6 km ajon jälkeen. Ajoin tämän jälkeen parkkiin ja menin asioilleni. Asioilta palattuani hieman kahden jälkeen tarkistin paisuntasäiliön nestetason, ja sehän oli aika kuiva. Säiliöstä järjestelmään lähtevän putken tasolla eli käytännössä nyt oli enemmän mitä aiemmin on ollut, mutta kuitenkin säiliön pohjasta sentin pari alaspäin siinä putkessa. Eli ei niin hälyttävän vähän kuitenkaan etteikö olisi uskaltanut ajaa. Kun korkin avasin niin järjestelmässä oli vielä painetta eli sihahdus kuului korkkia avatessa. Lutrasin säiliön ylärajalle ja lähdin ajelemaan paikallisen kauppakeskuksen lämpöiseen halliin muutenkin hieman sulattelemaan enimpiä lumia auton päältä. Ajelin kotipihalle ja tarkistin säiliön tason, olisiko noin sentin vajunut ylärajasta täytön jälkeisen noin 8 km aikana. Seurailen nyt tuota tasoa ja jos vielä vajuu samaa tahtia niin vika on vielä paikallistamatta ja käyn sen puristuspainemittarin hakemassa... Hankintahinta on noin 22 € eikä taida mikään korjaamo ko. toimenpidettä tehdä sen alle?

Onhan tuollainen mittari hyvä olla itsellä olemassa. Voip olla myöhemminkin tarvetta.

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #32 : 15.01.2013, 15:09:53 »
Onhan tuollainen mittari hyvä olla itsellä olemassa. Voip olla myöhemminkin tarvetta.

Noh niin sitä litkua menee taas mukavasti, 130 km matkalla 3 litraa... Hain siis sen puristusmittarin, mallia Biltema, ajanee asiansa...

Kun en nyt aiemmin ole tehnyt tuota mittausta, niin olenko ymmärtänyt oikein:

- bensanpaineita ei tarvitse poistaa tai bensapumpun sulaketta irroittaa
- tulpat irti, tulpanjohtoihin ei tarvia tulppia jättää
- virranjakajalta keskimmäinen johto irti, ja sen johdon perään sytytystulppa paikoilleen?
- kone lämpimänä, mittauspää kiinni koneeseen käsin kiristettynä, kolmesta neljään kiertämistä ja tsekkaamaan lukemat

Ja jos joku sylinteri ei ole samoilla hujakoilla mitä mittari näyttää niin ihan vain moottoriöljyä tulpanreiästä sisään hiukan ja uusiksi mittaus? Jahka saan näihin vastaukset niin lähden testailemaan. Pitää rustata paperille lukemia...

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #33 : 15.01.2013, 15:24:13 »
Ottaisin kyl bensapumpun sulakkeen pois, turha sinne pyttyihin on bensaa ruutata, huonontaa mittaustulostakin.
Ottaisin sytytyksen sulakkeen pois, mut voihan sen noinkin tehdä.
Kaasupoljin pohjaan!

biluteeman mittari on ihan hyvä tähän hommaan. Itellä on semmonen.

Akku kandee olla sit hyvässä latingissa.

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #34 : 15.01.2013, 15:28:37 »
Eli "Ignition" ja "Fuel pump" sulakkeet veke ja eikun testailemaan?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #35 : 15.01.2013, 15:29:24 »
Eli "Ignition" ja "Fuel pump" sulakkeet veke ja eikun testailemaan?

JUUP

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #36 : 16.01.2013, 19:14:22 »
Sylinterien numeroita en varmaksi tiedä joten jakopäänpuoleinen olkoot ensimmäinen ja siitä viidenteen virranjakajalle päin...

1. puristukset noin 11,7 kg/cm2
2. puristukset noin 11,4 kg/cm2
3. puristukset noin 11,5 kg/cm2
4. puristukset noin 11,3 kg/cm2
5. puristukset noin 8 kg/cm2

Eli käsin kiristysmomentista riippuen tuloksia voi jotenkin arvella suuntaa antavaksi. Vitossylinterin kiristyksestä jäi vähän huono maku suuhun jotenka mittailen vielä huomenna kaikki uudestaan. Vitosta testatessa tein kyllä siten että muutamaan kertaan mittasin, kiristin vielä mittaria ja ei se siitä hirveän paljon ylemmäs ainakaan kivunnut.

Kun tuon vitosen puristukset mittasin niin lurautin moottoriöljyä korkkiin ja korkista lurautin pikkuisen vitosen tulpanreiästä sisään. Kiristin mittarin niin tiukille kun käsistä lähti ja näyttikö se jopa hiukan päälle 12. Pistin tulpat ja sulakkeet paikoilleen ja laitoin koneen käyntiin. Seuraavaksi kävin testilenkillä. Nyt ei hävinnyt nestettä ollenkaan kun kävin sen ns. normaalin lenkin, mutta tiedä sitten vaikuttaako tuo 90 heppaisella Ibizalla ajo niin paljon 30 km matkalta että unohtaa paljonko niitä hevosia Volvossa on, mutta kone tuntui ottavan kierroksia huomattavan paljon pirteämmin ja "tehoa" tuntui olevan enemmän. Voipi olla mielikuvitustakin. Palaneeko tuollainen Castrolin 5 litran korkista puolikas määrä öljyä sylinteristä miten nopeasti pois ettei ole huomenna sotkemassa puristusmittauksia? Ajelin siis sen noin 14 km lenkin tuossa mittausten jälkeen.... Konekin varmaan ehtii jo tuossa -14 asteen pakkasessa hiukkasen jäähtyä joten vaihtelua voipi tulla tuloksiin?

Mitä alustavia arveluita? Käyn huomenna tekemässä testin kaupan parkkihallissa niin ei ainakaan kone pääse jäähtymään liiaksi ja näkeekin jotain.

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #37 : 16.01.2013, 19:19:15 »
Kyllä se öljy sieltä jo tossa ajossa pois paloi. Teeppä seuraava mittaus toisessa järjestyksessä, eli ensin 5 sylinteri.

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

hevonen

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #38 : 16.01.2013, 21:05:33 »
No alustava arvelu on tuloksista päätellen että vitonen virtaa ohi liikaa eli on väljä jostain syystä.
Venttiilivikaan tuo öljynlisäys ei vaikuta.

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #39 : 16.01.2013, 21:07:32 »
Eli selittää vai ei selitä jäähynesteiden katoamistemppua? ELK

hevonen

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #40 : 16.01.2013, 21:10:46 »
No jos se hukkaa puristuspainetta vaikkapa kansipahvin kautta niin voihan se hukata nestettäkin siitä vaikkapa sylinteriin ja sitä kautta höyrynä putkesta pihalle.
Tuohan varmistuu vasta avatessa, mutta johonkinhan ne puristuksetkin hukkuu...

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #41 : 16.01.2013, 21:11:39 »
Jees... Mittailen huomenna uudestaan ja palailen.

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #42 : 17.01.2013, 17:12:21 »
Mitattu tänään noin 16 km lenkin jälkeen + valoissa odottelut ja esilämmitys, lämpöisessä parkkihallissa.

5. puristukset noin 12,5 kg/cm2
4. puristukset noin 12,2 kg/cm2
3. puristukset noin 12,65 kg/cm2
2. puristukset noin 12,2 kg/cm2
1. puristukset noin 12,15 kg/cm2, toisella mittauskerralla 11.9 kg/cm2

Autossa akkuina huonohko 72 Ah (muistaakseni) akku joka tyhjentää ittensä pakkasilla noin neljän päivän seisonnan jälkeen ja rinnalla kuorma-auton 225 Ah akku halppiskaapeleilla kytkettynä, jonka pitäisi olla hyvässä kunnossa. Jaksoi siis pyörittää periaatteessa ihan hyvin koko ajan. Kuorma-auton akku on ollut lämpöisessä säilytyksessä, mutta en sitä nyt ole ladannut kyllä enkä testannut latinkia muutenkaan. Testien jälkeen poppivehkeen konkka näytti 12 volttia jännitettä, joka on enemmän kuin normaalisti viikon pienien ajeluiden ja seisokkien jälkeen. En usko siis että se vaikuttaisi ainakaan merkittävästi noihin tuloksiin.

Autoon vaihtui öljylaatu kolme viikkoa takaperin (veljen duunipaikalla sai vain "huonoa" LiquiMoly 5W-40 tököttiä, kun olen tuossa tähän mennessä pitänyt Castrol Edge FST (yms. muuta hienoa mainoslausetta) 0W-40... Mielestäni tällä nykyisellä öljylaadulla kone nakutti hetken aikaa oudosti. Olen ajatellut ne Castrolit vaihtaa takaisin jahka saisin aikaiseksi käytyä uuden suodattimen, sitä öljyä on vielä noin 10 litraa jäljelläkin...

Öljyn taso ei ole noussut. Mittasin nyt kun oli oikein oikein lämmin kone ja öljyt ovat pysyneet puolessa välissä johon se raja jätettiin silloin kun vesipumppu vaihdettiin. Nyt tuolla testilenkillä ei jäähdytysnesteen varoitusvalo syttynyt vaikka Volvoa hieman kengitinkin välillä. Hallissa se oli alarajan tuntumassa, ja kun olin puristukset mitannut niin raotin varovasti korkkia ja se nousi noin 5-8 mm vaille ylärajan viivaa. Lisäsin nesteet ylärajalle, korkin kiinni, katsoin paisuntasäiliön alaletkun ja klemmarin kunnon, oli ihan ok, joskin sitä sai suht vaivattomasti vielä kireämmällekin. Pitänee nyt taas seurata tuota tilannetta ja ajaa vaan. Eiköhän se taas jossain vaiheessa ala vajumaan.

Onko se nyt sitten ihan normaalia että jäähdytysneste puristuu noin paljon kasaan että vajuu lähes ylärajalta alarajalle ja sen jälkeen kun korkkia raottaa niin nousee lähes ylärajalle takaisin?

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #43 : 18.01.2013, 17:08:44 »
Ja 29 km myöhemmin jäähdytysnestevalo syttyy jälleen. Sammuu kun vetää rivakamman kiihdytyksen ja kytkin pohjaan ja vaihtaa vaikka pykälää isommalle. Sitten saattaa taas matalilla kierroksilla syttyä hetken päästä uudestaan. Taas rivakampi veto, ja pykälänvaihto suurempaan niin valo sammuu.

Sitten semmonen tuli vielä mieleen kun eilen testasin sen puristuspaineen niin kun järjestelmässä on korkki kiinni ollessaan painetta, ja sen avasi niin ylävesiletkun kohdilta syyläristä kuului pulputus. Syylärihän on vaihdettu viime syksynä eikä sen muovipäädyt ole jäähdytysnesteessä, tai valkoisena.

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (edelleen ongelmia 21.1.2013)
« Vastaus #44 : 27.01.2013, 22:19:55 »
Uusittu muutamat klemmarit (jäähynesteletku joka tulee lämppärin kennolta ja menee koneen kylkeen, oli ruostunut) ja putsattu pari muuta, lisäksi kiristetty jäähynesteen lämpötila-anturi kahteen kertaan (eka anturi tuli kiristettyä liiaksi ja hajosi). Nyt ei siis vuoda klemmareista missään mutta höyry nousee näiltä nurkilta (kuva: https://www.dropbox.com/s/b6hljwdypve6v32/marked.jpg). Kuvassa merkintä 1 on bensalinjat...

Punaisella kehystetty on mulle arvoitus enkä ole sille vielä nimeä löytänyt... Pitkään miettinyt että kun on painetta järjestelmässä voiko se sieltä ruikata nestettä... Väsäsin jäähdytysnestesysteemiin paineistuskojeen (letkua, T-haara ja tubeless-venttiili, termostaatin yläkopan ja paisarin väliin + painetta pumpulla) jonka avulla selvisi nuo alkupäässä kerrotut vuodot... Höyryävä kohta on siis vielä hakusessa... Kunhan päivittelen että muutkin saavat infoa jos joskus sattuu omalle kohdalleen sama näinkin mukava ja aikaavievä härdelli. ELK
« Viimeksi muokattu: 27.01.2013, 22:22:44 kirjoittanut heartagramm »

 

KL-varaosat  Race.fi