Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Turbo vai kansi? V70 T5 -97. *korjattu*

  • 47 Vastauksia
  • 19218 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

heartagramm

  • Vieras
Turbo vai kansi? V70 T5 -97. *korjattu*
« : 12.12.2012, 22:21:44 »
Jäähdytinnestettä (majoneesin muodossa) öljyn seassa reippaasti (lyhyttä lenkkiä, ei vuoda öljyn sekaan...). Kylmällä ilmalla myös öljytikun putkessa ylös asti. Huohottaa öljytikun putken kautta (näin). Painetta jäähdytysjärjestelmässä melkoisesti, ja hävittää jäähdytysnestettä paljon (vesipumppu oli sökö).

Vaihdettu paisuntasäiliön korkkia kolmeen eri vermeeseen, syyläri vaihdettu, huohotussäiliö+letkut+PTC putsattu, lämppärin kenno + o-renkaat, vesipumppu tiivisteineen, kansipahvisetti on olemassa (onko oltava metallinen kun Englannista lähettivät tällaisen ja väittivät että käy nimenomaan tähän vehkeeseen, velipoika sanoi että ei käy).

Veli on nyt omassa lämpimässä tallissaan joutessaan laitellut kun ei itsellä ole mahdollisuutta kuin pihalla. On kunnostanut aiemmin "hieman" piristetyn 850:n ja oli siitä joutunut tulppaamaan turbon jäähdytyksen (tms).

Onko mahdollista ylipäätään että turbo voisi olla syypää veden pääsemisessä öljypohjaan? Kannattaako tuota turbon jäähdytystä tulpata (mää en turboista tiedä juuri mitään joten älkää lyökö lyötyä jos höpötän omiani).

Itsellä loppuu nyt ideat kesken, mutta sen verran ymmärrän moottorien päälle ettei siellä kait nyt enää muuta mahdollista ole kuin kansi tai turbo (kö?).

Ajettu 300 tkm, pääasiassa lyhyttä ajoa, mutta ei ne vedet sieltä ole hävinneet isommankaan reissun tiimoilta.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2013, 15:00:45 kirjoittanut heartagramm »

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97
« Vastaus #1 : 12.12.2012, 23:13:36 »
ootko kokeillut turbon välyksiä ??? luulis että sieltä löytyis väljää jos sekoittais vesiä ja öljyä. kannattaa ottaa myös se paineputki irti ja kattoa onko siellä turbiinikotelossa paljon öljyä  :)

mutta sanoit että painetta on järjestelmässä melkoisesti niin tuskin turbo sitä sinne synnyttää eli voisko olla paffi palanut ?

Poissa kaitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • volvo v70
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97
« Vastaus #2 : 13.12.2012, 02:25:49 »
kannattaa puristuspaineet mitata. Puolan johti irti jakajalta ja tulppa johdon päähän ettet säre puolaa.  ::)
jos jossain sylinterissä paineet jäävät huomattavasti muita alemmas niin suihkuta hieman öljyä kyseiseen sylinteriin ja sitten uusi mittaus. Jos paineet nousivat, löytyy vika männänrenkaista tai männästä. Jos pysyvät likimain samoina on syy vuotavissa venttiileissä tai kannentiivisteessä.
Ja jos vierekkäisten sylinterien paineet ovat alhaiset saattaa vika olla kannentiivisteessä tai kannessa olevassa halkeamassa.
Mittaus täysin lämpimäksi ajetulla koneella ja kun mittaat nii kaasu pohjaan.
Ite ku tekkee, tullee semmonen ku sattuu tulemaan

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97
« Vastaus #3 : 13.12.2012, 11:10:57 »
Pistän viestiä eteenpäin, tällä hetkellä ajelen vaggilaisella kun velipoika asuu 120 km päässä ja hän sitä huoltelee. Oli unohtanut tuon paineen tekemisen vissiinkin kun soiteltiin niin ei muistanut ollenkaan sitä eikä ole itse testiajolla käynyt allekirjoittaneen autolla niin eipä ole saanut sitä selvillekään. Päivittelen tietoa.

Poissa Sköge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97
« Vastaus #4 : 13.12.2012, 11:27:06 »
rakenteellisesti tuo turbon öljyn ja veden sekoittaminen on erittäin epätodennäköistä. Siinä vaiheessa että turbossa öljy ja vesi pääsee sekoittumaan saa olla aika sohjona jo koko laakeripesä, joka turboissa on tehty yhtenäisestä metallista. Itse lähtisin etsimään tuota vikaa kannen puolelta suoraan.
760 '90 b230ft+m46

hevonen

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97
« Vastaus #5 : 13.12.2012, 18:54:30 »
rakenteellisesti tuo turbon öljyn ja veden sekoittaminen on erittäin epätodennäköistä. Siinä vaiheessa että turbossa öljy ja vesi pääsee sekoittumaan saa olla aika sohjona jo koko laakeripesä, joka turboissa on tehty yhtenäisestä metallista. Itse lähtisin etsimään tuota vikaa kannen puolelta suoraan.
Kansi tai jäähdyttimen öljykierto. Jos se painetta tekee paisariin liikaa, pahvi sökö.
En nyt päässyt oikeen jyvälle, tekeekö se liikaa painetta jäähdytysjärjestelmään? Päästääkö korkki liikoja?

Turbon nestekiertoa ei kannata tulpata jos ne putket siinä valmiina on. Ei se mitään pelasta.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2012, 18:57:06 kirjoittanut hevonen »

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97
« Vastaus #6 : 13.12.2012, 19:13:14 »
Tekee painetta, ylävesiletku on kova. Korkki ei laske paineita, liekö ei ole tarpeeksi kun kolme korkkia käyny siinä eikä yksikään päästä ylimääräisiä paineita poies. Käyn vielä neljännen korkin ja kattoo sitten kunhan motti muuten nipussa. Jäähdytysnesteen seassa ei ole öljyä ollut. Syyläri ja sitä myöten öljynjäähdytin uudet. Vettä on vain öljyn seassa.

hevonen

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97
« Vastaus #7 : 13.12.2012, 19:31:35 »
Tekee painetta, ylävesiletku on kova. Korkki ei laske paineita, liekö ei ole tarpeeksi kun kolme korkkia käyny siinä eikä yksikään päästä ylimääräisiä paineita poies. Käyn vielä neljännen korkin ja kattoo sitten kunhan motti muuten nipussa. Jäähdytysnesteen seassa ei ole öljyä ollut. Syyläri ja sitä myöten öljynjäähdytin uudet. Vettä on vain öljyn seassa.
Yläletkun kuuluukin olla kova. Jos korkki ei ruiski liikoja paineita+nesteitä pois, ei välttämättä ole kansi/pahvivika.
Ota huomioon että korkki päästää toimiessaan vasta yli 1.5 bar paineen pois!!!

Poissa kaitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • volvo v70
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97
« Vastaus #8 : 13.12.2012, 20:29:25 »
mittaa ne puristuspaineet niin osataan neuvoa eteen päin.  ;)
Ite ku tekkee, tullee semmonen ku sattuu tulemaan

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97
« Vastaus #9 : 13.12.2012, 21:56:10 »
Mittaillaan kunhan inspiraatio iskee, päivitän sitten tänne! :D

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97
« Vastaus #10 : 13.12.2012, 23:14:53 »
kansipahvisetti on olemassa (onko oltava metallinen kun Englannista lähettivät tällaisen ja väittivät että käy nimenomaan tähän vehkeeseen, velipoika sanoi että ei käy).

Ei tarvi olla kokometallinen, kyllä tuo siihen passaa, jos reiät vaan kohdilleen osuu.

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97
« Vastaus #11 : 14.12.2012, 12:55:58 »
Ei tarvi olla kokometallinen, kyllä tuo siihen passaa, jos reiät vaan kohdilleen osuu.

Kiitos, tämä vastaus vielä puuttuikin!

Poissa kaitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • volvo v70
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97
« Vastaus #12 : 26.12.2012, 22:12:29 »
joko volvo on kunnossa?
Ite ku tekkee, tullee semmonen ku sattuu tulemaan

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97
« Vastaus #13 : 26.12.2012, 22:20:59 »
joko volvo on kunnossa?

Ei oo vielä kun velipoijalla on pitänyt kiirettä joulun kieppeillä, luonnollisesti. Eikä varmaan oo inspannut muutenkaan kun rassaa hommikseenkin hiki hatussa kaikennäköisiä menopelejä. :) Nyt voisi olla näinä arkivapaina hyvä alkaa kyselemään millon meinasi alkaa laittelee kun alkaa tuo Seat Ibizalla ajelu kyllästyttää verrattuna Volvoon...  :( ELK

E: niin piti lisäämäni että ahtoputket olivat aika kosteat kuulemma olleet, eli semmosen rään peitossa sieltä täältä. Veli tosiaan sitä tossa viikko sitten jo laitteli mutta loppui kotitallissa kompurasta ja pulttipyssystä hönkä kampiakselin hihnapyörää irroitellessa... Ja kun oli vielä akku loppunut niin ei ollut sitten malttanut ladata ja startilla pyöräyttää sitä pulttia irti... :D Tunnin odottelu muuttui siis reiluksi viikoksi, oppia ikä kaikki... :P
« Viimeksi muokattu: 26.12.2012, 22:53:09 kirjoittanut heartagramm »

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97
« Vastaus #14 : 02.01.2013, 20:29:02 »
Jooh nyt on Volvo ajossa, ei ole vielä purettu kantta. Pitää vaihtaa yksi piskuinen tiiviste vielä huomenissa ja katsoa että onko oireita vielä. Jos ei ole oireita niin hyvä, muutoin tutkimukset jatkuvat. Koetan muistaa palailla asiaan aina tarvittaessa.

E: ei ehtinyt vaihtaa tiivistettä vielä tänään (3.1.2013). Paisuntasäiliön korkin kautta ei siis ruisku paineita/nesteitä pois, ainakaan tietääkseni sillä päällinen on säiliössä kuiva. Jäähdytysnestettä hävisi nyt noin 600 km matkalla koko säiliöllinen, eli valo syttyi varoittamaan vähäisestä nestetasosta. Ostin Volvolta uuden korkin á 23 euroa. Tämä ei auttanut asiaan juuta eikä jaata, eli tuo 600 km on ajettu uudella Volvo-korkilla... Huomenna vaihdan aamusta kyseisen tiivisteen ja palaan asiaan... Näistä on muillekin hyvää infoa jatkossa nääsnääsnääs. ELK
« Viimeksi muokattu: 03.01.2013, 18:15:34 kirjoittanut heartagramm »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy