Race.fi  Puotilan autokorjaamo

varoitusvalot

  • 54 Vastauksia
  • 15601 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #15 : 30.12.2012, 18:34:58 »
Taitaa olla ns "monilaitevika"? Laturi ei anna riittävää jännitettä tyhjäkäynnillä eli "kaikki merkkivalot palavat". Kun annat kieroksia, laturi antaa niillä "hiilentähteillä" enemmän jännitettä ja valot sammuvat. Se sähköntuotto kiikkuu siinä rajatilassa, mutta onneksi se tuotto loppuu kyllä kokonaan jossain korpitaiapaleella  :D.  Lyhyesti arvioitu, mutta akku on kiikunkaakun ja laturi antaa viimeisiään  ;). Kyllä se vika mittaamalla löytyy viimeistään autosähkökorjaamolla  :'(.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #16 : 30.12.2012, 18:48:13 »
Auto seisoo, ja yks kaks laturi sippi?  :o
Pitää käydä ostamassa yleimittari ja mitata latausjännitte.
Ei kato oo kokemusta laturi duuneista mutta mitäpä en rakkaan autoni eteen tekisi. :D
Hyvä vika jos seisoo omassa pihassa ;). Mittausvälineen saa kympillä ja jossakin allekin. Siitä alkaa viisaus autosähköpuolella. Tuo mainisemani Bosch-laturin korjaus maksoi itse tehtynä 17 - 23 euroa muutama vuosi sitten, mutta uudemmat laturit ovat jo vaikeampia korjattavia. Esim Mondeo vm 2000 vaihtolaturi maksoi Motonetissa vähän yli 200 euroa kun palautin vanhan (pantin).

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #17 : 30.12.2012, 19:34:50 »
Omassa seiskassa lataushuolet etenivät seuraavalla kaavalla:
Ostaessani auton, vain osa merkkivaloista toimi, kuten lataus- ja öp-valo ainakin. Aina startatessa latausvalo jäi palamaan, mutta kierroksia antamalla se sammui.

Myöhemmin kävi niin, että kierroksia vaadittiinkin tavallista enemmän valon sammumiseen ja pian valo syttyikin aina tyhjäkäynnillä. Laturin sisällä näkyi kipinöintiä ja hiilet olivat täysin loppu.
Vaihdoin ensiapuna jännitteensäätimen hiilineen uuten ja laturi toimi hetken aikaa normaalisti.

Jonkun ajan päästä kuitenkin huomasin ajossa merkkivalojen hehkuvan varsinkin pienillä kierroksilla, selvä merkki heikosta latauksesta. Latausvalo ei syttynyt, koska laturi kuitenkin latasi edes hiukan.

Tässä vaiheessa vaihdoin laturin uuteen ja ajattelin kaikkien ongelmien poistuvan, mutta ei. Latausvalo jäi edelleen palamaan startissa.
Tähän vaivaan auttoi lopulta mittariston tinaus, vika oli sinisessä piirikalvossa, selvä murtuma trippimittarin nupin kohdalla johteessa.


Laturin perään tuleva pieni lattaliitin on latausvalolta tuleva heräte. Vaikka valo minulla toimikin, ei jännite mittariston vian takia ilmeisesti ollut riittävä.
Tämän testasin yksinkertaisesti irroittamalla herätteen ja yhdistämällä lasikantapolttimon johtimet laturin plusnapaan ja herätteen liittimeen. Tällöin valon pitäisi palaa koneen ollessa seis ja sammua heti startissa, jos laturi on kunnossa. Se siis toimii, kuten latausvalo kojelaudassakin, mutta mittariston viat ei pääse sotkemaan.

-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

VolvoMan740

  • Vieras
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #18 : 31.12.2012, 13:51:43 »
Mutta tässä tapauksessa kun kerran antaa kierroksia niin sammuu lopullisesti, eli kun taas palaa tyhjä käynnille niin valot ei syty.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #19 : 31.12.2012, 14:46:36 »
Juuri niin toimi mullakin pitkän aikaa ja vielä uudellakin laturilla, ennen mittariston korjausta.

Kokeile tuossa viimeisessä kappaleessa kerrotulla tavalla laturin toiminta.
Silloin näet, alkaako laturi lataamaan heti startissa, kun se saa varmasti kunnon herätteen.
Jos alkaa, kannattaa vikaa hakea herätejohdosta/mittaristosta jne.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #20 : 31.12.2012, 18:32:29 »
Tämä riippuu aika paljon laturin sisäisestä kytkennästä eli on tavallaan tässä mielessä merkkikohtainen. Minulla oli aikanaan vene jossa Yanmar 2Q20 diesel. Vaihdoin tähän loppuunkuluneen Hitachin tilalle Lucasin traktorinlaturiksi tarkoitetun, tehdaskorjatun vehkeen. Tämä sai myös herätteen latauksen merkkivalon kautta ja lampun piti huolto-ohjeen mukaan olla teholtaan 4 wattia. Jotkut laturit voivat herätä ns jäännösmagnetismilläkin. Esimerkiksi vanha farmari-Lada lähti vielä työntämällä käyntiin vaikka oli vuorkauden ollet valot päällä, eikä mikään merkkivalo enää syttynyt ;D. Boschilla taitaa riittää tuo mittarivalon wattimäärä herätevirraksi::)?

VolvoMan740

  • Vieras
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #21 : 31.12.2012, 22:08:56 »
Kuhan tässä kerkee tonne motonettiin hakemaan mittarin ku tuo vanha ei näytä mitään... samalla ostan takajarrupalat ja ne laturin hiilet, ku eivät käytännössä mitään maksa.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #22 : 31.12.2012, 22:40:25 »
Hiilien vaihto edellyttää jossakin tapauksissa myös dremelin/vastaavan käyttöä, monessa versiossa hiilen johdot ovat juotoksen lisäksi puristamalla kiinni säätimessä, eivätkä siten irtoa pelkistään kolvilla. Tuhoaa sen puristusliitoksen sopivaksi katsomallaan tavalla, ja sitten esim 2.5mm-3mm poranterällä painaa hiilen puolelta uuden reiän langalle niin uudet saa helpohkosti paikalleen. Vanhasta kannattaa ottaa mitta (esim puukolla jälki) siitä, kuinka syvälle hiili jää säätimen sisään kun säädin on irti laturista.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

VolvoMan740

  • Vieras
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #23 : 01.01.2013, 15:39:50 »
mahdollisesti hommaan ensin varaosat ja jätän työskentelyn hieman lämpimimmille ajoille. mulla on kyllä tollanen bilteman pieni monitoimityökalu, se varmaan kelpaa tuohon tulevaan koitokseen.

s73

  • Vieras
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #24 : 01.01.2013, 15:47:15 »
Laturia ei tarvitse hiilien vaihdon takia irroittaa, kaksi ruuvia irti ja silta on kadessä. Rohkea suomailainen voi myös jättää akun kengän paikalleen, mikä ei ole suotavaa. :)

VolvoMan740

  • Vieras
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #25 : 02.01.2013, 11:36:42 »
Laturia ei tarvitse hiilien vaihdon takia irroittaa, kaksi ruuvia irti ja silta on kadessä. Rohkea suomailainen voi myös jättää akun kengän paikalleen, mikä ei ole suotavaa. :)

Kiitos! Enpähän tee taas tapani mukaan turhaa työtä!  :D Enkä yritä kuulua nuihin rohkeisiin suomalaisiin!  ;)

VolvoMan740

  • Vieras
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #26 : 04.01.2013, 11:41:44 »
Ku mulla on tuo korjausopas, ni ku luin sitä ni ymmärsin et hiilet on jännitteen säätimessä? :o
Ku motonetissä olis jännitteen säädin bosch-hiilillä 9,90€. Onko tällä tavalla mahollista välttyä kolvaukselta jos koko ton setin vaihtaa? Vai olenko hakoteillä?  :D

hevonen

  • Vieras
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #27 : 04.01.2013, 12:32:01 »
Varmaankin. Siis et ole hakoteillä! :D  Paikallisesta varaosaliikkeestä olen usein ostanut sellaisen säätimen(hiilet tietysti jo valmiina) joka antaa vähän korkeammam jännitteen, eikä sekään maksa kuin ehkä n. 15€.

Ite en kyllä viittis kuudella eurolla alkaa juotteleen vanhoja hiiliä irti ja kolvaileen uusia tilalle ja loppusaldona on että sulla on yhä Wanha säädinosa... :o

Poissa peehoi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • If sauna, liquor or tar don't help...
    • Rasinkia katsastaen
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #28 : 04.01.2013, 16:12:55 »
 :2funny:  :2funny:

Mulla kestää n.15 minuuttia säätimen vaihtaminen hakemisen kans, mutta tämän topicin vaihtotyö on kestänyt jo yli viikon.
Hohhoijaa.....  ::)
Kaattämmit, Eteläpohojammaalta tullahan. B230FT 940 Classic -98

VolvoMan740

  • Vieras
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #29 : 04.01.2013, 21:04:47 »
:2funny:  :2funny:

Mulla kestää n.15 minuuttia säätimen vaihtaminen hakemisen kans, mutta tämän topicin vaihtotyö on kestänyt jo yli viikon.
Hohhoijaa.....  ::)

No kuule peehoi, ensinnäkään mulla ei ole mikään kiire hakea osaa autoon joka käynnistyy ja ei ole päivittäisessä ajossa. Toiseksi ei ole 100% varmaa onko se osa välittömässä vaihtokunnossa. Kolmanneksi minulla on riittävästi työtä pyöriä tuolla jäisellä ja loskaisella parkkipaikalla, ja tehdä kyseiseen autoon jarruremonttia, kun tämä päiväkään ei vielä ole tänä vuodenaikana äärettömän pitkä... toivottavasti sinulle selkisi ettei kaikki murheeni kohdistu MAHDOLLISESTI vialliseen jännitteen-säätimeen.  :)

 

Kulkukoira  Proturbo