Kulkukoira  Proturbo

Natina ja nitinä etupäästä V70 2001

• 42 Vastauksia
  • 30549 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa epeli80

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: Natina ja nitinä etupäästä V70 2001
« Vastaus #30 : 30.05.2011, 22:48:48 »
Itselläni on v70 D5 -02 joka on natissut jo vuoden ajan.

Olen vaihtanut iskarit ja jouset
olen vaihtanut iskarien yläpäät
olen vaihtanut koiran luut ym...
nyt seuraavaksi menee vaihtoon kallistuksen vakaaja siellä on vulkanointi pettänyt.
nyt en enään keksi mistä tuo ihme kumimainen narskunta tulee.
On aivan sama mikä keli on -30/+30 aina narisee kun ajaa esim hidastetöyssyihin taikka ja nupukivitiellä.
Jos teillä on neuvoja niin ota mielelläni vastaan
ex.Volvo 850 2.4 10V -95
ex.Volvo V70 D5 -02
nyk. S60 2.4 -02

Poissa IJa

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #31 : 08.06.2011, 18:34:27 »
Jeps.
Tuntuu kuin eri autolla ajaisi. Natinan ja nitinän lisäksi loppui töyssyihin ajettaessa kuulunut "pauke".
Yläpään sarjat vaihdettiin kuulemma uudestaan ja meni takuun piikkiin.

Huh. Olipa kuuma työmatka ilmastoimattomassa linja-autossa. Onneksi taas huomenna pääsee ilmastoidulla Volvolla töihin :)

epeli80 - voisiko vian paikallistaa sumuttamalla pikkuhiljaa eri paikkoihin es. crc:tä. Minullahan vika paikantui yläpäähän, (ja Miksuhan se ratkaisi ongelman lopullisesti) -H-.
V70/II vm.00 T5

Poissa epeli80

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #32 : 08.06.2011, 18:39:23 »
Juu mä  suihkutin tossa viikonloppuna WD-40 ainetta kallistuksen vakaajan kumeihin ja natina ja rutina loppui. mutta silti se ei korjaa sitä ongelmaa että niiden vulkanointi on pettänyt. Nyt pärjään tällä "vippaskonstilla" pikkasen pidempään toki tarkoitus on kesälomalla purkaa etupää ja vaihtaa tuo kallistuksen vakaaja uuteen.
ex.Volvo 850 2.4 10V -95
ex.Volvo V70 D5 -02
nyk. S60 2.4 -02

Poissa epeli80

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #33 : 12.07.2011, 22:12:34 »
Nyt on kallistuksen vakaajakin vaihdettu vaan ei nitinä/ narina loppunut. Nyt on konstit vähisä?
ex.Volvo 850 2.4 10V -95
ex.Volvo V70 D5 -02
nyk. S60 2.4 -02

Poissa virkpe

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #34 : 12.07.2011, 22:24:30 »
oletko varma että koiranluut jne. kiristetty tarpeeksi tiukalle?
koiran luita kiristäessä tarvitsee varmistaa torx avaimella ettei mutteria kiristäessä kierre osa pyöri mukana.

Poissa yalle

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #35 : 12.08.2013, 12:28:46 »
Oukei.
Eli jousen ylälautanen on rikki.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Näissä kuvissa näkyvä holkki, joka on tuon kierteen ympärillä, pitäisi olla kumiin vulganoituna kiinni, eli se on murtunut irti vulganoinnista.
Yleensä tuo jousen ylälautanen kuluessaan hajoaa juuri noin.
Tästä johtuu nitinät ja natinat, sekä se, että saat pyöritettyä sitä päällä olevaa kumipäällysteistä levyä.
Ihme jos eivät ad:lla ole tajunneet tuon olevan rikki ja ovat kasanneet noin.
No, jokatapauksessa, uusittava se on.

Onko tuossa jotakin astetta "isompaa" jippoa, jolla tuon 21mm mutterin saisi auki (kuvassa ei näy mutteria, vaan se yläpää jossa on kiinni)? Olen koittanut pitää torxilla vastaan mutteria avatessani, mutta minulla on kolme (!!!) torxin hylsyä jo napsahtanut poikki.

Minulla tuo vulkanointi on ilmeiseti mennyt rikki koska kumitutti muttereineen pyörii ympyrää.
« Viimeksi muokattu: 12.08.2013, 12:31:17 kirjoittanut yalle »

Poissa yalle

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #36 : 13.08.2013, 18:13:11 »
Vastaan itselleni eli sain 21 mm mutterin auki pulttipyssyllä. Ei tarvinut torx avainta.

Tosiaan ylälautanen oli rikki, siitä oli vulkanointi pettänyt.

Millainen homma on vaihtaa tuo ylälautanen? Saako niitä erikseen vai vaatiiko myös uuden laakerin? Saako ylälautasen vaihdettua ilman koko iskarin irroittamista? En uskaltanut irroittaa sitä propellinnäköistä mutteria, kun tuo iskunvaimentimen rakenne ei ole minulla tiedossa.

Poissa (Miksu)

• Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • www.carcom.fi
« Vastaus #37 : 13.08.2013, 18:28:14 »
Iskaritolppa pitää irroittaa ja jousi puristaa kokoon.
Niitä jousilautasia saa erikseenkin.

Poissa Late10

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #38 : 04.05.2014, 11:44:40 »
Minulla alkanut myös apukuskin puolelta alkanut kuulua nitinää. Nyt käsin koitin käsin pyöritellä näitä iskaritolppien päissä olevia kumeja, niin juuri apukuskin puoleinen kumi nitisee väänneltäessä. Toinen puoli ei. Onko vika siis kumissa vai onko muitakin mahdollisuuksia?

Poissa Stade

• VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Sherwoodin iloinen veikko.
« Vastaus #39 : 04.05.2014, 13:23:05 »
Niitä jousilautasia saa erikseenkin.

Myös siniseltä, eikä ole kallis. Vaihdoin edelliseen V70: seen nuo molemmat, ei ollu paha homma.
XC70 D4 MY2016

Poissa Nöösi

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #40 : 31.07.2018, 19:47:27 »
Palataampa taas itse asiaan.
Narinaa on, edessä, vasemmalla.
Rasvaa/silikonia on nyt jousien välissä, lautasen välissä, laakerissa, apurungon puslissa ja jopa syylärin kiinnikkeessä.... mutta narisee edelleen.

Saa helposti esille kun päästä jarrulla hitaasti etenemään, pyörät käännettynä.
Sopivaan kohtaan kun tulee, ja päästää n 10..20cm eteenpäin (tai taakse), nariseeee.... Ei toistuvasti samalla pyörähdyksellä tai edes pihalla edes takaisin ajaessa/työntäessä.
Nähdäkseni jouset/iskarit eivät liiku ollenkaan. tosin ovat nyt niin rasvattuja, ettei ääntä pitäisi tullakaan.

Sopivasti, pyörät valmiina linkussa, kone sammuksiin ja työntää, saattaa narinan saada aikaiseksi.

Alkaa jo epäilyttämään, että laakeri narisee??? Ei kyllä ajossa muuten äännä. Mutta on viimeinen "liikkuva osa", mitä ei ole rasvattu.

Mitäköhän vielä jää jäjelle?

Niin, malli on '08 V70 II

Poissa Marski898

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #41 : 13.10.2021, 23:46:02 »
Puutarhaletkuihin palaten.

Laitoin v70 -00 mustaa lämmitysletkua sisähalkaisija 16mm.

Materiaalia tarvitsee noin 50cm per puoli että saa kierroksen pyöriteltyä alajousen kierteelle.

Noin 10 nippusiteellä laitoin kiinni per puoli, enää ei kolahtele kun korotettuun ajaa.

Jälkeenpäin ajateltuna laittasin samaa letkua, poikkeuksena että olisi halkaisijaltaan millin-pari vähemmän.

jousen halkaisijaksi mittasin 15mm.

16mm letku vääntyili ja pursusi nippareiden välistä..

Myös jousilautasen päälle satunnaisesti lentää kiviä/pientä kiveä mökkitieltä, sen kyllä kuulee,on niin pahaääninen, et jos semmoinen äkillinen ääni esiintyy,niin kannattaa puhdistaa eka sieltä.

Poissa renee

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #42 : 14.10.2021, 16:01:57 »
Mulla kuskin puolen etupää narisi aika voimakkaasti ja kolisi satunnaisesti. Narinan sai paikallaan aikaiseksi siten, että käänsi renkaat linkkuun ja paineli etukulmaa alas. Kunnolla ei saanut selville, mistä ääni oli lähtöisin.

Vaihdoin kaikki etutolpan osat, eli iskarit, jouset, pohjaanlyöntikumit, jousijalan ylätuet ja laakerit, laitoin uudet kumieristeet sekä alas että myös ylätuen ja jousen väliin. Myös uudet koiranluut vaihdoin.

Ainoa selvästi viallinen osa oli juuri kuskin puolen etuiskari, joka oli täysin loppu, eli nökötti ala-asennossa, kun sen otti irti. Kaikki muut osat olivat silmämääräisesti ja vääntelemällä ihan kelvolliset. Eli ehkä tuo huono iskari oli pääsyyllinen omiin narinoihini.

Autodiagnoosi  Carcom Oy