Löysin hyllystä GMB-vesipumpun, joka oli peltisiivillä. Taitaa olla laatutavaraa eli kannattaa säilyttää. Vaihdoin joskus 3-4 vuotta sitten tuon sijasta 400 000 km ajetun volvon alkuperäisen vesipumpun, jossa oli valusiivet. Nyt tämä n. 500 000 km pyörinyt vuotaa vähän "kumiputkitiivisteestä", joten voisiko joku kertoa tästä tiiviste kemikaalista ja kuka sitä myy? Kiitos! Tuo GMB on siis uusi ja tehtaan paketissa.
Ihan Motonetistä löytyy Hylomaria peltituubissa. Kehitetty aikanaan Rolls-Roycen merimoottorien tiivistysongelmien korjaamikseksi. Tunnetaan myös maailman ainoana aineena, jolla on mahdollista saada briteissä valmistettu moottoripyörä olemaan merkkaamatta reviiriään. Vanhan Volvo-asentajan mukaan Volvolla oli aikanaan jonkinlainen yksinoikeus kyseisen aineen käyttöön. Itse olen saanut kyseisellä aineella pitämään mm. kahdella pultilla keskeltä kiristettävän Mitsubishi 4G63 moottorin alumiinisen venttiilikopan, joka oli melkoisen kiero ja tarviketiiviste mallia sinneppäin.
Käyttöohje: sivellään tiivistettävään pintaan kevyesti sormella ohut kerros ja annetaan kuivua hetken, jotta aine sitkostuu, sitten osa paikalleen. Turha kauheasti lutrata tämän kanssa, ohut yhtenäinen kalvo riittää. Vesipumpun tasotiivisteeseen kannattaa laittaa tätä tiivisteen ja pumpun väliin, jolloin tiiviste pysyy hyvin paikallaan pumppua asentaessa ja tiivistyy paremmin. Paperitiivisteen lohkoa vasten tulevalle puolelle liukutappivaseliinia, niin ei tartu aivan julmetusti lohkoon kiinni se tiiviste. Varsinkin GMP:n ja Airtexin vesipumppujen mukana tuleva musta tiiviste on todella ilkeä raapia lohkon kyljestä pois, jos sitä ei ole asennettaessa rasvattu. Puhdas lampaanrasva olisi hommaan parasta, mutta sitä nyt ei yleensä ole saatavilla. Ainakin ennenvanhaan mm. lentokoneasentajat käyttivät nimenomaan sitä.