Samppasport  Futurez

volvo 850 ardicin sähköviidakko

  • 19 Vastauksia
  • 7508 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
volvo 850 ardicin sähköviidakko
« : 04.01.2013, 22:58:42 »
elikkäs kopsasin tämän nyt vielä tuoltä projektitopicista myös tänne, ei kai haittane?
eli kysymykset koskee johtosarjaa ja missä näiden pistokkeiken vastakappaleet sijaitsevat kun en haluaisi koko autoa purkaa :)

tähän asti selvitetty/omat arvaukset
1)joo nää tulee ardicilta tuleviin liittimiin kiinni se on selvä ja testattu
2)virtapistokkeet itse polttimelle mutta missäs ne vastakappaleet on? johtosarjan pituudesta päätellen isän kanssa arvailtiin että keskikonsolin alla tai kojelaudan sisällä ???
3)sitten tää mysteerijohto joka on katkaistu  ??? keltaisesta väristä päättelin että voisi olla heräte tai sitten ei  :D mihis tämän tungen kun ei ole edes sitä liitintä joka paljastaisi sijainnin.
4)kaksi jotain ihme liitintä joiden tarkoitukselle ei ole vielä edes hyvää arvausta  :D ja tuossa sinisellä johdolla varustetussa liittimessä on tyhjä vastakappale kiinni. outoa  :idiot2:
5 oiskos näiden isojen liittimien vastakappaleet kojelaudan alla ???

sen verran tuon johtosarjan pituuden perusteella osaan sanoa että kaikki 2-5 sijaitsevat jossain auton etuosassa ???
kaikki apu ois ihan tervetullutta mm. mitä pitkin vedän nämä johdot eteen kun niitä oikeita asennusohjeita ei sitten mistään löytynyt niin arvausten ja järkeilyn varassa ollaan  :hello: ELK

-Joonas

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: volvo 850 ardicin sähköviidakko
« Vastaus #1 : 05.01.2013, 17:23:46 »
kai nyt jollain on esim 850 tdi purussa varaosiksi ilmastoinnilla tai ilman ??? samat johdothan sielläkin kulkee niin jos joku lukee tän ja sattuis purkamaan sitä lämmitintä irti niin voisi auttaa miestä mäessä ja merkata niiden johtojen paikat muistiin  ELK

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: volvo 850 ardicin sähköviidakko
« Vastaus #2 : 05.01.2013, 18:47:10 »
1. Lämmittimelle takapenkin alle. Johdot menevät pitkin kynnyskotelon reunaa maton alla. Menee takapenkin istuinosan alta sisälle helmakoteloon ja sieltä ulos auton alle.

2. Iso sähköliitin löytyy hansikaslokeron alapuolelta ihan oikean a-pilarin vierestä. Liitin auki ja nuo Ardicin johdot kytketään siihen väliin.

3. Puhaltimen ohjaussignaali. Tarvitaan toinen johtosarja, jossa on pari relettä ja puhaltimen etuvastukselle menevän johdon väliin sopivat liittimet.

4. Liittyy mielestäni Ardicin automaattitoimintoon, jota ei ole tässä setissä, kun ei ole kytkintäkään tuossa kellon vieressä.

5. Radion/ilmastoinnin säädinpaneelin takana on liitin, joka avataan ja kytkeään nämä liittimet siihen kiinni. Tätä kautta tulee valot ja virrat kellolle.


Vastaus sisältää pienen muistivirheen mahdollisuuden, mutta näin mä muistelisin, kun yhdestä purkuautosta Ardicin johdot otin irti.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2013, 19:14:38 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: volvo 850 ardicin sähköviidakko
« Vastaus #3 : 05.01.2013, 19:13:46 »
1. Lämmittimelle takapenkin alle. Johdot menevät pitkin kynnyskotelon reunaa maton alla. Menee takapenkin istuinosan alta sisälle helmakoteloon ja sieltä ulos auton alle.

2. Iso sähköliitin löytyy hansikas lokeron alapuolelta ihan oikean a-pilarin vierestä. Liitin auki ja nuo Ardikin johdot kytketään siihen väliin.

3. Puhaltimen ohjaussignaali. Tarvitaan toinen johtosarja, jossa on pari relettä ja puhaltimen etuvastukselle menevän johdon väliin sopivat liittimet.

4. Liittyy mielestäni Ardicin automaattitoimintoon, jota ei ole tässä setissä, kun ei ole kytkintäkään tuossa kellon vieressä.

5. Radion/ilmastoinnin säädinpaneelin takana on liitin, joka avataan ja kytkeään nämä liittimet siihen kiinni. Tätä kautta tulee valot ja virrat kellolle.


Vastaus sisältää pienen muistivirheen mahdollisuuden, mutta näin mä muistelisin, kun yhdestä purkuautosta Ardicin johdot otin irti.
kiitos paljon  :kukkia:
mutta kohtaan 3 palaten että minkäslainen johtosarja ja rele on kyseessä sillä mulla on siis 940:n sarjasta rauta jossa 3 relettä ja johtosarja. olisiko nämä ne oikeat ??? ja minkäslaiset ne liittimet sille etuvastukselle pitäis olla  :idiot2:
auttoi kuitenkin eteenpäin paljon  :hello:

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: volvo 850 ardicin sähköviidakko
« Vastaus #4 : 05.01.2013, 19:16:10 »
850:ssä oli alunperin vain kaksi relettä, mutta sain johtosarjan kuitenkin sopimaan suoraan -97 malliseen 940:iin, joten luulisi niiden sopivan toisinkin päin.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: volvo 850 ardicin sähköviidakko
« Vastaus #5 : 05.01.2013, 19:40:31 »
niin en nyt mitenkään epäile tai kyseenalaista mutta kun luin tuota alkuperäistä 900-sarjan asennusohjetta ardicille niin autoissa joissa on ECC, niin ei tuota relehässäkkää tarvitse ollenkaan vaan se keltainen johto kytkettiin suoraan säätöpaneelin takana olevaan liittimeen missä sille oli valmis tyhjä paikka  ::)
en sitten tiedä miten homma on kasipätkässä, siksi kyselenkin  :D
« Viimeksi muokattu: 05.01.2013, 22:12:25 kirjoittanut JoonasH »

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: volvo 850 ardicin sähköviidakko
« Vastaus #6 : 05.01.2013, 19:50:22 »
850:ssä oli alunperin vain kaksi relettä, mutta sain johtosarjan kuitenkin sopimaan suoraan -97 malliseen 940:iin, joten luulisi niiden sopivan toisinkin päin.
olikos se sun purku-kasipätkä varustettu kenties manuaali-ilmastoinnilla, sillä noissa 900-sarjan ohjeissa on että siinä tarvitaan noita releitä mutta automaatti-ilmastoinnissa ei  :-*

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: volvo 850 ardicin sähköviidakko
« Vastaus #7 : 05.01.2013, 20:03:16 »
Ahaa! Noissa molemmissa mun autoissa oli manuaali-ilmastointi. Ei niitä ylimääräisiä releitä kyllä sitten varmaan tarvitakkaan, jos sulla on automaatti-ilmastointi.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2013, 09:26:10 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: volvo 850 ardicin sähköviidakko
« Vastaus #8 : 05.01.2013, 22:15:33 »
sellaiseen lopputulokseen tulin itsekin  :)
näillä eväillä pystyy sitten laittamaan sähköt kiinni  :hello: satutko vielä muistamaan että miten tuo polttoaineputki tulisi tuonne tankkiin vetää ???

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: volvo 850 ardicin sähköviidakko
« Vastaus #9 : 06.01.2013, 09:28:57 »
En osaa sanoa siitä polttoainelinjasta, kun vetäisin putken sivuleikkureilla poikki, enkä irroittanut tankista asti. Yleensä Volvoissa on paikka lisälämmittimen polttoaineputkea varten. Pitää tehdä tankkiin/täyttöletkuun/tankkivarusteen kanteen reikä, josta saa pujotettua imuletkun tankin sisälle.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: volvo 850 ardicin sähköviidakko
« Vastaus #10 : 20.01.2013, 13:05:41 »
joo nostellaas tätä taas ylös...
ajattelin että kun muut seikat on nyt selvillä ja lämmitin osineen kytkentää vaille valmis niin katsotaas vähän sitä ilmastoinnin säätöyksikköä että mihis se keltainen johto oikein tulee kiinni. no ei liemmin ollut tyhjistä paikoista pulaa kun niissä kolmessa liittimessä yhteensä on n. 10-20 paikkaa vapaana  :buck2: sen verran järki kuitenkin sanoo että se johto pitää ilmeisesti laittaa siihen suurimpaan(keskimmäiseen) liittimeen kiinni koska sitä kautta tulee virrat siihen säätöpaneeliin. mutta siltikin on vielä vähän liikaa niitä mahdollisuuksia. koska se keltainen johto on ohjaussignaali niin siinä lienee kulkee 12v jännite ardicin ohjausyksiköstä siihen säätöpaneeliin päin että lähtee puhallin päälle kun ardic starttaa.
Niin nyt sitten kaipaisin apua bensa/diesel kasipätkän omistajilta joilla on automaatti-ilmastointi ja ardic. että mihin se johto pitää laittaa kiinni sillä kokeilemalla en sitä haluaisi selvittää sillä se voi olla muutaman säätöpaneelin arvoinen kokeilu  :D
eli jos sinulla on käyttöautona tai purussa edellisillä kriteereillä varustettu auto niin olisin erittäin kiitollinen jos kertoisit mihin tämä johto tulee kiinni. johdon erottaa siitä että se ei ole samassa johtonipussa muiden liittimessä olevien johtojen kanssa koska ardicin johtosarja on erillinen. ei ole sinisestä mitään apua tässä, kysyin apua heiltä ja eivät osanneet vastata koska heillä ei ollut/ei löytyny ardicin asennusohjetta  :-\

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: volvo 850 ardicin sähköviidakko
« Vastaus #11 : 20.01.2013, 13:35:16 »
joo nostellaas tätä taas ylös...
ajattelin että kun muut seikat on nyt selvillä ja lämmitin osineen kytkentää vaille valmis niin katsotaas vähän sitä ilmastoinnin säätöyksikköä että mihis se keltainen johto oikein tulee kiinni. no ei liemmin ollut tyhjistä paikoista pulaa kun niissä kolmessa liittimessä yhteensä on n. 10-20 paikkaa vapaana  :buck2: sen verran järki kuitenkin sanoo että se johto pitää ilmeisesti laittaa siihen suurimpaan(keskimmäiseen) liittimeen kiinni koska sitä kautta tulee virrat siihen säätöpaneeliin. mutta siltikin on vielä vähän liikaa niitä mahdollisuuksia. koska se keltainen johto on ohjaussignaali niin siinä lienee kulkee 12v jännite ardicin ohjausyksiköstä siihen säätöpaneeliin päin että lähtee puhallin päälle kun ardic starttaa.
Niin nyt sitten kaipaisin apua bensa/diesel kasipätkän omistajilta joilla on automaatti-ilmastointi ja ardic. että mihin se johto pitää laittaa kiinni sillä kokeilemalla en sitä haluaisi selvittää sillä se voi olla muutaman säätöpaneelin arvoinen kokeilu  :D
eli jos sinulla on käyttöautona tai purussa edellisillä kriteereillä varustettu auto niin olisin erittäin kiitollinen jos kertoisit mihin tämä johto tulee kiinni. johdon erottaa siitä että se ei ole samassa johtonipussa muiden liittimessä olevien johtojen kanssa koska ardicin johtosarja on erillinen. ei ole sinisestä mitään apua tässä, kysyin apua heiltä ja eivät osanneet vastata koska heillä ei ollut/ei löytyny ardicin asennusohjetta  :-\
vastaus on pinni 2. prokkispäiväkirjassa lisää :)

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: volvo 850 ardicin sähköviidakko
« Vastaus #12 : 25.01.2013, 21:53:12 »
yllättäin asennus tökkäsi tänään liittimiin numero 5

kuten kuvasta näkee niin kellon ja liittimen välissä on n. 30cm johtoa ja kun kello tulee siihen kepin eteen niin ei tuo liitin missään kovin kaukana voi olla kun kaikenlisäksi tuo johtosarja menee kohti vänkärin a-pilaria. 2½ tuntia kyseistä liitintä autosta etsin enkä sitä löytänyt. koitin myös katsella samoilla värikoodeilla olevia johtoja ja löysinkin mutta yleensä liitin on vääränmallinen(liikaa/liian vähän paikkoja) ja siinä on myös eri värikoodilla olevia johtoja :'( eli saa kertoa jos tietää mihin se on piilotettu. kun luulisi että että tuo liitin auton vuosimallista riippumatta on sama  eli mulla pitäis löytyä autosta tuommoinen ???
« Viimeksi muokattu: 25.01.2013, 21:55:46 kirjoittanut JoonasH »

s73

  • Vieras
Vs: volvo 850 ardicin sähköviidakko
« Vastaus #13 : 25.01.2013, 22:20:03 »
Ymmärsinkö oikein kulmamiehen vastauksen, pitäisi avata liitos radion/ilmastointipanelin takaa ja se ei ilmeisesti ole mikään irtoliitin vaan liitos? ???

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: volvo 850 ardicin sähköviidakko
« Vastaus #14 : 26.01.2013, 00:07:58 »
Ymmärsinkö oikein kulmamiehen vastauksen, pitäisi avata liitos radion/ilmastointipanelin takaa ja se ei ilmeisesti ole mikään irtoliitin vaan liitos? ???
ymmärsit aivan oikein oli nuo ardicin virrat otetaan sillain että avataan se tietty liitin ja laitetaan tuo johtosarja väliin :) ongelma onkin kun sitä liitintä ei löydy  :(

 

Carcom Oy  Elekma