Elekma  Autoracing

kampiakselin pään pultti auki , millä

  • 47 Vastauksia
  • 35603 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa supersepe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
kampiakselin pään pultti auki , millä
« : 05.01.2013, 13:03:19 »
Meinasin eilen siitä vaan pulttipyssyllä sen avata mutta eipä voima riittänyt, kait se nyt kuitenkin normaali suuntaan aukeaa eli vastapäivään, toki se iso pyörä hieman pyöri. Milläs avaimella sen saa lukituksi vai mikä konstiksi, Pulttipyssyssä uskoisin tehon kuitenkin piisaavan.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #1 : 05.01.2013, 13:37:22 »
Ilmeisesti sulla on 2.5tdi moottorilla oleva auto, kun bensakoneissa on mutteri ja tuossa dieselissä pultti.
Aukeaa normaaliin suuntaan.
Normi 1/2" pulttipyssyssä ei riitä potku sen avaamiseen,  avaamiseen, sekä kiristämiseen tarvii erikoistyökalun,jolla saa kampi-akselin pidettyä paikallaan.
Kun pultti kiristetään, se kiristetään ensin 160Nm ja sen jälkeen käännetään vielä puolikierrosta, eli 180 asetetta.
Itse käytän kiristämiseen yleensä 1,5metrin jatkovartta, sitäkin saa aika voimalla vääntää, eli tuosta varmaan saat käsityksen, kuinka kireällä se pultti on.

Poissa 850V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #2 : 05.01.2013, 14:36:35 »
Minulla on kaksi pitkää lattaraudan pätkää liitetty yhteen pultilla. Latat muodostavat siis Y-kuvion suunnilleen.

Päissä reijät joista latat saa kiinnitettyä pulteilla hihnapyörään. Eli kopioitu suoraan Haynesin korjauskäsikirjasta. Tuon kapineen kun kampeaa lattiaa vasten, niin saa estettyä kampiakselin pyörimisen.


Poissa supersepe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #3 : 05.01.2013, 14:51:02 »
Juu TDI kone. Minkä verran mahtaa olla sitten kiloja kun ensin 160Nm (16), entä tuo puolikierrosta kiloina noin.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #4 : 05.01.2013, 16:29:03 »
puolellekierrokselle ei ole ilmoitettu kiloja, enkä osaa arvioidakkaan..
Sen 160Nm vääntää melko vaivatta normi momenttiavaimella mutta se puolikierrosta lisää vaatii runsaasti enemmän voimaa, eikä avausmomentti voi lepokitkan, hapettumisen ym. asioiden takia olla sama/ yhtä pieni, kuin sulkemiseen tarvittava.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #5 : 05.01.2013, 19:32:37 »
puolellekierrokselle ei ole ilmoitettu kiloja, enkä osaa arvioidakkaan..
Sen 160Nm vääntää melko vaivatta normi momenttiavaimella mutta se puolikierrosta lisää vaatii runsaasti enemmän voimaa, eikä avausmomentti voi lepokitkan, hapettumisen ym. asioiden takia olla sama/ yhtä pieni, kuin sulkemiseen tarvittava.
Joo, ensin tuo 16 kiloa, sen saa väännettyä momenttiavaimella, mutta sen jälkeen tuo 180 astetta, että mikä momentti sitten on  ::) se vaatii jo sellaisen koulutuksen jota minulla ei ole.
aika vaikee kysymys  :) pitää tietää pultin venymä, ym, ym.
juu, ja vanha totuushan on että liukukitka on pienempi, kuin lepokitka.
Veikkaisin että jos on noin 160Nm kiristykseen laitettu, niin ei alle 220Nm voimalla aukea, ja siihen ei normi pulttipyssy pysty (hyvin harva jos mikään normi pulttipyssy pystyy edes tuohon 160Nm ),,,,,toki siihenkin on vehkeet, mutta tuo akseli pitää saada liikkumattomaksi.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2013, 19:46:25 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa supersepe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #6 : 05.01.2013, 21:50:18 »
Koitettiin tuon pultin kanssa häärätä ja piukassa on. Startin kanssakin kokeiltiin mutta siinä riitti voimaa, mutta kun ei ollut tuon kokoista voimahylsyä, niin heikommat antautui. Se lukitustyökalu täytyy googlata, että millainen se olisi. Sitten sain yhden niistä kuusiokolo pikku pulteista pyöreäksi sisältä, kait senkin sieltä sitten jotenkin saa.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1095
  • www.vrcf.fi
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #7 : 06.01.2013, 00:57:15 »
On piukassa juu, ja kannattaa tehdä ne kapineet sitten semmoiseksi että saa myös takaisin piukkaan.

Mulla on tommonen kapitus jolla lukitsen kampiakselin siitä limpusta. Vähän turhankin järeä toi varsi mutta sitä sattui olemaan tarjolla.
Liikennemerkkiputken pätkä hitsattu päähän, putkessa kaksi kierretangon pätkää hitsattu pitkittäin siihen, muodostavat ikäänkuin "Mikki Hiiren"pään. Kuva tosi huono mutta kun katsot sitä limpun sisäpuolen muotoa niin hiffaat mitä meinaan.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=121415

Nokka-akseliin kannattaa kans tehdä/hankkia joku työkalu jolla saa pidettyä vastaan kun kiristää hihnapyöriä. Ainakin asennusvaiheessa on mukava olla hyvät vehkeet.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • Volvoja vuodesta 1989
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #8 : 06.01.2013, 10:03:46 »
Multa löytyy kanssa lukitustyökalut ja voin lainata jos tulee hakemaan. Kuusankoski.
Momentti on joidenkin vanhojen tietojen mukaan 460 Nm.
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
  EX Volvot
Imperial -70  Imperial -61  2x Coronet -70   BMW 501

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6619
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #9 : 06.01.2013, 10:15:03 »
Taas palataan tdi:n jakohihnahommissa saman asian äärelle, eli pitää muistaa se seikka, että ammattimies osaa nostaa riittävän aikaisessa vaiheessa kädet pystyyn ja teettää homma jollain sellaisella henkilöllä, jolla on siihen rahkeita ja välineitä.

Pitää siis olla kunnollinen lukitustyökalu, kuten tässä muutamat ovat maininneet tehneensäkin, jotta sen alapultin saa auki ja asennettaessa riittävän kireälle. Tämä on yksi niistä hommista, joista ei väkisin tekemällä seuraa todellakaan mitään hyvää.

Poissa supersepe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #10 : 06.01.2013, 13:38:29 »
On piukassa juu, ja kannattaa tehdä ne kapineet sitten semmoiseksi että saa myös takaisin piukkaan.

Mulla on tommonen kapitus jolla lukitsen kampiakselin siitä limpusta. Vähän turhankin järeä toi varsi mutta sitä sattui olemaan tarjolla.
Liikennemerkkiputken pätkä hitsattu päähän, putkessa kaksi kierretangon pätkää hitsattu pitkittäin siihen, muodostavat ikäänkuin "Mikki Hiiren"pään. Kuva tosi huono mutta kun katsot sitä limpun sisäpuolen muotoa niin hiffaat mitä meinaan.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=121415

Nokka-akseliin kannattaa kans tehdä/hankkia joku työkalu jolla saa pidettyä vastaan kun kiristää hihnapyöriä. Ainakin asennusvaiheessa on mukava olla hyvät vehkeet.

Nokka-akseliin ostin sellaisen ok kalun . Kyllä luulisin että hoksasin tuon työkalusi jujun  eli siellä limpussa on noille kerville kolo, minkäs verran tuo putki on sinulla ulospäin , niin ja sitten kait se järeä laattarauta maata vasten . kiitos vinkistä

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1095
  • www.vrcf.fi
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #11 : 06.01.2013, 22:45:23 »
Putki on muutaman sentin mittainen. Ei kannata tehdä yhtään liian pitkää että mahtuu sitten avain sinne runkopalkin ja koneen väliin. Muistaakseni toi latta ei mahdu lattiaa vasten vaan mulla on tehty vielä vastakappale joka kiinnittyy niihin moniurahihnankiristimen pultteihin. Semmoinen kotitekoinen kikkare vaan mikä estää ton raudan liikkumisen. :)  Alapuolella taitaa olla se apurunko vai oikein korin runkoaisa just ikävästi hollilla?

Kiristäessä iso momenttiavain ja siihen ~1,5m jatkovarsi. Silti saa vääntää peräsuoli puol metriä ulkona. Muista laittaa joku maalitäppä tms. pultinkantaan kun kiristät, mukavampi tarkkailla paljonko on kiristetty.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa supersepe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #12 : 07.01.2013, 16:54:39 »
Putki on muutaman sentin mittainen. Ei kannata tehdä yhtään liian pitkää että mahtuu sitten avain sinne runkopalkin ja koneen väliin. Muistaakseni toi latta ei mahdu lattiaa vasten vaan mulla on tehty vielä vastakappale joka kiinnittyy niihin moniurahihnankiristimen pultteihin. Semmoinen kotitekoinen kikkare vaan mikä estää ton raudan liikkumisen. :)  Alapuolella taitaa olla se apurunko vai oikein korin runkoaisa just ikävästi hollilla?

Kiristäessä iso momenttiavain ja siihen ~1,5m jatkovarsi. Silti saa vääntää peräsuoli puol metriä ulkona. Muista laittaa joku maalitäppä tms. pultinkantaan kun kiristät, mukavampi tarkkailla paljonko on kiristetty.

Minun täytyy mennä katsomaan miten  tuon vastakappale kikkareen ole ajatellut, tanko alhaalta tulee siihen pidempään mutta se mihin olet sen kiinnittänyt ,siis sen kikkareen  :) , eiköhän se siitä

Poissa PeePee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #13 : 08.01.2013, 03:34:03 »
Minulla oli viime viikolla sama ongelma. Tein Haynesin kirjan mukaisen, apulaitehihnapyörän pultin reikiin laitettavan pidäketyökalun, ja yritin metrin mitaisella jatkoputkella avata, kiinni pysyi ja lattarautatyökaluni vain taipui mutkalle.

Sitten etsimään sähkökäyttöistä vahvahkoa pulttipyssyä. Viidessä paikassa poikkesin, muttei ensimmäisessä neljässä ei ollut kuin 150-250 Nm tehoisia, joten oli mentävä kauempana olevaan Biltemaan, missä oli 450 Nm tehoinen, jotain 49,50€ hintainen värkki. Pulttipyssyssä kestävä 30mm hylsyä ei siellä ollut joten noudin sen Motonetista, kuten myöskin pulttipyssyssä kestävän n. 120mm jatkovarren.

Hetken surrasi - ja oli auki!

Lisävinkiksi: IKH:lla on mm. 175 ja 185 Nm "jatkovarsia" oikean momentin saamiseksi kampuran mutteriin.
(Minulla olevassa Haynesin kirjassa ko. mutterin kiristysmomentiksi mainitaan 180 Nm, ilman mitään lisäkiristysasteita)
Aikaa säästävät keksinnöt pitävät ihmisen kiireisenä.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #14 : 08.01.2013, 07:24:37 »
Minulla oli viime viikolla sama ongelma. Tein Haynesin kirjan mukaisen, apulaitehihnapyörän pultin reikiin laitettavan pidäketyökalun, ja yritin metrin mitaisella jatkoputkella avata, kiinni pysyi ja lattarautatyökaluni vain taipui mutkalle.

Sitten etsimään sähkökäyttöistä vahvahkoa pulttipyssyä. Viidessä paikassa poikkesin, muttei ensimmäisessä neljässä ei ollut kuin 150-250 Nm tehoisia, joten oli mentävä kauempana olevaan Biltemaan, missä oli 450 Nm tehoinen, jotain 49,50€ hintainen värkki. Pulttipyssyssä kestävä 30mm hylsyä ei siellä ollut joten noudin sen Motonetista, kuten myöskin pulttipyssyssä kestävän n. 120mm jatkovarren.

Hetken surrasi - ja oli auki!

Lisävinkiksi: IKH:lla on mm. 175 ja 185 Nm "jatkovarsia" oikean momentin saamiseksi kampuran mutteriin.
(Minulla olevassa Haynesin kirjassa ko. mutterin kiristysmomentiksi mainitaan 180 Nm, ilman mitään lisäkiristysasteita)



Puhut eri moottorista, kuin mistä tässä aiheessa on keskusteltu.
Koska käytit 30mm hylsyä avaamiseen, on kyseessä oltava bensakone ja kammen päässä on mutteri,  aiheen mukaisessa diesel koneessa on 27mm kanta pultissa

180Nm tosiaan taitaa ollakkin bensakoneen mutterin kiristysmomentti, mutta dieseliin tuo on vasta vain vähän yli sen alkukiristyksen.


 

Samppasport  Futurez