Eli ostin torstaina tommosen käyntivikaisen -91 volvo 740 b200ähvän ja seuraavat päivät menikin volvoa rassaillessa!

Tulppien vaihdolla lähti käymään mutta tyhjäkäynti oli n.500rpm luokkaa ja kävi muutenkin epätasaisesti. Epäilin vian olevan tyhjäkäynnin askelmoottorissa mutta toisen vaihdettuani huomasin ongelman yhä elelevän moottorissa.
No tässä kohtaa tuli vasta mieleen lukea vikakoodit

mutta jälleen tuli yksi ongelma vastaan! nimittäin mittaristossa palaa häiriövalo kokoajan mutta vikakoodeja löytyy tasan yksi ja sekin on "1-1-1" eli väittää kovapäisesti ettei ole mitään vikaa!

Sitten ajattelin tarkistaa moottorin ohjainboxin ja siinä samassa huomasin jonkun helkkarin hienon rele viritelmän boxin vieressä. Vanha omistaja oli katkonut ilmeisesti bensapumpun johdot ja väsännyt siihen väliin jonku rele patentin.

Purin viritelmän ja laitoin vanhat johdot yhteen jonka jälkeen käynnistin volvon ja TADAA volvo kävi normaalia tyhjäkäyntiä! MUTTA ei kestä kaasua yhtään!

Eli onkelema on tämä! Jos molemmat bensapumput raksuttaa niin volvo saa "liikaa?" bensaa ja jos toinen on pois käytöstä saa liian vähän bensaa... Ja toinen onkelema on tuo moottorin ohjainboxi, onkohan siinä jotain vikaa? (itse epäilen että olisi mutta kysytään nyt viisaammilta ja kokeneemmilta

)
Kiitos jos joku edes jaksoi lukea ja osaa auttaa avutonta
