Elekma  Autoracing

Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)

  • 95 Vastauksia
  • 37731 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« : 18.01.2013, 15:24:41 »
Tätä aihetta on näemmä käsitelty vähän yhdessä sun toisessa ketjussa. Näyttäisi olevan sen verran yleinen ropleemi, että ansaitsee oman ketjunsa.

Mulla siis -96 vuosimallinen kasipätkä turbomoottorilla. Nyt yhä useammin kierrokset ei nouse paria-kolmeatuhatta korkeammalle näin pakkaskeleillä. Vika paranee ihan itsestään kun moottori saa olla lämpimässä ja/tai käydä lämpimänä jonkunaikaa. Viat siis viittaavat siihen, että turbon intercooleri on jäässä.

(En ole kurkannut konehuoneen puolelle, että vetääkö se lyttyyn se kaasarille menevä letku vai eikö = lienee varma merkki coolerin jäätymisestä.)

Jotainhan siellä coolerissa on, joka jäätyy ja tukkii sitten ilman pääsyn moottoriin asti. Todnäk vettä, mutta voi olla jotain öljy/pöly/tahma/pskaakin. Lämpöisenä ei haittaa, mutta jäätyessään haittaa paljonkin.

Jos nyt täältä lukemaani oikein ymmärsin, niin coolerin alla (pelkääjän puolella) on pieni reikä, josta pitäisi vesien yms päästä pois. En ole kurkannut autoni alle, mutta uskon semmoisen olevan siellä. Ohjeita olen lukenut, että tuon noin 1mm reijän suurentaminen 2-3mm voisi auttaa.

Kuten voisi auttaa pahvin laittaminen nokalle.

Onko muita ideoita tälle vaivalle?

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #1 : 18.01.2013, 15:30:07 »
Ainiin. Tein tänään aamupäivällä testin, kun oli taas tuo cooleri jäässä. Kierrokset nousi vaivoin lähelle kolmea tonttua ja liikenteen rytmissä mukana pysyminen oli jo haasteellista.

Ensin kone lämpimäksi, siis niin että varmasti syylarissakin vesi kiertää. Reiluksi puoleksi tunniksi lämpimään kaupan parkkihalliin ja sitten motarilla korkeilla kierroksilla semmoiset reilun vartin. Välillä vähän kunnolla kaasutellen niin, että turbo tulee varmasti peliin mukaan. Tarkoitus oli siis saada ensin ne jäätyneen möhmät sulaksi/pehmeiksi ja sitten niin paljon ilmavirtaa sinne coolerin rööreihin kuin mitä nyt noin vanhalla autolla uskaltaa.

Tuntui auttavan ao reissulla, auto oli selkeästi pirteämpi lenkin loppupuolella. Nyt pirssi seisoo tuolla pakkasella ja ehtoommalla lähden ajelemaan. Semmonen parin tunnin reissu suuntaansa,  että saas nähdä auttoiko tuo kikkailu. Se selviää huomenna.

855_T5R

  • Vieras
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #2 : 18.01.2013, 18:22:06 »
Tahtoo olla ilikiä homma tuo coolerin jäätäminen ku kuulerin lähdöt nii järkevästi... Eli ylösalas eikä sivuilla... Ja eikait tuohon sen parempaa konstia oo ku saada se lämpimäksi ja keinolla millä hyvänsä.

Poissa Carcha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • B5254T2
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #3 : 18.01.2013, 18:26:27 »
Jos autossa on coolerin alla se suojamuovi, kannattaa ehdottomasti laittaa talveksi puskurin alimpaan aukkoon jotain tukoksi - lumi nimittäin tunkeutuu sinne coolerin ja muovin väliin ja jäätyy sinne tukkien sen ainokaisen 1mm reijän. Itselläni siellä on 1cm paksu superlooni kaksinkerroin ja välissä ohut pahvi estämään viimaa. Pysyy homma paljon paremmin paketissa.

Itselläni tämä on myös yli 20 asteen pakkasilla viikottainen ongelma.

EDIT: niin, ja itselläni kulkee kontissa kuumailmapuhallin, nykyään turvaudun suoraan sen käyttöön enkä lähde kiusaamaan konetta, joka ei saa ilmaa. Eli runttaan sen vaan kivasti ärrän puskurin alaröörin väliin ja annan hönkiä noin minuutin verran sinne coolerin alaosaan. Kerran cooleri oli niin pahoin jäässä, ettei lähtenyt edes käyntiin - tällöinkin tuo n. minuutin puhallus riitti. Auto lähti tulille, kiersi ja ahtoi iloisesti.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2013, 18:34:01 kirjoittanut Carcha »

XC70 2.5T -05, V50 2.4 -07

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #4 : 18.01.2013, 18:54:19 »
Kerpele! Starttaa starttaa ja välillä hörähtää - mutta ei lähde käyntiin. Lisäksi konepellin salvat niin jäässä, ettei suostu aukenemaan. Argh!

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #5 : 18.01.2013, 20:01:42 »
Mulla on kans useamman kerran jäätänyt tuo välijäähdytin tänä talvena. Ei ilmeisesti siitä pikku reiästä ehdi valua vesi pois ennen kun jäätyy. Olen nyt sitten säännöllisesti pitänyt yön yli lämpimässä niin ehtii valua vesi pois. Käytin alempaa ahtoputkea irti tässä taannoin ja todella paljon oli jäätä, silloin vain vesi-imurilla tyhjensin välijäähdyttimen niin meni kauan ennen kun jäätyi uudelleen.
Tulossa alumiininen välijäähdytin niin meinasin että hitsautan siihen nipan ja laitan venttiilin että saa tyhjennettyä tarvittaessa.
Muoviseen välijäähdyttimeen saisi ehkä laitettua tälläisen. Tiivisteiden kanssa vaan kiinni ja sitten perään minipalloventtiili. Esim 3/8" kokoinen.

Jos on niin jäässä välijäähdytin ettei käynnisty niin löysää hieman ahtoputken klemmaria ja raota putkea niin saa kone ilmaa.
Näinkin pitänyt toimia että saa välijäähdyttimen sulatettua.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2013, 20:07:04 kirjoittanut AnttiR »
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #6 : 18.01.2013, 22:10:05 »
Kerpele! Starttaa starttaa ja välillä hörähtää - mutta ei lähde käyntiin. Lisäksi konepellin salvat niin jäässä, ettei suostu aukenemaan. Argh!
Pirssi siis tienvarressa, lähin pistorasia n 30m päässä eikä mulla ole noin pitkää  jatkojohtoa eikä tuossa saksantuonnissa lohkolämppäriä. Konepelti ei suostu aukeamaan. Ideoita?

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 904
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #7 : 18.01.2013, 23:15:50 »
Kuten voisi auttaa pahvin laittaminen nokalle.
Onko muita ideoita tälle vaivalle?

Coolerin liuotinpesu auttaa, sen jälkeen ei tarvitse pahvia tms. mutta ei siitä kovilla pakkasilla haittaakaan ole.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2013, 23:17:32 kirjoittanut X70R »

hevonen

  • Vieras
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #8 : 19.01.2013, 00:10:46 »
Ei oo jäätynyt, ei edes oireillut ja kaikki on ihan vakiota. -96 T-5.
Tänään aamupäivällä näytti ajotietokone -30.
Maskissa on kyllä viimasuoja kun pakkanen on yli -20. Ala-aukosta kyllä saa happea aina. V:>
Ajelen työmatkaa n. 45 km suuntaansa ja muutenkin aika reilusti. Tekiskö lyhyt ajo tuota kosteutta cooleriin?

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #9 : 19.01.2013, 11:21:12 »
Pirssi siis tienvarressa, lähin pistorasia n 30m päässä eikä mulla ole noin pitkää  jatkojohtoa eikä tuossa saksantuonnissa lohkolämppäriä. Konepelti ei suostu aukeamaan. Ideoita?

Ostamaan 30m pitkä jatkojohto ja kuumailmapuhallin, että saat pellin auki... Ja sitten se lohkolämmitin.



Mulla ei kyllä ole ollut ongelmia coolerin jäätymisessä, vaikka mulla on ahtoputket käännetty vielä siihen -94 malliseen. Jonka volvo käänsi -95 toisinpäin juuri coolerin jäätymisen takia.

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6703
  • 1% Hybridi
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #10 : 19.01.2013, 11:30:48 »
Onko tuo siis vanhempien volvojen ongelma, vai pitäisikö huolestua tuon -00 :n coolerin jäätymisestä  :-\ Sillä nylkytetään kanssa pätkäajoa alle 10km päivässä.
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Carcha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • B5254T2
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #11 : 19.01.2013, 12:02:26 »
Coolerin liuotinpesu auttaa, sen jälkeen ei tarvitse pahvia tms. mutta ei siitä kovilla pakkasilla haittaakaan ole.
Hyvä kuulla, tämä oli itellä tarkoitus tehdä ensi kesän aikana... Jos kyse on cooleriin kertyvästä paskasta, on varmaan ajetuilla kilometreillä osuutta asiaan. Täällä 438tkm.

XC70 2.5T -05, V50 2.4 -07

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #12 : 19.01.2013, 12:09:07 »
Ostamaan 30m pitkä jatkojohto ja kuumailmapuhallin, että saat pellin auki... Ja sitten se lohkolämmitin.



Mulla ei kyllä ole ollut ongelmia coolerin jäätymisessä, vaikka mulla on ahtoputket käännetty vielä siihen -94 malliseen. Jonka volvo käänsi -95 toisinpäin juuri coolerin jäätymisen takia.
Mulla kanssa ei ollut vanhemman mallisen "Käännetyn" putkiston kanssa ongelmia. Alkuperäisen 94 putkiston kanssa oli.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #13 : 19.01.2013, 12:19:24 »
Itsellä työmatka 33km suuntaansa ja ei ongelmia ole ollut. Eiköhän osa ongelmaa ole jatkuva pätkä ajon ajaminen.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #14 : 19.01.2013, 14:07:44 »
Itsellä työmatka 33km suuntaansa ja ei ongelmia ole ollut. Eiköhän osa ongelmaa ole jatkuva pätkä ajon ajaminen.
Ei välttämättä. Omani oli työ ajossa 22km suuntaansa ja jäätyi. Yksi juttu voisi olla  "öljyreikä" pohjasta joka on tukossa ja kondenssi vesi ei pääse poistumaan.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

 

Autoracing  KL-varaosat