Minusta kukin ostaa niin kalliin akun kuin tarpeelliseksi näkee. On joitain käyttötapoja joissa ei tavallinen akku kestä, lähinnä tulee mieleen jos käyttää autoa koko päivän ja pysähtelee hetkeksi (esim. tunniksi) jonnekin ja jättää vepaston päälle jotta auto on lämmin kun palaa. Jos tätä tekee päivittäin ja pari kolme pysähdystä päivässä eikä ajoa paljon, niin ei varmaan vakioakku kestä.
Itse käytän ardic'ia lähes päivittäin ajastimella talvella, joskus kaksi kertaa päivässä (aamuin illoin) ja ajan 40km (noin 45min) työmatkaa suuntaansa. Ajastin käynnistää ardicin noin 45-50 min ennen lähtöaikaa. Siinä vakioakku on kestänyt hyvin.
Vaihdoin akun kun sillä oli ikää 8v ja syykin oli lähinnä se, että unohdin kerran avaimet virtalukkoon ja radio tyhjäsi akun. Ajattelin, että akku kärsi siinä niin, etten lähde uuteen talveen sillä yksilöllä. Asensin itse Biliasta ostamani akun ja jätin vanhan autotalliin. Minulla on sähköstartilla diesel-aggrekaatti jonka akku meni ihan romuksi ennen joulua 2012 kun sitä ei ollut käytetty pitkään aikaan. Asensin siihen "tilapäisratkaisuna" vanhan volvo-akkuni. Kaksi vuotta irrotettuna, täysin käyttämättömänä ja napajännite oli 12,21V (Flukella mitattuna). Piuhat kiinni ja aggrekaatti starttasi 10 asteen pakkasella kuin kesäkelillä vastaladatulla akulla. Akku ei ole siis ihan romutuskunnossa vielä.
AGM akku kestää tiettyjä olosuhteita paljon paremmin kuin perinteinen. Kuinka kauan, en osaa sanoa. Toisaalta 100 tai 200e tuntuu pieneltä rahalta siinä vaiheessa kun auto ei jonain päivänä käynnisty. Vaimon siskon auton akku kuoli kaupan pihaan matkalla pojan rippikirkkoon, ilman pienintäkään varoitusta. Siinä oli kuulemma paniikki lähellä.