Autodiagnoosi  Carcom Oy

Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi

  • 66 Vastauksia
  • 19821 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #45 : 30.01.2013, 14:25:04 »
Maanantain(28.1) kokemuksia akkujännitteestä.Volvo ei lähtenyt enää käyntiin,pieni yritys vain: vou,vou.
Lämpötila ulkona -5 astetta, akun napajännute  12.4V.
Uusi akku paikalleen ,napajännite 12.9V, hyvin käynnisty.  Käynnissä akun napajännite  14,45V
Akku alkuperäinen,auto otettu käyttöön 11/06
Joo tosiaan toi pelkkä napajännite ei kerro koko totuutta.  Kun kerran akkua vaihtamalla onnistui käynnistäminen, niin se vou-vou akku lienee kaputt -> se ongelmajätteisiin ja uudella akulla kovaa ajoa vaan.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #46 : 30.01.2013, 14:59:41 »
Anteeksi toverit hyvät, taitaa vika olla selvillä... Nolottaa niin perkeleesti, tänään vaan aloin miettiä kun autoon laitto virrat päälle että näyttää vähä kierolta, ja muutaman testikerran jälkeen huomas jotta siellä EI PALA LATURININ VALO!  ::)

Pitää hakee avainvaunulta polttimoita tonne mittariston merkki valoille. Vai tiijättekö millanen sinne männee, jotta jos tarvikkeena sais edullisesti?

Voikun vois vajota maanrakoon taas  ;D

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #47 : 30.01.2013, 15:07:12 »
Eikö diesel sitten nosta kierroksia käynnistymisen jäkeen yli 1000rpm:n?
En tiedä, kun ei ole kokemuksia riäseliautoista.
Bensavehkeessä kierrokset käy heti ainakin 1500rpm:ssä, ehkä siitä sitten johtuu tuo, että latausjännite on yli 14V tyhjäkäynnillä. Bensa/Diesel moottorien lataussäätimissä tuskin on eroja?
VAG:n 2.5 tdi-moottorisessa S/V70:ssä moottorin pyörimisnopeus on 800-900 rpm startin jälkeen, jos moottorin lämpötila on yli +5 astetta. Jos lämpötila on -10 astetta, pyörimisnopeus on parin sekunnin ajan noin 1100 rpm. Edellä mainitut ilman kaasun painamista.

Kannattaa varmaan kokeilla latausvalopolttimon kuntoa ennen kojelaudan purkamista, jos vika kuitenkin on laturissa, jännitesäätimessä, johdotuksessa, liittimessä. Laturista kaksinapainen liitin irti ja johdon päässä olevan liittimen navasta 2 puna-valkoraitainen johto maahan. Virta päällä pitäisi latausvalon palaa, jos polttimo/johdotus/mittaritaulu ovat ehjiä. (Toinen johto siinä liittimen navassa 1 on puna-musta.) Kokeilu omalla vastuulla.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2013, 15:24:24 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #48 : 30.01.2013, 15:08:02 »
Eipä kait ne mittariston polttimot maltaita maksa marmoritiskiltäkään haettuna. Ja varmaan kannattaa ostaa samalla kaikki polttimot ja uusia ne samalla... Pieni jumppa kun kuitenkin on irroittaa se mittaristo sieltä kojelaudan alta (ohjeita löytyy tältä foorumilta).

Jossain taisi kyllä täällä ollakin nuo mittariston polttimot kerrottunakin.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #49 : 30.01.2013, 15:10:23 »
Anteeksi toverit hyvät, taitaa vika olla selvillä... Nolottaa niin perkeleesti, tänään vaan aloin miettiä kun autoon laitto virrat päälle että näyttää vähä kierolta, ja muutaman testikerran jälkeen huomas jotta siellä EI PALA LATURININ VALO!  ::)

Tullee kyllä tuolla sitten kuntoon ja jännitekin alkaa nousemaan jo tyhjäkäynnilläkin.
Voi olla kyl vika johdoissakin.
En tiiä pystyykö tässä tuon vaihtaa sieltä mittarin alapuoleta irrottamatta mittaria.
960:ssä pystyy, mutta ei oo mikään mukava homma.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #50 : 30.01.2013, 16:11:31 »
Anteeksi toverit hyvät, taitaa vika olla selvillä... Nolottaa niin perkeleesti, tänään vaan aloin miettiä kun autoon laitto virrat päälle että näyttää vähä kierolta, ja muutaman testikerran jälkeen huomas jotta siellä EI PALA LATURININ VALO!  ::)

Pitää hakee avainvaunulta polttimoita tonne mittariston merkki valoille. Vai tiijättekö millanen sinne männee, jotta jos tarvikkeena sais edullisesti?

Voikun vois vajota maanrakoon taas  ;D
Miehän sanoin että sieltä puuttuu heräte :D
Jäitä housuun!

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #51 : 30.01.2013, 16:39:31 »
Miehän sanoin että sieltä puuttuu heräte :D
Siinä uskossa miekin loppu ajasta olen ollu, kun luin tosta bosch laturista että käynistyy kun antaa jenkaa.

Tullee kyllä tuolla sitten kuntoon ja jännitekin alkaa nousemaan jo tyhjäkäynnilläkin.
Voi olla kyl vika johdoissakin.
En tiiä pystyykö tässä tuon vaihtaa sieltä mittarin alapuoleta irrottamatta mittaria.
960:ssä pystyy, mutta ei oo mikään mukava homma.

Insinöörien taijjon näyte :D Ei tunnu mahtuvan, pitää kojisksen päällinen irrottaa, se ei onneks oo ku 5min homma, ainut vaan että on sekin aika tiukka reikä, sekä oma riskisä tuon päällisen halkeaminen...

Eipä kait ne mittariston polttimot maltaita maksa marmoritiskiltäkään haettuna. Ja varmaan kannattaa ostaa samalla kaikki polttimot ja uusia ne samalla... Pieni jumppa kun kuitenkin on irroittaa se mittaristo sieltä kojelaudan alta (ohjeita löytyy tältä foorumilta).

Jossain taisi kyllä täällä ollakin nuo mittariston polttimot kerrottunakin.
Kojelaudan päällisen olen kerran irrottanu siten että mittarin saa pois, ei kauhea homma.

Ne polttimot makso 2€ kpl, otimpa silti...

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #52 : 30.01.2013, 19:25:20 »
Voiha v*ttu!

Ee se polttimoiden vaihto autuaaks teettäny... Kokkeilin vielä kääntää kaikki polttimot 180astetta eikå mitään eloa.

Päätelmä
- Laturin liittimessä huono kontakti
- Liittimen johdin poikki väli liitin - laturi (vääntyi hieman irroituksessa)
- Liittimen johto poikkk / hapettunut

Vai voisko olla eri auton laturi, esim volkkarista, jotta ois pinnin nastat väärin päin? Kun irroitin laturin siitä 850:stä niin siinä liittimessä oli abicot...

Mitähä tota tekis, tympässöö :'(

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #53 : 30.01.2013, 20:46:14 »
Kävin äskön mittaamassa mitä tuloo laturin liittimelle.

Virrat "hehku" asennossa tulee siihen liittimen ylempään pinniin 12,2v ja alempaan 11,5v

Onko liian alhainen jännite, vai onko liittimen ja laturin välillä ongelmia?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #54 : 30.01.2013, 21:18:09 »
En tiä ton liittimistä, mutta ota se herätejohto auki ja sit virrat päälle ja mittaamaan johdon päästä.
Pitäis tulla akkujännite sen ja rungon väliin, jos lamppupiiri on kunnossa.
Mikäli tulee jännite siihen, niin sitten vika on laturin päässä.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #55 : 30.01.2013, 21:52:24 »
En tiä ton liittimistä, mutta ota se herätejohto auki ja sit virrat päälle ja mittaamaan johdon päästä.
Pitäis tulla akkujännite sen ja rungon väliin, jos lamppupiiri on kunnossa.
Mikäli tulee jännite siihen, niin sitten vika on laturin päässä.
Noi yllä olevat mittauksethan on siitä heräte johdosta. Laturin valo ei toimi, mikä lie sillekkin tullut...

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #56 : 30.01.2013, 22:14:19 »
Noi yllä olevat mittauksethan on siitä heräte johdosta. Laturin valo ei toimi, mikä lie sillekkin tullut...

Oliko johto irti laturin persiistä kun mittasit? Jos olis ollut niin tietäis heti onko vika merkkivalopiirissä vai laturissa.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2013, 22:18:25 kirjoittanut Justus »

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #57 : 30.01.2013, 22:16:10 »
Voit myös kokeilla merkkivalon toimintaa ottamalla sen herätejohdon laturin päästä irti ja maadoittamalla sen, niin merkkivalon pitäis silloin syttyä.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #58 : 31.01.2013, 00:09:41 »
Oliko johto irti laturin persiistä kun mittasit? Jos olis ollut niin tietäis heti onko vika merkkivalopiirissä vai laturissa.
Otin siis sen 2-pinnisen liittimen irti laturista ja tökkäsin yleismittarin plussan pinnin reikään niin ylempi tarjos sen 12,2v ja alempi 11,5v

Voit myös kokeilla merkkivalon toimintaa ottamalla sen herätejohdon laturin päästä irti ja maadoittamalla sen, niin merkkivalon pitäis silloin syttyä.
Eli liitin irti ja maa pinnien väliin niin pitäs lamppu syttyä mittaristossa? Mitenkäs kun sinne tulee virta,etten vuan kärräytä mittään tietämättömyyttäni :)

Laturin puoleinen liitin tuntuu jotenkin ''irtonaiselta'' mutta ei sinne nää, vois huomenna tietty peilillä tihrustaa...

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #59 : 31.01.2013, 08:50:44 »
Otin siis sen 2-pinnisen liittimen irti laturista ja tökkäsin yleismittarin plussan pinnin reikään niin ylempi tarjos sen 12,2v ja alempi 11,5v
Eli liitin irti ja maa pinnien väliin niin pitäs lamppu syttyä mittaristossa? Mitenkäs kun sinne tulee virta,etten vuan kärräytä mittään tietämättömyyttäni :)

Laturin puoleinen liitin tuntuu jotenkin ''irtonaiselta'' mutta ei sinne nää, vois huomenna tietty peilillä tihrustaa...

HUOM! HUOM! Maadoita vain se merkkivalon piuha!!
Johto R-W

Tulee D+ navasta liittimen pinni 2

http://www.matthewsvolvosite.com/downloads/1997_850_wiring_diagram.pdf

Sivu 28

Kytkiksestä kun katsoo, niin näyttäis, että siellä mittaristossa on sulakekin merkkilampulle, se voi olla kärähtänyt, niin ei sit heräte, eikä merkkivalo toimi.

Merkkivalo toimii niin, että siihen tuodaan toiseen päähän akkujännite +12V toinen lampun pää menee laturin herätekäämille, kun laturi ei pyöri merkkivalo saa maan herätekäämin kautta, mutta kun laturi pyörii, niin herätekäämi tuottaa jännitteen, joten lamppu sammuu, koska sen molempiin napoihin tulee positiivinen jännite.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2013, 09:08:24 kirjoittanut Justus »

 

Futurez  Kulkukoira