.....regenerointi toimii vakiossa "passiivisesti" koko ajan pitäen pakolämmöt kohollaan ja lisäten siksi kok.kulutusta. Se selittäisikin hurjan muutoksen kulutuksessa vakioon verrattuna.
Ei, vaan regenerointi tehdään vain tarvittaessa. Tämä toteutetaan yhteispaineruiskutteisissa dieseleissä jälkiruiskutuksen avulla. DPF:ää ennen ja jälkeen on paineanturit, joiden eroja moottorinohjausyksikkö vertailee. Sitten, kun DPF alkaa olla tarpeeksi tukossa, eli paine-ero DPF:n meno- ja ulostulopäiden välillä on tarpeeksi iso, suihkutetaan ns. jälkiruiskutus, jolla saadaan pakolämmöt tarpeeksi korkealle DPF:n regeneroinnin aikaansaamiseksi. Tätä jälkiruiskutusta ei luonnollisesti tarvita autoissa, joissa ei ole DPF:ää -> polttoaineen kulutus ei ole niin suuri.
DPF:n aiheuttamasta lisästä polttoaineen kulutukseen saa jonkinlaisen kuvan, kun katsoo esimerkiksi Saksassa olevaa autotarjontaa. Muistaakseni VW:llä on tarjolla samanlaisia koneita, kuten 1,9 TDi 96kW, joihin on saatu ilmeisesti tehtaan lisävarusteena tai jälkiasenteisena DPF:iä. Kuitenkin näitä koneita on saanut ostettua myös ilman DPF:ää eli hiukkassuodatinta.
EDIT: Jos jälkiruiskutusta käytettäisiin jatkuvasti, olisivat polttoaineen kulutuslukemat todennäköisesti jotain muuta, kuin kympillä alkavia. Lisäksi VNT-ahtimet saattaisivat olla todellista kulutustavaraa, kun pakolämmöt huitelisivat normaalia korkeammalla.