Ateho  Elekma

Rautaa rajalta! Volvo 940 Sedan "Ysikantti"

  • 30 Vastauksia
  • 11253 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Suiggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • TMI Penkkimurheilijat
Rautaa rajalta! Volvo 940 Sedan "Ysikantti"
« : 22.02.2011, 22:17:07 »
Morjensta pöytään! Autona siis Volvo 940 sedan B230FK moottorilla ja M90 lodjulla. Auto tuli ostettua viime kesän kuumimpiin hetkiin ja näyttää ostokunnossa jotakuinkin tältä:



Vaikka tämä kuva otettukkin kyllä talvella! :)

Elikkä tämän auton ostoon päädyin aikalailla sillä tavalla että tutuilla ollut volvoja ja niin kovin kiinnosti tuo 2.3 litrainen ahdettu kone. Opiskelen autoalalla, joten tiesin että jotain tuolle autolle tulee tehtyä, ja volvo saanut senkin puoleen paljon kehuja niin miksipä ei! Ja hienojahan nämä ovat! Noh sitten lopetetaan höpöhöpöjutut ja siirrytään asiaan.
Kaara on karvalakkimalli, joten ilmastoinnista, sähköikkunoista, kattoikkunasta yms. härpäkkeistä ai tietoakaan. Mutta eikös ainainen tekosyy asialle ole että "no ompahan vähemmän hajoavia osia!" :D
Heti alussa oli mielessä että autoa viritetään jollakin asteella, ajettavuutta parannetaan ja myös ehkä hieman ulkoisia, ja kopin sisäisiä muutoksia tulee.
Tässä hieman ostoslistaa:
-Isompi ahdin
-Lastu
-Sähköflekti
-Putkisto
-Jouset ja iskarit
-Kirkkaat vilkut eteen, kylkiin sekä taakse
-16" peltivanteet ja haaveena levitys
-Alucooleri ja ahtoputket

Suorituskyvyn parantelu lähti liikkeelle siitä että ostin tuollaisen bleeder mallisen ahtopaineensäätimen ja nostin ahtoja jonnekkin 0.7bar tienoille. Ero oli perstuntumalla kuin yöllä ja päivällä. Autossa oli triscon ahtopainemittari jo ostettaessa. Sillä saatiin jotain havaintoa ahtopaineista. Seuraavaksi pellin alle Fujitan vaparisuodatin ja saatiin sellaiset sopivat "imuäänet" mukaan toimintaan. Kesähelteellä tuli myös asenneltua jo edellisessä "autossani" (opel ascona) olleet poppivehkeet. Sonyn perus soitin sekä vahvari sekä subwoofer. Piuhojet vetely ynnä muu asenteleminen meni vanhasta tottumuksesta, kun on tullut noita asenneltua omiin ja kavereidenkin autoihin. Subbari antaa lohtua huonoille ovikaijuttimille, eikös näin? :)
Näillä eväillä mentiinkin sitten syksyyn asti kunnes tuli  taas tarve muokata autoa itseäni miellyttävämmäksi.
Takavaloihin tein pienen tummennuksen jättäen tietenkin peruutusvalot täysin kirkkaiksi.
Isompana rojektina oli tehdä kotitekoneinen catback. Kaverin kanssa se tehtiin autotallin lattialla ja voin kertoa että verta, hikeä ja kyyneleitä vuodatettiin kyllä! 3" putkea kera yhden ison (simons) sekä yhden pienen (biltema) vaimentimen. Täpit hitsasin autotallin lattialla kaverin vanhalla migillä ja saumat vetelin sitten koulussa ihan kunnon laitteilla. Se oli eka kerta kun itse tein putkistoa ja tulos olikin sitä luokkaa. Putki ylittää hyvin taka-akselin ja äänenvaimentimetkin mahtuivat hyvin mukaan. Ei osu mihinkään. Ongelmana vain se, että muu putki laippoineen on aivan liian matalalla ja kun on takapenkki täynnä porukkaa ja ajaa pomppuun niin maahan ottaa.
Mutta ensi kerralla ollaan taas viisaampia, kun seuraavan kerran otan tuon putkiston työn alle keväämmällä ja teen sen turbolle asti.

Nyt talvella se virityskärpänen sitten puri eikä auttanut konjamiinipullo!
Tilasin, ja asensinkin Ecomax lastun vähän johdatellen siihen että isompi ahdin on jo tuloillaan! Lastun asennus oli erittäin helppoa, ECU boksi lähti helposti irti apukuskin jalkatilasta ja itse lastun vaihtaminen kävi ilman mitään tinauksia tai vastaavia. Vanha lastu vain varovasti irti hieman talttameisseliä apuna käyttäen. Ja sitten uusi paikalleen vielä varovaisemmin. Hilppeet takaisin kansaan ja homma selvä. Akun miinusnapa tietysti asentelun aikana irti, ja tiesipähän autokin sitten asennuksen jälkeen että nyt mennään taas vähän uusilla pelisäännöillä.
Helmikuun alussa auto meni katsastuksesta huomautuksetta läpi, joten eikun uutta rojektia kehiin!

Tuli vakioahtimen tilalle ostettua Mitsun TD04HL-15T ja kaupanpäälle tulleen "adapterin" ansiosta asennus oli helppo.



Samassa tuli sitten työpaikalla hiekkapuhallettua pakosarja sekä se väliadapteri. Maalasin ne alumiinipinnoitteella joka tuoteselosteen mukaan kestää +800C lämpöä. Tuota tavaraa löytyi tietenkin motonetistä. Väliadapteri teki uuden ahtimen asennuksesta ahtaampaa, mutta mahtui lopulta. Iskaritolpan ja ahtimen väliin ei jää kauheasti tilaa, mutta onnekseni moottori mahtuu heilumaan eikä ahdin osu peltiin! Vakioahtimesta otetut vesiletkujen lähdöt sopivat hyvin uuteenkin ahtimeen. Öljytuloa kun hieman väänteli niin sekin sattui kohdalleen. Ainut mikä ei vakiosetistä kelvannut oli öljynpaluu. Onneksi siihenkin tuli turbon kanssa kaupanpäälle viritelmä joka koostui metallilähdöstä, letkunpätkästä ja vaihteiston pulttiin kiinni tulevasta pidikkeestä joka pitää lohkoon menevän putken paikoillaan ettei öljyt sieltä tule pihalle. Liikaa en tosin tuohon patenttiin luottanut, joten käytin reilusti "moottorisikaflexiä" että paluu pysyy tiiviinä.
Ensimmäisellä käynnistyksellä turbon kanssa oli ahtimen öljyntulon banjopultti jotenkin ihmeellisesti unohtunut löysälle, ja öljyä roiskui pitkin konehuonetta. Vaikka kuinka tarkkana yrität olla niin näinkin voi käydä! Uudemman kerran tarkastin kaikki pultit ja letkut ja auto käyntiin. Suuremmilta asennusvirheiltä oli vältytty ja auto kävi hyvin. Ilman ahtopaineensäädintä ahdot 0,6 luokkaa ja jo niillä auto liikahtaa melko mukavasti! Tietysti näin talvikelillä turha ruveta arvioimaan. Välillä tuntuu ettei tämä lumisade lopu koskaan! :D Siispä kesää odotellessa! Ahtimelta kantautuvat äänetkin paranivat ja hytissä alkaa jo olla fiilis kuin rallikuskilla.  :pomo:

Vakioahtimessa oli integroituna bypass venttiili. Uudessa sitä ei ole ja setti toimii tällä hetkellä ilman kyseistä venttiiliä. Raceaddictsilta tilaamani bypass odottelee jo autotallin hyllyllä. Täytyisi vaan päästä hitsailemaan ahtoputkistoon lähdöt joihin pässin saa kiinni.


Muuta mielessä olevaa palikkaa ja puuhailua:
-Eturitilä pitäisi maalata mustaksi uudemman kerran, tuo autolle hyvää ilmettä!
-Sisustaan pitäisi saada hieman tavaraa. Esim. ovipahvit ovat aika hurjassa kunnossa. Auto ilmeisesti joskus seissyt pitemmän aikaa ja sisällä havaittavissa pieniä kosteusvaurioita.
-Vasemman etuikkunan ikkunaveivi pitäisi korjailla viimeistään kesään mennessä että saa sitten ikkunaakin auki. Sieltä puuttuu vähän hampaita puolin ja toisin.
-Takaikkunoiden tummennus voisi olla aika kiva! Tuo mustaan autoon taas ilmettä.
Taitaa joutua lähtemään ainakin purkaamolle osia kattelemaan.

Laittelen sitten lisää kuvaa ja höpötystä kun tulee taas jotain sen arvoista tehtyä!  :hello:
« Viimeksi muokattu: 11.03.2012, 13:50:52 kirjoittanut Suiggi »

Poissa Suiggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • TMI Penkkimurheilijat
Vs: Rautaa rajalta! Volvo 940 Sedan
« Vastaus #1 : 22.02.2011, 22:23:51 »
Ainiin ja syssymmällä tuli tosiaan jakoremontti tehtyä! Öljyt, tulpat ja bensansuodatin vaihtui kätevästi samalla. Tuntui vaan tarve tuo jakopää rempata kun auton mukana ei huoltokirjaa tullut niin ties milloin oli edellisen kerran tehty! :o

Poissa Acke

  • Hallituksen jäsen - Sihteeri - Quotemaster jr.
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3494
  • nyan nyan
Vs: Rautaa rajalta! Volvo 940 Sedan
« Vastaus #2 : 22.02.2011, 22:43:32 »
Kivannäköinen  :) Onko vuosimallia ~95? tuntuu nää mustat yleensä olevan jostain syystä.

Poissa Suiggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • TMI Penkkimurheilijat
Vs: Rautaa rajalta! Volvo 940 Sedan
« Vastaus #3 : 22.02.2011, 22:47:14 »
No kyllähän se on -95! Liekö sitten tehtaan pojilla ollut sillon sitten vähän synkempi vuosi ja iso osa autoistakin tehty mustiksi? :D
Musta värinä sinäänsä ei kyllä ole mikään kaikkein helpoin. Vahojen kanssa pitää olla tarkka. Keväällä otetaan sitten taas uusia konsteja käyttöön ja yritetään saada autosta kiiltävämpää!  ;)

Poissa Acke

  • Hallituksen jäsen - Sihteeri - Quotemaster jr.
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3494
  • nyan nyan
Vs: Rautaa rajalta! Volvo 940 Sedan
« Vastaus #4 : 22.02.2011, 22:54:44 »
Jep, itellä samanlainen samaa vuosimallia ja taitaa löytyä vielä muutama lisää foorumilla ;D

Poissa t.eskola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Rautaa rajalta! Volvo 940 Sedan
« Vastaus #5 : 22.02.2011, 23:22:23 »
Miulla on samanlainen turbo B230ET moottorissa. Hyvin toimii verrattuna original T3 garrettiin. Jossain 0,8bar paikkeilla alko olla ihan riittävästi tehoa miulle ja vielä ois ollu turbon puolesta varaa kiriä reilusti. Onhan noilla nissaneista ja saabeista 16v koneilla revitty 300hv tehojakin, mutta taitaa väännöt alkaa laskea jo reilusti ennen huipputehoja.

Tuo turbo käy suoraan volvon td04hl turbojen pakopesiin. Silleen laitoin itse kiinni. Eli pakopesä t5r #7 ja loput saabin turbosta. Saabin pesät on #5 ja #6, 5cm2 pesä taitaa olla näistä yleisempi. Vanhaan pakosarjaan kävi uudempi pakopesä ihan suorilta.

Olis tehny mieli testata vielä tuota kokoonpanoa t-nokalle (kun käyttöauto oli) a-nokan sijasta, mutta on jo uusi käyttöauto niin on jääny testaamatta. Siulla taitaa t-nokalla olla tuo. Itse olin ainakin kovasti tyytyväinen tuohon turboon, vääntöalue laajentui kummasti ja tättärääkin riitti jo ihan kiitettävästi, pikkupaineillakin.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 476
  • Perfektionismi on julma rakastajatar
Vs: Rautaa rajalta! Volvo 940 Sedan
« Vastaus #6 : 23.02.2011, 14:40:50 »
No kyllähän se on -95! Liekö sitten tehtaan pojilla ollut sillon sitten vähän synkempi vuosi ja iso osa autoistakin tehty mustiksi? :D
Ainut järkevä syy taitaa olla tämä.

240 Minttu & 740 Mansikka 1985 & 850 1993                                               Korpilahti

Poissa Suiggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • TMI Penkkimurheilijat
Vs: Rautaa rajalta! Volvo 940 Sedan
« Vastaus #7 : 23.02.2011, 16:17:13 »
Juu itsekkin olen tuohon ahtimeen erittäin tyytyväinen! Eikä ollut vähän käytettynä kalliskaan ratkaisu.
Tainnu ruattin pokia vituttaa tuo suomen lätkämestaruus aikalailla  :2funny:

Poissa Suiggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • TMI Penkkimurheilijat
Vs: Rautaa rajalta! Volvo 940 Sedan
« Vastaus #8 : 23.02.2011, 21:25:04 »
Tossa kävin ajamassa vähän erilaista ajoa kun pelkästään aamu- ja iltapäiväruuhkassa töihin ja sieltä takaisin. Vähän kovemmalta vedolta kun päästää kytkimelle niin kone tuntuu menevän hetkeksi sekaisin ja kierrokset tippuvat vain muutamaan sataan ja lambda valo vilkahtaa. Samanlaisia oireita oon kuullu että näissä ilmenee dumpin kanssa. Seos menee selvästi hetkeksi sekaisin. Mietin että voikohan tuo ilmiö johtua siitä, että ei ole bypassia kiinni ollenkaan? Kun vakioturbossahan sellainen siis on integroituna. Paineimpulssit kai risteilevät nyt väärällä tavalla ja kone käy siinä välissä kahvilla. Muutamia kertoja kun noin tapahtui niin lambda valo sitten jäi palamaan. Eikai tykännyt :( Otin akun miinusnavan kotipihassa toviksi irti että lambda valo sammuu. Ajelen nyt taas rauhallista ajoa huomenna niin katsotaan että syttyykö valo silloinkin. Jos syttyy niin on luultavasti jotain muutakin vikaa pömpelissä.

Kun saisi ne hitsauslaitteet käsiin niin taikoisin bypassille lähdöt ahtoputkistoon niin pääsis koittamaan että onko samat oireet sen kanssa. Mur piruvie ku just nyt ei töissä kerkiä ja ensiviikko onkin sitten talviloma! Mutta katsellaan katsellaan.


EDIT: Normaalissa ajossa lambda valo ei syty. Jäämme odottamaan lisää testituloksia :)
« Viimeksi muokattu: 24.02.2011, 21:44:07 kirjoittanut Suiggi »

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Rautaa rajalta! Volvo 940 Sedan
« Vastaus #9 : 25.02.2011, 08:40:24 »
Bypässin puute aiheuttaa seoksen sekoamisen kaasuläpän sulkeutuessa, kun ilmamäärä mittari ei ymmärrä että kaikki sen läpi menevä ilma ei päädykään läpän taakse. Tein itse samasta aiheesta empiirisiä tutkimuksia omassa koslassa (http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=63842.0) . Hevonen osasi kertoa, että säätämällä kaasuläppää hieman auki oireesta pääsisi eroon, samalla täytyy säätää myös kaasuläpän kytkin uudestaan. En ole tuota jaksanut testailla, kun tuo vakio pässi vielä toimii, eikä uutta hyrrää ole vielä hankittu.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa Suiggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • TMI Penkkimurheilijat
Vs: Rautaa rajalta! Volvo 940 Sedan
« Vastaus #10 : 23.03.2011, 15:26:27 »
Nonniin tuli tässä taas paneuduttua vähän auton laittoonkin. Muutamat polttimot vaihdoin kun jäänyt laiskuuden takia vähän vaihtelematta :D Maskin maalasin mustaksi jättäen ainoastaan volvon logon näkyviin ja hyvinhän se sopii tuohon mustan auton keulille.
Bypassille tein sitten lähdöt ahtoputkistoon ja olihan siinä vähän hommaakin. En nimittäin halunnut ruveta uusimaan kumi/silikoniputkia nyt koska kesällä tulee sitten uusi cooleri ja putkistot tehdään sen mukaan. Eli pientä vanhan putkiston silpomista sekä patentointia harjoitettiin!



Eli ahtoletkuja vähän pilkoin ja lisäsin väleihin 2,5 ja 3 tuuman pukea. Niihin hitsasin 2,5cm lähdön joihin sitten pässin letkut kiinni. Metalliosat maalasin mustalla spraymaalilla. Katsotaan sitten kesällä uutta ahtoputkistoa tehdessä, että mihin pässin silloin sijoitan.
Itse bypass toimii hyvin ja kiihdytyksen jälkeiset "käyntihäiriöt" poistuivat kertalaakista.
Seuraavaksi hommana ois ahtiopaineen säätimen asennus, kunhan käyn jostain kärppäämässä hieman letkuja ja keksin sille ovelan paikan. :P

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Rautaa rajalta! Volvo 940 Sedan
« Vastaus #11 : 23.03.2011, 17:39:36 »
Toihan onkin hyvä keino korjata vanha pässi. Systeemi säilyy suljettuna, joten seokset ei mene sekaisin. Jos tuohon paikkaan olisi laittanut dumpin (niinkuin itse tein) niin ei toimi ilman läpän säätöä. Tämä on varmasti myös halvempi ratkaisu on uuden orkkis pässin hankinta.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa Suiggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • TMI Penkkimurheilijat
Vs: Rautaa rajalta! Volvo 940 Sedan
« Vastaus #12 : 23.03.2011, 21:42:54 »
Totta tosiaan ei tuonmallisesta pässistä joudu kauhiasti köyhtymään! (Jos mainostaa saa niin tuote tilattu raceaddictsilta. Muitakin osia sieltä tilannut esim ahtopaineensäätimen. Eikä ole hinnassa haukkumista!) Ja sanotaanko näin että tossa ratkasussa ei oo mitään muuta "huonoa" kun se että ei saa niin muhkeita ääniä kaasulta laskettaessa :) Mutta mieluummin moottorin paremmin toimiminen kun jotkut äänet. Näin on pojat!  8)

EDIT: Nii ja se unohtu tossa mainita että samalla kun ton pässin laittelin ja pelti oli pystyssä niin heitin vähän pitemmät pultit ja kasan prikkoja konepellin kiinnitykseen. Nyt siis konepellin takaosa muutamia senttejä pystyssä. Ideana siis se että poistuu lämpö konehuoneesta taas vähän paremmin! Kunhan saan auton pestyä ja kameran käteen niin laittelen sit nuita kuvia auton ulkomuodostakin!
« Viimeksi muokattu: 23.03.2011, 21:48:44 kirjoittanut Suiggi »

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: Rautaa rajalta! Volvo 940 Sedan
« Vastaus #13 : 23.03.2011, 21:50:04 »
siisti peli siulla !  :)  pitäs vissiin joskus pyörähtää vaikka katselemaan  ;)

tuo on tosiaan kätevä ratkaisu.. ainut miinus on ettei kuulu suhahdusta ennenkuin on kilo ahtoa sit alkaa suhisemaan, ainakin miun entisessä pelissä :)
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa Suiggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • TMI Penkkimurheilijat
Vs: Rautaa rajalta! Volvo 940 Sedan
« Vastaus #14 : 23.03.2011, 21:57:33 »
Joo miuta saattaa nähdä aina viikonloppusin Lappeenranna kartsalla pyörimässä että juttusille vaan jos siltä tuntuu! Ja nyt tosissaan viimenen jakso tolla koulussa menossa ja meno on aika letkeetä niin saatampa vaikka tossa ensiviikolla heittäytyy hurjaks ja pesen auton kunnolla jollain liuottimella ja sitten korjailen siellä koulussa sitten aikani kuluks maalipintaa. Niin huonoista kun hyvistäkin kommenteista huolimatta aattelin koittaa turtlen värivahaa ja syviin naarmuihin sitten sitä väripuikkua. Miulla on sitten myös tota autoglymin helevetin kovaa vahaa niin sitä sitten päälle ja katsotaan että miten pysyy! Paljon puhutaan mut eihän asioita voi tietää ennenku kokeilee! :P
Nimittäin autolla siis ajettu jo aikamoinen matka ja sehän näkyy tietenkin maalipinnassa. Varsinkin konehuoneen ympärillä on pyöritty ja röhnötetty kera kaikkien vyönsolkien yms. niin ne reunat on aika naarmuilla! :( Kesäksi auto kiiltämään! :P
« Viimeksi muokattu: 23.03.2011, 22:19:34 kirjoittanut Suiggi »

 

Carwist  Race.fi