KL-varaosat  Carwist

Ilmanvastus ja sen vaikutus huippunopeuteen mailin matkalla.

  • 10 Vastauksia
  • 3478 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 644
Yleistä keskustelua aiheesta.

Ja tästä heti ensimmäinen kysymys.
Tarvitsseko 850 farmari enemmän tehoa päästääkseen 300km/h verrattuna 850 sedaniin?
citikka

hevonen

  • Vieras
Eli käytännössä esim. 850 sedan volvolla tarvitaan pienempi teho saavuttamaan 300km/h maililla kuin 850 farmarilla?

Tuolta löytyy joitain ilmanvastuskertoimia.
http://www.ajovalo.net/Ilmanvastus8.htm
Jotenkin en vaan usko tuota taulukkoa. Sedan ja farkku sama :) ja -97 850 parempi, miksi muka?
Sama koppa.

Varmaan vedetty entiset arvot taulukkoon kun ei ole faktaa käsillä.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 644
Jotenkin en vaan usko tuota taulukkoa. Sedan ja farkku sama :) ja -97 850 parempi, miksi muka?
Sama koppa.

Varmaan vedetty entiset arvot taulukkoon kun ei ole faktaa käsillä.

Vastaus ei käy mulle nyt selväksi, jos rautalangasta vääntäisit? Kyllä vai ei?
citikka

hevonen

  • Vieras
Vastaus ei käy mulle nyt selväksi, jos rautalangasta vääntäisit? Kyllä vai ei?
Ahaa, pilkunviilausta, viittaat aloitusviestiin. Vastaus on yhdellä viestillä hyvin selvä, kyllä.
Ihan jo silläkin perusteella että farmari on painavampi, tuskinpa siinä parempi ilmanvastuskerroin on kuin sedanissa.

En ala kanssas enempää vääntämään, tämä varmaan jo valaisi asiaa jos on jotain epäselvää.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 644
Ahaa, pilkunviilausta, viittaat aloitusviestiin. Vastaus on yhdellä viestillä hyvin selvä, kyllä.
Ihan jo silläkin perusteella että farmari on painavampi, tuskinpa siinä parempi ilmanvastuskerroin on kuin sedanissa.

En ala kanssas enempää vääntämään, tämä varmaan jo valaisi asiaa jos on jotain epäselvää.

Paljon kiitoksia. Empä edes itse ottanu tota painohommaa huomioon.
citikka

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Miten se menee, vaikuttaako massa kuinka paljon loppunopeuteen? Se nyt on jopa meikäläiselle selvää, että kiihtyvyyteen se vaikuttaa, mutta paljonko siihen loppunopeuteen?
No kun halvalla sai.

hevonen

  • Vieras
Miten se menee, vaikuttaako massa kuinka paljon loppunopeuteen? Se nyt on jopa meikäläiselle selvää, että kiihtyvyyteen se vaikuttaa, mutta paljonko siihen loppunopeuteen?
No matkahan loppuu aina kesken joten kyllä kai se jotain siihenkin vaikuttaa.
Tuohon vaikuttaa varmaan renkaan pito ja monet muut jutut.

Poissa VulvaS40T4

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 361
  • Volvo S40 T4 707hv / 655nm 2.8bar
    • VulvaS40T4
Tässä mun veto maililta viime vuonna, 2sella vasta 8s kohdalla kaasu pohjaan. Eniten maililla vaikuttaa se miten auto jaksaa kiihtyä tuolla 200km/h-> eli lähinnä isoimmalla vaihteella, jos ei paukkua löydy niin tulosta ei tule. Varttimaili tuossa mailin vedossa 16s@185km/h. Slikseillä vedin oikealla vartilla 12.9s@200km/h.
Tuosta vois olettaa että mulle tulisi 15km/h lisää mailille vauhtia jos samalla tavalla lähettäsin mutta eipä se menekkään niin.

Mailin vedossa 200km/h tuli täyteen 476m kohdalla ja varttimailla 402m eli hyvää saisi tienattua 74m. Tutkaan tuli Hallissa tulos 280km/h ja 1571m kohdalla oli 285km/h.
280->285km/h kiihdytys vei matkaa 121m joten tuolla paremmalla varttimaililla olisi saanut laskennallisesti tutkaan 283km/h vauhtia ja 288km/h 1571m kohdalle.

Tuli riittävän sekavasti selitettyä.  ;D Eli voima isoimmalla vaihteella ja ilmanvastus vaikuttaa eniten, massan merkitys alkaa hiipuun tuolla 200km/h jälkeen koska ilmanvastus kasvaa ja se on isoin vastus voitettavaksi. :)


http://i119.photobucket.com/albums/o143/VulvaS40T4/MailiAcceleration.jpg
www.x40fin.com
402m : 12.9s @ 200km/h 
1609m : 308km/h

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Jotenkin en vaan usko tuota taulukkoa. Sedan ja farkku sama :) ja -97 850 parempi, miksi muka?
Sama koppa.

Varmaan vedetty entiset arvot taulukkoon kun ei ole faktaa käsillä.
Tossa taulukossahan  -97 on huonompi?( 0,6848 vs. 0,6784) ja ero otsapinta-alassa. Tuohon eron piisaa varmaan hitusen suuremmat peilit tai etupuskuri/alahuuli tms.

Kyllä se ilmanvastus on määräävä tekijä jos havitellaan 300 nopeuksia, tollanen huippunopeus vaatii niin paljon tehoa et pienillä vaihteilla/nopeuksilla sutiminen on suurempi ongelma kuin joku 100 kg lisäpainoa.

Käsittääkseni joissain jenkkien Bonneville-vehkeissä ne on tarkkaan laskeskellu optimisuhdetta ilmanvastukselle ja downforcelle.  Tehoa on yleensä riittävästi, se vaan pitäs saada maahan ja samalla minimoida ilmanvastus.

Paikalla TPK1980

  • Pyykkääjä
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: -4018
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Tossa taulukossahan  -97 on huonompi?( 0,6848 vs. 0,6784) ja ero otsapinta-alassa. Tuohon eron piisaa varmaan hitusen suuremmat peilit tai etupuskuri/alahuuli tms.

Ja vielä kannatta ottaa huomioon että jos autoa madallettu reilummin se vaikuttaa otsapinta-alaan/sen laskemiseen -> madallettu pienempi A-arvo -> pienempi CDA vertailuluku.
Eli samantehoisilla samanmallisilla autoilla voi olla eroja, jos toista on madallettu.
Tietenkin sitten voi läheä kikkailemaan ilmanvastuksen minimoinnilla kotikonstein, teippaillaan "turhia" aukkoja tukkoon, ilma virtaa yli paremmin. Eli käytönnössä saadaan ilmanvastuksen CD-arvoa pudotettua jonkin verran. Tosin jos kaikki röörit laitetaan keulalta tukkoon -> lämmöt nousevat -> mahdollinen tehon putoaminen.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa VT86

  • Hallituksen jäsen
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2009
  • Accidental Motorsport
Vs: Ilmanvastus ja sen vaikutus huippunopeuteen mailin matkalla.
« Vastaus #10 : 12.03.2013, 18:14:45 »
Ja vielä kannatta ottaa huomioon että jos autoa madallettu reilummin se vaikuttaa otsapinta-alaan/sen laskemiseen -> madallettu pienempi A-arvo -> pienempi CDA vertailuluku.
Eli samantehoisilla samanmallisilla autoilla voi olla eroja, jos toista on madallettu.
Tietenkin sitten voi läheä kikkailemaan ilmanvastuksen minimoinnilla kotikonstein, teippaillaan "turhia" aukkoja tukkoon, ilma virtaa yli paremmin. Eli käytönnössä saadaan ilmanvastuksen CD-arvoa pudotettua jonkin verran. Tosin jos kaikki röörit laitetaan keulalta tukkoon -> lämmöt nousevat -> mahdollinen tehon putoaminen.

Jep meinasin mainitakkin että sama koppa joo mutta jo kohtalaisen pienet erot maskissa, ajoneuvon korkeudessa sekä renkaan leveydessä vaikuttaa ilmanvastukseen. Ei pidä tuijottaa pelkkää ilmanvastuskerrointa vaan pitää ottaa huomioon otsapinta-ala.
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR

Miksi? - Koska voin!

 

Carcom Oy  Ateho